#1
En me broertje heeft het forum gevonden.... Het is geen crack maar gewoon suiker oke.
En mijn broertje die schreeuwt dan alleen maar, en zegt dood ga ik toch wel, of ik rij mij zelf wel tegen een boom en dat soort dingen.
Is dat dan de drugs, of moeten wij dit serieus nemen.
Dankjewel, het even loslaten is lastig, maar inderdaad misschien dat proberen.Hoi @Kimberlyf wat een nare situatie waar je in beland bent. Wel heel tof dat je probeert op bepaalde manieren je broer te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door hier hulp te vragen.
Wat enorm lastig is aan verslaving is dat het een familieziekte wordt. Jouw broer is dan verslaafd. Maar door zijn gedragingen, zijn er waarschijnlijk ook veranderingen in gedrag en dynamiek bij jullie thuis.
Vaak zijn deze gedragingen erop gericht om schade en schande bij de verslaafde in te perken. Bijvoorbeeld door heel lang onderdak te blijven bieden. Soms weleens geld uit te lenen, etc. Ik zeg niet dat deze dingen bij jullie thuis gebeuren, maar ik noem ze even als voorbeeld.
De kans is groot dat bij jullie thuis er ook veel van dit soort 'hand-boven-het-hoofd-houden' gedrag voorkomt. En heel begrijpelijk, want jullie willen je broer/zoon/geliefde terug. En de schade beperken.
Vaak is dit gedrag in een verslaving niet helpend. Het kan ervoor zorgen dat je een verslaving in stand houdt omdat de schade beperkt wordt.
Hoe moeilijk het ook is... Soms is iemand tijdelijk laten vallen de beste oplossing. Omdat diegene dan echt geconfronteerd wordt met de keiharde realiteit van zijn verslaving. Geen geld, geen steun, geen familie, geen onderdak en noem maar op wat verslaving teweeg kan brengen. Soms komen mensen dan pas tot inkeer.
Wat voor jouw en je familie misschien kan helpen is om eens te gaan kijken bij meetings van Al-Anon en Nar-Anon. Dit zijn meetings voor naasten van verslaafden. Daar zal je herkenning vinden en misschien tips kunnen krijgen hoe andere naasten van verslaafden de situatie hebben aangepakt.
Je zou ook kunnen overwegen een professioneel interventionist in te schakelen. Bijvoorbeeld Maarten Dammers, die ook wel bekend is van het TV programma 'verslaafd'. Hij kan interventies organiseren of naasten van verslaafden helpen om te leren gaan met de situatie.
Heel veel sterkte in ieder geval!
Dankjewel.number 9 voor je antwoord.
En wat super dat het met jou broertje goed gaat erg fijn.
Ja dat snappen wij, mijn ouders hebben vandaag de huissleutel afgepakt.
En mijn broertje die schreeuwt dan alleen maar, en zegt dood ga ik toch wel, of ik rij mij zelf wel tegen een boom en dat soort dingen.
Is dat dan de drugs, of moeten wij dit serieus nemen.
Zijn er gewoon echt heel moe en maken ons ontzettend druk.
Ergste vind ik het nog voor mijn ouders.
Helaas meerderjarig, wij kunnen hem niet dwingen.Wat @LucidLucy zegt kan fijn zijn. Als je broertje nog niet inziet dat hij hulp nodig heeft kunnen je ouders met iemand praten die hen helpt bij het omgaan met een verslaafde naaste. Hoop voor je dat er snel meer rust komt thuis. Ik ga er vanuit dat hij 18+ is dus moet hij wel echt zelf de stap maken. Communicatie is erg belangrijk alleen gaat dat lastig wanneer er terug word geschreeuwd. Veel sterkte!
Ik ben gebroken door alles, en mijn ouders zijn al op leeftijd, ben gewoon bang dat er straks wat gaat gebeuren, zo erg is het al.
Als ik naar mezelf kijk heb ik de meetings echt hard nodig om in herstel te blijven. Een klinische opname is vaak maar kort in vergelijking tot hoe lang we in actief gebruik zaten. Een opname is een mooi start. Maar daarna begint het pas.Mijn broer zat al in een kliniek en dat is goed gegaan, maar heeft niet de meetings er naar gevolgd. Tot gevolg naar een half jaar nog erger verslaafd.
Zelf een interventie organiseren kan zeker. Maar het heeft soms extra kracht als er een onbekende (bemiddelaar) bij betrokken is.Interventie zelf organiseren is niet verstandig?
Hij schreeuwt ook alleen maar.
Dankuwel nogmaals.Als ik naar mezelf kijk heb ik de meetings echt hard nodig om in herstel te blijven. Een klinische opname is vaak maar kort in vergelijking tot hoe lang we in actief gebruik zaten. Een opname is een mooi start. Maar daarna begint het pas.
Het is een beetje als je rijbewijs halen. Je krijgt wat tools om met je problematiek te dealen. Maar de echte ervaring komt pas bij het maken van kilometers.
Zelf een interventie organiseren kan zeker. Maar het heeft soms extra kracht als er een onbekende (bemiddelaar) bij betrokken is.
"Vreemde ogen dwingen"
Wat een interventionist als Maarten Dammers zo sterk maakt is dat hij zelf verslaafd is. Bij hulpverleners die niet verslaafd zijn, wordt vaak gezegd: "Ja wat weet jij er nou van. Jij weet niet hoe het voelt."
Maarten heeft zelf 42 jaar actief gebruikt. Dus dat rotsmoesje kan je dan niet aanhalen.
Maar je kan het zeker zelf proberen hoor. Mocht hij dan geen professionele hulp willen, dan hebben jullie in elk geval je gevoel laten spreken en de grens aangegeven. Daarna zal hij zelf tot inkeer moeten komen.
crack is het begin van het einde wens jullie veel sterkte heb zelf mn neus verbrand het is de ergste verslavende drugs die er bestaat en wat het
Hoihoi, dankjewel voor jou reactie.Hoi Kimberly, ik heb hetzelfde meegemaakt als jij, mijn broer was ook crack en heroïne verslaafd.
Het is inderdaad erg voor je ouders. En voor jou ook!
Het is wel het beste om uiteindelijk hem niet meer de hand boven het hoofd te houden, door onderdak te bieden en geld te geven. Dat deed mijn moeder eerst ook steeds, geld geven, zogenaamd voor boodschappen.
Het vervelende is, is dat jullie opgezadeld zijn met zijn probleem, maar er geen invloed op hebben. Want een verslaafde kan alleen zichzelf helpen, als hij tot inzicht komt. Ik vond het vreselijk om mijn ouders zo te zien lijden, op hun oude dag.
Mn ouders zijn ook naar een lotgenotengroep gegaan, ze hebben er wel wat aan gehad.
Ik wens je veel sterkte!
Je mag me altijd een PB doen 😘
Wat fijn.Met mijn broer is het ook goed gekomen! Hij heeft nu een baan en een vriendin.
Maar is eerst wel rock bottom gegaan. En heeft zich daarna 5 jaar aangesloten bij een geloofsgemeenschap. Maarja, beter Jezus dan drugs hé.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."