Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWerkgever en collega's informeren over verslaving?

Werkgever en collega's informeren over verslaving?

27 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
In dit soort zeer precaire zaken is zwijgen goud, en spreken is zilver...houd het bij jezelf en de arts. Dat is voldoende.
Zonodig kan de arts de leider enigszins op de hoogte stellen van het een en ander, in overleg met jou.
Zo zou ik het doen.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hier kun je mijn verhaal lezen voor context:

Eindelijk hulp ingeschakeld. Amfetamine + Cannabis verslaving

Ik heb hier op het forum mijn verhaal wel eens gedeeld in verschillende topics maar hierbij toch even een samenvatting. Ik ben nu ongeveer 15 jaar lang verslaafd aan blowen en ongeveer 3 jaar lang verslaafd aan speed & dexamfetamine. Daarnaast heb ik periodes gehad van dagelijks GHB gebruik...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Tijdens mijn intake gesprek bij de verslavingshulp werd mij geadviseerd om de arbo arts te informeren over de situatie. 2 juni begin ik met deeltijd ambulante hulp. Gisteren heb ik een afspraak gemaakt met de arbo arts (externe partij). 30 mei ga ik mijn verhaal open en bloot leggen. Hier heb ik verder geen moeite of problemen mee. Voordat ik de arbo arts kon spreken moest ik wel eerst de coördinator van mijn werkgever spreken. Deze vroeg mij waarom ik contact wilde hebben met de arbo arts. Deze heb ik verteld dat ik nog moeite heb met het vertellen van mijn verhaal aan haar en me baas en dat ik het eerst wilde vertellen aan de arts. Hier was uiteraard begrip voor. Wel vertelde deze persoon dat het soms juist nadelig kan zijn om het geheim te houden omdat collega's dan zelf invulling gaan geven als ik straks een periode afwezig ben waarop ik reageerde dat ik juist bang ben om een stempel te krijgen vanwege eventuele vooroordelen enzovoort. Uiteindelijk dus niks verteld en de nummer van de arbo arts gekregen.

Maar goed, nu zit ik dus een beetje in de knoop met wat ik moet doen. Is het verstandig om open te zijn naar mijn baas/teamleider zodat de werkgever het ook weet of moet ik het alleen bij de arbo arts houden? Ik neig momenteel heel erg naar het wel open zijn naar mijn baas toe, zodat het bedrijf waar ik voor werk ook op de hoogte is van de situatie.

Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? Wat waren de reacties van je baas en collega's? Heb je het idee dat je collega's je anders behandelen of dat je raar wordt aangekeken? Ik ben bang voor de toekomst, als ik een keer me dagje niet heb op het werk bijvoorbeeld, dat me collega's dan gaan denken, "oh die zal wel weer aan de drugs zitten" terwijl iedereen wel eens een keer een slechte dag heeft...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Chr0nic zei:
Hier kun je mijn verhaal lezen voor context:

Eindelijk hulp ingeschakeld. Amfetamine + Cannabis verslaving

Ik heb hier op het forum mijn verhaal wel eens gedeeld in verschillende topics maar hierbij toch even een samenvatting. Ik ben nu ongeveer 15 jaar lang verslaafd aan blowen en ongeveer 3 jaar lang verslaafd aan speed & dexamfetamine. Daarnaast heb ik periodes gehad van dagelijks GHB gebruik...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Tijdens mijn intake gesprek bij de verslavingshulp werd mij geadviseerd om de arbo arts te informeren over de situatie. 2 juni begin ik met deeltijd ambulante hulp. Gisteren heb ik een afspraak gemaakt met de arbo arts (externe partij). 30 mei ga ik mijn verhaal open en bloot leggen. Hier heb ik verder geen moeite of problemen mee. Voordat ik de arbo arts kon spreken moest ik wel eerst de coördinator van mijn werkgever spreken. Deze vroeg mij waarom ik contact wilde hebben met de arbo arts. Deze heb ik verteld dat ik nog moeite heb met het vertellen van mijn verhaal aan haar en me baas en dat ik het eerst wilde vertellen aan de arts. Hier was uiteraard begrip voor. Wel vertelde deze persoon dat het soms juist nadelig kan zijn om het geheim te houden omdat collega's dan zelf invulling gaan geven als ik straks een periode afwezig ben waarop ik reageerde dat ik juist bang ben om een stempel te krijgen vanwege eventuele vooroordelen enzovoort. Uiteindelijk dus niks verteld en de nummer van de arbo arts gekregen.

Maar goed, nu zit ik dus een beetje in de knoop met wat ik moet doen. Is het verstandig om open te zijn naar mijn baas/teamleider zodat de werkgever het ook weet of moet ik het alleen bij de arbo arts houden? Ik neig momenteel heel erg naar het wel open zijn naar mijn baas toe, zodat het bedrijf waar ik voor werk ook op de hoogte is van de situatie.

Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? Wat waren de reacties van je baas en collega's? Heb je het idee dat je collega's je anders behandelen of dat je raar wordt aangekeken? Ik ben bang voor de toekomst, als ik een keer me dagje niet heb op het werk bijvoorbeeld, dat me collega's dan gaan denken, "oh die zal wel weer aan de drugs zitten" terwijl iedereen wel eens een keer een slechte dag heeft...
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit, je verhaal en je twijfels over de situatie.

Ik denk dat het verschilt per bedrijf en wat voor sfeer er heerst op de werkvloer of het handig is om het aan je collega's te vertellen. Dus dat zal voor iedereen die dat gedaan heeft anders zijn. Sommige mensen tonen begrip, andere niet, net als buiten je werk.

Je kan het ook eerst met de arbo-arts overleggen, hij/zij weet misschien beter wat er nog meer speelt bij je collega's en of dit bekend is bij de leidinggevenden.

Ik weet niet of je een tijdelijk of vast contract hebt maar in geval van tijdelijk zou ik deze informatie nog even voor me houden.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#4
FredKroket zei:
Heel herkenbaar dit, je verhaal en je twijfels over de situatie.

Ik denk dat het verschilt per bedrijf en wat voor sfeer er heerst op de werkvloer of het handig is om het aan je collega's te vertellen. Dus dat zal voor iedereen die dat gedaan heeft anders zijn. Sommige mensen tonen begrip, andere niet, net als buiten je werk.

Je kan het ook eerst met de arbo-arts overleggen, hij/zij weet misschien beter wat er nog meer speelt bij je collega's en of dit bekend is bij de leidinggevenden.

Ik weet niet of je een tijdelijk of vast contract hebt maar in geval van tijdelijk zou ik deze informatie nog even voor me houden.
Klik om te vergroten...

Denk inderdaad dat de arbo arts hier meer over kan vertellen wat wijsheid is. Bij de verslavingshulp intake is mij wel verteld dat ze nog nooit hebben meegemaakt dat er iemand ontslagen is voor deze redenen. Sterker nog, ze steunen het vaak juist! Ik werk voor een redelijk groot goed geregeld bedrijf, denk dat het wel goed zit wat dat betreft.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Chr0nic zei:
Denk inderdaad dat de arbo arts hier meer over kan vertellen wat wijsheid is. Bij de verslavingshulp intake is mij wel verteld dat ze nog nooit hebben meegemaakt dat er iemand ontslagen is voor deze redenen. Sterker nog, ze steunen het vaak juist! Ik werk voor een redelijk groot goed geregeld bedrijf, denk dat het wel goed zit wat dat betreft.
Klik om te vergroten...
Het blijft uiteindelijk je eigen keuze.

Ik loop er niet mee te koop maar als het ter sprake komt ben ik er eerlijk over en dat werkt goed.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chr0nic zei:
Ik neig momenteel heel erg naar het wel open zijn naar mijn baas toe, zodat het bedrijf waar ik voor werk ook op de hoogte is van de situatie
Klik om te vergroten...
Hoe is de band met je leidinggevende? Speelt ook mee natuurlijk.
FredKroket zei:
Ik denk dat het verschilt per bedrijf en wat voor sfeer er heerst op de werkvloer of het handig is om het aan je collega's te vertellen.
Klik om te vergroten...
En dit inderdaad. Blijft persoonlijk, maar ik heb dergelijke zaken altijd alleen met de arbo arts én mijn leidinggevende besproken omdat ik met hem een goede band had. Collega's hoeven niet te weten waarom je er niet bent. Zelfs je baas niet want het blijft een medisch dossier, maar het is wel prettig om, indien mogelijk, dit met hem/haar te delen.
Chr0nic zei:
Wel vertelde deze persoon dat het soms juist nadelig kan zijn om het geheim te houden omdat collega's dan zelf invulling gaan geven als ik straks een periode afwezig ben waarop ik reageerde dat ik juist bang ben om een stempel te krijgen vanwege eventuele vooroordelen enzovoort. Uiteindelijk dus niks verteld en de nummer van de arbo arts gekregen.
Klik om te vergroten...
Je kan toch ook 'gewoon ziek' zijn? Hoeft niet eens per se een fysieke ziekte te zijn zoals griep of een gebroken been. Maar mentale klachten in de bredere zin van het woord is ook iets waar men langere tijd van zal moeten herstellen. Ik kan me daarom wel goed voorstellen dat je niet wilt dat je mogelijk door alle medewerkers als 'gebruiker/verslaafde' wordt gezien. Maar goed, hangt idd allemaal van de omstandigheden af en die afweging kun je zelf het beste maken.

Persoonlijk hield ik het echte verhaal dus altijd bij de arbo arts en leidinggevende. De leidinggevende dus omdat ik hem vertrouw en daarmee ook begrip kreeg voor de situatie.
N
NumiahLid
01-01-2024, 00:00
#7
Persoonlijk zou ik het nog even voor me houden binnen het bedrijf.
Er staan een hoop dingen gepland en te gebeuren. Het laatste om je nu mee bezig te houden lijkt me je werkgever.
Hoe goed die verstandhouding ook is.
In een later stadium kun je altijd nog dingen toelichten als de situatie daarom zou vragen.

Het is sowieso al bewonderenswaardig dat je de stap hebt genomen om uit de cirkel te stappen en ook echt iets te gaan doen.
Chapeau!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een werkgever, de baas en je collega's, waarom zou je je eigen situatie ofwel je positie ondergraven door een uiterst precair en persoonlijke zaak bekend te gaan maken?
Wat schiet je hier nou mee op?
Het is niet in jouw voordeel om deze kwestie aan de grote klok te gaan hangen...eerder in je nadeel!
Hooguit een arts met beroepsgeheim kan, en met nadruk kan je van een en ander op de hoogte stellen maar dan nog stel ik de vraag: waarom?
Waarvoor?
Ik zou het allemaal bij mezelf houden.
Niemand op je werk heeft daar een flikker mee te maken.
Niemand!
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Een werkgever, de baas en je collega's, waarom zou je je eigen situatie ofwel je positie ondergraven door een uiterst precair en persoonlijke zaak bekend te gaan maken?
Wat schiet je hier nou mee op?
Het is niet in jouw voordeel om deze kwestie aan de grote klok te gaan hangen...eerder in je nadeel!
Hooguit een arts met beroepsgeheim kan, en met nadruk kan je van een en ander op de hoogte stellen maar dan nog stel ik de vraag: waarom?
Waarvoor?
Ik zou het allemaal bij mezelf houden.
Niemand op je werk heeft daar een flikker mee te maken.
Niemand!
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk, maar de ambulante hulp sessies zijn tijdens kantooruren 2x per week en ik merk dat het blijven presteren op werk een bepaalde druk teweeg brengt wat mij sneller doet terugvallen. En momenteel heb ik een een afspraak staan met de bedrijfsarts en teamleider samen. Ik ga niet alles vertellen uiteraard. Ik ga kort aangeven dat ik met mijn medicatie wil stoppen en daar moeite mee heb en daar hulp voor krijg icm trauma verwerking. Dat komt al heel anders aan dan zeggen dat ik ga afkicken van illegale harddrugs....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Daar heb je gelijk in. Zonder meer.
Deze twee personen kunnen mss iets voor je betekenen, al zou ik deze zeer persoonlijke zaak alleen met een arts bespreken.
Niemand verder daar heeft er iets mee te maken.
Je wilt toch niet hebben dat je straks wordt nagestaard en nagewezen zo van " daar heb je onze zielige verslaafde collega"....
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Daar heb je gelijk in. Zonder meer.
Deze twee personen kunnen mss iets voor je betekenen, al zou ik deze zeer persoonlijke zaak alleen met een arts bespreken.
Niemand verder daar heeft er iets mee te maken.
Je wilt toch niet hebben dat je straks wordt nagestaard en nagewezen zo van " daar heb je onze zielige verslaafde collega"....
Klik om te vergroten...

Nee dat wil ik zeker niet, dat was namelijk ook mijn eerste angst/gedachte nadat ze bij de intake aangaven dat het verstandig is om het wel te doen, maar dan alleen met de arts! Maar je hebt helemaal gelijk, ik ga er de komende tijd nog even heel goed over nadenken zodat ik geen zaken ga verklappen die niemand hoeft te weten. Btw, mijn collega's waar ik dagelijks mee samen werk gaan er sowieso niks van komen te weten. Puur de twee waarvan ik vind dat ze het moeten weten.
S
SchitterendschutterendLid
01-01-2024, 00:00
#12
Chr0nic zei:
Je hebt gelijk, maar de ambulante hulp sessies zijn tijdens kantooruren 2x per week en ik merk dat het blijven presteren op werk een bepaalde druk teweeg brengt wat mij sneller doet terugvallen.
Klik om te vergroten...
Denk dat hoe je het ook gaat aanpakken, het goed is om voor jou om te realiseren dat jij (ondanks jouw verslaving) met jouw ervaring/aardigheden ook gewoon een waarde hebt voor de werkgever. En dat geldt dus ook voor de toekomst.
j
jivesLid
01-01-2024, 00:00
#13
wees gewoon eerlijk, je collega's zullen je eerlijkheid waarderen en zo niet, snel weg wezen daar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Waarom moeten de collega's nou alles van je weten??
Sommige dingen moet je bij jezelf houden, al helemaal als het zéér persoonlijke gegevens zijn.
Nog een keer
Spreken is zilver en zwijgen is goud.
Wat is het voordeel voor je om precaire informatie over jouw persoonlijke zaken bekend te gaan maken aan mensen die deze info alleen maar tegen je kunnen gebruiken?
Ikzelf zou helemaal niets bekend maken. Niets. Nul.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Ik weet niet of je een tijdelijk of vast contract hebt maar in geval van tijdelijk zou ik deze informatie nog even voor me houden.
Klik om te vergroten...
Exact. Zwijgen over deze materie is het beste.
N
NostrodeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Chr0nic zei:
Hier kun je mijn verhaal lezen voor context:

Eindelijk hulp ingeschakeld. Amfetamine + Cannabis verslaving

Ik heb hier op het forum mijn verhaal wel eens gedeeld in verschillende topics maar hierbij toch even een samenvatting. Ik ben nu ongeveer 15 jaar lang verslaafd aan blowen en ongeveer 3 jaar lang verslaafd aan speed & dexamfetamine. Daarnaast heb ik periodes gehad van dagelijks GHB gebruik...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Tijdens mijn intake gesprek bij de verslavingshulp werd mij geadviseerd om de arbo arts te informeren over de situatie. 2 juni begin ik met deeltijd ambulante hulp. Gisteren heb ik een afspraak gemaakt met de arbo arts (externe partij). 30 mei ga ik mijn verhaal open en bloot leggen. Hier heb ik verder geen moeite of problemen mee. Voordat ik de arbo arts kon spreken moest ik wel eerst de coördinator van mijn werkgever spreken. Deze vroeg mij waarom ik contact wilde hebben met de arbo arts. Deze heb ik verteld dat ik nog moeite heb met het vertellen van mijn verhaal aan haar en me baas en dat ik het eerst wilde vertellen aan de arts. Hier was uiteraard begrip voor. Wel vertelde deze persoon dat het soms juist nadelig kan zijn om het geheim te houden omdat collega's dan zelf invulling gaan geven als ik straks een periode afwezig ben waarop ik reageerde dat ik juist bang ben om een stempel te krijgen vanwege eventuele vooroordelen enzovoort. Uiteindelijk dus niks verteld en de nummer van de arbo arts gekregen.

Maar goed, nu zit ik dus een beetje in de knoop met wat ik moet doen. Is het verstandig om open te zijn naar mijn baas/teamleider zodat de werkgever het ook weet of moet ik het alleen bij de arbo arts houden? Ik neig momenteel heel erg naar het wel open zijn naar mijn baas toe, zodat het bedrijf waar ik voor werk ook op de hoogte is van de situatie.

Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? Wat waren de reacties van je baas en collega's? Heb je het idee dat je collega's je anders behandelen of dat je raar wordt aangekeken? Ik ben bang voor de toekomst, als ik een keer me dagje niet heb op het werk bijvoorbeeld, dat me collega's dan gaan denken, "oh die zal wel weer aan de drugs zitten" terwijl iedereen wel eens een keer een slechte dag heeft...
Klik om te vergroten...
net zelf vandaag intake gehad... ik heb mijzelf een maand geleden ziekgemeld om aan mezelf te werken.
je hoeft je werkgever en collega's geen uitleg te geven waarom je naar de arbo-arts wil.
officieel mogen ze erook nieteens naar vragen.
en als jij nu je intake hebt gehad en hulp zoekt bij jouw "problemen" wat uiteraard top is! en je idd de arboarts op de hoogte stelt... mogen ze je nieteens ontslaan. verslaving word gezien als een "ziek zijn"
maar.... wie, hoe en wat je wil vertellen naar je werkgever of collega's bepaal je helemaal zelf.
ik heb gelukkig een hele goede band met de werkgever en die weet alles...maar zei mag het dan alsnog niet zomaar aan de rest vertellen.
hoewel ik nu toestemming heb gegeven om bepaalde zaken naar me collega's bespreekbaar te maken, heb ik haar daar wel een grens aangegeven.

ga naar de arbo-arts! meld waarmee je bezig bent. en als je ernaast gewoon door kunt werken top!
maar lig er niet om wakker... je bent nu voor jezelf bezig!
dat is veel belangrijker. en vraag evt ook advies aan je hulpverleners hoe je evt met je werkgever en collega's kunt omgaan.

maar top dat je deze stap zet...dat is een lastige! geloof me ik weet het!

succes en ga ervooor!!!
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een interessante vraag die je ons stelt. Je maakt naar eer en geweten met je verstand een keuze. Ik persoonlijk heb uit mijn ervaring geleerd dat dit delen met werkgevers en collegas absoluut not done is. Er zal altijd iemand bijzitten die het vroeg of laat tegen je gebruikt.
N
NumiahLid
01-01-2024, 00:00
#18
Beady zei:
Een interessante vraag die je ons stelt. Je maakt naar eer en geweten met je verstand een keuze. Ik persoonlijk heb uit mijn ervaring geleerd dat dit delen met werkgevers en collegas absoluut not done is. Er zal altijd iemand bijzitten die het vroeg of laat tegen je gebruikt.
Klik om te vergroten...
Precies wat je zegt.
Al biecht je aan je collega’s op dat je ‘s avonds poept ipv ‘s morgens is er altijd wel eentje die zoiets veroordeelt.
Met een beetje pech gebruikt ie het ook nog om een vuurtje te stoken, ben je helemaal de Sjaak.
En helpt het jou met je eigen (drugs)problematiek?
Nope…
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Numiah zei:
En helpt het jou met je eigen (drugs)problematiek?
Klik om te vergroten...
Waarom niet? Het kan juist heel erg helpen om daar open en eerlijk over te zijn.
N
NumiahLid
01-01-2024, 00:00
#20
FredKroket zei:
Waarom niet? Het kan juist heel erg helpen om daar open en eerlijk over te zijn.
Klik om te vergroten...
Mja, volgens mij niet bij je eerste aanzet naar een oplossing.
Dan focus je beter op jezelf en komt het inlichten van je collega’s later.
Er zijn natuurlijk meerdere omstandigheden te bedenken waarin het anders is, bijvoorbeeld als je maar 3 collega’s hebt. Etc.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."