Bedankt voor de vele (gemixte) reacties.
Denk dat hoe je het ook gaat aanpakken, het goed is om voor jou om te realiseren dat jij (ondanks jouw verslaving) met jouw ervaring/aardigheden ook gewoon een waarde hebt voor de werkgever. En dat geldt dus ook voor de toekomst.
Dit is wel een fijne om te horen. Bedankt voor dit inzicht. Met mijn vakkennis en specialisatie hoef ik mij sowieso geen zorgen te maken, al zou ik in de worst case scenario mijn baan verliezen. Recruiters staan letterlijk in de rij. IT'ers, vooral test engineers zijn behoorlijk gewild momenteel.
Zoals velen hier al melden hangt dat heel erg van je situatie af. Heb je een vast contract? Hoe is de band met je leidinggevende en collega's? Wat voor werk doe je en wat is de werksfeer?
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd. Band met mijn collega's is redelijk goed met de meesten, ondanks dat we elkaar eigenlijk bijna alleen maar remote spreken hele dag door. Met mijn teamleider/leidinggevende is mijn band wat minder close, maar zeker niet slecht. Ik ben een (Automated) Test Engineer binnen een vrij grote IT organisatie die software producten ontwikkeld/onderhoud voor de Financiële, zorg en onderwijs sector. Met andere woorden ik zit aardig safe.
Update:
Ik plaats deze uitgebreide update vooral om eventuele (toekomstige)forumleden die met het zelfde probleem (gaan) kampen te informeren hoe mijn ervaring met dit complexe gebeuren verloopt. Want jij kunt zomaar de volgende zijn die in de valstrik van verslaving valt :P hoop het niet voor je overigens.
Afgelopen week het gesprek gehad met mijn teamleider en een HR/coördinator (die als tussenpersoon fungeert tussen mij en de Arbo arts). Ik heb in een notendopje het verhaal van begin tot eind verteld. Hieronder een samenvatting.
Dat ik tijdens mijn afstudeerjaar een ADHD diagnose had gekregen, medicatie voor kreeg en dat ik van plan was om eigenlijk de medicatie gauw erna te stoppen omdat ik het niet meer nodig vond na mijn studie. Daarna vertelde ik dat ik vanaf de periode dat ik afgestudeerd was en begon met werken bij hun, ook redelijk veel persoonlijke obstakels op mijn bord kreeg (relatie voorbij, 2x moeten verhuizen binnen 12 maanden, fulltime thuis werken door covid) en dat ik daardoor redelijk overspannen/burnout was geworden sinds begin 2022. Hierdoor heb ik nooit echt de kans gekregen om mijn medicatie te minderen/stoppen. Sterker nog, omdat ik een enorme verantwoordelijkheidsgevoel had naar mijn werk en daardoor goed wilde blijven functioneren om in ieder geval mijn werk situatie stabiel te houden, ben ik alleen maar meer gaan gebruiken. Uiteindelijk in overleg met mijn huisarts me recept stop laten zetten en cold turkey gestopt. Dit bleek achteraf toch een stuk lastiger te zijn dan verwacht waardoor ik hulp heb ingeschakeld van een therapeut. Deze behandeling gaat zich voornamelijk richten op trauma verwerking omdat ik er ook achter ben gekomen dat mijn ADHD diagnose waarschijnlijk een misdiagnose is geweest voor complexe PTSS vanwege mijn onveilige thuissituatie. Ik sloot af met, Dit is iets wat ik graag wil doen voor mijn toekomst en mijn mentale gezondheid en daarom zet ik tijdelijk de behandeling op de eerste plaats en werk op de tweede zodat ik er straks sterker uit kom en op lange termijn effectiever ben in mijn werk.
Ik merkte dat er even een stilte viel en dat ze het even moesten verwerken, ik zei daarom gelijk als jullie vragen hebben stel ze gerust en ik zal het eerlijk en open toelichten. Ze waren ten eerste erg benieuwd hoe het momenteel met mij ging waarop ik reageerde dat ik me verassend goed voel en dat ik momenteel wel clean ben maar nog wel erg veel moeite ervaar op sommige momenten.
Ook werd me gevraagd wat ik van hun verwacht en wat ze voor mij kunnen doen. Ik gaf aan dat er behandel momenten zijn tijdens kantooruren en dat ik de vrijheid wil hebben om deze dagen vrij te hebben. En dat ik daarom de arbo arts wil spreken om duidelijk te krijgen wat hierin wijsheid is en hoe dat het beste opgepakt kan worden ivm verlof/ziekte. Vervolgstap is nu dat ze gaan proberen om mijn arbo arts afspraak naar voren te halen aangezien deze pas aan het einde van de maand staat ingepland en mijn behandeling afgelopen woensdag al is begonnen.
Het enige negatieve was dat de HR/coördinator ineens begon over of ik het een optie vond om eventueel tijdelijk terug te schakelen naar 32 uur of dat ik me vakantiedagen kon gebruiken voor die behandeldagen. Ik gaf aan dat ik daar nog geen uitspraken over wil doen en dat ik eerst de arboarts wil spreken. Hier was begrip voor gelukkig. Er is trouwens niet gevraagd om welke medicatie het gaat. Ten slotte hebben we afgesproken om het allemaal geheim te houden en als collega's vragen waarom ik afwezig ben, dat mijn teamleider aangeeft dat ik met veroorloofd verlof ben.
Achteraf ben ik blij met mijn keuze en de manier waarop ik mijn verhaal heb gedaan. Ik voelde geen weerstand maar eerder respect. Als ik wat verder in het proces zit ben ik van plan om mijn directe collega's (uitsluitend het team) aan te geven dat mijn afwezige dagen te maken hebben met een behandeling die ik onderga voor trauma verwerking. Binnen ons team wordt erg keurig en nauw samengewerkt op projectbasis met een redelijk hoge werkdruk en ik ben de enige (skilled) automated test engineer in het team. Daarom vind ik wel dat ik ze iig die minimale uitleg schuldig ben.
Ik ben erg benieuwd naar de reactie van en de actiepunten die genomen gaan worden door de Arbo arts. Mijn doel is dat ik de behandeldagen als ziekteverzuim heb en dat ik gewoon doorbetaald krijg ipv een parttime contract krijg tijdelijk. Dat zou ik wel zuur vinden namelijk.