Dankje voor je uitgebreide reactie, ik waardeer het enorm. Dat is inderdaad denk ik de eerste stap die ik moet nemen, die confrontatie (proberen) aan gaan. Je verwoord het heel goed. Dat is zo moeilijk, aangezien ik het al zo lang onderdruk, het is zo makkelijk om dat te blijven doen. Ook niet alleen met drugs, ik probeer altijd alleen maar mijn gevoel te ontvluchten. Vind het doodeng om dat onder ogen te komen, maar in kleine stapjes moet het vast mogelijk zijn.
Ik zal ook je topic even bekijken!
Ik begrijp heel goed dat het heel moeilijk lijkt, want dat gevoel van leegte en/of onrust kan echt heel erg intens zijn. Ik heb er ook moeite mee gehad om aan anderen uit te leggen hoe intens dat kan zijn, want je kunt het van buitenaf niet heel makkelijk aan me zien.
Maar geef de Qigong of anders gewoon het stilstaan bij je gevoelens en het niet direct vluchten in middelengebruik óf je gedachten (want daarin kun je zeker ook vluchten) zeker eens een kans. Je kunt er versteld van staan, dat als je eenmaal meer uit je hoofd bent en meer in je lichaam, het helemaal niet meer doodeng is om die gevoelens te voelen.
Wat mij altijd erg helpt, is om te begrijpen wat een emotie is.
Een emotie bestaat uit twee delen:
- Een sensatie
- Het verhaal wat je gedachten je verteld óver die sensatie. (de gedachte)
Zolang ze aan elkaar gekoppeld zijn, heb je dus de emotie. Zo ervaar je ze, wanneer je er naar kijkt middels je hoofd/verstand. Maar door even tijdelijk uit je hoofd te gaan middels meditatie/Qi Gong/etc. kun je de emotie terugbrengen naar de pure sensatie. En dan is dat hele verhaal dat aan de sensatie gekoppeld was, er niet meer. En dán wordt het dus makkelijk om de sensatie te voelen. De sensatie is dan namelijk niet meer persoonlijk. Het heeft niet meer betrekking op jou als persoon, maar is slechts een neutrale sensatie.
Hoop dat ik het zo wat duidelijk uitleg...
Maar om dit echt te begrijpen, moet je er eigenlijk mee experimenteren, door het dus simpelweg te doen.