Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
ยฉ 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBroer crack verslaafd. Wie heeft er tips

Broer crack verslaafd. Wie heeft er tips

40 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
En me broertje heeft het forum gevonden.... Het is geen crack maar gewoon suiker oke.
K
KimberlyfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dankjewel allemaal voor de reacties.

Een verslaafde blijf je altijd, maar ik kan zeggen naar weer een detox te hebben gevolgd, en wekelijks meetings gaat het beter.

70 dagen clean.

Waar een wil is is een weg.
K
KimberlyfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo, ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Maar ik ga het proberen.
Ik zoek ervaringen, of iemand die ons kan helpen....
Ben hopeloos.

Sinds een aantal jaar is mijn broertje verslaafd aan de crack. (Rookcoke)

Vorig jaar is die opgenomen geweest in een kliniek en is hij er een half jaar vanaf gebleven.

Wat natuurlijk hartstikke goed is.

Naar het half jaar is hij er weer mee begonnen maar nu is alles nog erger.

Hij praat niet meer, is heel erg afgevallen, hij liegt en bedriegt er valt geen gesprek mee te voeren.

Ook mijn ouders waar die nog bij in huis woont, snauwt die af, hij schreeuwt alleen maar, praat niet meer normaal beloofd elke dag dat die hulp gaat zoeken, maar komt soms ook dagen niet thuis.

Mijn ouders hebben nu zijn huis sleutel afgepakt, maar dan nog schreeuwt hij, en scheld hij.

Hij maakt ons allemaal het leven zuur.

Toch willen wij hem niet laten valen,

Wie heeft hier ervaring mee? En kan ons opweg helpen wat wij kunnen doen.

Is een preventie een oplossing?
N
Number9Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Allereerst wil ik je heel veel sterkte en kracht wensen om door deze periode heen te komen! dit is echt verschrikkelijk om mee te maken.

Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt met mijn broertje, wij moesten hem wel een tijdje laten vallen tot hij ging inzien waar hij mee bezig was. dat was een hele moeilijke keuze maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen, daardoor is hij toch zelf gaan inzien dat het niet langer zo verder kon. Ik zou willen dat ik iets beters kan bedenken maar zolang hij het niet zelf gaat inzien gaat het ook nooit werken. Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat jullie er zelf niet onderdoor gaan. kut situatie man
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi @Kimberlyf wat een nare situatie waar je in beland bent. Wel heel tof dat je probeert op bepaalde manieren je broer te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door hier hulp te vragen.

Wat enorm lastig is aan verslaving is dat het een familieziekte wordt. Jouw broer is dan verslaafd. Maar door zijn gedragingen, zijn er waarschijnlijk ook veranderingen in gedrag en dynamiek bij jullie thuis.
Vaak zijn deze gedragingen erop gericht om schade en schande bij de verslaafde in te perken. Bijvoorbeeld door heel lang onderdak te blijven bieden. Soms weleens geld uit te lenen, etc. Ik zeg niet dat deze dingen bij jullie thuis gebeuren, maar ik noem ze even als voorbeeld.

De kans is groot dat bij jullie thuis er ook veel van dit soort 'hand-boven-het-hoofd-houden' gedrag voorkomt. En heel begrijpelijk, want jullie willen je broer/zoon/geliefde terug. En de schade beperken.
Vaak is dit gedrag in een verslaving niet helpend. Het kan ervoor zorgen dat je een verslaving in stand houdt omdat de schade beperkt wordt.

Hoe moeilijk het ook is... Soms is iemand tijdelijk laten vallen de beste oplossing. Omdat diegene dan echt geconfronteerd wordt met de keiharde realiteit van zijn verslaving. Geen geld, geen steun, geen familie, geen onderdak en noem maar op wat verslaving teweeg kan brengen. Soms komen mensen dan pas tot inkeer.

Wat voor jouw en je familie misschien kan helpen is om eens te gaan kijken bij meetings van Al-Anon en Nar-Anon. Dit zijn meetings voor naasten van verslaafden. Daar zal je herkenning vinden en misschien tips kunnen krijgen hoe andere naasten van verslaafden de situatie hebben aangepakt.

Je zou ook kunnen overwegen een professioneel interventionist in te schakelen. Bijvoorbeeld Maarten Dammers, die ook wel bekend is van het TV programma 'verslaafd'. Hij kan interventies organiseren of naasten van verslaafden helpen om te leren gaan met de situatie.

Heel veel sterkte in ieder geval!
K
KimberlyfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel.number 9 voor je antwoord.
En wat super dat het met jou broertje goed gaat erg fijn.

Ja dat snappen wij, mijn ouders hebben vandaag de huissleutel afgepakt.

En mijn broertje die schreeuwt dan alleen maar, en zegt dood ga ik toch wel, of ik rij mij zelf wel tegen een boom en dat soort dingen.

Is dat dan de drugs, of moeten wij dit serieus nemen.

Zijn er gewoon echt heel moe en maken ons ontzettend druk.

Ergste vind ik het nog voor mijn ouders.
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat @LucidLucy zegt kan fijn zijn. Als je broertje nog niet inziet dat hij hulp nodig heeft kunnen je ouders met iemand praten die hen helpt bij het omgaan met een verslaafde naaste. Hoop voor je dat er snel meer rust komt thuis. Ik ga er vanuit dat hij 18+ is dus moet hij wel echt zelf de stap maken. Communicatie is erg belangrijk alleen gaat dat lastig wanneer er terug word geschreeuwd. Veel sterkte!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Brakka Mang zei:
Dat verslaafden iedereen voor de gek houden, of het in 1 keer goed gaat weet niemand. De slechtse van de klas worden de beste in herstel, en vica versa
Klik om te vergroten...
Weet niemand maar de ervaring leert dat verslaafden goed zijn in het manipuleren van naasten. En in dit geval is het al mis gegaan dus het is niet de eerste keer.
L
Linda1979Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Natozlato zei:
Met mijn broer is het ook goed gekomen! Hij heeft nu een baan en een vriendin.

Maar is eerst wel rock bottom gegaan. En heeft zich daarna 5 jaar aangesloten bij een geloofsgemeenschap.
Klik om te vergroten...

Ha doet god toch nog wat goeds. (Sorry voor de gelovigen onder ons, maar ik geloof niks van god/Jezus bullshit(wel tof dat jouw broer t anders ziet hoor). Waarom moet de 1 fucking veel klote shit meemaken en daarom geen licht meer zien in zijn of haar bestaan en een ander gaat alles voor de wind. En karma is bullshit 2, want ook al sta je je hele leven klaar voor mensen die t zwaar hebben, als je zelf totaal dood gaat van binnen heeft zelfs je eigen familie t te druk met haar geweldige bestaan en vele centjes.)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Linda1979 zei:
Ha doet god toch nog wat goeds. (Sorry voor de gelovigen onder ons, maar ik geloof niks van god/Jezus bullshit(wel tof dat jouw broer t anders ziet hoor). Waarom moet de 1 fucking veel klote shit meemaken en daarom geen licht meer zien in zijn of haar bestaan en een ander gaat alles voor de wind. En karma is bullshit 2, want ook al sta je je hele leven klaar voor mensen die t zwaar hebben, als je zelf totaal dood gaat van binnen heeft zelfs je eigen familie t te druk met haar geweldige bestaan en vele centjes.)
Klik om te vergroten...
Het leven is niet zo zwart wit als dat het lijkt. Openheid van geest geeft ruimte om te reflecteren. Vasthouden aan stigma's blokkeren deze๐Ÿ˜—๐Ÿ˜—๐Ÿ˜—
S
SantanaTerrorLid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
Het leven is niet zo zwart wit als dat het lijkt. Openheid van geest geeft ruimte om te reflecteren. Vasthouden aan stigma's blokkeren deze๐Ÿ˜—๐Ÿ˜—๐Ÿ˜—
Klik om te vergroten...
Een zelf ben je zo zwart wit als dat het lijkt!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
SantanaTerror zei:
Een zelf ben je zo zwart wit als dat het lijkt!
Klik om te vergroten...
Slik er nog nog een paar je bent er bijna ๐Ÿคฃ
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Suiker kan ook "kraken.
K
KimberlyfLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Het is al gezegd, maar toch nog even dit
Een verslaafde kan alleen maar geholpen worden, als hij dit zelf wil.
Bij iemand die er zelf niet volledig achter staat, is elke therapie, elke gesprek groep, volkomen zinloos...
Klik om te vergroten...
Gelukkig, heeft hij zelf de stap genomen, en is nu al 70 dagen clean.

Het is een goed begin:)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat is goed nieuws!
Laten we hopen dat het slaagt!
Het begin is er iig!
K
KimberlyfLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Dat is goed nieuws!
Laten we hopen dat het slaagt!
Het begin is er iig!
Klik om te vergroten...
Ja gelukkig, het is een begin.

Dankjewel.

En een fijne dag
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Natozlato zei:
Hoi Kimberly, ik heb hetzelfde meegemaakt als jij, mijn broer was ook crack en heroรฏne verslaafd.

Het is inderdaad erg voor je ouders. En voor jou ook!
Het is wel het beste om uiteindelijk hem niet meer de hand boven het hoofd te houden, door onderdak te bieden en geld te geven. Dat deed mijn moeder eerst ook steeds, geld geven, zogenaamd voor boodschappen.
Het vervelende is, is dat jullie opgezadeld zijn met zijn probleem, maar er geen invloed op hebben. Want een verslaafde kan alleen zichzelf helpen, als hij tot inzicht komt. Ik vond het vreselijk om mijn ouders zo te zien lijden, op hun oude dag.

Mn ouders zijn ook naar een lotgenotengroep gegaan, ze hebben er wel wat aan gehad.

Ik wens je veel sterkte!
Je mag me altijd een PB doen ๐Ÿ˜˜
Klik om te vergroten...
Dit wilde ik dus ook zeggen! Precies wat jij nu zegt
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is al gezegd, maar toch nog even dit
Een verslaafde kan alleen maar geholpen worden, als hij dit zelf wil.
Bij iemand die er zelf niet volledig achter staat, is elke therapie, elke gesprek groep, volkomen zinloos...
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kimberlyf zei:
En mijn broertje die schreeuwt dan alleen maar, en zegt dood ga ik toch wel, of ik rij mij zelf wel tegen een boom en dat soort dingen.

Is dat dan de drugs, of moeten wij dit serieus nemen.
Klik om te vergroten...

Kijk... Ik kan niet zeggen dat je deze dreigementen niet serieus kan nemen. Maar heel vaak is het wel een slinkse manier van een verslaafde om alsnog zijn zin te krijgen. Ik weet er helaas alles van, ik ben namelijk zelf behoorlijk verslaafd en heb ook veel psycholische oorlogsvoering gebruikt om aan mijn middel te komen of mijn zin te krijgen.

Maar ik snap dat je je erg zorgen kan maken om deze uitspraken.
Wat wel kan helpen is heel duidelijk te maken aan je broer hoe dit jullie laat voelen. Dat jullie leeg zijn, er geen energie meer voor hebben. En dat daarom de grens nu bereikt is.
Er is geen speelruimte meer. Het is definitief stoppen of het contact verbreken. Het klinkt alsof jullie op dit punt zijn aangekomen..

Slopend hoor, een naaste die verslaafd is.
K
KimberlyfLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Hoi @Kimberlyf wat een nare situatie waar je in beland bent. Wel heel tof dat je probeert op bepaalde manieren je broer te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door hier hulp te vragen.

Wat enorm lastig is aan verslaving is dat het een familieziekte wordt. Jouw broer is dan verslaafd. Maar door zijn gedragingen, zijn er waarschijnlijk ook veranderingen in gedrag en dynamiek bij jullie thuis.
Vaak zijn deze gedragingen erop gericht om schade en schande bij de verslaafde in te perken. Bijvoorbeeld door heel lang onderdak te blijven bieden. Soms weleens geld uit te lenen, etc. Ik zeg niet dat deze dingen bij jullie thuis gebeuren, maar ik noem ze even als voorbeeld.

De kans is groot dat bij jullie thuis er ook veel van dit soort 'hand-boven-het-hoofd-houden' gedrag voorkomt. En heel begrijpelijk, want jullie willen je broer/zoon/geliefde terug. En de schade beperken.
Vaak is dit gedrag in een verslaving niet helpend. Het kan ervoor zorgen dat je een verslaving in stand houdt omdat de schade beperkt wordt.

Hoe moeilijk het ook is... Soms is iemand tijdelijk laten vallen de beste oplossing. Omdat diegene dan echt geconfronteerd wordt met de keiharde realiteit van zijn verslaving. Geen geld, geen steun, geen familie, geen onderdak en noem maar op wat verslaving teweeg kan brengen. Soms komen mensen dan pas tot inkeer.

Wat voor jouw en je familie misschien kan helpen is om eens te gaan kijken bij meetings van Al-Anon en Nar-Anon. Dit zijn meetings voor naasten van verslaafden. Daar zal je herkenning vinden en misschien tips kunnen krijgen hoe andere naasten van verslaafden de situatie hebben aangepakt.

Je zou ook kunnen overwegen een professioneel interventionist in te schakelen. Bijvoorbeeld Maarten Dammers, die ook wel bekend is van het TV programma 'verslaafd'. Hij kan interventies organiseren of naasten van verslaafden helpen om te leren gaan met de situatie.

Heel veel sterkte in ieder geval!
Klik om te vergroten...
Dankjewel, het even loslaten is lastig, maar inderdaad misschien dat proberen.

Mijn broer zat al in een kliniek en dat is goed gegaan, maar heeft niet de meetings er naar gevolgd. Tot gevolg naar een half jaar nog erger verslaafd.

Interventie zelf organiseren is niet verstandig?
Hij schreeuwt ook alleen maar.

Nogmaals Dankjewel

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."