Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmoet ik me voorbereiden op slechte tijden?

moet ik me voorbereiden op slechte tijden?

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zou zeggen regel een kliniek en goede nazorg. Als je je 100% inzet lukt 't je. Volgens mij zijn alle klinieken in NL tegenwoordig ook rookvrij.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Ja er wordt flink gerookt voor en na de meeting.
Klik om te vergroten...
Ik zou iemand die afhankelijk is van een k*nkerstokkie niet serieus kunnen nemen als die mij zou moeten ondersteunen bij mijn verslavingsprobleem.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Don Draper zei:
Ja ze hebben hun best gedaan om leden mij af te stoten puur omdat ik niet clean door het leven ga. Ik gun het ze niet dat ik dan met ze meedoe alsof er geen wrok is.
Klik om te vergroten...
Pfff wat een kutstreek. Helaas gebeuren dit soort dingen op sommige meetings en dat is echt heel kwalijk. Het hoort namelijk niet, maar onthoud wel mensen hun herstel en daarmee in veel gevallen hun leven of op zn minst kwaliteit van leven.

Ik heb dit ook gehoord over verhalen van meetings in sommige uithoeken van Nederland, waar mensen vanwege gender of geaardheid zijn weggepest. Daarom hebben we met een groep fellows een infopamflet geschreven die dan op alle meetings komt te liggen over geaardheid en genderidentiteit in herstel. Om iemand in elk geval te laten zien dat dat er mag zijn en om een aantal vragen te beantwoorden (zoals sponsor van hetzelfde geslacht e.d.). De aanvraag om dit officiële NA literatuur te maken ligt nu bij NA world services.

Hoe kut is dat, dat je radeloos bent en op een soort laatste reddingsplek komt, maar zelfs daar niet welkom bent. Echt een naaistreek.

Laat ik zeggen, dit hoort dus niet zo. Maar in de praktijk gebeuren soms nare dingen. We blijven immers zieke mensen en velen heel egoïstisch. En lang niet iedereen werkt hard aan de stappen. En dat is juist nodig om vastgesleten patronen aan te pakken.



dupont zei:
Vreemd. Niet clean zijn zou nooit een reden mogen zijn om iemand te weren of wat er dan ook is gebeurd. Probeer eens een andere meeting of ander fellowship. Ben je al eens een kliniek in geweest?
Klik om te vergroten...
Ook mijn ervaring. Ja kan mierenneukers hebben die vinden dat je er niet bijhoort omwille van traditie 3. (Het verlangen om te stoppen met gebruiken)

@Don Draper heb je toen wél aangegeven dat je de wens had om te stoppen?
Lijkt me sowieso tegenstrijdig als je juist ook struggelt met nicotine. De meesten roken alsof hun leven er vanaf hangt. Mensen die langer in herstel zijn en gestopt zijn met roken kijken daar dan weer kritisch naar. Roken is immers ook gewoon een verslaving, maar wordt soms wel verheerlijkt. Ofwel dezelfde ontkenning heerst, maar over een ander middel.
Weet dat jouw andere visie in dat geval niet aan jou ligt, maar aan de mensen die nog toegeven aan hun nicotine verslaving en alles weg rationaliseren.

De meeste andere adviezen zijn wel goed bedoeld en vaak ook nuttig. Het blijft een programma van suggesties. Het is aan jou of je er iets mee doet of niet. Ik neem ook niet alle suggesties aan, maar soms zorgt dat er ook voor dat ik lang tegen iets aanloop en het pas probeer als iemand voor de zoveelste keer dezelfde suggestie doet 😂

Laat ik even stellen dat op een van de meetings waar ik kom iemand rondloopt die een tijdje clean is geweest. Toen weer is gaan drinken en nu weer terug coke is gaan gebruiken. Hij heeft laatst aangegeven niet meer te willen komen omdat hij niet de wens heeft om te stoppen.

Als groep hebben we besloten om hem hierom niet te weigeren. Hij blijft welkom. En dat waardeert hij, want hij weet dat het wel uit de hand gaat lopen als hij helemaal niet meer komt. Zolang hij de rest van de groep niet in gevaar brengt (drugs meenemen, verheerlijken, manipuleren of zoiets) dan kan dit prima. We hopen dat zolang hij komt, vanzelf een keer het kwartje gaat vallen.

Elke groep gaat dus anders om met dit soort situaties. We hebben een aantal richtlijnen, maar het ligt er maar net aan hoe ze worden geïnterpreteerd wat een groep ermee doet.

Vandaar ook dat het soms goed is om wat verschillende groepen te bezoeken om te zien wat bij je past. Ik heb hier in de buurt ook twee groepen waar ik me niet zo fijn voel. Daar kom ik dus niet meer. Maar ik heb ook drie groepen waar ik me heel erg thuis en gewaardeerd voel.

Ik stuur je nog ff een pb'tje.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is een harnekkige verslaving, maar roken zorgt vrijwel nooit voor directe problemen. Natuurlijk is het slecht voor je gezondheid maar je hoeft je niet ziek te melden de volgende dag om bij te komen als je rookt op een doordeweekse dag. Onschuldig wil ik het niet noemen maar het beïnvloedt het leven meestal niet echt erg.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
De meesten roken alsof hun leven er vanaf hangt. Mensen die langer in herstel zijn en gestopt zijn met roken kijken daar dan weer kritisch naar. Roken is immers ook gewoon een verslaving, maar wordt soms wel verheerlijkt. Ofwel dezelfde ontkenning heerst, maar over een ander middel
Klik om te vergroten...
Wait whut? Mensen bij die meetings roken wel? En die noemen zichzelf dan ook clean en krijgen zo'n muntje?

*Kortsluiting in bovenkamer*
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja er wordt flink gerookt voor en na de meeting.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Het is een harnekkige verslaving, maar roken zorgt vrijwel nooit voor directe problemen. Natuurlijk is het slecht voor je gezondheid maar je hoeft je niet ziek te melden de volgende dag om bij te komen als je rookt op een doordeweekse dag. Onschuldig wil ik het niet noemen maar het beïnvloedt het leven meestal niet echt erg.
Klik om te vergroten...
Longemfyseem of kanker (hart en vaat ziekten and so on) beïnvloeden je leven wel degelijk, en als je je daardoor ziek moet melden op werk, is dat vaak niet voor eventjes.

Een rookverslaving wordt dus wel gedoogd, ik vind het erg krom, sorry
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
naja roken beinvloed wel hoe je met stress e.d omgaat
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#9
Purplext zei:
Longemfyseem of kanker (hart en vaat ziekten and so on) beïnvloeden je leven wel degelijk, en als je je daardoor ziek moet melden op werk, is dat vaak niet voor eventjes.

Een rookverslaving wordt dus wel gedoogd, ik vind het erg krom, sorry
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je wilt zeggen, maar vind het eigenlijk ook wel een beetje zeikerij.

Want moeten obese mensen ook geweerd worden? Telefoon bezitters? Workaholics? Labello verslaafden? ZUURSTOFJUNKS??

Op die manier ga je het doel voorbij naar mijn mening, namelijk hulpverlening aan mensen die ontwrichtende problemen van hun verslaving ondervinden
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#10
HuisbaasBob zei:
Ik snap wat je wilt zeggen, maar vind het eigenlijk ook wel een beetje zeikerij.
Klik om te vergroten...
Dat mag.
HuisbaasBob zei:
Want moeten obese mensen ook geweerd worden? Telefoon bezitters? Workaholics? Labelo verslaafden? ZUURSTOFJUNKS??
Klik om te vergroten...
Ho ho, van mij hoeft niemand geweerd te worden, dat zeg ik niet.
HuisbaasBob zei:
Op die manier ga je het doel voorbij naar mijn mening, namelijk hulpverlening aan mensen die ontwrichtende problemen van hun verslaving ondervinden
Klik om te vergroten...
Prima ook dat het er is, alleen IK heb een andere definitie van clean zijn, dus ik zou daar niet tussen passen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Purplext zei:
Longemfyseem of kanker (hart en vaat ziekten and so on) beïnvloeden je leven wel degelijk, en als je je daardoor ziek moet melden op werk, is dat vaak niet voor eventjes.

Een rookverslaving wordt dus wel gedoogd, ik vind het erg krom, sorry
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt. Maar waar leg je de grens? Bij nicotine, bij caffeïne, bij suiker?

Dat betekend ook geen koffie en thee (van thee) op de meeting en geen koekjes.

Voor velen is het een brug te ver om ook gelijk te stoppen met roken. Ik heb velen terug zien vallen de eerste weken dat ze gestopt waren, als ze dat te vroeg deden. Voor de meesten is het verstandig om gewoon maar een jaar door te blijven roken en clean te blijven van alcohol en drugs. Roken kan dan ook nog. Net als andere verslavende gewoontes (denk aan chips eten, nagelbijten, etc.)
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik snap je punt. Maar waar leg je de grens? Bij nicotine, bij caffeïne, bij suiker?

Dat betekend ook geen koffie en thee (van thee) op de meeting en geen koekjes.

Voor velen is het een brug te ver om ook gelijk te stoppen met roken. Ik heb velen terug zien vallen de eerste weken dat ze gestopt waren, als ze dat te vroeg deden. Voor de meesten is het verstandig om gewoon maar een jaar door te blijven roken en clean te blijven van alcohol en drugs. Roken kan dan ook nog. Net als andere verslavende gewoontes (denk aan chips eten, nagelbijten, etc.)
Klik om te vergroten...
Ter aanvulling: het is ook beter om middelen 1-voor-1 te stoppen. Als je voor een zware middel stopt is stoppen met roken ook niet bepaald licht.

Ik vind wel, in mijn geval, jammer dat het als coping is gebruikt niet ter overbrugging maar als einddoel of excuus dat ik hierdoor een manier heb gevonden om niet voortdurend aan de middelen te zitten.

Als ik stopte met roken dan begon ik weer meer aan de middelen te zitten. In mijn geval alcohol en wiet. Vooral wiet was erg, dat ging ik dan om de paar uur roken terwijl ik normaal me pafte om het blowen zoveel mogelijk uit te stellen.

Daarom dat ik maar die middelen allemaal de deur uit heb gedaan. Geen idee hoe lang dit blijft. Maar ik zie in dat ik middelen, hoe soft of zwaar het ook is, gewoon niet me kan beheersen. Maar dat als ik me volledig van onthou, dat het beter is dan dat continu met trek bezig hou.

Wel komen er andere dingen voor in de plaats. Met het geld dat ik bespaar kan ik ineens weer shoppen of gokken. Met de tijd die ik nu nuchter doorbreng kan ik meer gamen. En het was raar om dit weekend zonder een echte weekend gevoel (want dat koppel ik met alcohol of wiet) doorheen te gaan. Zit ik s'avonds laat maar een boek te lezen. Ach ja. Ik moet me ook maar meer naar mijn leeftijd gedragen. Een ouwe lul in een jong lichaam.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."