#1
Ja natuurlijk kun je naar ziek worden. Ik vind het ook wel krom. Ben blij dat ik er vanaf ben in ieder geval want je hebt er niks aan, 't is duur en het stinkt ![:)]()
Ik snap wat je wilt zeggen, maar vind het eigenlijk ook wel een beetje zeikerij.Longemfyseem of kanker (hart en vaat ziekten and so on) beïnvloeden je leven wel degelijk, en als je je daardoor ziek moet melden op werk, is dat vaak niet voor eventjes.
Een rookverslaving wordt dus wel gedoogd, ik vind het erg krom, sorry
Dat mag.Ik snap wat je wilt zeggen, maar vind het eigenlijk ook wel een beetje zeikerij.
Ho ho, van mij hoeft niemand geweerd te worden, dat zeg ik niet.Want moeten obese mensen ook geweerd worden? Telefoon bezitters? Workaholics? Labelo verslaafden? ZUURSTOFJUNKS??
Prima ook dat het er is, alleen IK heb een andere definitie van clean zijn, dus ik zou daar niet tussen passen.Op die manier ga je het doel voorbij naar mijn mening, namelijk hulpverlening aan mensen die ontwrichtende problemen van hun verslaving ondervinden
Ik snap je punt. Maar waar leg je de grens? Bij nicotine, bij caffeïne, bij suiker?Longemfyseem of kanker (hart en vaat ziekten and so on) beïnvloeden je leven wel degelijk, en als je je daardoor ziek moet melden op werk, is dat vaak niet voor eventjes.
Een rookverslaving wordt dus wel gedoogd, ik vind het erg krom, sorry
Ter aanvulling: het is ook beter om middelen 1-voor-1 te stoppen. Als je voor een zware middel stopt is stoppen met roken ook niet bepaald licht.Ik snap je punt. Maar waar leg je de grens? Bij nicotine, bij caffeïne, bij suiker?
Dat betekend ook geen koffie en thee (van thee) op de meeting en geen koekjes.
Voor velen is het een brug te ver om ook gelijk te stoppen met roken. Ik heb velen terug zien vallen de eerste weken dat ze gestopt waren, als ze dat te vroeg deden. Voor de meesten is het verstandig om gewoon maar een jaar door te blijven roken en clean te blijven van alcohol en drugs. Roken kan dan ook nog. Net als andere verslavende gewoontes (denk aan chips eten, nagelbijten, etc.)
Hier zijn zowel dingen voor als tegen te zeggen. Persoonlijk ben ik van mening dat het het beste is om met zoveel mogelijk middelen in een keer te stoppen. Mits dat het lichamelijk toelaat uiteraard. En als het voor detox toch nodig is, denk aan diazepam bij alcohol ontwenning, dan enkel en alleen voor afbouw. Niet ter vervanging.Ter aanvulling: het is ook beter om middelen 1-voor-1 te stoppen. Als je voor een zware middel stopt is stoppen met roken ook niet bepaald licht.
Dit is dus een van die dingen die je als tegenargument kan gebruiken om één voor één met de middelen te stoppen.Ik vind wel, in mijn geval, jammer dat het als coping is gebruikt niet ter overbrugging maar als einddoel of excuus dat ik hierdoor een manier heb gevonden om niet voortdurend aan de middelen te zitten.
Als ik stopte met roken dan begon ik weer meer aan de middelen te zitten. In mijn geval alcohol en wiet. Vooral wiet was erg, dat ging ik dan om de paar uur roken terwijl ik normaal me pafte om het blowen zoveel mogelijk uit te stellen.
Ja chaos is dat he 😂Daarom dat ik maar die middelen allemaal de deur uit heb gedaan. Geen idee hoe lang dit blijft. Maar ik zie in dat ik middelen, hoe soft of zwaar het ook is, gewoon niet me kan beheersen. Maar dat als ik me volledig van onthou, dat het beter is dan dat continu met trek bezig hou.
Let wel, dit zijn alle drie zéér verslavingsgevoelige activiteiten. Ik durf zelfs te zeggen de drie meest voorkomende procesverslavingen. Hoewel het misschien vechten wordt om een vierde plek met relatieverslaving.Wel komen er andere dingen voor in de plaats. Met het geld dat ik bespaar kan ik ineens weer shoppen of gokken. Met de tijd die ik nu nuchter doorbreng kan ik meer gamen.
Netjes man! Dat wordt steeds minder onwennig hoor!En het was raar om dit weekend zonder een echte weekend gevoel (want dat koppel ik met alcohol of wiet) doorheen te gaan. Zit ik s'avonds laat maar een boek te lezen. Ach ja. Ik moet me ook maar meer naar mijn leeftijd gedragen. Een ouwe lul in een jong lichaam.
Ik ben er alert op ja.Let wel, dit zijn alle drie zéér verslavingsgevoelige activiteiten. Ik durf zelfs te zeggen de drie meest voorkomende procesverslavingen. Hoewel het misschien vechten wordt om een vierde plek met relatieverslaving.
Ook hiervoor geldt, dat je daar dus in door zou kunnen slaan en het probleem wederom verlegd.
Jezelf even verliezen in gamen hoeft ook niet erg te zijn. Maar als het een obsessie wordt, waardoor je dus andere dingen gaat laten die goed voor je zouden zijn, dan ben je wederom aan het vluchten.
Die grens is voor iedereen anders, daarom sprak ik ook vanuit mezelf. Ik zie roken als 1 van mijn meest hardnekkige en verwoestende verslavingen. Daarbij vind ik mijn verslaving een gedragsprobleem, dus als ik met alles stop, maar wel de hele dag 'mag' roken, dan heb ik in principe niks aan het achterliggende probleem gedaan.Ik snap je punt. Maar waar leg je de grens? Bij nicotine, bij caffeïne, bij suiker?
1 kopje koffie en een koekje, of 'roken alsof je leven er vanaf hangt', zoals je hierboven schreef vind ik dan wel een verschil. Maar natuurlijk, als iemand daar 100 koekjes gaat zitten eten i.p.v. roken, schiet het ook niet echt op 😏Dat betekend ook geen koffie en thee (van thee) op de meeting en geen koekjes.
Voor velen is het een brug te ver om ook gelijk te stoppen met roken. Ik heb velen terug zien vallen de eerste weken dat ze gestopt waren, als ze dat te vroeg deden. Voor de meesten is het verstandig om gewoon maar een jaar door te blijven roken en clean te blijven van alcohol en drugs. Roken kan dan ook nog. Net als andere verslavende gewoontes (denk aan chips eten, nagelbijten, etc.)
Ben je een beetje bekend met verslaafden? 😜1 kopje koffie en een koekje, of 'roken alsof je leven er vanaf hangt', zoals je hierboven schreef vind ik dan wel een verschil. Maar natuurlijk, als iemand daar 100 koekjes gaat zitten eten i.p.v. roken, schiet het ook niet echt op 😏
Sick! Dit wist ik nog niet! In Zuid Afrika is dit ook nog weleens een onderwerp geweest in de groepssessies. Ik was toen de enige die ervoor pleitte om in een keer met alles te kappen. Alleen mijn eigen psycholoog was er zelf ook wel voorstander van. Twee andere psychologen en alle andere cliënten waren echt tegen.Tja, ik kan niet beslissen voor anderen wat het beste is, toch is de visie op wat vanuit professioneel oogpunt het meest verstandig is, wel aan het veranderen:
https://www.castlecraig.nl/blog/tips-en-advies/moet-ik-stoppen-met-roken-in-een-afkickkliniek
https://novadic-kentron.nl/vijf-misverstanden-over-roken/
😁Ben je een beetje bekend met verslaafden? 😜
Hehe 😋Sick! Dit wist ik nog niet! In Zuid Afrika is dit ook nog weleens een onderwerp geweest in de groepssessies. Ik was toen de enige die ervoor pleitte om in een keer met alles te kappen. Alleen mijn eigen psycholoog was er zelf ook wel voorstander van. Twee andere psychologen en alle andere cliënten waren echt tegen.
Raad eens wie er niet rookte en wie wel? 😜
En voor mij waren de pyro's weg doen geen enkel probleem, maar het stoppen met roken wel.Overigens ben ik na de kliniek in de dagbehandeling weer gaan roken. Ik zat al maandenlang tussen alleen maar rokers terwijl ik zelf met alles probeerde te stoppen. Was best pittig.
Inmiddels alweer 5 maanden 1 week en 5 dagen gestopt overigens. Voor mij is stoppen met roken zoveel makkelijker dan de pyro's. Terwijl je zou zeggen dat je gewoon dezelfde trucjes toepast.
Misschien heb je hier al onderzoek naar gedaan, maar het is denk ik vooral belangrijk om te weten waarom je niet nuchter wilt of kunt leven. Je zei iets over autisme en ik weet en kan me voorstellen dat daar best wel problemen door zijn ontstaan, die bijv. te maken hebben met niet geaccepteerd worden hoe je bent. Een verslaving is vaak een manier om met een pijnlijke werkelijkheid om te kunnen gaan. Het is geen oorzaak, maar een gevolg.Sinds mijn 16e ben ik, inclusief nicotine, niet meer nuchter geweest.
Delen & hulp vragen. Dat is vaak de sleutel!In de loop van de afgelopen dagen en weken heb ik 1 voor 1 mijn middelengebruik gestopt of aan het taperen. Alleen caffeine (energy drinks) ga ik nog houden. En recreatief benzo gebruik maar eens per week of minder.
Spontaan komt in mij op: leuk allemaal dit. Maar wat als er ineens iets kuts gebeurd in mijn leven? Mocht dit op de langere termijn gaan lukken en ik maak iets vervelends mee. Of m'n autisme wordt me te veel en ik wil het niet met benzo's oplossen. Wat dan?
Ja dit helpt. Meditatie ook. Er is vanalles om je emotionele weerbaarheid te verbeteren. Voorwaarde is wel dat je het consequent voor een langere tijd moet doen voordat de echte effecten goed merkbaar worden.Is het handig om me voor te bereiden om het kut gevoel of trek mee te dealen? Bijvoorbeeld zoals regelmatig gezegd wordt op dit forum dat iets van sport echt zal helpen?
De enige voorbereiding die ik je zou kunnen aanraden is om naar meetings te gaan en aan de 12 stappen te werken. Voor mij werkt het beter dan ik had kunnen dromen.Sinds mijn 16e ben ik, inclusief nicotine, niet meer nuchter geweest. Stopte ik met iets, dan pakte ik iets anders op. Nu moet ik achterkomen hoe ik het kan oplossen zonder een recreatieve manier van middelengebruik. Is het gewoon een kwestie van ondergaan en nieuwe manieren aanleren of moet ik me alvast voorbereiden op een bepaalde manier? Zoals een plan maken of toch maar naar de sportschool gaan? Of werkt het lopen buiten en 'uitwaaien' ook gewoon wanneer het kut gaat als vervanging van middelengebruik?
Ja die indruk heb ik ook sinds ik jullie reacties las en dat was niet de bedoeling. Ik leef op dit moment niet in angst maar ik wil wel de cirkel eindelijk eens doorbreken.Door je topic titel krijg ik een beetje het idee alsof je nu in de angst gaat leven dat er elk moment iets ergs gaat gebeuren. Het is goed om jezelf voor te bereiden op slechte tijden of een ramp. Maar om echt in de angst daarvoor te leven, is niet gezond.
Ik weet niet of m'n idee klopt, maar misschien eens goed om bij jezelf te onderzoeken.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."