#1
En me broertje heeft het forum gevonden.... Het is geen crack maar gewoon suiker oke.
Weet niemand maar de ervaring leert dat verslaafden goed zijn in het manipuleren van naasten. En in dit geval is het al mis gegaan dus het is niet de eerste keer.Dat verslaafden iedereen voor de gek houden, of het in 1 keer goed gaat weet niemand. De slechtse van de klas worden de beste in herstel, en vica versa
Met mijn broer is het ook goed gekomen! Hij heeft nu een baan en een vriendin.
Maar is eerst wel rock bottom gegaan. En heeft zich daarna 5 jaar aangesloten bij een geloofsgemeenschap.
Het leven is niet zo zwart wit als dat het lijkt. Openheid van geest geeft ruimte om te reflecteren. Vasthouden aan stigma's blokkeren deze๐๐๐Ha doet god toch nog wat goeds. (Sorry voor de gelovigen onder ons, maar ik geloof niks van god/Jezus bullshit(wel tof dat jouw broer t anders ziet hoor). Waarom moet de 1 fucking veel klote shit meemaken en daarom geen licht meer zien in zijn of haar bestaan en een ander gaat alles voor de wind. En karma is bullshit 2, want ook al sta je je hele leven klaar voor mensen die t zwaar hebben, als je zelf totaal dood gaat van binnen heeft zelfs je eigen familie t te druk met haar geweldige bestaan en vele centjes.)
Een zelf ben je zo zwart wit als dat het lijkt!Het leven is niet zo zwart wit als dat het lijkt. Openheid van geest geeft ruimte om te reflecteren. Vasthouden aan stigma's blokkeren deze๐๐๐
Slik er nog nog een paar je bent er bijna ๐คฃEen zelf ben je zo zwart wit als dat het lijkt!
Gelukkig, heeft hij zelf de stap genomen, en is nu al 70 dagen clean.Het is al gezegd, maar toch nog even dit
Een verslaafde kan alleen maar geholpen worden, als hij dit zelf wil.
Bij iemand die er zelf niet volledig achter staat, is elke therapie, elke gesprek groep, volkomen zinloos...
Ja gelukkig, het is een begin.Dat is goed nieuws!
Laten we hopen dat het slaagt!
Het begin is er iig!
Dit wilde ik dus ook zeggen! Precies wat jij nu zegtHoi Kimberly, ik heb hetzelfde meegemaakt als jij, mijn broer was ook crack en heroรฏne verslaafd.
Het is inderdaad erg voor je ouders. En voor jou ook!
Het is wel het beste om uiteindelijk hem niet meer de hand boven het hoofd te houden, door onderdak te bieden en geld te geven. Dat deed mijn moeder eerst ook steeds, geld geven, zogenaamd voor boodschappen.
Het vervelende is, is dat jullie opgezadeld zijn met zijn probleem, maar er geen invloed op hebben. Want een verslaafde kan alleen zichzelf helpen, als hij tot inzicht komt. Ik vond het vreselijk om mijn ouders zo te zien lijden, op hun oude dag.
Mn ouders zijn ook naar een lotgenotengroep gegaan, ze hebben er wel wat aan gehad.
Ik wens je veel sterkte!
Je mag me altijd een PB doen ๐
En mijn broertje die schreeuwt dan alleen maar, en zegt dood ga ik toch wel, of ik rij mij zelf wel tegen een boom en dat soort dingen.
Is dat dan de drugs, of moeten wij dit serieus nemen.
Dankjewel, het even loslaten is lastig, maar inderdaad misschien dat proberen.Hoi @Kimberlyf wat een nare situatie waar je in beland bent. Wel heel tof dat je probeert op bepaalde manieren je broer te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door hier hulp te vragen.
Wat enorm lastig is aan verslaving is dat het een familieziekte wordt. Jouw broer is dan verslaafd. Maar door zijn gedragingen, zijn er waarschijnlijk ook veranderingen in gedrag en dynamiek bij jullie thuis.
Vaak zijn deze gedragingen erop gericht om schade en schande bij de verslaafde in te perken. Bijvoorbeeld door heel lang onderdak te blijven bieden. Soms weleens geld uit te lenen, etc. Ik zeg niet dat deze dingen bij jullie thuis gebeuren, maar ik noem ze even als voorbeeld.
De kans is groot dat bij jullie thuis er ook veel van dit soort 'hand-boven-het-hoofd-houden' gedrag voorkomt. En heel begrijpelijk, want jullie willen je broer/zoon/geliefde terug. En de schade beperken.
Vaak is dit gedrag in een verslaving niet helpend. Het kan ervoor zorgen dat je een verslaving in stand houdt omdat de schade beperkt wordt.
Hoe moeilijk het ook is... Soms is iemand tijdelijk laten vallen de beste oplossing. Omdat diegene dan echt geconfronteerd wordt met de keiharde realiteit van zijn verslaving. Geen geld, geen steun, geen familie, geen onderdak en noem maar op wat verslaving teweeg kan brengen. Soms komen mensen dan pas tot inkeer.
Wat voor jouw en je familie misschien kan helpen is om eens te gaan kijken bij meetings van Al-Anon en Nar-Anon. Dit zijn meetings voor naasten van verslaafden. Daar zal je herkenning vinden en misschien tips kunnen krijgen hoe andere naasten van verslaafden de situatie hebben aangepakt.
Je zou ook kunnen overwegen een professioneel interventionist in te schakelen. Bijvoorbeeld Maarten Dammers, die ook wel bekend is van het TV programma 'verslaafd'. Hij kan interventies organiseren of naasten van verslaafden helpen om te leren gaan met de situatie.
Heel veel sterkte in ieder geval!
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."