Hier kun je mijn verhaal lezen voor context:
Ik heb hier op het forum mijn verhaal wel eens gedeeld in verschillende topics maar hierbij toch even een samenvatting. Ik ben nu ongeveer 15 jaar lang verslaafd aan blowen en ongeveer 3 jaar lang verslaafd aan speed & dexamfetamine. Daarnaast heb ik periodes gehad van dagelijks GHB gebruik...
drugsforum.nl
Tijdens mijn intake gesprek bij de verslavingshulp werd mij geadviseerd om de arbo arts te informeren over de situatie. 2 juni begin ik met deeltijd ambulante hulp. Gisteren heb ik een afspraak gemaakt met de arbo arts (externe partij). 30 mei ga ik mijn verhaal open en bloot leggen. Hier heb ik verder geen moeite of problemen mee. Voordat ik de arbo arts kon spreken moest ik wel eerst de coördinator van mijn werkgever spreken. Deze vroeg mij waarom ik contact wilde hebben met de arbo arts. Deze heb ik verteld dat ik nog moeite heb met het vertellen van mijn verhaal aan haar en me baas en dat ik het eerst wilde vertellen aan de arts. Hier was uiteraard begrip voor. Wel vertelde deze persoon dat het soms juist nadelig kan zijn om het geheim te houden omdat collega's dan zelf invulling gaan geven als ik straks een periode afwezig ben waarop ik reageerde dat ik juist bang ben om een stempel te krijgen vanwege eventuele vooroordelen enzovoort. Uiteindelijk dus niks verteld en de nummer van de arbo arts gekregen.
Maar goed, nu zit ik dus een beetje in de knoop met wat ik moet doen. Is het verstandig om open te zijn naar mijn baas/teamleider zodat de werkgever het ook weet of moet ik het alleen bij de arbo arts houden? Ik neig momenteel heel erg naar het wel open zijn naar mijn baas toe, zodat het bedrijf waar ik voor werk ook op de hoogte is van de situatie.
Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? Wat waren de reacties van je baas en collega's? Heb je het idee dat je collega's je anders behandelen of dat je raar wordt aangekeken? Ik ben bang voor de toekomst, als ik een keer me dagje niet heb op het werk bijvoorbeeld, dat me collega's dan gaan denken, "oh die zal wel weer aan de drugs zitten" terwijl iedereen wel eens een keer een slechte dag heeft...
net zelf vandaag intake gehad... ik heb mijzelf een maand geleden ziekgemeld om aan mezelf te werken.
je hoeft je werkgever en collega's geen uitleg te geven waarom je naar de arbo-arts wil.
officieel mogen ze erook nieteens naar vragen.
en als jij nu je intake hebt gehad en hulp zoekt bij jouw "problemen" wat uiteraard top is! en je idd de arboarts op de hoogte stelt... mogen ze je nieteens ontslaan. verslaving word gezien als een "ziek zijn"
maar.... wie, hoe en wat je wil vertellen naar je werkgever of collega's bepaal je helemaal zelf.
ik heb gelukkig een hele goede band met de werkgever en die weet alles...maar zei mag het dan alsnog niet zomaar aan de rest vertellen.
hoewel ik nu toestemming heb gegeven om bepaalde zaken naar me collega's bespreekbaar te maken, heb ik haar daar wel een grens aangegeven.
ga naar de arbo-arts! meld waarmee je bezig bent. en als je ernaast gewoon door kunt werken top!
maar lig er niet om wakker... je bent nu voor jezelf bezig!
dat is veel belangrijker. en vraag evt ook advies aan je hulpverleners hoe je evt met je werkgever en collega's kunt omgaan.
maar top dat je deze stap zet...dat is een lastige! geloof me ik weet het!
succes en ga ervooor!!!