Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsA-phip verslaving

A-phip verslaving

24 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey,
Mijn vriend is verslaafd aan a-phip. Ik lees dat dit een van de meest verslavende drugs is, wat mij enorm bang maakt dat ik hem hieraan ga verliezen.
Hoe geraak je hier ooit nog vanaf?
Hoeveel mensen zijn hier al een gestorven? Ik vermoed dat je hart het wel eens begeeft als je het blijft nemen.
Ik vermoed dat een opname het meeste kans op slagen heeft? Iemand ervaring in België?
Wie er tips en ervaringen?
Hoe verloopt zo een ontwenning?
Hoelang moet iemand clean zijn om te kunnen veronderstellen dat het de goede kant op gaat?
zijn er hier lezers die erin geslaagd zijn op van een a-phip verslaving af te geraken? En hoe is dit gelukt?
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#2
@LucidLucy hij kan je er alles over vertellen <3
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
A-pihp is idd een gevaarlijke en zeer verslavende stof. We weten helaas nog niet zoveel over de lange termijn effecten. Gezond is het in ieder geval niet.

Omdat a-pihp onder het kopje stimulantia valt is afbouwen niet nodig. Jouw vriend zou dus cold turkey kunnen stoppen. In het begin krijg je last van griepachtige verschijnselen en allerlei lichamelijke kwaaltjes. Dat gaat meestal redelijk snel weer over, maar je houdt langere tijd last van uitputting en een onvermogen om te genieten van dingen die je vroeger leuk vond. Dat kan soms maanden of zelfs jaren duren, afhankelijk van de ernst van de verslaving. Je krijgt ook last van cravings, sterke verlangens om weer te gaan gebruiken. Om dat in goede banen te leiden is begeleiding vanuit de verslavingszorg meestal essentieel.

Er zijn sterfgevallen bekend door a-pihp gebruik, maar het komt niet vaak voor. Verder is er naast a-pihp gebruik vaak ook sprake van het gebruik van downers zoals benzodiazepines. Afbouwen van benzodiazepines en andere downers is meestal noodzakelijk. Plotseling stoppen kan namelijk gevaarlijk zijn. In elk geval is een opname bij drugsverslaving over het algemeen de beste keuze, vooral bij een middel als a-pihp.

Er zijn meerdere forumleden die succesvol afgekickt zijn van a-pihp. Dus het kan wel degelijk. Iemand die clean is moet waarschijnlijk de rest van zijn of haar leven op zijn of haar hoede blijven. Een terugval zit in een klein hoekje. Maar ik zou zeggen dat het al de goede kant op gaat als jouw vriend wilt stoppen, bereid is om hulp te zoeken en vervolgens de juiste stappen zet om hulp te krijgen. Is dat zo?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
@LucidLucy is hier heel bekend mee , diegene zijn verhalen waren heel aangrijpend voor me
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eén voordeel: de na-effecten van a-PHiP zijn zo naar dat hij er zelf waarschijnlijk ook graag van af wil.

Als naaste kun je hem het beste ondersteunen door een luisterend oor te bieden, door te vragen wat nou redenen zijn dat hij a-PHiP gebruikt, en daar verder niet al te schrikachtig of veroordelend over te doen. Wel is het belangrijk dat je grenzen trekt, want als partner in een relatie heb jij natuurlijk ook behoeftes. Dus je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je het niet okee vindt als hij steeds liegt.

Je kunt ook even met de Druglijn bellen/mailen/chatten. Dan krijg je antwoord van professionals over waar je hulp kunt zoeken en wat voor afspraken je kunt maken.

www.druglijn.be

Website De Druglijn

Vragen over drank, drugs, pillen, gamen of gokken? Op zoek naar meer controle over je gebruik? Bezorgd om iemand? Check onze website, of stel je vraag via telefoon, mail of chat.
www.druglijn.be www.druglijn.be
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Snuffelaar weet hier ook wel het eea van volgens mij

Sterkte!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zou ook wel van @Jane Margolis willen horen
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
AnD zei:
Ik vermoed dat een opname het meeste kans op slagen heeft? Iemand ervaring in België?
Wie er tips en ervaringen?
Hoe verloopt zo een ontwenning?
Hoelang moet iemand clean zijn om te kunnen veronderstellen dat het de goede kant op gaat?
Klik om te vergroten...
Nog even hierop verder: wat bedoel je precies 'de goede kant op'?

Want waar het volgens mij om gaat is dat iemand zich goed voelt. En eigenlijk kan je dat vanaf de buitenkant niet zo goed beoordelen. Natuurlijk zijn er wel criteria: of financieel alles in orde is, of iemand werk heeft, of iemand genoeg tijd heeft en neemt om te ontspannen, of iemand zich bezighoudt met andere hobby's.

Excessief drugsgebruik is vaak een uiting van dat het eigenlijk niet zo lekker gaat. Dus als je ontevreden bent met jezelf, last hebt van trauma, of te veel stress ervaart door de omgeving, dan kan dat een reden zijn om drugs te gebruiken. In die zin is de 'verkeerde kant' op gaan als je weer last hebt van allerlei stressoren. Maar is dat dan de verkeerde kant? En aan wie ligt dat dan? Uiteindelijk gaat het om hoe iemand zich voelt. En dat kan je gewoon vragen.

Ik zou daarom willen adviseren om niet per se in dit soort goed/fout tegenstellingen te spreken, als in 'drugs slecht', 'nuchter goed'. Want eigenlijk gaat het om hoe het gaat met iemand. En dat kan je ook niet zo lekker in goed/fout samenvatten. Dat bedoelde ik in een eerdere reactie ook met een luisterend oor bieden: probeer echt te luisteren hoe het gaat met iemand, zonder daar verder al te veel oordelen aan te verbinden.
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het gaat hier over roken en vapen. Hij heeft het tot voor kort geminimaliseerd, maar begint te beseffen dat het zo niet verder kan en hij wil wel graag stoppen. Momenteel is hij ziek thuis. De wanen, hallicunaties, psychoses die erbij komen bezorgen hem heel veel angsten. Dit is voor mij ook niet evident om daarmee om te gaan en inderdaad liegen over gebruik vind ik helemaal niet ok.
Hij zoekt daar ook hulp voor, ook voor de onderliggende trauma’s en ik steun hem daarbij.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
AnD zei:
De wanen, hallicunaties, psychoses die erbij komen bezorgen hem heel veel angsten.
Klik om te vergroten...
Op zich ligt de oplossing voor de hand: stoppen met gebruiken.

Met de behandeling van trauma’s wordt meestal gewacht totdat iemand een tijdje clean is. Het is lastig om trauma’s te verwerken zolang iemand in gebruik zit. Maar uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar onderliggende problemen.

Ik begrijp ook dat zijn verslaving het nodige doet met jou als partner en dat het niet makkelijk is om jezelf een houding te geven.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het begruik minimaliseren en het proberen goed te praten is iets wat denk ik elke verslaafde wel doet. Ik snap ergens wel dat de drang zo sterk is dat het de angsten overwint, maar geloof me, ze worden erger en erger.

Toch zal het werkelijke stoppen van het pihp gebruik uit zichzelf moeten komen. Dat kan niemand anders voor hem doen of bepalen. Anders ontstaan er zoals gezegd leugens en dingen gaan verbergen.

De wil moet sterker zijn dan de drang.
Dit is moeilijk, heel moeilijk, maar niet onmogelijk. Hoe langer hij clean zal zijn hoe makkelijker het ook wordt.

Het gevoel te willen gebruiken komt sowieso terug en is echt verraderlijk. Volgens mij verdwijnt dat nooit helemaal, maar komt minder en minder frequent voor en is soms makkelijker om te dimmen.

Verder kan Boechout goed zijn afhankelijk van waar je woont. Je mag me altijd een privé berichtje sturen als je dat zou willen.

Het is een zwaar proces maar de aanhouder wint. Het is blijven vechten en blijven opstaan na een struikel. Opnieuw leren te genieten van de kleine dingen, niet de synthetische.

1695660959778.png
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuffelaar en ik verschillen wat betreft kijk op verslaving soms wel van mening. Vooral op deze twee punten:

Snuffelaar zei:
De wil moet sterker zijn dan de drang.
Dit is moeilijk, heel moeilijk, maar niet onmogelijk. Hoe langer hij clean zal zijn hoe makkelijker het ook wordt.
Klik om te vergroten...

Snuffelaar zei:
Het is blijven vechten en blijven opstaan na een struikel.
Klik om te vergroten...

Ik geloof niet dat omgaan met verslaving iets te maken heeft met wilskracht of vechten.
Voor mij draait het juist om overgave, openheid van geest en bereidwilligheid om de juiste dingen te doen. Dit om te voorkomen dat wilskracht en vechten überhaupt een ding moeten worden.

Maargoed we zijn het op veel punten ook wèl eens: a-pihp verslaving is niet makkelijk, het is een hell-of-a-drug. Maar het is zéker mogelijk om hier vanaf te geraken en een heel erg mooi leven te lijden zonder de chemisch opgewekte highs.

Ik had gereageerd op je pb. Nu begrijp ik dat je vriend zelf ook de wil heeft om ermee te stoppen?

Ik zou hem aanraden NA of CA meetings te bezoeken. Wat betreft professionele hulpverlening in België heb ik te weinig kennis. Voor Nederland kan ik wèl wat dingen aanbevelen, maar België weet ik gewoon niet goed genoeg hoe het zorgsysteem werkt. Het enige dat ik zou kunnen aanraden is je focus te richten op 12 stappen klinieken.

Voor jouzelf zou ik je aanbevelen om eens bij een (online) meeting van de NAR-ANON aan te sluiten. Daar kan je face to face je ei kwijt over wat je nu doormaakt. Mijn moeder heeft er heel veel aan gehad. Toen ik in gebruik zat en ook veel last had van wanen, maar ook nu nog steeds nu ik al langere tijd clean ben.

Hopelijk kunnen jullie hiermee verder!

Elke verslaafde kan stoppen met gebruiken, het verlangen om te gebruiken kwijtraken en een nieuwe manier van leven vinden. Ongeacht de drug.

Ik heb lang gedacht dat ik het verneukt had. Dat er van a-pihp niet af te komen valt. Dat dit anders is dan andere drugs. Maar dat zijn ook sneaky veralavingsgedachten die je weer terugbrengen naar het spoor van gebruiken.
Ik ken fellows die aan de alfa zaten die al 5+ jaar clean zijn. Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.

EDIT: je laatste vraag over hoe dit dan is gelukt... ja daar kan ik pagina's over volschrijven. Maar in de kern komt het neer op: toegeven dat ik een gigantisch probleem heb, accepteren dat mijn manier om het leven aan te pakken niet heeft gewerkt, mezelf openstellen voor suggesties van anderen; eerst proberen en dan pas bepalen of iets wel/niet voor mij is (en ècht proberen, de meeste verslaafden hebben er een handje van 'heel erg goed te weten wat wel/niet voor hun is/werkt'. Maargoed, we zijn niet voor niets in die belabberde situatie beland). En van daaruit groeien. Door het simpelweg niet meer alleen te doen, maar te luisteren naar anderen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.
,,,,,,


wat goed dat je nu zo lang clean bent echt goed , soms lees ik je verhalen nog wel eens terug ( deels als schrik middel/motivatie om clean te blijven )


houd het vol , :redheart:
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bedankt voor jullie reacties. De verantwoordelijkheid ligt bij hem. Ik zou het alvast iedereen hier afraden om er ooit mee te beginnen. Zeer pijnlijk om als toeschouwer mee te maken, zeker als de gebruiker ook nog eens kinderen heeft.
Zijn complottheorieën die hem in de waan houden zijn niet gezond.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
houd het vol , :redheart:
Klik om te vergroten...

Dat is niet nodig maat!
Volhouden hoeft alleen maar als je blijft vechten! 😉 (is mijn ervaring tot nu toe)

De afgelopen tijd voel ik me zo mega goed, maargoed. Ik verhuis dit even naar een ander topic om de boel hier niet te kapen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook.
Klik om te vergroten...
Ik heb veel respect voor je woorden op dit forum, ik vind deze alleen wat lastiger.
Het is niet zo dat als jij iets kan dat iemand anders dat automatisch ook kan, en vice versa.
.
Wat mij lukt hoeft niet per se ook te lukken voor een ander, ik ben bijvoorbeld al ver voorbij de leeftijd van een vriendin die koos voor zelfmoord.
Stoppen met een verslaving is altijd moeilijk en kan mislukken, ook al is het anderen wel gelukt. Ga vooral uit van eigen krachten eigen motivatie, altijd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuffelaar zei:
Nog altijd oneens op persoonlijk vlak 😅
Maar wat werkt, werkt. Dat is het belangrijkste.
Klik om te vergroten...

Zo is het maar net!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Snuffelaar en ik verschillen wat betreft kijk op verslaving soms wel van mening. Vooral op deze twee punten:





Ik geloof niet dat omgaan met verslaving iets te maken heeft met wilskracht of vechten.
Voor mij draait het juist om overgave, openheid van geest en bereidwilligheid om de juiste dingen te doen. Dit om te voorkomen dat wilskracht en vechten überhaupt een ding moeten worden.

Maargoed we zijn het op veel punten ook wèl eens: a-pihp verslaving is niet makkelijk, het is een hell-of-a-drug. Maar het is zéker mogelijk om hier vanaf te geraken en een heel erg mooi leven te lijden zonder de chemisch opgewekte highs.

Ik had gereageerd op je pb. Nu begrijp ik dat je vriend zelf ook de wil heeft om ermee te stoppen?

Ik zou hem aanraden NA of CA meetings te bezoeken. Wat betreft professionele hulpverlening in België heb ik te weinig kennis. Voor Nederland kan ik wèl wat dingen aanbevelen, maar België weet ik gewoon niet goed genoeg hoe het zorgsysteem werkt. Het enige dat ik zou kunnen aanraden is je focus te richten op 12 stappen klinieken.

Voor jouzelf zou ik je aanbevelen om eens bij een (online) meeting van de NAR-ANON aan te sluiten. Daar kan je face to face je ei kwijt over wat je nu doormaakt. Mijn moeder heeft er heel veel aan gehad. Toen ik in gebruik zat en ook veel last had van wanen, maar ook nu nog steeds nu ik al langere tijd clean ben.

Hopelijk kunnen jullie hiermee verder!

Elke verslaafde kan stoppen met gebruiken, het verlangen om te gebruiken kwijtraken en een nieuwe manier van leven vinden. Ongeacht de drug.

Ik heb lang gedacht dat ik het verneukt had. Dat er van a-pihp niet af te komen valt. Dat dit anders is dan andere drugs. Maar dat zijn ook sneaky veralavingsgedachten die je weer terugbrengen naar het spoor van gebruiken.
Ik ken fellows die aan de alfa zaten die al 5+ jaar clean zijn. Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.

EDIT: je laatste vraag over hoe dit dan is gelukt... ja daar kan ik pagina's over volschrijven. Maar in de kern komt het neer op: toegeven dat ik een gigantisch probleem heb, accepteren dat mijn manier om het leven aan te pakken niet heeft gewerkt, mezelf openstellen voor suggesties van anderen; eerst proberen en dan pas bepalen of iets wel/niet voor mij is (en ècht proberen, de meeste verslaafden hebben er een handje van 'heel erg goed te weten wat wel/niet voor hun is/werkt'. Maargoed, we zijn niet voor niets in die belabberde situatie beland). En van daaruit groeien. Door het simpelweg niet meer alleen te doen, maar te luisteren naar anderen.
Klik om te vergroten...
Nog altijd oneens op persoonlijk vlak 😅
Maar wat werkt, werkt. Dat is het belangrijkste.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casaan zei:
Ik heb veel respect voor je woorden op dit forum, ik vind deze alleen wat lastiger.
Het is niet zo dat als jij iets kan dat iemand anders dat automatisch ook kan, en vice versa.
.
Wat mij lukt hoeft niet per se ook te lukken voor een ander, ik ben bijvoorbeld al ver voorbij de leeftijd van een vriendin die koos voor zelfmoord.
Stoppen met een verslaving is altijd moeilijk en kan mislukken, ook al is het anderen wel gelukt. Ga vooral uit van eigen krachten eigen motivatie, altijd.
Klik om te vergroten...

Ik wil hiermee meer aangeven dat het mij niet per sé is gelukt omdat ik nou zo geweldig ben.

Ik heb gewoon een programma gevonden dat werkt. Niet alleen voor mij, maar ook voor vele anderen om me heen. Daar heb ik het vooral aan te danken.
En ik hoop ook dat anderen dat ook mogen vinden.

Neemt niet weg dat het niet makkelijk is om te stoppen. En ook voor mij ligt een terugval nog steeds op de loer.

Maargoed, ik zal erop letten.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Ik wil hiermee meer aangeven dat het mij niet per sé is gelukt omdat ik nou zo geweldig ben.

Ik heb gewoon een programma gevonden dat werkt. Niet alleen voor mij, maar ook voor vele anderen om me heen. Daar heb ik het vooral aan te danken.
En ik hoop ook dat anderen dat ook mogen vinden.

Neemt niet weg dat het niet makkelijk is om te stoppen. En ook voor mij ligt een terugval nog steeds op de loer.

Maargoed, ik zal erop letten.
Klik om te vergroten...
Thanks kerel, ik denk dat mijn allergie vooral ligt in van die self made millionaire programmas, als ik hier geld mee kan verdienen, kan jij het ook.
Of afvalprogrmma's, wanneer ik hier slanker door word kan jij het ook.
Of gewoon whatever, wanneer mij dit lukt kan jij het ook.
Dat is fucking bullshit en daar reageerde ik op. Niet iedereen heeft dezelfde of de juiste set met skills.

Eerlijk zijn over je problemen en daar het juiste programma bij vinden lijkt mij het meest van belang.

Laat onverlet dat ik veel respect heb voor het traject dat je hebt doorlopen en dat je er sterker uit bent gekomen *love*

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."