Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWerkgever en collega's informeren over verslaving?

Werkgever en collega's informeren over verslaving?

27 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Naar mijn mening krijg je gewoon onnodig een stempel en in slechte tijden kan dit tegen je gebruikt worden, of er is een collega die een kutopmerking maakt etcetera etcetera. Nooit doen, het voegt niks toe. Openheid en eerlijkheid is belangrijk voor je eigen herstel maar dit is meer naar jezelf toe omdat het je helpt inzichten te krijgen.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt voor de vele (gemixte) reacties.

Limited abilities zei:
Denk dat hoe je het ook gaat aanpakken, het goed is om voor jou om te realiseren dat jij (ondanks jouw verslaving) met jouw ervaring/aardigheden ook gewoon een waarde hebt voor de werkgever. En dat geldt dus ook voor de toekomst.
Klik om te vergroten...
Dit is wel een fijne om te horen. Bedankt voor dit inzicht. Met mijn vakkennis en specialisatie hoef ik mij sowieso geen zorgen te maken, al zou ik in de worst case scenario mijn baan verliezen. Recruiters staan letterlijk in de rij. IT'ers, vooral test engineers zijn behoorlijk gewild momenteel.

LucidLucy zei:
Zoals velen hier al melden hangt dat heel erg van je situatie af. Heb je een vast contract? Hoe is de band met je leidinggevende en collega's? Wat voor werk doe je en wat is de werksfeer?
Klik om te vergroten...
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd. Band met mijn collega's is redelijk goed met de meesten, ondanks dat we elkaar eigenlijk bijna alleen maar remote spreken hele dag door. Met mijn teamleider/leidinggevende is mijn band wat minder close, maar zeker niet slecht. Ik ben een (Automated) Test Engineer binnen een vrij grote IT organisatie die software producten ontwikkeld/onderhoud voor de Financiële, zorg en onderwijs sector. Met andere woorden ik zit aardig safe.



Update:
Ik plaats deze uitgebreide update vooral om eventuele (toekomstige)forumleden die met het zelfde probleem (gaan) kampen te informeren hoe mijn ervaring met dit complexe gebeuren verloopt. Want jij kunt zomaar de volgende zijn die in de valstrik van verslaving valt :P hoop het niet voor je overigens.

Afgelopen week het gesprek gehad met mijn teamleider en een HR/coördinator (die als tussenpersoon fungeert tussen mij en de Arbo arts). Ik heb in een notendopje het verhaal van begin tot eind verteld. Hieronder een samenvatting.

Dat ik tijdens mijn afstudeerjaar een ADHD diagnose had gekregen, medicatie voor kreeg en dat ik van plan was om eigenlijk de medicatie gauw erna te stoppen omdat ik het niet meer nodig vond na mijn studie. Daarna vertelde ik dat ik vanaf de periode dat ik afgestudeerd was en begon met werken bij hun, ook redelijk veel persoonlijke obstakels op mijn bord kreeg (relatie voorbij, 2x moeten verhuizen binnen 12 maanden, fulltime thuis werken door covid) en dat ik daardoor redelijk overspannen/burnout was geworden sinds begin 2022. Hierdoor heb ik nooit echt de kans gekregen om mijn medicatie te minderen/stoppen. Sterker nog, omdat ik een enorme verantwoordelijkheidsgevoel had naar mijn werk en daardoor goed wilde blijven functioneren om in ieder geval mijn werk situatie stabiel te houden, ben ik alleen maar meer gaan gebruiken. Uiteindelijk in overleg met mijn huisarts me recept stop laten zetten en cold turkey gestopt. Dit bleek achteraf toch een stuk lastiger te zijn dan verwacht waardoor ik hulp heb ingeschakeld van een therapeut. Deze behandeling gaat zich voornamelijk richten op trauma verwerking omdat ik er ook achter ben gekomen dat mijn ADHD diagnose waarschijnlijk een misdiagnose is geweest voor complexe PTSS vanwege mijn onveilige thuissituatie. Ik sloot af met, Dit is iets wat ik graag wil doen voor mijn toekomst en mijn mentale gezondheid en daarom zet ik tijdelijk de behandeling op de eerste plaats en werk op de tweede zodat ik er straks sterker uit kom en op lange termijn effectiever ben in mijn werk.

Ik merkte dat er even een stilte viel en dat ze het even moesten verwerken, ik zei daarom gelijk als jullie vragen hebben stel ze gerust en ik zal het eerlijk en open toelichten. Ze waren ten eerste erg benieuwd hoe het momenteel met mij ging waarop ik reageerde dat ik me verassend goed voel en dat ik momenteel wel clean ben maar nog wel erg veel moeite ervaar op sommige momenten.
Ook werd me gevraagd wat ik van hun verwacht en wat ze voor mij kunnen doen. Ik gaf aan dat er behandel momenten zijn tijdens kantooruren en dat ik de vrijheid wil hebben om deze dagen vrij te hebben. En dat ik daarom de arbo arts wil spreken om duidelijk te krijgen wat hierin wijsheid is en hoe dat het beste opgepakt kan worden ivm verlof/ziekte. Vervolgstap is nu dat ze gaan proberen om mijn arbo arts afspraak naar voren te halen aangezien deze pas aan het einde van de maand staat ingepland en mijn behandeling afgelopen woensdag al is begonnen.

Het enige negatieve was dat de HR/coördinator ineens begon over of ik het een optie vond om eventueel tijdelijk terug te schakelen naar 32 uur of dat ik me vakantiedagen kon gebruiken voor die behandeldagen. Ik gaf aan dat ik daar nog geen uitspraken over wil doen en dat ik eerst de arboarts wil spreken. Hier was begrip voor gelukkig. Er is trouwens niet gevraagd om welke medicatie het gaat. Ten slotte hebben we afgesproken om het allemaal geheim te houden en als collega's vragen waarom ik afwezig ben, dat mijn teamleider aangeeft dat ik met veroorloofd verlof ben.

Achteraf ben ik blij met mijn keuze en de manier waarop ik mijn verhaal heb gedaan. Ik voelde geen weerstand maar eerder respect. Als ik wat verder in het proces zit ben ik van plan om mijn directe collega's (uitsluitend het team) aan te geven dat mijn afwezige dagen te maken hebben met een behandeling die ik onderga voor trauma verwerking. Binnen ons team wordt erg keurig en nauw samengewerkt op projectbasis met een redelijk hoge werkdruk en ik ben de enige (skilled) automated test engineer in het team. Daarom vind ik wel dat ik ze iig die minimale uitleg schuldig ben.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van en de actiepunten die genomen gaan worden door de Arbo arts. Mijn doel is dat ik de behandeldagen als ziekteverzuim heb en dat ik gewoon doorbetaald krijg ipv een parttime contract krijg tijdelijk. Dat zou ik wel zuur vinden namelijk.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed gehandeld denk ik. Het komt over alsof het je veel rust heeft gebracht en bedankt voor de update hier.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
In dit soort zeer precaire zaken is zwijgen goud, en spreken is zilver...houd het bij jezelf en de arts. Dat is voldoende.
Zonodig kan de arts de leider enigszins op de hoogte stellen van het een en ander, in overleg met jou.
Zo zou ik het doen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Klinkt wel als een goed doordachte actie. Als het voor jou goed werkt, dan is dit helemaal prima zo toch.

Nog wel ff een kanttekening. Niet meegaan in het opofferen van je vrije dagen please. Vrije dagen heb je ook gewoon nodig om... Tja vrij te zijn. Even niet te werken aan je werk of aan jezelf.

Ik denk dat de arbo arts wel hetzelfde zal zeggen. Dit valt gewoon onder ziekteverzuim en daar hebben ze het mee te doen. Volgens mij mogen ze je wettelijk gezien helemaal niet weigeren op dit gebied. En tijdelijk part time volgens mij ook niet. Want je hebt een vast contract voor onbepaalde tijd.
Dan zouden ze je eerst moeten 'ontslaan' met een ontslagregeling volgens mij. En dat is vaak een duur geintje voor de werkgever.

Maar goed ik ben geen HR of arbeidsrecht expert. Dus neem het met een korreltje zout.
S
SchitterendschutterendLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Klinkt wel als een goed doordachte actie. Als het voor jou goed werkt, dan is dit helemaal prima zo toch.

Nog wel ff een kanttekening. Niet meegaan in het opofferen van je vrije dagen please. Vrije dagen heb je ook gewoon nodig om... Tja vrij te zijn. Even niet te werken aan je werk of aan jezelf.

Ik denk dat de arbo arts wel hetzelfde zal zeggen. Dit valt gewoon onder ziekteverzuim en daar hebben ze het mee te doen. Volgens mij mogen ze je wettelijk gezien helemaal niet weigeren op dit gebied. En tijdelijk part time volgens mij ook niet. Want je hebt een vast contract voor onbepaalde tijd.
Dan zouden ze je eerst moeten 'ontslaan' met een ontslagregeling volgens mij. En dat is vaak een duur geintje voor de werkgever.

Maar goed ik ben geen HR of arbeidsrecht expert. Dus neem het met een korreltje zout.
Klik om te vergroten...
Een ziektedag kan inderdaad niet tegelijk ook een verlofdag zijn. Sterker nog, tijdens ziekte bouw je gewoon vakantiedagen rechten op. Alleen bij een langdurige ziekteperiode is volgens mij niet ongebruikelijk om in overleg te gaan over (deels) inzetten dan wel laten vervallen van vakantiedagen
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Limited abilities zei:
Een ziektedag kan inderdaad niet tegelijk ook een verlofdag zijn. Sterker nog, tijdens ziekte bouw je gewoon vakantiedagen rechten op. Alleen bij een langdurige ziekteperiode is volgens mij niet ongebruikelijk om in overleg te gaan over (deels) inzetten dan wel laten vervallen van vakantiedagen
Klik om te vergroten...
Klopt als een bus. Voorheen bouwde je geen vakantieuren op tijdens ziekte, maar dat is veranderd. Als je bijvoorbeeld een jaar ziek bent, word je wel geacht om redelijkerwijs vakantieuren op te nemen gedurende dat jaar, om stuwmeren van verlof te voorkomen. (In NL tenminste)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Aaah juist ik was dat even vergeten inderdaad. Maar dan vakantiedagen inzetten zoals je normaal vakantie zou nemen. Niet om al je vakantiedagen op te laten gaan aan iets wat ook gewoon valt onder ziekteverzuim.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."