Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet verslaving zonder problemen?

Wiet verslaving zonder problemen?

23 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. En als eerste moet ik eigenlijk zeggen dat ik de vragen ingevuld heb zoals mijn verslaving er nu voor staat en hoe ik het nu zie. In het verleden is het wel eens anders geweest. En dan zou ik op de meeste vragen anders gereageerd hebben waarschijnlijk. Als ik toen niet in ontkenning was tenminste.

LucidLucy zei:
Serieus? Je hebt nooit nees bedacht 'deze keer ga ik op tijd naar bed.' maar toch nog even dat laatste blowtje roken en inneens lig je enkele uren later dan je wilde in bed.

Je hebt nog nooit periodes voorgenomen om er maar 3 per dag roken? (ik noem maar een getal) en dat het er vanzelf weer meer werden?
Klik om te vergroten...
Nouja in al die jaren is het wel eens voorgekomen dat ik nog tot laat achter de PC zat en dat de wiet inmiddels zo goed als uitgewerkt was en ja dan ging ik toch nog even vapen voor het slapen. Dus ja het is wel eens voorgekomen maar echt incidenteel. En dat was dan vooral in de tijd dat ik wel veel blowde en tolerantie opbouwde. Tegenwoordig zijn het doordeweeks echt nog maar max 2 vape sessies. En de laatste tijd nog maar eentje eigenlijk.


LucidLucy zei:
Yeah right ... oke, je vaped dat scheelt al heel veel. Maar je moet je wiet halen, daarvoor eventueel geld pinnen. Je moet plannen;waar wat en hoe?
Ik ging bijvoorbeeld naar.den haag omdat de straatwiet hier echt bagger is en in den haag hebben ze top spul.
Ik haalde dan wel in 5 of 6 shops gelijk de volle mep Dan ging ik in elk geval weg met 35/30 g. Toen ik ging vapen was dat wel minder frequent.

Je moet je vape nog schoonmaken. Misschien wel upgraden of een nieuwe kopen.
Misschien doe je iets met de AVB.

En niet te vergeten, in je hoofd ben je er constant mee bezig. Hersencapaciteit die je of in kan zetten voor iets anders, of eens even rust kan geven. Maar dat zorgt vaak juist voor onrust als.je dat niet gewend bent.
Klik om te vergroten...
Ongeveer 1 keer per maand ga ik naar de coffeeshop. En meestal is dat als ik toch al naar een maatje ga die in het centrum woont. En ik kan daar gewoon pinnen. En ja de vape schoonmaken moet wel af en toe gebeuren. Misschien elke 2 weken 10 minuten mee bezig. En kan niet zeggen dat ik tijdens het werken veel aan blowen moet denken. Dat komt pas als ik thuis ben. Dat is mijn trigger. Omdat dat voor mij de gewoonte is.


LucidLucy zei:
Ja nu wordt het interessant, maar daarvoor wil ik eerst een vraag stellen...
@TheRealKoekert vanaf wanneer ben je regelmatig begonnen met gebruiken (van wiet of andere dingen)?
Klik om te vergroten...
12 jaar geleden ben ik begonnen met blowen. Eerst alleen in het weekend met vrienden maar al snel kwam ik erachter dat blowen in mijn eentje ook heel prettig kon zijn. Dus na misschien 1 jaar of 1.5 blowde ik elke dag. 12 jaar geleden ook begonnen met harddrugs overigens maar dat bleef toch wel vooral bij het weekend.


LucidLucy zei:
Knap! Geen oude verloren hobbies? 's avonds. ook vaak iets te doen?
Ik verloor over tijd wel mijn interesse in normale hobbies. Dan hebben we het over reen tijdspanne van 8 jaar ofzo.
Klik om te vergroten...
Gamen heb ik niet zoveel meer mee. Doe het af en toe nog wel eens maar raak er snel op uitgekeken. Heeft denk ik weinig met blowen te maken maar meer met de leeftijd. Verder nog altijd veel bezig met mijn andere hobby muziek. Vaak ook onder het genot van een lekker wietje.


LucidLucy zei:
Ik kwam altijd stoned aan op mn bijbaantje.
Klik om te vergroten...
Ik blow nooit voor werk. Behalve toen ik in ploegen werkte en ik om 22:00 moest beginnen ofso. Tsja dat trek je niet als verslaafde. Dus toen ging ik inderdaad lichtjes stoned naar werk. Probeerde wel te zorgen dat het ver uitgewerkt was maar dat lukte toch niet altijd helemaal. Al vrij snel kwam het besef dat blowen iets is dat je na werk moet doen en niet ervoor. En dat ploegen dus ook niks voor mij zijn. Los van wiet ook eigenlijk. Je hebt dan geen normaal ritme meer wat echt niet goed voor je is in mijn beleving.


LucidLucy zei:
Ik heb talloze keren onder invloed gereden.
Klik om te vergroten...
Technisch gezien rijd ik altijd onder invloed aangezien THC zo lang in je lichaam blijft. Maar ik wacht altijd wel 2 uur of langer voordat ik in de auto stap.


LucidLucy zei:
Ik heb wel het idee dat er een soort tolerantie plafond is. En dan kan je het makkelijk volhouden om elke dag dezelfde hoeveelheid te gebruiken.
Maar geen tolerantie? Daar geloof ik niet in.
Klik om te vergroten...
Tolerantie heb je altijd wel na lang gebruik. Maar de tolerantie neemt niet toe. En is zelfs afgenomen ten opzichte van een paar jaar terug. Mede omdat ik angstig en lichtelijk paranoia werd van het vele blowen.


LucidLucy zei:
Ik denk dat als je die 'allergische reactie' niet bezit, dat je niet verslaafd bent. Heel zwart wit. Ook een beetje oneerbiedig om jezelf dan verslaafd te noemen. Want je hebt dan geen idee hoe lastig het is voor iemand die wel écht verslaafd is.
Je kan jezelf dan beter een zwaar gebruiker noemen. Een echte verslaafde is echt compleet de controle kwijt als ie eenmaal begint.
Klik om te vergroten...
Misschien ben ik dan meer een zwaar gebruiker dan een echte verslaafde. Alhoewel ik mijzelf toch wel zie als verslaafde. Paar dagen niet blowen zorgt zeker voor afkickverschijnselen. Maar ik raak zeker niet de controle helemaal kwijt. Een echte verslaafde kan niet 1 joint roken op een dag. Als die een grammetje heeft gekocht is het die dag nog op toch?


LucidLucy zei:
Ik ben weleens benieuwd naar de riskante situaties waar TS zich in heeft geblowd. Werk/autorijden/etc
Klik om te vergroten...
Licht stoned een EPT besturen en licht stoned autorijden. Dat is het meest gevaarlijke wat ik gedaan heb onder invloed. Valt allemaal ook wel mee als je 2 uur wacht na het blowen. Al ben je nog wel een klein beetje onder invloed natuurlijk. Een vriend van mij reed vroeger gewoon met een joint in zijn bek de snelweg op. Dat is natuurlijk een wereld van verschil. je hebt onder invloed rijden en echt onder invloed rijden.


LucidLucy zei:
Slapen is de eerste week vrij onprettig. Hangt ook van veel factoren af. Vroeger had ik er meer last van dan later. Maar voor een drugs ontwenning is het erg mild. Alleen overdag de mentale aspecten zijn niet prettig. En het 'slaapmutsje' uiteraard. Ik moest wel wennen hoor. Na 10 jaar niet dromen ineens veel en levendig.
Klik om te vergroten...
Ja de dromen komen weer terug dan. Alleen nooit echt op een positieve manier helaas. Meer nachtmerries eigenlijk. Maar dat is ook iets waar je doorheen moet. En waarschijnlijk is het iets goeds. Die dromen die je al die tijd onderdrukt hebt (Je REM slaap) komen dan even hun inhaal slag maken als het ware.


LucidLucy zei:
Misschien eens bijhouden hoeveel tijd je er werkelijk aan kwijt bent. Hoe je motieven om iets te doen beïnvloed omdat je nog wilt blowen. Als je die dingen af en toe eens opschrijft krijg je wel echt een mooi beeld van clean vs blowen.
Klik om te vergroten...
Blowen maakt je lui en zorgt ervoor dat je weinig tot geen zin meer hebt om dingen te doen of te ondernemen. Dus je moet alleen blowen als je toch niks of weinig te doen hebt. Maar als je denkt van ik moet straks nog even stofzuigen maar nu eerst even blowen. Tsja dan komt het er niet meer van inderdaad. Die zelfkennis heb ik wel na zoveel jaar blowen. Het is ook beter om op je vrije zaterdag bijvoorbeeld eerst gewoon de dingen te doen doe je moet doen en daarna pas te blowen. Voelt ook veel fijner. Een meer voldaan gevoel.


LucidLucy zei:
Ik zou je wel aanraden om dan ook geen andere middelen te gebruiken. Je hebt kans dat je ineens veel meer (bijv.) Gaat drinken. En dat is helemaal niet bevorderlijk.
Klik om te vergroten...
Dit herken ik wel ja. De drang om het "gat" op te vullen met iets anders om zo niet nuchter te hoeven zijn en niet echt af te hoeven kicken. Maar dit is je verslaving omwisselen als het ware.
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik sta er best voor open om te proberen om een week lang niet te blowen puur om te kijken hoe dat is. En dat zal al lastig genoeg zijn. 3 maanden lukt mij echt nooit. Dat zou betekenen dat ik niet eens verslaafd ben als ik op eigen kracht in een keer kan stoppen. 3 maanden is geen pauze maar gewoon volledig afkicken.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
TheRealKoekert zei:
Ik sta er best voor open om te proberen om een week lang niet te blowen puur om te kijken hoe dat is. En dat zal al lastig genoeg zijn. 3 maanden lukt mij echt nooit. Dat zou betekenen dat ik niet eens verslaafd ben als ik op eigen kracht in een keer kan stoppen. 3 maanden is geen pauze maar gewoon volledig afkicken.
Klik om te vergroten...
Ik geloof in jou dat je wel zeker 3 maanden zou kunnen stoppen met blowen als je dat zelf zou willen.
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik echt zou willen misschien wel ja. Maar wil ik het wel echt dat is de vraag. Ik ben geen junk die zijn huis, kinderen, partner, familie en alles is kwijt geraakt door zijn verslaving. Dan heb je tenminste een heel sterk motief om te stoppen. Naast dat drugs dan vaak al lang niet meer het gewenste effect opleveren. Ik heb dat niet. Een wiet verslaving zorgt gewoon voor minder problemen dan andere drugs. En dat is het hem juist. Daardoor kun je heel lang verslaafd blijven en geen problemen ervaren.

Zat gisteren nog na te denken onder invloed van MXiPr. Toen kreeg ik het inzicht dat alle hardrugs bij elkaar minder impact hebben op mijn leven dan wiet. En dat wiet een stiekem goedje is. En het is nog waar ook. Waarom? Omdat ik ooit besloot dagelijks te gaan blowen omdat het toch maar softdrugs is waar je geen kater van krijgt. Doe je met harddrugs toch niet zo snel. En doe je het wel komt er vanzelf een rock bottom moment.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik rook ook iedere dag 1 pure joint. Maar kheb er geen problemen mee en wil ook niet anders. En als ik echt geen zin heb omte roken (b.v als ik ziek ben) dan rook ik er geen.

Ben ik 2018 gestopt met roken van tabak dat was wat ik wou maar wat nooit lukte. (Want wou niet stoppen met blowen en draaide toen me J met tabak) dus ja niet overdag tabak roken maar wel thuis Joint met tabak....

Toen kwam een vriend aan met van waarom ga je niet puur roken dan...
Toen gestopt met roken van tabak, 3 weken ziek geweest en nu ja vind ik het allemaal wel prima. 😎 :stoned:

Wat wil jij zelf, kwa wiet. Niet wat iemand anders voor jou wil of jou ziet. Maar wat jij zelf wil lijkt me belangrijker (plus je gezin misschien)
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waar ik een tijdje terug overduidelijk gewoon elke dag wilde blowen zit er nu enige twijfel bij mij. Je moet van het leven genieten en eruit halen wat erin zit. En in mijn geval horen drugs daar ook bij. (Ook harddrugs af en toe) Alleen heeft wiet misschien een negatieve impact op mijn leven wat ik door de jaren zelf niet meer zie. Door het dagelijks blowen is dit misschien wel helemaal niet eruit halen wat erin zit. Maar meer afgeremd worden in het dagelijks leven. Je slaap, Je concentratie, Je geugen en dat soort dingen.

Verder geniet ik er natuurlijk wel gewoon van om (elke dag) te blowen. Even tot rust komen na werk. Meer kunnen genieten van muziek of eten. En er lekker op kunnen slapen. Maar dat is meer het in slaap komen gedeelte. Want uiteindelijk is nuchter slapen gewoon het beste voor je.

Ik denk nu vooral aan minderen en of terug naar alleen in het weekend. Ik zie mijzelf niet echt helemaal stoppen eigenlijk. Wat ga ik anders in het weekend doen? Alleen maar nuchter zijn? Nee joh. Maar het is sowieso goed om eens stil te staan bij je verslaving en alles nog eens te overwegen. Ik ben er de laatste dagen meer en dieper over na gaan denken dan de afgelopen jaren. Het was gewoon wat ik deed en wie ik was. Dacht er niet bij na. Zag geen nadelen. Vond het prima zo. En misschien vind ik het nogsteeds prima. Maar dan is het weer een duidelijke keuze ipv iets wat ik meer deed uit gewoonte.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
TheRealKoekert zei:
Ik sta er best voor open om te proberen om een week lang niet te blowen puur om te kijken hoe dat is. En dat zal al lastig genoeg zijn. 3 maanden lukt mij echt nooit. Dat zou betekenen dat ik niet eens verslaafd ben als ik op eigen kracht in een keer kan stoppen. 3 maanden is geen pauze maar gewoon volledig afkicken.
Klik om te vergroten...
Daarom is het criterium 'niet kunnen stoppen' een beetje onhandig. Want je kunt op zich wel stoppen maar dat is lastig omdat je constant allerlei redenen bedenkt waarom je toch weer gaat gebruiken.

Als 3 maanden te veel lijkt dan is een week ook al een goed idee. Zoals gezegd: als het stoppen je niet bevalt dan kun je altijd weer verder gaan met blowen. Onthoud wel dat je na een week niet blowen nog niet helemaal hebt meegemaakt hoe het is om nuchter te zijn. Vooral op emotioneel vlak ben je dan nog wel wat bedwelmd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
TheRealKoekert zei:
Ik denk nu vooral aan minderen en of terug naar alleen in het weekend. Ik zie mijzelf niet echt helemaal stoppen eigenlijk. Wat ga ik anders in het weekend doen? Alleen maar nuchter zijn? Nee joh.
Klik om te vergroten...
In mijn ervaring is het makkelijker om het besluit te nemen 'ik wil nu niet blowen' dan om minder te blowen. Als ik besloten heb dat ik niet wil blowen dan wordt het een soort automatisme om 'nee' te zeggen en dan is het ook snel weer uit mijn gedachten. Bij minderen is het veel meer een gevecht van wanneer wel en wanneer niet.

Ik stop bijvoorbeeld 6 weken voordat ik met de auto op vakantie ga omdat ze in Duitsland nogal enthousiast zijn met Nederlanders van de weg plukken. Dat is dan gelijk een duidelijk doel, een goede motivatie, een stok achter de deur. En dan gaat het me vaak beter af dan ik had verwacht. De eerste dag(en) niet blowen zijn het lastigst omdat ik dan nog wat wazig ben en vanuit die wazigheid op zoek ga naar externe prikkels om mezelf wat 'beter' te voelen. De ironie is dat je dat de volgende dag dan weer ervaart.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heheh ja ik ben precies jij. Rookte ook elke avond wiet (1-2 jonko's met mn ventje), ondervond er ook 0 problemen door en heb ook moeite met mezelf wietverslaafd te noemen... Ik wil daarom wel even mijn ervaring delen gezien ik recent een stoppoging doe. Misschien hebbie er wat aan🤷🏻‍♀️

Nu dus 1,5 maand gestopt en dat zet ik nog even door. Vooral omdat ik nieuw werk kreeg en ik bang was dat het mn cognitieve vermogens onbewust toch aanpakte. Maar ook omdat, net zo als de meeste middelen, het me toch leuker lijkt om het weer af en toe in het weekeind te doen en weer echt lachkicks enzo te ervaren. Die tolerantie maakt t niet echt gezelliger en uiteindelijk kwam het toch vooral neer op op de bank zitten en vreten nadat ik had geblowd. Ook niets mis mee, want ik dacht ook die ontspanning nodig te hebben na een zware werkdag. Maar je ontspanning ergens anders uit halen is natuurlijk veel gezonder. Ik las bijvoorbeeld nog nauwelijks voor mn plezier, terwijl dat mn lievelings hobby was. Dat zijn dus inderdaad wel "negative impacten die je door de jaren heen niet meer zo ziet" waar je het over had. Het maakt je gewoon wel een mini beetje luier en emotioneel afgevlakter. Natuurlijk lang niet zo erg als bij een hevige wietverslaving waarbij je de hele dag flink doorblowt.

Ik ben dus ook niet van plan volledig te stoppen, nog niet in elk geval. Maar in die 1,5 maand ben ik wel een beetje mezelf tegen gekomen en kan ik inderdaad wel zeggen dat het gewoon een verslaving was... Geen ernstige, een zeer milde misschien wel. Maar het fockt wel gewoon met je hoofd en het is eigenlijk helemaal niet leuk iedere avond naar welk middel dan ook te verlangen. Ik heb 2 weken terug 1 keer gedacht "ah, nou kendie wel weer af en toe" toen ik een weekeind niet naar de stad ging. Dat was natuurlijk een grote leugen naar mezelf en de dag erna een teken voor mij dat die verslaving er echt wel zat. Ik vond dat stiekem best prettig, want omdat ik nooit nadelen heb ondervonden, ondervind ik nu ook weinig voordelen van het stoppen wat het dan wel weer een beetje doelloos laat voelen. Mijn omgeving is wel kei trots op me en er ook best blij mee (ook een teken dat het dus echt wel "iets" met me deed, dagelijks blowen). De eerste week was ik ook intens emotioneel. Iets wat ik wel kende, want voor ik dagelijks blowde was ik sowieso wel het overemotionele meisje van de meeste groepen, en daar ligt veelal ook mijn kracht. Het was dus best een beetje confronterend dat ik dat dus had onderdrukt al die tijd. Naja, nav van de post van @Neo-Shulginist blijf ik er zeker 1,5 maand nog even vanaf... Misschien zelfs wel langer, want ik wil gewoon niet terugvallen naar te regelmatig blowen en hoe langer ik stop hoe groter de kans van slagen.

TheRealKoekert zei:
Het was gewoon wat ik deed en wie ik was.
Klik om te vergroten...
Oja. Dit vind ik ook wel een belangrijke. Ik vond het stiekem wel lache "de stoner" te zijn. Dus over dat beeld over jezelf moet je ook heenkomen... Dit had ik nog veel meer toen ik stopte met roken en kan echt een moeilijke zijn, zeker na 10 jaar blowen.

Ik hoop dat het je een beetje opweg helpt! Die afkick is misschien wel nodig om uiteindelijk te kunnen minderen en weer meer uit het leven, maar ook meer uit het blowen te kunnen halen! En eerlijk: de afkick viel me echt mee. Na een week dacht ik er 's avonds al niet meer aan. Echte ernstige cravings heb ik sowieso niet ervaren en af en toe denk ik nog van 😏😏😏 maar dat kan ik ook snel van me afschudden, zeker als mn vriend of anderen dan vet blij zijn DAT ik het van me af heb geschud (maw: betrek je omgeving er echt bij).

Liefs en knuffels!
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heb de laatste tijd veel nagedacht. Over mijzelf, mijn verslaving en waar het uit voort komt. Want meestal komt een verslaving niet uit de lucht vallen en heeft het een achterliggende reden. En ik denk nu dat ik heel veel dingen in mijn leven niet goed verwerkt heb. En dat ik al die jaren dingen ombewust heb proberen weg te stoppen met blowen ipv te verwerken. Maar weg stoppen is geen oplossing. Het moet alsnog een keer naar buiten komen of verwerkt worden. Ik denk ook dat ik last heb van een milde depressie naast mijn (milde) wiet verslaving. En het een is zeer waarschijnlijk het gevolg van het ander.

Nu inmiddels 3 dagen niet geblowd. En tot nu toe gaat het mij wel goed af. Heb er minder moeite mee dan gedacht. Ik slaap gewoon goed. Ik word met minder slaap fitter wakker. Heb meer energie gedurende de dag. Zit beter in mijn vel. Ik leefde toch in een soort permanente waas al die tijd. En die nare dromen vallen tot nu toe ook wel mee. Savonds na werk denk ik af en toe wel aan blowen maar ik weet nu waarvoor ik het doe. Waar ik eerst geen probleem zag in mijn verslaving zie ik dat nu wel. En dat is essentieel.

Ik probeer nu elke dag 20 minuten te sporten. Dit zou helpen bij depressie en ook met het slapen. Verder ook gestopt met koffie en ben ik weer wat gezonder gaan eten. Waar ik wel mee zit is het volgende. Het idee was eigenlijk niet om helemaal te stoppen met wiet. Ik wil zo nu en dan nog kunnen genieten van een lekker wietje. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Maar waarschijnlijk is het toch te vroeg om deze zaterdag al te gaan blowen. Misschien het weekend daarop. Ik kijk het even aan.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mooie inzichten gehad de afgelopen tijd lijkt het!

Dat in die waas leven herken ik wel van blowen ja. Echt een soort bubbel waar je in leeft ofzo.
Overigens gaan depressie en verslaving best vaak hand in hand. Het is dan een beetje een kip / ei verhaal welke er eerst was. Maar meestal houden ze elkaar wel erg goed in stand. Dat zie je veel bij alcohol verslaving, maar ook bij veel andere middelenverslavingen.

Als die cirkel eenmaal doorbroken wordt, kan het zomaar omslaan. Hopelijk gebeurt dat voor jou ook!

Succes de komende tijd!
s
smoki'nLid
01-01-2024, 00:00
#12
TheRealKoekert zei:
Ik sta er best voor open om te proberen om een week lang niet te blowen puur om te kijken hoe dat is. En dat zal al lastig genoeg zijn. 3 maanden lukt mij echt nooit. Dat zou betekenen dat ik niet eens verslaafd ben als ik op eigen kracht in een keer kan stoppen. 3 maanden is geen pauze maar gewoon volledig afkicken.
Klik om te vergroten...
Nahhh dat ben ik niet echt met je eens. Voor mij geldt dat in elk geval niet. Ik heb jaren zonder jointje gedaan (30 jaar geleden begonnen). Toch kon de trek bij mij onverwachts terugkomen. Door een festival of een leuk feest. Ik ben weer wiet gaan roken door een verhuizing en een ongeluk drie jaar geleden. En tja toen kwam mijn oude favoriet 'hasj' weer om de hoek. Die eerste paar hijsjes maakten dat ik letterlijk:'Ohoh', dacht.
En ja, ik hou van roken. Ik gebruik momenteel heel weinig (1 a 2x per maand) en ik heb kleine doses voor-gevacumeerd. Ik moet echt streng zijn want sjonge... Ik kan ver weg gaan wanneer ik de teugels laat vieren. Vandaar dat ik ook nooit iets anders heb uitgeprobeerd.
Dus om te antwoorden op je vraag: wanneer ben je verslaafd.
Zo'n lijstje met vragen scheelt mij eerlijk gezegd geen drol. Ik weet dat ik verslaafd ben omdat... Zodra ik maar even de teugels laat vieren en denk: 'och voor een keertje'. Ik mijn grens verleg, ik mijzelf compleet kan verliezen. Dit is in dat geval mijn rondje: Ik begin steeds vroeger op de dag te roken, ik draai alvast mn peukjes vantevoren zodat ik weet hoeveel ik rook. Ondanks dat ik mijzelf vertel hoe laat ik mag roken ben ik er de hele tijd in mn hoofd mee bezig. Na langere tijd dagelijks roken begin ik mij te isoleren. Omdat ik niet wil dat mensen het weten of kunnen ruiken. Stel dat ik twee maanden dagelijks rook, dan komt er een periode dat ik na het roken van 1 jointje al direct moe ben. Ook ben ik nogal gevoelig op paranormaal gebied (familie dingetje) wat maakt dat ik het onzichtbare begin te voelen. Wat ik nuchter niet in die gradatie heb. Aangezien ik jarenlang eens per maand rookte. Vanwege mijn gezin. Ben ik daar nu weer op terug gegaan. Zo heb ik een fijne creatieve high. Vol muziek en tekeningen en oneindig veel ideeën. En liefdevolle, gulle gevoelens naar mn medemens. Zonder dat ik er in blijf hangen. Of ik helemaal ooit echt zonder zal willen? Dat kan ik nu nog niet zeggen. Ik weet wel dat het elke dag roken me saai en slaperig maakt. Dus dat voorkom ik koste wat het koste aan zelfbeheersing. Dan maar een beetje streng voor mezelf. Binnenkort ga ik beginnen met mezelf te behandelen met microdosis truffels voor 10 weken. Heel benieuwd of ik zo het trauma van het ongeluk goed kan verwerken. Ik ga het in elk geval niet combineren met roken. En ik heb gelezen dat het me kan helpen bij mijn verslaving.
Ik ben benieuwd waar jij nog toe gaat komen. Liefs xx
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik wilde eerst reageren in een ander topic maar vond het niet helemaal netjes om iemand anders zijn topic te kapen als het ware.

Aanleiding was dit bericht wat mij aan het denken zette

Neo-Shulginist zei:
"Wanneer ben je verslaafd?

De 11 criteria zijn:
  1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan je van plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Het verkrijgen of gebruiken van het middel en het herstellen van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het sociale of relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven of sterk verminderen van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken."

Wanneer ben je verslaafd? | Jellinek

Verslaving wordt vastgesteld aan de hand van 11 criteria. Heb je 2 of 3 criteria dan ben je mild verslaafd, 6 of meer symptomen betekent ernstig verslaafd.
www.jellinek.nl www.jellinek.nl
Klik om te vergroten...

Als ik dit zo lees ga ik haast twijfelen of ik wel verslaafd ben aan wiet. Terwijl dat wel de enige logische conclusie is na ongeveer 10 jaar lang bijna elke dag blowen. Alleen heb ik er vrede mee ofso. Ik accepteer dat ik verslaafd ben en ondervind daar weinig tot geen problemen van. :shrugman:

1 Niet waar
2 Geen intentie om te stoppen
3 Niet waar
4 Overduidelijk ja. Zeker na een lange werkdag. (Alhoewel ik 20:00 uur klaar was en nogsteeds niet geblowd heb)
5 Nauwelijks van toepassing. Maar misschien ben ik iets minder scherp het eerste uurtje op werk. Maar dat ben je sowieso al als je net wakker bent? Nouja misschien doet de THC daar nog een schepje bovenop. Maar na een espresso is dit ook vrij snel weer weg eigenlijk.
6 Misschien een beetje tijdens mijn vorige relatie. In slaap vallen tijdens het kijken van een film/serie vond het vrouwtje niet zo leuk. (Werkte toen ook in 3 ploegen overigens)
7 Niet waar
8 Niet waar
9 Nergens last van.
10 Niet waar
11 Alleen als ik zou stoppen


Dus vooral punt 4 en misschien enigsinds punten 5 en 6.


Nou weet ik eigenlijk van mijzelf dat ik gewoon verslaafd ben. Waarom blow ik anders al meer dan 10 jaar bijna elke dag? En ook als ik ziek ben of hoofdpijn heb enzovoorts. Ooit ook wel eens een dag of 2 dagen niet geblowd puur om te kijken hoe dat is. Maar dan kwam ik er toch vrij snel achter dat ik liever blijf blowen. Soms denk ik dat ik het ook gewoon nodig heb na werk om te kunnen ontspannen en tot rust te komen. Maar misschien is dat iets wat ik mijzelf wijs heb gemaakt.

Verder heb ik wel een periode gehad dat ik steeds meer ging blowen. Maar dat probleem loste zichzelf eigenlijk op omdat er steeds meer negatieve effecten kwamen. Angstig, lichtelijk paranoide en dat soort dingen. Tegenwoordig ben ik liever lichtelijk stoned dan apestoned. Ik wil nog wat kunnen doen als ik stoned ben. (Less is more dus)


In mijn vape gaat ongeveer 0.1 gram per keer. En dat doe ik doordeweeks 1 of soms 2 keer per avond. In het weekend misschien 3 a 4 keer per dag maar dat hangt er vanaf wat ik te doen heb. Ik schat dat ik met 5gram wiet ongeveer een hele maand kan doen. Heb dus wel het idee dat ik mijn verslaving onder controle heb. Maar het bericht van Neo-Shulginist zette mij aan het denken. Benieuwd wat jullie ervan vinden. Lang geleden dat ik zo kritisch ben geweest op mijn eigen cannabis gebruik.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#14
TheRealKoekert zei:
Ik wilde eerst reageren in een ander topic maar vond het niet helemaal netjes om iemand anders zijn topic te kapen als het ware.

Aanleiding was dit bericht wat mij aan het denken zette



Als ik dit zo lees ga ik haast twijfelen of ik wel verslaafd ben aan wiet. Terwijl dat wel de enige logische conclusie is na ongeveer 10 jaar lang bijna elke dag blowen. Alleen heb ik er vrede mee ofso. Ik accepteer dat ik verslaafd ben en ondervind daar weinig tot geen problemen van. :shrugman:

1 Niet waar
2 Geen intentie om te stoppen
3 Niet waar
4 Overduidelijk ja. Zeker na een lange werkdag. (Alhoewel ik 20:00 uur klaar was en nogsteeds niet geblowd heb)
5 Nauwelijks van toepassing. Maar misschien ben ik iets minder scherp het eerste uurtje op werk. Maar dat ben je sowieso al als je net wakker bent? Nouja misschien doet de THC daar nog een schepje bovenop. Maar na een espresso is dit ook vrij snel weer weg eigenlijk.
6 Misschien een beetje tijdens mijn vorige relatie. In slaap vallen tijdens het kijken van een film/serie vond het vrouwtje niet zo leuk. (Werkte toen ook in 3 ploegen overigens)
7 Niet waar
8 Niet waar
9 Nergens last van.
10 Niet waar
11 Alleen als ik zou stoppen


Dus vooral punt 4 en misschien enigsinds punten 5 en 6.


Nou weet ik eigenlijk van mijzelf dat ik gewoon verslaafd ben. Waarom blow ik anders al meer dan 10 jaar bijna elke dag? En ook als ik ziek ben of hoofdpijn heb enzovoorts. Ooit ook wel eens een dag of 2 dagen niet geblowd puur om te kijken hoe dat is. Maar dan kwam ik er toch vrij snel achter dat ik liever blijf blowen. Soms denk ik dat ik het ook gewoon nodig heb na werk om te kunnen ontspannen en tot rust te komen. Maar misschien is dat iets wat ik mijzelf wijs heb gemaakt.

Verder heb ik wel een periode gehad dat ik steeds meer ging blowen. Maar dat probleem loste zichzelf eigenlijk op omdat er steeds meer negatieve effecten kwamen. Angstig, lichtelijk paranoide en dat soort dingen. Tegenwoordig ben ik liever lichtelijk stoned dan apestoned. Ik wil nog wat kunnen doen als ik stoned ben. (Less is more dus)


In mijn vape gaat ongeveer 0.1 gram per keer. En dat doe ik doordeweeks 1 of soms 2 keer per avond. In het weekend misschien 3 a 4 keer per dag maar dat hangt er vanaf wat ik te doen heb. Ik schat dat ik met 5gram wiet ongeveer een hele maand kan doen. Heb dus wel het idee dat ik mijn verslaving onder controle heb. Maar het bericht van Neo-Shulginist zette mij aan het denken. Benieuwd wat jullie ervan vinden. Lang geleden dat ik zo kritisch ben geweest op mijn eigen cannabis gebruik.
Klik om te vergroten...
Ik vind zo’n gehele ‘verslavings-checklist’ ook zeer onnodig. Als jij merkt dat je niet zonder kan (het nodig hebt) lijkt hebt mij al wel helder.
Zo te lezen ervaar jij geen hinder in je dagelijkse gebruik, dat kan natuurlijk ook.
Knap hoe je toch zo weet te schakelen van elke dag heel stoned naar een beetje.

Toch wil ik je meegeven dat het zo zonde is om jezelf elke dat te onderdrukken dmv blowen (bewust of onbewust dat gebeurd), het leven is zo mooi zonder!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Verslaving is geen zwart-wit kwestie. Je kunt een beetje verslaafd zijn, best wel verslaafd, of heel erg verslaafd. Of iets ertussen.

Sowieso wordt (zeker bij blowen) eigenlijk pas duidelijk hoeveel verschil het maakt als je een tijd niet gebruikt. Bij blowen duurt het echt wel een maand of drie voordat je goed kunt terugblikken op wat nou precies het effect van blowen is op je leven. Het duurt nou eenmaal lang voordat THC en andere cannabinoïden uit je bloed en vetweefsel zijn verdwenen. En daarna duurt het nog even voordat je lichaam een nieuwe fysieke en mentale balans heeft gevonden die zich aanpast aan het nuchtere leven (farmacodynamiek).

Waar cannabisgebruik vrij goed in is, is om bepaalde emoties te maskeren op een manier zodat je het zelf niet meer echt doorhebt (maar waar je nog wel last van kunt hebben). Dat kan echt een flink verschil opleveren als je een tijd niet blowt: dat je dan een veel grotere helderheid ervaart op emotioneel vlak.

Diezelfde helderheid kun je ook ervaren qua energie. Als mensen veel blowen dan merken ze dat eerst aan een soort onrust die ze ervaren als ze niet blowen. Pas als je dan op gezonde en nuchtere manieren leert ontspannen zonder cannabis komt er dan vaak pas aan het licht dat je veel helderder bent zonder cannabis.

Je zegt ook dat je niet veel tijd kwijt bent aan blowen en het vergaren van cannabis, maar je doet het wel elke avond en nog meer in het weekend. Dan ben je er toch best vaak mee bezig? :wink:
Ook zeg je bij punt 8 resoluut 'niet waar', maar elke dag blowen is toch wel redelijk continu? :wink:
En bij punt 11; ontwenningsverschijnselen heb je in de regel pas last van als je stopt. Doorgewinterde blowers krijgen bij het stoppen van 'last' van heftige dromen en veel zweten (tijdens het slapen). Dat zijn ook kenmerken van (lichte) ontwenningsverschijnselen.

Ik kan in ieder geval aanraden om gewoon eens even 3 maanden niet te blowen om te kijken wat dat doet. Als daarna blijkt dat je overwegend voordelen ervaart van blowen kun je er altijd weer gewoon mee beginnen. Maar in de tussentijd leer je misschien wel meer over je relatie met cannabis en de impact die dat heeft op je leven.

Ik denk sowieso dat je deze verslavingscriteria ook aan andere mensen moet voorleggen om te vragen hoe zij jouw blowgedrag zien. Het liefst gaat het dan om mensen die je goed kent (en die het liefst niet hun eigen blowen rationaliseren met ongeveer dezelfde tactieken). Het kan best dat hen dingen opvallen die je zelf niet meer zo doorhebt omdat blowen en je zelfbeeld enorm met elkaar verweven raken als je het 10 jaar lang elke dag doet. Dan wordt het lastig om nog precies te zeggen waar het blowen ophoudt en waar jij begint.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik kan deze twee artikelen van VICE ook zeer aanraden trouwens. Allebei geschreven door enthousiaste stoners die er uiteindelijk toch achter kwamen dat cannabis ongemerkt een behoorlijke impact had op hun leven.

www.vice.com

Smoking Weed Can Be a Lot of Fun, but Let's Not Pretend It Doesn't Fuck You Up

Some stoners need to admit that a dime bag a day might not be that great for their brains.
www.vice.com www.vice.com

www.vice.com

I'm Sick of Pretending: I Don't 'Get' Weed

After 15 years trying to like it, I'm ready to admit I hate it.
www.vice.com www.vice.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Druktemaker zei:
Ik vind zo’n gehele ‘verslavings-checklist’ ook zeer onnodig. Als jij merkt dat je niet zonder kan (het nodig hebt) lijkt hebt mij al wel helder
Klik om te vergroten...
Die checklist is nodig omdat verslaving bestaat uit meer kenmerken (indicatoren) dan alleen 'niet zonder kunnen'.

Sowieso is "ik kan stoppen wanneer ik wil, maar ik wil gewoon niet stoppen" een enorme valkuil bij drugsgebruik, omdat we als mensen de neiging hebben ons eigen gebruik te rationaliseren (=achteraf goedpraten). Ons brein maakt eerst onbewust, automatisch en emotioneel keuzes, en achteraf bedenkt een ander hersendeel er redenen bij waarom het misschien wel logisch was geweest om dat gedrag te vertonen. Doordat we niet 'in control' zijn en ook slecht bewust contact hebben met onderbewuste keuzes is het best lastig om erachter te komen waar gedrag precies vandaan komt. Daar heb je een groot reflectief vermogen bij nodig,en af en toe wat hulp van anderen. Verslavingscriteria helpen dan om te bepalen hoe groot of klein de problemen zijn.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja ik ben zonder problemen wiet gebruiker.
En ik gebruik zonder problemen wiet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
TheRealKoekert zei:
Nou weet ik eigenlijk van mijzelf dat ik gewoon verslaafd ben. Waarom blow ik anders al meer dan 10 jaar bijna elke dag? En ook als ik ziek ben of hoofdpijn heb enzovoorts. Ooit ook wel eens een dag of 2 dagen niet geblowd puur om te kijken hoe dat is. Maar dan kwam ik er toch vrij snel achter dat ik liever blijf blowen. Soms denk ik dat ik het ook gewoon nodig heb na werk om te kunnen ontspannen en tot rust te komen. Maar misschien is dat iets wat ik mijzelf wijs heb gemaakt.
Klik om te vergroten...
Dat komt omdat dat ook zo is. Voor nu dan.

Dat is juist een deel/symptoom van de verslaving: jezelf afhankelijk maken van iets. Ik had hetzelfde met wiet 's avonds. Maar ook met mijn 1 a 2 biertjes die ik soms een periode lang nam na het werk. De hoeveelheid maakt niet uit, het is de geestelijke afhankelijkheid die je krijgt, die de verslaving bepaalt.

Verder eens met alles wat @Neo-Shulginist zegt. (En interessante bronnen die ik later even ga bekijken!) Probeer inderdaad eens die 3 maanden geen wiet. Nu zit je de hele tijd in die soort sluier/wolk, ook al lijkt dat misschien niet zo als je erin zit. Je ziet hem pas als je eruit bent.
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Je zegt ook dat je niet veel tijd kwijt bent aan blowen en het vergaren van cannabis, maar je doet het wel elke avond en nog meer in het weekend. Dan ben je er toch best vaak mee bezig? :wink:
Klik om te vergroten...
Ik ben inderdaad in mijn ogen niet veel tijd kwijt aan het blowen of het vergaren van cannabis. Al is dat natuurlijk allemaal subjectief. Op een werkdag van 8 uur vind ik een vape sessie van 15 minuten niet echt veel. En ja soms zijn het er ook wel eens twee.

Neo-Shulginist zei:
Ook zeg je bij punt 8 resoluut 'niet waar', maar elke dag blowen is toch wel redelijk continu? :wink:
Klik om te vergroten...
Continu denk ik aan de hele dag door. Aan een stuk.

Neo-Shulginist zei:
En bij punt 11; ontwenningsverschijnselen heb je in de regel pas last van als je stopt. Doorgewinterde blowers krijgen bij het stoppen van 'last' van heftige dromen en veel zweten (tijdens het slapen). Dat zijn ook kenmerken van (lichte) ontwenningsverschijnselen.
Klik om te vergroten...
Ja oke punt 11 wel van toepassing dan. Ontwenningsverschijnselen zal ik gegarandeerd hebben als ik zou stoppen. En dat is ook de nr2 reden om niet te stoppen. "Als ik niet blow slaap ik slecht of bijna niet" Al weet ik ook dat je daar dan doorheen moet. Maar dat ik ook nogsteeds plezier beleef aan cannabis zorgt ervoor dat ik liever blijf blowen. De voordelen lijken zwaarder te wegen dan de nadelen.


Klinkt alsof ik mijn verslaving aan het goed praten ben. En waarschijnlijk is dat ook precies wat ik aan het doen ben. Ik erken wel dat ik verslaafd ben alleen ontken ik (of zie ik nog niet echt in) dat het ook negatieve effecten heeft op mijn leven. Misschien ook wat je zegt dat je dat pas gaat merken als je een tijdje gestopt bent. Na 10 jaar bijna elke dag blowen weet ik al lang niet meer hoe het is om cannabis echt helemaal uit mijn systeem te hebben. Al zou 3 maanden mij echt nooit lukken zeker als de wil er niet echt is. Misschien is de eerste stap om te gaan minderen. 1 blow per dag en dan de hoeveelheid afbouwen. En daarna alleen in het weekend. En daarna misschien helemaal stoppen. Alhoewel waarom zou ik mijzelf iets helemaal ontnemen waar ik nog altijd plezier aan beleef? Ja om te kijken hoe het leven is zonder cannabis in mijn systeem. Maar ik kan juist enorm genieten van een lekker wietje en een goed stukje muziek. Blijft lastig.



Verder ben ik mij de laatste tijd steeds meer gaan afvragen in hoeverre het mijn slaap beinvloed. Schijnbaar heeft het een grote impact op je REM slaap. En dat heeft dan weer een grote impact op je dagelijksleven. Kan het bericht niet meer terug vinden maar ik las ergens iets in de richting van: stoned gaan slapen zorgt ervoor dat je overdag maar 75% bent van je ware potentie. Dat heeft mij wel aan het denken gezet. De laatste tijd probeer ik te zorgen dat de wiet ver uitgewerkt is voordat ik ga slapen. Zo verneuk ik mijn REM slaap misschien minder maar kan ik nogsteeds makkelijk in slaap komen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."