Snuffelaar en ik verschillen wat betreft kijk op verslaving soms wel van mening. Vooral op deze twee punten:
De wil moet sterker zijn dan de drang.
Dit is moeilijk, heel moeilijk, maar niet onmogelijk. Hoe langer hij clean zal zijn hoe makkelijker het ook wordt.
Het is blijven vechten en blijven opstaan na een struikel.
Ik geloof niet dat omgaan met verslaving iets te maken heeft met wilskracht of vechten.
Voor mij draait het juist om overgave, openheid van geest en bereidwilligheid om de juiste dingen te doen. Dit om te voorkomen dat wilskracht en vechten überhaupt een ding moeten worden.
Maargoed we zijn het op veel punten ook wèl eens: a-pihp verslaving is niet makkelijk, het is een hell-of-a-drug. Maar het is zéker mogelijk om hier vanaf te geraken en een heel erg mooi leven te lijden zonder de chemisch opgewekte highs.
Ik had gereageerd op je pb. Nu begrijp ik dat je vriend zelf ook de wil heeft om ermee te stoppen?
Ik zou hem aanraden NA of CA meetings te bezoeken. Wat betreft professionele hulpverlening in België heb ik te weinig kennis. Voor Nederland kan ik wèl wat dingen aanbevelen, maar België weet ik gewoon niet goed genoeg hoe het zorgsysteem werkt. Het enige dat ik zou kunnen aanraden is je focus te richten op 12 stappen klinieken.
Voor jouzelf zou ik je aanbevelen om eens bij een (online) meeting van de NAR-ANON aan te sluiten. Daar kan je face to face je ei kwijt over wat je nu doormaakt. Mijn moeder heeft er heel veel aan gehad. Toen ik in gebruik zat en ook veel last had van wanen, maar ook nu nog steeds nu ik al langere tijd clean ben.
Hopelijk kunnen jullie hiermee verder!
Elke verslaafde kan stoppen met gebruiken, het verlangen om te gebruiken kwijtraken en een nieuwe manier van leven vinden. Ongeacht de drug.
Ik heb lang gedacht dat ik het verneukt had. Dat er van a-pihp niet af te komen valt. Dat dit anders is dan andere drugs. Maar dat zijn ook sneaky veralavingsgedachten die je weer terugbrengen naar het spoor van gebruiken.
Ik ken fellows die aan de alfa zaten die al 5+ jaar clean zijn. Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.
EDIT: je laatste vraag over hoe dit dan is gelukt... ja daar kan ik pagina's over volschrijven. Maar in de kern komt het neer op: toegeven dat ik een gigantisch probleem heb, accepteren dat mijn manier om het leven aan te pakken niet heeft gewerkt, mezelf openstellen voor suggesties van anderen; eerst proberen en dan pas bepalen of iets wel/niet voor mij is (en ècht proberen, de meeste verslaafden hebben er een handje van 'heel erg goed te weten wat wel/niet voor hun is/werkt'. Maargoed, we zijn niet voor niets in die belabberde situatie beland). En van daaruit groeien. Door het simpelweg niet meer alleen te doen, maar te luisteren naar anderen.