Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsA-phip verslaving

A-phip verslaving

24 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Ik wil hiermee meer aangeven dat het mij niet per sé is gelukt omdat ik nou zo geweldig ben.

Ik heb gewoon een programma gevonden dat werkt. Niet alleen voor mij, maar ook voor vele anderen om me heen. Daar heb ik het vooral aan te danken.
En ik hoop ook dat anderen dat ook mogen vinden.

Neemt niet weg dat het niet makkelijk is om te stoppen. En ook voor mij ligt een terugval nog steeds op de loer.

Maargoed, ik zal erop letten.
Klik om te vergroten...
Thanks kerel, ik denk dat mijn allergie vooral ligt in van die self made millionaire programmas, als ik hier geld mee kan verdienen, kan jij het ook.
Of afvalprogrmma's, wanneer ik hier slanker door word kan jij het ook.
Of gewoon whatever, wanneer mij dit lukt kan jij het ook.
Dat is fucking bullshit en daar reageerde ik op. Niet iedereen heeft dezelfde of de juiste set met skills.

Eerlijk zijn over je problemen en daar het juiste programma bij vinden lijkt mij het meest van belang.

Laat onverlet dat ik veel respect heb voor het traject dat je hebt doorlopen en dat je er sterker uit bent gekomen *love*
J
Jane MargolisLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Ik zou ook wel van @Jane Margolis willen horen
Klik om te vergroten...
Excuus!! Zag dit bericht nu pas

Zal vanavond of morgen even antwoorden ☺️
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een vraagje, hoelang duurt het na gebruik voor de psychoses volledig weg zijn?
De eerste dagen, toen hij aangaf niet meer te willen gebruiken, en niets meer besteld te hebben, had ik de indruk mijn oude vriend terug te hebben. enkele dagen later had hij toch nog een beetje (nog gene gram) gevonden en kon hij het toch niet laten om het te roken. Gevolg: hele nacht ziek, angsten, overgeven,...

Het ging, na die ene nacht, echt wel terug beter? Hij had ook enorm spijt. Tot dit weekend, toen had mijn vriend weer last van het zien en horen van dingen die er niet zijn: complottheorieën van buren, hij zou zien en horen dat ik hem bedrieg,.... Ofwel gebruikt hij terug, ofwel zijn het nog steeds bijwerkingen van teveel A-Pihp te roken in het verleden. Hij blijft beweren niets meer genomen te hebben. Hij heeft bij mijn weten de laatste 12 maanden A-Pihp gerookt met angsten , psychoses, hallucinaties als gevolg. Als je 2 weken stopt, zijn dan de bijwerkingen verdwenen? Of kan dit wel eens zorgen voor blijvende psychoses?
Of ben ik naïef en blijft hij gewoon verder gebruiken? Wie heeft hier ervaringen mee?

Als je langere tijd intensief hebt gebruikt, wat zijn voor de lezers hier de gevolgen? Naast dan psychoses, wanen, hallucinaties, angsten, complottheorieën en paniekaanvallen,... waardoor je niet meer in staat bent om te werken, geen nieuwe relaties meer aangaat, geïsoleerd gaat leven,....

Wie overweegt om dit eens te testen, sta dan aub stil wat je jouw lichaam, geest,.. aandoet met dit vergif , dat het héél erg verslavend lijkt (ook al denk je zelf immuun te zijn voor verslavingen zoals mijn vriend dacht). Het effect op je relaties en de mogelijke lange termijn effecten die nog niet gekend zijn, zijn volgens mij niet te onderschatten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
AnD zei:
Een vraagje, hoelang duurt het na gebruik voor de psychoses volledig weg zijn?
De eerste dagen, toen hij aangaf niet meer te willen gebruiken, en niets meer besteld te hebben, had ik de indruk mijn oude vriend terug te hebben. enkele dagen later had hij toch nog een beetje (nog gene gram) gevonden en kon hij het toch niet laten om het te roken. Gevolg: hele nacht ziek, angsten, overgeven,...

Het ging, na die ene nacht, echt wel terug beter? Hij had ook enorm spijt. Tot dit weekend, toen had mijn vriend weer last van het zien en horen van dingen die er niet zijn: complottheorieën van buren, hij zou zien en horen dat ik hem bedrieg,.... Ofwel gebruikt hij terug, ofwel zijn het nog steeds bijwerkingen van teveel A-Pihp te roken in het verleden. Hij blijft beweren niets meer genomen te hebben. Hij heeft bij mijn weten de laatste 12 maanden A-Pihp gerookt met angsten , psychoses, hallucinaties als gevolg. Als je 2 weken stopt, zijn dan de bijwerkingen verdwenen? Of kan dit wel eens zorgen voor blijvende psychoses?
Of ben ik naïef en blijft hij gewoon verder gebruiken? Wie heeft hier ervaringen mee?

Als je langere tijd intensief hebt gebruikt, wat zijn voor de lezers hier de gevolgen? Naast dan psychoses, wanen, hallucinaties, angsten, complottheorieën en paniekaanvallen,... waardoor je niet meer in staat bent om te werken, geen nieuwe relaties meer aangaat, geïsoleerd gaat leven,....

Wie overweegt om dit eens te testen, sta dan aub stil wat je jouw lichaam, geest,.. aandoet met dit vergif , dat het héél erg verslavend lijkt (ook al denk je zelf immuun te zijn voor verslavingen zoals mijn vriend dacht). Het effect op je relaties en de mogelijke lange termijn effecten die nog niet gekend zijn, zijn volgens mij niet te onderschatten.
Klik om te vergroten...
Drugspsychose is meestal tijdelijk, maar mensen kunnen wel degelijk veranderen en ook nuchter achterdochtig worden. Maar opeens een stuk meer paranoia lijkt mij bij gebruik te horen.

Het verslaafde bestaan eindigt vrijwel altijd in eenzaamheid. Dat kan gekozen zijn (om zonder gezeur te kunnen gebruiken), maar ook doordat vrienden en familie de verslaafde verstoten door alle drama die er bij komt kijken. Depressieve klachten komen ook vaak voor.

Pyro’s zijn erg verslavend. We raden het gebruik ervan (bijna) altijd af hier op DF als mensen zeggen het te willen proberen.

Mocht je eens een ervaringsverhaal willen lezen dan is dit een hele mooie maar wel erg heftige: https://drugsforum.nl/threads/mijn-rock-bottom-α-p-i-hp-verslaving.71783/ en misschien wil de "hij" van jouw post dit verhaal ook wel lezen, om te kijken hoe erg het kan worden. De schrijver @LucidLucy is inmiddels geruime tijd clean en in herstel, dus er is echt wel een uitweg mogelijk.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
naar mijn ervaring kan de psychische nasleep van veelvuldig pyro gebruik echt wel een lange tijd duren
zeker toen ik lang elke week gebruikte , 1 dag volledig losgaan tot vaak bijna pyschose aan toe duurt het echt wel 2 weken eerdat echt alles tot een acceptabel niveau normaal werd (alleen pas op op dit punt werd de zucht bij mij althans weer hoger, "kan wel weer keertje ")
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
AnD zei:
Een vraagje, hoelang duurt het na gebruik voor de psychoses volledig weg zijn?
De eerste dagen, toen hij aangaf niet meer te willen gebruiken, en niets meer besteld te hebben, had ik de indruk mijn oude vriend terug te hebben. enkele dagen later had hij toch nog een beetje (nog gene gram) gevonden en kon hij het toch niet laten om het te roken. Gevolg: hele nacht ziek, angsten, overgeven,...

Het ging, na die ene nacht, echt wel terug beter? Hij had ook enorm spijt. Tot dit weekend, toen had mijn vriend weer last van het zien en horen van dingen die er niet zijn: complottheorieën van buren, hij zou zien en horen dat ik hem bedrieg,.... Ofwel gebruikt hij terug, ofwel zijn het nog steeds bijwerkingen van teveel A-Pihp te roken in het verleden. Hij blijft beweren niets meer genomen te hebben. Hij heeft bij mijn weten de laatste 12 maanden A-Pihp gerookt met angsten , psychoses, hallucinaties als gevolg. Als je 2 weken stopt, zijn dan de bijwerkingen verdwenen? Of kan dit wel eens zorgen voor blijvende psychoses?
Of ben ik naïef en blijft hij gewoon verder gebruiken? Wie heeft hier ervaringen mee?

Als je langere tijd intensief hebt gebruikt, wat zijn voor de lezers hier de gevolgen? Naast dan psychoses, wanen, hallucinaties, angsten, complottheorieën en paniekaanvallen,... waardoor je niet meer in staat bent om te werken, geen nieuwe relaties meer aangaat, geïsoleerd gaat leven,....

Wie overweegt om dit eens te testen, sta dan aub stil wat je jouw lichaam, geest,.. aandoet met dit vergif , dat het héél erg verslavend lijkt (ook al denk je zelf immuun te zijn voor verslavingen zoals mijn vriend dacht). Het effect op je relaties en de mogelijke lange termijn effecten die nog niet gekend zijn, zijn volgens mij niet te onderschatten.
Klik om te vergroten...


Bij mij duurde het een week voordat de ergste hallucinaties en wanen gezakt waren. Daarna zag ik nog geregeld dingen en was ik zeker ook nog achterdochtig. Maar wel tot een niveau dat ik het kon relativeren en er dus ook niet meer in geloofde.

Op het moment dat ik een terugval had, kwamen vrijwel meteen ook de psychotische klachten opzetten. Dit is een kwestie van luttele uren en houden wel weer een paar dagen aan waarbij ze dag voor dag steeds wat afnemen. Ik heb ook gemerkt dat een terugval kort op mijn lange periode van gebruik zorgde voor intensere wanen die langer aanhielden. Dus hoe langer ik clean was, hoe minder vatbaar ik weer leek voor de psychotische klachten.

Ik heb in de kliniek ook nog weleens een situatie gehad dat ik dacht dat er een inbreker in de kledingkast verstopt zat. Maar dit was dus 's nachts, in het slaap/waak gebied. Dan ben je vatbaarder voor hallucinaties. En gezien die achterdocht er nog steeds een beetje was, geloofde ik het ook echt. Had ik geen kamergenoot gehad, dan had ik het licht aan gedaan. Maar ik heb mezelf toen echt even in moeten praten dat ik veilig in de kliniek zat, dat er niets aan de hand was. Het duurde wel ff voordat dit weg trok, maar ook hier kon ik het uiteindelijk dus relativeren.

Of je vriend gebruikt heeft, kunnen we eigenlijk niet zeggen. Wat voor mij zo gold, hoeft niet per sé voor hem ook zo te gelden. Ik heb uitgebreid mijn klachten besproken met mijn psychologen en psychiaters. Zij hebben mij nooit op anti-psychotica gezet, maar als mijn klachten weer erger werden of lang aan bleven houden, was dit wel wat ze zouden doen. Het zou dus best kunnen dat bij anderen de psychotische klachten weer verergeren of heel lang aan blijven houden.

De enige manier door het zeker te weten, is door hier over in gesprek te blijven. En dat zal lastig zijn. Want als hij echt wil stoppen, kan hij het waarschijnlijk echt niet uitstaan dat hij telkens terugvalt en dat hij jou daarmee onder ogen moet komen. Zo werkte het voor mij in elk geval. Maar eerlijkheid is wel de enige weg...

Ik heb veel terugvallen gehad, echt heel erg veel. Fellows die het geloof in mij hadden opgegeven. Maar hé, ook ik ben inmiddels al een tijd clean en in herstel. Maar ik moet daar wel wat dingetjes voor doen, dat gaat niet vanzelf.

Voor wat betreft blijvende gevolgen... er hersteld heel erg veel wél! In het dagelijkse leven merk ik weinig meer van de schade van mijn gebruik. Op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak ben ik beter af dan voordat ik ooit ging gebruiken.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zou ook wel van @Jane Margolis willen horen
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
AnD zei:
Ik vermoed dat een opname het meeste kans op slagen heeft? Iemand ervaring in België?
Wie er tips en ervaringen?
Hoe verloopt zo een ontwenning?
Hoelang moet iemand clean zijn om te kunnen veronderstellen dat het de goede kant op gaat?
Klik om te vergroten...
Nog even hierop verder: wat bedoel je precies 'de goede kant op'?

Want waar het volgens mij om gaat is dat iemand zich goed voelt. En eigenlijk kan je dat vanaf de buitenkant niet zo goed beoordelen. Natuurlijk zijn er wel criteria: of financieel alles in orde is, of iemand werk heeft, of iemand genoeg tijd heeft en neemt om te ontspannen, of iemand zich bezighoudt met andere hobby's.

Excessief drugsgebruik is vaak een uiting van dat het eigenlijk niet zo lekker gaat. Dus als je ontevreden bent met jezelf, last hebt van trauma, of te veel stress ervaart door de omgeving, dan kan dat een reden zijn om drugs te gebruiken. In die zin is de 'verkeerde kant' op gaan als je weer last hebt van allerlei stressoren. Maar is dat dan de verkeerde kant? En aan wie ligt dat dan? Uiteindelijk gaat het om hoe iemand zich voelt. En dat kan je gewoon vragen.

Ik zou daarom willen adviseren om niet per se in dit soort goed/fout tegenstellingen te spreken, als in 'drugs slecht', 'nuchter goed'. Want eigenlijk gaat het om hoe het gaat met iemand. En dat kan je ook niet zo lekker in goed/fout samenvatten. Dat bedoelde ik in een eerdere reactie ook met een luisterend oor bieden: probeer echt te luisteren hoe het gaat met iemand, zonder daar verder al te veel oordelen aan te verbinden.
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het gaat hier over roken en vapen. Hij heeft het tot voor kort geminimaliseerd, maar begint te beseffen dat het zo niet verder kan en hij wil wel graag stoppen. Momenteel is hij ziek thuis. De wanen, hallicunaties, psychoses die erbij komen bezorgen hem heel veel angsten. Dit is voor mij ook niet evident om daarmee om te gaan en inderdaad liegen over gebruik vind ik helemaal niet ok.
Hij zoekt daar ook hulp voor, ook voor de onderliggende trauma’s en ik steun hem daarbij.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
AnD zei:
De wanen, hallicunaties, psychoses die erbij komen bezorgen hem heel veel angsten.
Klik om te vergroten...
Op zich ligt de oplossing voor de hand: stoppen met gebruiken.

Met de behandeling van trauma’s wordt meestal gewacht totdat iemand een tijdje clean is. Het is lastig om trauma’s te verwerken zolang iemand in gebruik zit. Maar uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar onderliggende problemen.

Ik begrijp ook dat zijn verslaving het nodige doet met jou als partner en dat het niet makkelijk is om jezelf een houding te geven.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het begruik minimaliseren en het proberen goed te praten is iets wat denk ik elke verslaafde wel doet. Ik snap ergens wel dat de drang zo sterk is dat het de angsten overwint, maar geloof me, ze worden erger en erger.

Toch zal het werkelijke stoppen van het pihp gebruik uit zichzelf moeten komen. Dat kan niemand anders voor hem doen of bepalen. Anders ontstaan er zoals gezegd leugens en dingen gaan verbergen.

De wil moet sterker zijn dan de drang.
Dit is moeilijk, heel moeilijk, maar niet onmogelijk. Hoe langer hij clean zal zijn hoe makkelijker het ook wordt.

Het gevoel te willen gebruiken komt sowieso terug en is echt verraderlijk. Volgens mij verdwijnt dat nooit helemaal, maar komt minder en minder frequent voor en is soms makkelijker om te dimmen.

Verder kan Boechout goed zijn afhankelijk van waar je woont. Je mag me altijd een privé berichtje sturen als je dat zou willen.

Het is een zwaar proces maar de aanhouder wint. Het is blijven vechten en blijven opstaan na een struikel. Opnieuw leren te genieten van de kleine dingen, niet de synthetische.

1695660959778.png
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuffelaar en ik verschillen wat betreft kijk op verslaving soms wel van mening. Vooral op deze twee punten:

Snuffelaar zei:
De wil moet sterker zijn dan de drang.
Dit is moeilijk, heel moeilijk, maar niet onmogelijk. Hoe langer hij clean zal zijn hoe makkelijker het ook wordt.
Klik om te vergroten...

Snuffelaar zei:
Het is blijven vechten en blijven opstaan na een struikel.
Klik om te vergroten...

Ik geloof niet dat omgaan met verslaving iets te maken heeft met wilskracht of vechten.
Voor mij draait het juist om overgave, openheid van geest en bereidwilligheid om de juiste dingen te doen. Dit om te voorkomen dat wilskracht en vechten überhaupt een ding moeten worden.

Maargoed we zijn het op veel punten ook wèl eens: a-pihp verslaving is niet makkelijk, het is een hell-of-a-drug. Maar het is zéker mogelijk om hier vanaf te geraken en een heel erg mooi leven te lijden zonder de chemisch opgewekte highs.

Ik had gereageerd op je pb. Nu begrijp ik dat je vriend zelf ook de wil heeft om ermee te stoppen?

Ik zou hem aanraden NA of CA meetings te bezoeken. Wat betreft professionele hulpverlening in België heb ik te weinig kennis. Voor Nederland kan ik wèl wat dingen aanbevelen, maar België weet ik gewoon niet goed genoeg hoe het zorgsysteem werkt. Het enige dat ik zou kunnen aanraden is je focus te richten op 12 stappen klinieken.

Voor jouzelf zou ik je aanbevelen om eens bij een (online) meeting van de NAR-ANON aan te sluiten. Daar kan je face to face je ei kwijt over wat je nu doormaakt. Mijn moeder heeft er heel veel aan gehad. Toen ik in gebruik zat en ook veel last had van wanen, maar ook nu nog steeds nu ik al langere tijd clean ben.

Hopelijk kunnen jullie hiermee verder!

Elke verslaafde kan stoppen met gebruiken, het verlangen om te gebruiken kwijtraken en een nieuwe manier van leven vinden. Ongeacht de drug.

Ik heb lang gedacht dat ik het verneukt had. Dat er van a-pihp niet af te komen valt. Dat dit anders is dan andere drugs. Maar dat zijn ook sneaky veralavingsgedachten die je weer terugbrengen naar het spoor van gebruiken.
Ik ken fellows die aan de alfa zaten die al 5+ jaar clean zijn. Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.

EDIT: je laatste vraag over hoe dit dan is gelukt... ja daar kan ik pagina's over volschrijven. Maar in de kern komt het neer op: toegeven dat ik een gigantisch probleem heb, accepteren dat mijn manier om het leven aan te pakken niet heeft gewerkt, mezelf openstellen voor suggesties van anderen; eerst proberen en dan pas bepalen of iets wel/niet voor mij is (en ècht proberen, de meeste verslaafden hebben er een handje van 'heel erg goed te weten wat wel/niet voor hun is/werkt'. Maargoed, we zijn niet voor niets in die belabberde situatie beland). En van daaruit groeien. Door het simpelweg niet meer alleen te doen, maar te luisteren naar anderen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.
,,,,,,


wat goed dat je nu zo lang clean bent echt goed , soms lees ik je verhalen nog wel eens terug ( deels als schrik middel/motivatie om clean te blijven )


houd het vol , :redheart:
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bedankt voor jullie reacties. De verantwoordelijkheid ligt bij hem. Ik zou het alvast iedereen hier afraden om er ooit mee te beginnen. Zeer pijnlijk om als toeschouwer mee te maken, zeker als de gebruiker ook nog eens kinderen heeft.
Zijn complottheorieën die hem in de waan houden zijn niet gezond.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
houd het vol , :redheart:
Klik om te vergroten...

Dat is niet nodig maat!
Volhouden hoeft alleen maar als je blijft vechten! 😉 (is mijn ervaring tot nu toe)

De afgelopen tijd voel ik me zo mega goed, maargoed. Ik verhuis dit even naar een ander topic om de boel hier niet te kapen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook.
Klik om te vergroten...
Ik heb veel respect voor je woorden op dit forum, ik vind deze alleen wat lastiger.
Het is niet zo dat als jij iets kan dat iemand anders dat automatisch ook kan, en vice versa.
.
Wat mij lukt hoeft niet per se ook te lukken voor een ander, ik ben bijvoorbeld al ver voorbij de leeftijd van een vriendin die koos voor zelfmoord.
Stoppen met een verslaving is altijd moeilijk en kan mislukken, ook al is het anderen wel gelukt. Ga vooral uit van eigen krachten eigen motivatie, altijd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuffelaar zei:
Nog altijd oneens op persoonlijk vlak 😅
Maar wat werkt, werkt. Dat is het belangrijkste.
Klik om te vergroten...

Zo is het maar net!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Snuffelaar en ik verschillen wat betreft kijk op verslaving soms wel van mening. Vooral op deze twee punten:





Ik geloof niet dat omgaan met verslaving iets te maken heeft met wilskracht of vechten.
Voor mij draait het juist om overgave, openheid van geest en bereidwilligheid om de juiste dingen te doen. Dit om te voorkomen dat wilskracht en vechten überhaupt een ding moeten worden.

Maargoed we zijn het op veel punten ook wèl eens: a-pihp verslaving is niet makkelijk, het is een hell-of-a-drug. Maar het is zéker mogelijk om hier vanaf te geraken en een heel erg mooi leven te lijden zonder de chemisch opgewekte highs.

Ik had gereageerd op je pb. Nu begrijp ik dat je vriend zelf ook de wil heeft om ermee te stoppen?

Ik zou hem aanraden NA of CA meetings te bezoeken. Wat betreft professionele hulpverlening in België heb ik te weinig kennis. Voor Nederland kan ik wèl wat dingen aanbevelen, maar België weet ik gewoon niet goed genoeg hoe het zorgsysteem werkt. Het enige dat ik zou kunnen aanraden is je focus te richten op 12 stappen klinieken.

Voor jouzelf zou ik je aanbevelen om eens bij een (online) meeting van de NAR-ANON aan te sluiten. Daar kan je face to face je ei kwijt over wat je nu doormaakt. Mijn moeder heeft er heel veel aan gehad. Toen ik in gebruik zat en ook veel last had van wanen, maar ook nu nog steeds nu ik al langere tijd clean ben.

Hopelijk kunnen jullie hiermee verder!

Elke verslaafde kan stoppen met gebruiken, het verlangen om te gebruiken kwijtraken en een nieuwe manier van leven vinden. Ongeacht de drug.

Ik heb lang gedacht dat ik het verneukt had. Dat er van a-pihp niet af te komen valt. Dat dit anders is dan andere drugs. Maar dat zijn ook sneaky veralavingsgedachten die je weer terugbrengen naar het spoor van gebruiken.
Ik ken fellows die aan de alfa zaten die al 5+ jaar clean zijn. Ik ben inmiddels ruim 10 maanden clean (van alles, alcohol, drugs en verslavende medicatie). Als wij het kunnen, kunnen anderen het ook. Als je de juiste tools maar weet te vinden en toe te passen in je leven.

EDIT: je laatste vraag over hoe dit dan is gelukt... ja daar kan ik pagina's over volschrijven. Maar in de kern komt het neer op: toegeven dat ik een gigantisch probleem heb, accepteren dat mijn manier om het leven aan te pakken niet heeft gewerkt, mezelf openstellen voor suggesties van anderen; eerst proberen en dan pas bepalen of iets wel/niet voor mij is (en ècht proberen, de meeste verslaafden hebben er een handje van 'heel erg goed te weten wat wel/niet voor hun is/werkt'. Maargoed, we zijn niet voor niets in die belabberde situatie beland). En van daaruit groeien. Door het simpelweg niet meer alleen te doen, maar te luisteren naar anderen.
Klik om te vergroten...
Nog altijd oneens op persoonlijk vlak 😅
Maar wat werkt, werkt. Dat is het belangrijkste.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casaan zei:
Ik heb veel respect voor je woorden op dit forum, ik vind deze alleen wat lastiger.
Het is niet zo dat als jij iets kan dat iemand anders dat automatisch ook kan, en vice versa.
.
Wat mij lukt hoeft niet per se ook te lukken voor een ander, ik ben bijvoorbeld al ver voorbij de leeftijd van een vriendin die koos voor zelfmoord.
Stoppen met een verslaving is altijd moeilijk en kan mislukken, ook al is het anderen wel gelukt. Ga vooral uit van eigen krachten eigen motivatie, altijd.
Klik om te vergroten...

Ik wil hiermee meer aangeven dat het mij niet per sé is gelukt omdat ik nou zo geweldig ben.

Ik heb gewoon een programma gevonden dat werkt. Niet alleen voor mij, maar ook voor vele anderen om me heen. Daar heb ik het vooral aan te danken.
En ik hoop ook dat anderen dat ook mogen vinden.

Neemt niet weg dat het niet makkelijk is om te stoppen. En ook voor mij ligt een terugval nog steeds op de loer.

Maargoed, ik zal erop letten.
A
AnDLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hey,
Mijn vriend is verslaafd aan a-phip. Ik lees dat dit een van de meest verslavende drugs is, wat mij enorm bang maakt dat ik hem hieraan ga verliezen.
Hoe geraak je hier ooit nog vanaf?
Hoeveel mensen zijn hier al een gestorven? Ik vermoed dat je hart het wel eens begeeft als je het blijft nemen.
Ik vermoed dat een opname het meeste kans op slagen heeft? Iemand ervaring in België?
Wie er tips en ervaringen?
Hoe verloopt zo een ontwenning?
Hoelang moet iemand clean zijn om te kunnen veronderstellen dat het de goede kant op gaat?
zijn er hier lezers die erin geslaagd zijn op van een a-phip verslaving af te geraken? En hoe is dit gelukt?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."