Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet: slechte gewoonte of verslaving?

Wiet: slechte gewoonte of verslaving?

27 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste DF'ers,

Er zijn vast al honderden topics die hier over gaan, maar toch wilde ik graag mijn verhaal aan jullie kwijt.

Ik zal beginnen met een korte geschiedenis m.b.t. mijn wietgebruik. Mijn eerste joint rookte ik toen ik een jaar of 14 was met twee van mijn beste vrienden, tussen mijn 14e en mijn 18e blowde ik maar heel sporadisch mee met vrienden (een paar keer per jaar). Vanaf mijn 18e ben ik frequenter gaan blowen, ik rookte toen elke week 1 a 2 jointjes op de zaterdagavond en daar bleef het ook altijd bij...totdat corona om de hoek kwam kijken 2 jaar geleden.

Voor corona had ik een hele leuke studententijd met veel vrienden vanuit school, ik had een vast ritme en sportte veel. Dit viel natuurlijk allemaal weg in de lockdowns, en dat zorgde ervoor dat ik mezelf enorm ben gaan vervelen, het voelde destijds ook alsof er nooit een eind aan zou komen. Ik ben toen elke dag opgetrokken met een aantal vrienden van mij uit de buurt, dit ging vaak gepaard met veel blowen of ander drugsgebruik (want ja, er is toch geen f*ck te doen, toch?). Dit is ongeveer een jaar zo gegaan, ik blowde toen niet per se elke dag maar zeker wel 4 tot 5 dagen in de week.

Toen al die vervelende lockdowns voorbij waren, ging het blowen echter niet voorbij, ik bleef eigenlijk in hetzelfde patroon hangen als tijdens de lockdowns. Ik ben in die tijd ook gediagnosticeerd met een angststoornis omdat ik enorm veel aan het piekeren was en constant in mijn eigen hoofd zat om het maar zo te noemen. Ik ben toen nog meer gaan blowen om het piekeren te stoppen (wel altijd savonds nooit voor of tijdens werk/school). Gelukkig heb ik voor het piekeren hulp gehad van een psycholoog, hier kan ik dus goed mee dealen tegenwoordig, maar het blowen blijft doorgaan.

Ik blow nu een maand lang elke dag, en ik begin me steeds meer af te vragen of dit nog wel normaal gebruik is. Het antwoord is natuurlijk nee want elke dag gebruiken, ookal is het alleen savonds na het werk, is allang niet meer recreatief zoals ik het eerst altijd deed. Ik ben het dagelijks blowen echter een beetje zat aan het raken omdat ik elke dag moe wakker word en eigenlijk het liefst in bed wil blijven liggen, ik weet 100% zeker dat dit door het savonds blowen komt omdat ik dit normaal nooit zo vaak had.

Maar wat vinden jullie hier van? Is het een slechte gewoonte van mij geworden, of is het echt een verslaving?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden :)

Groetjes,

Poederpret
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is absoluut een verslaving.

Je zegt zelf: het is niet meer recreatief, je bent het zat aan het raken (maar gaat toch door), je gebruikt de wiet om je piekeren/emotionele problemen te verdoven.

Dat is (geestelijke) afhankelijkheid, oftewel verslaving. De eerste stap om daar vanaf te komen (als je echt wilt), is dit erkennen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Poederpret zei:
Ik heb dus al vaker aan mijn omgeving (inclusief ouders) mijn zorgen over het wietgebruik uitgesproken en dat ik bang ben om verslaafd te raken, maar niemand vind dat ik verslaafd ben, terwijl ik dat zelf eigenlijk wel vind. Vandaar de twijfel en dat ik hier deze vraag stel
Klik om te vergroten...
Je hebt letterlijk tegen ze gezegd dat je het elke dag gebruikt, je het nodig hebt om je emotionele problemen mee te verdoven en je het eigenlijk zat bent, maar er niet mee kunt stoppen?

En alsnog vinden ze dat je niet verslaafd bent?
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#4
Op het moment zijn mijn piekergedachten onder controle gelukkig, daarvoor gebruik het niet meer, maar ik hou gwn van het stoned zijn.

Ik denk dat (vooral mijn ouders) het niet willen zien. Want als je het zoals hierboven beschrijft klinkt het inderdaad heel raar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Poederpret zei:
Op het moment zijn mijn piekergedachten onder controle gelukkig, daarvoor gebruik het niet meer, maar ik hou gwn van het stoned zijn.
Klik om te vergroten...
Ik ken deze gedachtegang maar al te goed. Wietverslaving is 1 van de meest sneaky/subtiele. Je zegt tegen jezelf dat je gewoon houdt van het stoned zijn, maar hou je er niet juist van omdat het je hoofd even lekker stil maakt, dat je je er even helemaal zorgeloos door voelt? Dat ís het verdoven van je emoties. Ik heb mijn (af en aan) gebruik jarenlang gerechtvaardigd aan mezelf op die manier.

Poederpret zei:
Ik denk dat (vooral mijn ouders) het niet willen zien. Want als je het zoals hierboven beschrijft klinkt het inderdaad heel raar.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik dan ja, want wat je omschrijft is zeer zeker verslavingsgedrag.

Goed dat je zelf twijfels hebt en doorvraagt.
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb dus al vaker aan mijn omgeving (inclusief ouders) mijn zorgen over het wietgebruik uitgesproken en dat ik bang ben om verslaafd te raken, maar niemand vind dat ik verslaafd ben, terwijl ik dat zelf eigenlijk wel vind. Vandaar de twijfel en dat ik hier deze vraag stel
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je hebt wel gelijk, ik vind de rust en de zorgeloosheid ook enorm fijn als ik geblowed heb. Dat dit een rechtvaardiging is had ik zelf niet door.

Ik wil in ieder geval stoppen met doordeweeks blowen, maar ik ben bang dat het niet lang op alleen het weekend gaat blijven. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik er nu echt mee moet doen..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Poederpret zei:
Je hebt wel gelijk, ik vind de rust en de zorgeloosheid ook enorm fijn als ik geblowed heb. Dat dit een rechtvaardiging is had ik zelf niet door.

Ik wil in ieder geval stoppen met doordeweeks blowen, maar ik ben bang dat het niet lang op alleen het weekend gaat blijven. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik er nu echt mee moet doen..
Klik om te vergroten...
Je kunt dat in ieder geval proberen.

Ik heb het jaren zo geprobeerd en het lukte mij niet om consistent sporadisch te gebruiken. Na een avond gebruiken, ging ik vaak de dagen daarna ook weer gebruiken. En bij alleen in het weekend gebruiken, ging het na een tijdje vaak ook weer door tijdens de week.

Maar er zijn sommige die beweren het te kunnen en het is in ieder geval al een verbetering als je mindert.

Mijn persoonlijke ervaring: minderen met wiet is moeilijk. Helemaal stoppen met wiet is makkelijk. Maar velen moeten op het punt komen dat ze bereid zijn het op te geven. Het daadwerkelijke stoppen is dan easy. Na een paar weekjes of misschien hooguit maandjes denk je er niet eens meer aan, omdat je niet die afspraak met jezelf hebt gemaakt: "over zoveel tijd mag ik weer".
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het minderen ga ik sowieso doen vanaf nu, als ik merk dat dat niet vol te houden is ga ik helemaal stoppen en daarbij hulp zoeken als het me alleen niet lukt. Bedankt voor je reacties! Waardeer ik enorm
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Poederpret zei:
Het minderen ga ik sowieso doen vanaf nu, als ik merk dat dat niet vol te houden is ga ik helemaal stoppen en daarbij hulp zoeken als het me alleen niet lukt. Bedankt voor je reacties! Waardeer ik enorm
Klik om te vergroten...
Met minderen maak je het jezelf moeilijker dan met stoppen. Als je drinkt zou ik dat de komende tijd ook maar laten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Met minderen maak je het jezelf moeilijker dan met stoppen. Als je drinkt zou ik dat de komende tijd ook maar laten.
Klik om te vergroten...
Helemaal waar en ik zou iedereen die er een probleem mee heeft dat ook aanraden: gewoon helemaal stoppen, niet minderen, want daarmee hou je jezelf een wortel voor en ben je in principe alleen maar aan het wachten "tot je weer mag".

Maar in de werkelijkheid moet je mentaal op dat punt zijn om het helemaal op te geven. En dat is nou juist vaak het lastige. Dat heb ik ook jaren gehad, dat dat onmogelijk leek. Al is het helemaal niet onmogelijk, je kunt meteen stoppen (en gezonde alternatieven zoeken om om te gaan met je gevoelens).
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind dat de mensen die reageren op dit topic veel te voorbarig is met "je moet stoppen!!11!! Niet minderen!!11!!". Zitten beetje hun eigen verslaving te verplaatsen naar TS waarbij ik hun gebruik niet vergelijkbaar vind.


Ga naar een gebruik waarbij jij er okay mee bent. Misschien eerst even paar weken ermee stoppen zodat de tolerantie ervan minder wordt. Dan kan je gerust in het weekend of vrije dag blowen.

Ik vind het gebruik van TS niet problematisch maar wel sprake van gewenning. Pak dat aan. Ik lees namelijk niet dat TS niet functioneert zonder wiet.

Laat je niet al te gek maken door het internet, ook deze site. Pas gerust het harm reduction model toe. Als je dat ook niet in de hand hebt, heb je echt een verslaving en is stoppen en eventueel hulp zoeken goed.

Maar kijk gewoon naar wat wel kan. Dat je ouders je gebruik niet problematisch vinden zegt ook iets. Blijkbaar doe je gewoon nog wat je moet doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Don Draper zei:
Ik vind dat de mensen die reageren op dit topic veel te voorbarig is met "je moet stoppen!!11!! Niet minderen!!11!!". Zitten beetje hun eigen verslaving te verplaatsen naar TS waarbij ik hun gebruik niet vergelijkbaar vind.

Ga naar een gebruik waarbij jij er okay mee bent. Misschien eerst even paar weken ermee stoppen zodat de tolerantie ervan minder wordt. Dan kan je gerust in het weekend of vrije dag blowen.

Ik vind het gebruik van TS niet problematisch maar wel sprake van gewenning. Pak dat aan. Ik lees namelijk niet dat TS niet functioneert zonder wiet.

Laat je niet al te gek maken door het internet, ook deze site. Pas gerust het harm reduction model toe. Als je dat ook niet in de hand hebt, heb je echt een verslaving en is stoppen en eventueel hulp zoeken goed.
Klik om te vergroten...
Van wat ik lees, gebruikt de TS vaker wiet dan ik deed en mijn gebruik was zeker een verslaving en problematisch, zelfs al is het waarschijnlijk niets vergeleken bij anderen. Ook geeft de TS zelf aan zijn gebruik problematisch te vinden.

Om voor mezelf te spreken: Ik geef alleen mijn kijk erop en dat is dat stoppen makkelijker is dan minderen. Dat is wat ik als tip zou geven om te doen: stoppen. Maar ik heb eerder ook aangegeven dat minderen in ieder geval al een verbetering is.

Don Draper zei:
Maar kijk gewoon naar wat wel kan. Dat je ouders je gebruik niet problematisch vinden zegt ook iets. Blijkbaar doe je gewoon nog wat je moet doen.
Klik om te vergroten...
En daar had de TS zijn bedenkingen al over en vraagt daarom hier naar de mening van anderen.

Met de omschrijving die de TS van zijn gebruik geeft en het feit dat zijn ouders dit niet problematisch vinden, krijg ik ook mijn bedenkingen over zijn ouders' mening hierover.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#14
je weet het zelf allemaal wel Poederpret, ik heb het zelfde gehad en ik koos ervoor om nog een lange tijd door te blijven blowen. Achteraf gezien, geen spijt, ik wist niets beters toender tijd, is het goed ? weet ik veel ? toendertijd wist ik niets beters
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gebruik minderen is veeeeel moeilijker, dan helemaal stoppen.
Net zoals je met alcohol hebt, dat zware drinkers," sociaal willen kunnen meedrinken."
De praktijk leert dat dit " een beetje gebruik," vaak toch weer fout gaat en zeer zeker met alcohol...
Wat minder blowen is in mijn blowtijd iig nooit gelukt. Ik ging er vol voor, en nog veel en vaak ook nog op de koop toe...
Bij mij hielp maar een ding en dat was helemaal stoppen.
Niet " nog een beetje".
Ik raad de TS aan om helemaal te stoppen met dat blowen, en na enkele maanden eens de kwestie te beoordelen.
Stoppen kan heel veel positieve effecten hebben!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Stap over op cbd of ga vapen of olie. Elke dag blowen zal je moeten kappen in ieder geval, anders ga je in de loop der maanden/ jaren waarschijnlijk alleen maar meer/ teveel blowen.
Ik zat 14 maanden terug op de 4 tot 5 gram wiet per dag en dat waren rond de 10 jointjes en 10 sigaretten erin verwerkt... Dat is duur en zwaar voor het lichaam op den dure..

Ik vape mijn thc wiet en is al minder pijnlijk, maar afhankelijk blijf ik.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Poederpret zei:
Beste DF'ers,

Er zijn vast al honderden topics die hier over gaan, maar toch wilde ik graag mijn verhaal aan jullie kwijt.

Ik zal beginnen met een korte geschiedenis m.b.t. mijn wietgebruik. Mijn eerste joint rookte ik toen ik een jaar of 14 was met twee van mijn beste vrienden, tussen mijn 14e en mijn 18e blowde ik maar heel sporadisch mee met vrienden (een paar keer per jaar). Vanaf mijn 18e ben ik frequenter gaan blowen, ik rookte toen elke week 1 a 2 jointjes op de zaterdagavond en daar bleef het ook altijd bij...totdat corona om de hoek kwam kijken 2 jaar geleden.

Voor corona had ik een hele leuke studententijd met veel vrienden vanuit school, ik had een vast ritme en sportte veel. Dit viel natuurlijk allemaal weg in de lockdowns, en dat zorgde ervoor dat ik mezelf enorm ben gaan vervelen, het voelde destijds ook alsof er nooit een eind aan zou komen. Ik ben toen elke dag opgetrokken met een aantal vrienden van mij uit de buurt, dit ging vaak gepaard met veel blowen of ander drugsgebruik (want ja, er is toch geen f*ck te doen, toch?). Dit is ongeveer een jaar zo gegaan, ik blowde toen niet per se elke dag maar zeker wel 4 tot 5 dagen in de week.

Toen al die vervelende lockdowns voorbij waren, ging het blowen echter niet voorbij, ik bleef eigenlijk in hetzelfde patroon hangen als tijdens de lockdowns. Ik ben in die tijd ook gediagnosticeerd met een angststoornis omdat ik enorm veel aan het piekeren was en constant in mijn eigen hoofd zat om het maar zo te noemen. Ik ben toen nog meer gaan blowen om het piekeren te stoppen (wel altijd savonds nooit voor of tijdens werk/school). Gelukkig heb ik voor het piekeren hulp gehad van een psycholoog, hier kan ik dus goed mee dealen tegenwoordig, maar het blowen blijft doorgaan.

Ik blow nu een maand lang elke dag, en ik begin me steeds meer af te vragen of dit nog wel normaal gebruik is. Het antwoord is natuurlijk nee want elke dag gebruiken, ookal is het alleen savonds na het werk, is allang niet meer recreatief zoals ik het eerst altijd deed. Ik ben het dagelijks blowen echter een beetje zat aan het raken omdat ik elke dag moe wakker word en eigenlijk het liefst in bed wil blijven liggen, ik weet 100% zeker dat dit door het savonds blowen komt omdat ik dit normaal nooit zo vaak had.

Maar wat vinden jullie hier van? Is het een slechte gewoonte van mij geworden, of is het echt een verslaving?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden :)

Groetjes,

Poederpret
Klik om te vergroten...
Hoi hoi! Ik herken je verhaal enorm, als je het niet erg vindt deel ik het bij dezen kort... Misschien heb je er wat aan. Mijn wietgebruik was ook sterk geïntensiveerd tijdens corona en ik blowde elke dag voor de afgelopen 1-1,5 jaar ofzo... Ook alleen 's avonds na werk. Ik denk dat iemands gebruik problematisch is als je nadelen gedurende dag ervan ondervindt, slechter presteert op school of werk of meer moeite hebt met sociaal contact (onderhouden). Ik vond dat dat bij mij niet het geval was, maar ik merkte wel dat ik steeds meer moeite had het niet te doen, 5 voor 12 nog naar de shop fietste, voor een feestje een paar heisen nam, dat soort dingen. Even goed in conclaaf met mezelf geweest en kwam erachter dat het toch wel degelijk op een verslaving leek 🙃 Toen ik met mn nieuwe baan begon besloot ik een flinke pauze in te lassen, eerst voor een maand maar nu inmiddels bijna 3 maanden terug. En ik twijfel er niet meer aan dat ik over een poosje weer sporadisch kan blowen, dat het lekker en weer echt gezellig ipv een gewoonte is. Een frequentie en manier waar ik me veel fijner bij zou voelen. Ik ben er nauwelijks meer mee bezig en mis het alleen als mn vrienden wel samen gaan blowen (dan zeg ik nog even af, voorlopig). Na de eerste week/twee weken ging het me echt moeiteloos af ook, het stoppen. Ik kan het je van harte aanraden.

Vervelend om te lezen dat je zo'n last hebt gehad van de lockdowns... Ook erg herkenbaar en ik hoop dat je daar genoeg steun (of iets van herkenning) in vindt. Maar laat 't niet voor alles een excuus worden, haddik iig wel een handje van in mijn wietgebruik.

Stoppen doe je trouwens wel echt voor jezelf, niet voor anderen... Anders lijkt t me lastig volhouden.

Poederpret zei:
Het minderen ga ik sowieso doen vanaf nu, als ik merk dat dat niet vol te houden is ga ik helemaal stoppen en daarbij hulp zoeken als het me alleen niet lukt. Bedankt voor je reacties! Waardeer ik enorm
Klik om te vergroten...
Goeie eerste stap trouwens. Mij lukte dit niet heheh. Is het in huis dan is het zo op😜

Succes en je mag je ervaring of vragen hier altijd delen! You got this😘
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Poederpret zei:
Ik denk dat (vooral mijn ouders) het niet willen zien.
Klik om te vergroten...
Groot kans, herkenbaar.

Kies voor jezelf.
s
smoki'nLid
01-01-2024, 00:00
#19
Poederpret zei:
Ik heb dus al vaker aan mijn omgeving (inclusief ouders) mijn zorgen over het wietgebruik uitgesproken en dat ik bang ben om verslaafd te raken, maar niemand vind dat ik verslaafd ben, terwijl ik dat zelf eigenlijk wel vind. Vandaar de twijfel en dat ik hier deze vraag stel
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk weet jij alles het beste voor jezelf. Jij leeft met jezelf.
Als jij van jezelf weet dat je verslaafd bent is het ook zo. Het vervelende van blowen is dat het alles versterkt. Dus ook gepieker of andere kopzorgen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Ik vind het juist heel knap dat je aan jezelf en anderen toegeeft dat je bang bent dat je verslaafd bent.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
smoki'n zei:
Het vervelende van blowen is dat het alles versterkt. Dus ook gepieker of andere kopzorgen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Klik om te vergroten...
Noot:
Hier sla je de spijker op zijn kop!
Blowen versterkt vele emoties, zo ook het piekeren, dat is ook mijn ervaring!
Naast het gegeven dat je allerlei gebeurtenissen niet verwerkt.....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."