Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshulp aanbieden aan vriend

hulp aanbieden aan vriend

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MarineoviggoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Afgeschreven niet maar de ouders moeten weten waarom er geld verdwijnt juwelen verdwijnen ect..en de vraag is waarom gebruikt iemand zoveel je kan heel normaal doen en leven met weinig gebruik kijk naar Patty Smith zij doet het en andere ook dus wij kunnen dit ook 😉
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Sniffle88 zei:
Het familie en vrienden vertellen van een ander is echt een nogo normaal gezien.
Maar je moet ook een support team krijgen waardoor deze afweging het denk ik waard is als je het verborgen wilt blijven houden kun je je ei dus alleen maar kwijt bij de mensen die er wel vanaf weten maar aangezien het een geheim is zijn dit dus meestal de dealers en medegebruikers. Maar het is best lastig om zoiets te vertellen aan een moeder/broer het is ook een beetje hoe goed bedoelt verraad van iets wat je doordat ze je vertrouwde hebt beschaamd.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je standpunt. Maar ik zie het ook als een teken van liefde en vriendschap om samen met de belangrijkste personen in diegene zijn leven een interventie te doen.

Ook als ik zie dat een vriend een beetje te ver gaat met drugsgebruik, spreek ik hem erop aan, omdat ik om diegene geef. Andersom waardeer ik het ook als iemand ongevraagd zijn mening geeft hierover.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb een neefje die is zwaar coke verslaafd. Daar heb ik na jaren toch maar is proberen te vertellen dat iedereen zn ogen eens moest openen. Ook omdat je het verdriet van andere ziet is het best slopend. Zn broertje wilde graag dat alles weer normaal werd die durfde zn eigen kids niet meer eens naar zn eigen ouders mee te nemen vanwege ze broer.

Ouders ontkennen nog steeds trouwens dus er is niks veranderd. Wel vinden ze het gek dat er vaak spullen en geld verdwijnt en dat er altijd wel bebloede toiletpapiertjes liggen. En dat ie heel de dag gebeld wordt en vaak weg gaat allemaal normaal. Sinds hij zelf was gaan dealen ging het heel hard achteruit. En nu is zeker zn broertje elke dag bang dat ie gebeld word over zn overleden broer.

Dus heb 2 kanten meegemaakt.
Het is een lastige keus.
M
MarineoviggoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Liesje159 zei:
Ik ben momenteel mijn ex aan het proberen te helpen te stoppen met haar verslaving. De verslaving is vooral omtrent coke en wiet. Ze had mij 2 a 3 maanden geleden gevraagd om haar te helpen met stoppen maar hoe meer ik haar probeerde te helpen hoe meer ze me weg duwde. Tot een maand geleden dat ze niks meer met mij te maken wou hebben. Ik weet dat haar broer weet van haar gebruik maar nie hoe erg het was dus ik ben met hem gaan babelen en hij verschoot ervan. Hij is nu al een week aan het proberen dat haar zus met hem komt praten niet wetend dat haar broer met mij gebabbeld heeft. Ze weigerd contact op te nemen en ik weet van verschillende bronnen dat ze weer serieus aan het gebruiken is. Recenste voorbeeld is 30 uur lang coke bezig zonder te slapen. Nu is er voor ons maar 1 stap over en dat is naar de moeder gaan die helemaal van niks weet. Buiten dat ze toch vaker wiet gebruikt maar niks van de coke. Ze heeft me vandaag nog gestuurd dat ik haar leven kapot aan het maken ben en dat ze niks meer van mij wilt horen. Volgende week gaan de broer en ik samen zitten om het tegen de moeder te zeggen en later die die week om met mijn ex te praten en te overwegen om een opname te doen. Ik vraag me gewoon af als ze mij het ooit zal vergeven of mij heel haar leven zal haten want in mijn ogen ben ik gewoon bezig wat ze mij gevraagd heeft ookal zegt ze dat ze het niet meer wilt. Uit haar eigen stoppen heeft een heel kleine kans om te slagen want in het afgelopen jaar heeft ze het 3 keer ondernomen en telkens werd het erger. Plus zelfs wanneer ik zei dat ze me gewoon moest zeggen dat ze gebruikt had verzweeg ze alles tegen mij en kwam er op een later tijdstip achter. In mijn ogen haar grootste probleem is vooral haar vriendenkring. Dus ja dit is mijn verhaal. Mijn vraag gewoon is zou ze het mij ooit kunnen vergeven. Als dit niet zo is ga ik het erg vinden maar voor mij het belangrijkste is dat zij gezond wordt.
Klik om te vergroten...
Wie niet wilt zal niet stoppen ! zoek hulp bij proffesionelere mensen en uw leven gaat door uw taak zit erop de broer weet het die moet het de moeder maar vertellen dat doen broers en zussen eenmaal maar exxen niet en ooit als er er afgekickt word zal er wel contact worden opgenomen met jouw maar weet dat je meer schade kan doen dan goed voor dit moment .
M
MarineoviggoLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
Bij mij zou iedereen instant afgeschreven zijn als ze zich zo met mijn leven zouden bemoeien. ( bedoel dan het vertellen tegen mijn ouders/fam)
En mij zo pushen met hulp en alles willen oplossen.
Wil ze überhaupt wel stoppen en hulp?

Ookal is iets goed/lief bedoeld. (Wil niet zeggen dat dat ook zo is) ""Let me save you from drowning said the monkey to the fish""

Problemen van een ander kan je niet oplossen. Moet je ook niet willen.

Soms moeten mensen zelf tegen de lamp aanlopen. Daar leren de meeste het beste van.

Als je haar echt wil helpen, accepteer haar dan voor hoe ze nu is.( ze is niet haar gedrag) Zonder haar en alles te willen/moeten veranderen.
Bewaak je eigen grenzen en bedenk wat gezond is voor jou.
Klik om te vergroten...
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Marineoviggo zei:
Wie niet wilt zal niet stoppen ! zoek hulp bij proffesionelere mensen en uw leven gaat door uw taak zit erop de broer weet het die moet het de moeder maar vertellen dat doen broers en zussen eenmaal maar exxen niet en ooit als er er afgekickt word zal er wel contact worden opgenomen met jouw maar weet dat je meer schade kan doen dan goed voor dit moment .
Klik om te vergroten...
Precies. Gedwongen opname is 99% kansloos. Geef die plek in de kliniek dan aan iemand die wel echt wil.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Liesje159 hoe is het afgelopen?
L
Liesje159Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben momenteel mijn ex aan het proberen te helpen te stoppen met haar verslaving. De verslaving is vooral omtrent coke en wiet. Ze had mij 2 a 3 maanden geleden gevraagd om haar te helpen met stoppen maar hoe meer ik haar probeerde te helpen hoe meer ze me weg duwde. Tot een maand geleden dat ze niks meer met mij te maken wou hebben. Ik weet dat haar broer weet van haar gebruik maar nie hoe erg het was dus ik ben met hem gaan babelen en hij verschoot ervan. Hij is nu al een week aan het proberen dat haar zus met hem komt praten niet wetend dat haar broer met mij gebabbeld heeft. Ze weigerd contact op te nemen en ik weet van verschillende bronnen dat ze weer serieus aan het gebruiken is. Recenste voorbeeld is 30 uur lang coke bezig zonder te slapen. Nu is er voor ons maar 1 stap over en dat is naar de moeder gaan die helemaal van niks weet. Buiten dat ze toch vaker wiet gebruikt maar niks van de coke. Ze heeft me vandaag nog gestuurd dat ik haar leven kapot aan het maken ben en dat ze niks meer van mij wilt horen. Volgende week gaan de broer en ik samen zitten om het tegen de moeder te zeggen en later die die week om met mijn ex te praten en te overwegen om een opname te doen. Ik vraag me gewoon af als ze mij het ooit zal vergeven of mij heel haar leven zal haten want in mijn ogen ben ik gewoon bezig wat ze mij gevraagd heeft ookal zegt ze dat ze het niet meer wilt. Uit haar eigen stoppen heeft een heel kleine kans om te slagen want in het afgelopen jaar heeft ze het 3 keer ondernomen en telkens werd het erger. Plus zelfs wanneer ik zei dat ze me gewoon moest zeggen dat ze gebruikt had verzweeg ze alles tegen mij en kwam er op een later tijdstip achter. In mijn ogen haar grootste probleem is vooral haar vriendenkring. Dus ja dit is mijn verhaal. Mijn vraag gewoon is zou ze het mij ooit kunnen vergeven. Als dit niet zo is ga ik het erg vinden maar voor mij het belangrijkste is dat zij gezond wordt.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het heeft alleen zin als ze zelf wil stoppen. Als je haar wilt helpen en ze wil zelf niet stoppen dan is het trekken aan een dood paard.

Als ze wilt kan ze ondersteund worden door mensen van verslavingszorg. Die hebben er verstand van.

Fijn dat haar vrienden en familie het beste met haar voor hebben maar het wordt heel ingewikkeld als jullie die taak op je nemen. Je kan wel luisterd oor zijn en af en toe samen wat leuks doen voor de afleiding als ze aan het afkicken is. Maar dan zal ze vast neerslachtig en geirriteerd zijn. Wat niks persoonlijks mer jullie te maken zal hebben.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Misschien haar meer loslaten en verder gaan met je eigen leven. (Je bent niet verantwoordelijk voor haar)

Laat het bij haar als ze contact met je wil of niet.
Zo contact pushen kan juist heeeeel averechts werken.

Waarschijnlijk heb je zelf ook nog het 1 en ander te verwerken ga daar mee aande slag.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heel simpel gezegd: zij wilt nu gebruiken, want ze is verslaafd, en jij wilt dat ze stopt met gebruiken en dan wordt het ruzie. Als je tussen een verslaafde en zijn of haar drugs komt wordt het mot. Daarom moet je dat ook aan een professional overlaten.

Ik begrijp dat ze jou gevraagd heeft om haar te helpen met stoppen en toen ze dat zei meende ze dat misschien ook, maar nu even niet. Verslaving is niet rationeel 🤷‍♂️

Liesje159 zei:
Volgende week gaan de broer en ik samen zitten om het tegen de moeder te zeggen en later die die week om met mijn ex te praten en te overwegen om een opname te doen.
Klik om te vergroten...
Jij gaat het tegen haar moeder zeggen? Dat lijkt me geen goed idee. Daar komt alleen maar meer ruzie van.

Mijn indruk is dat je veel te nauw betrokken bent bij het leven van iemand die nota bene je ex is. Uiteindelijk is haar verslaving niet jouw verantwoordelijkheid.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben blij dat iemand het aan de moeder vertelt. Ze moet er toch een keer achter komen, erachter komt ze sowieso!

Een verslaafde kan alleen zichzelf helpen en die kan je niet dwingen. Een interventie zoals jullie doen, het valt in ieder geval te proberen!

Daarna zou ik haar toch een beetje loslaten, het is immers je ex.

Sterkte ermee.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Lastig want ik ben zelf de verslaafde zeg maar. En mijn vriend is uit zn dak gegaan en wilde eigenlijk opstappen hij wil dat ik stop met bepaalde mensen omgaan bijv omdat die van alles en nog wat gebruiken en me graag volstoppen met van alles en nog wat en die mn speedverslaving al erg genoeg vond maar dat iig nog kan accepteren.
Het is een wake up call.
Hoe reageert iemand op zoiets als je verslaafd bent. Ik word stiekemer en ga ipv minder nog meer gebruiken wil ik dit nee zeker niet maar het is niet gemakkelijk omdat je het wil stoppen het is een moeilijke weg. Je kunt haar helpen maar ze gaat je steeds als ze haar coke nodig wil weg duwen. Ze zal aan je trekken dit is voor jou enorm zwaar wil en kun je dit? Accepteer je dat ze tekeer gaat alles kapot maakt terwijl je al de hele week voor haar klaar staat om der te helpen dat alles wat je doet voor niets lijkt?
Ze wil vast ergens wel stoppen maar het dealen met de ontwenningsverschijnselen de cravings je emoties die je weer meer zult voelen is lastig en ja dat wil je het liefst zo makkelijk mogelijk en er vooral niet veel aan doen het liefst gewoon een toverdrankje en klaar niet meer verslaafd.

Ik zou zeggen vertel het haar moeder praat over hoe je een vangnet voor haar kunt creëren en praat met een deskundige die jullie bijstaat met vragen over hoe je het best kunt helpen en misschien ook gewoon voor informatieve vragen omtrent drugs die haar moeder misschien ook wel heeft.

Ik heb 5 jaar lang gezwegen en het geheim gehouden en hetvorige week pas aan me zus verteld.
Ze is boos ze snapt het niet en geeft me uren lange preken.
Dus het is ff lastig nu heb de telefoon gister ook opgehangen was het gezeur zat. Maar het doet ergens ondanks dat het niet in dank zal worden afgenomen uiteindelijk wel meer goed dan kwaad denk ik.
Als ze haar diepte puntje heeft bereikt en alles op alles zet om te stoppen is het fijn als je erover kan praten om alles te verwerken maar ook om je een beetje te beschermen tegen een eventuele terugval.
Als je het gevoel hebt dat niemand je begrijpt dat je enorm eenzaam bent het voelt alsof je overal alleen voor staat dan is het heel verleidelijk er gewoon maar aan toe te geven.

En als je denkt dat je dit niet kan wees eerlijk naar jezelf en zeg jullie vriendschap op. Stuur je haar een berichtje dat je iig zolang ze verslaafd is geen contact met haar kan hebben omdat je er zelf aan onderdoor gaat aangezien je aan de zijlijn staat en moet toekijken hoe het steeds slechter gaat.
Voel je niet schuldig want het is echt heel moeilijk om aan de zijlijn toe te kijken hoe iemand afglijd.

* Dus mijn tips zijn echt eerlijkheid communicatie en jezelf niet vergeten.!
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Natozlato zei:
Ik ben blij dat iemand het aan de moeder vertelt. Ze moet er toch een keer achter komen, erachter komt ze sowieso!

Een verslaafde kan alleen zichzelf helpen en die kan je niet dwingen. Een interventie zoals jullie doen, het valt in ieder geval te proberen!

Daarna zou ik haar toch een beetje loslaten, het is immers je ex.

Sterkte ermee.
Klik om te vergroten...
Het familie en vrienden vertellen van een ander is echt een nogo normaal gezien.
Maar je moet ook een support team krijgen waardoor deze afweging het denk ik waard is als je het verborgen wilt blijven houden kun je je ei dus alleen maar kwijt bij de mensen die er wel vanaf weten maar aangezien het een geheim is zijn dit dus meestal de dealers en medegebruikers. Maar het is best lastig om zoiets te vertellen aan een moeder/broer het is ook een beetje hoe goed bedoelt verraad van iets wat je doordat ze je vertrouwde hebt beschaamd.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Bij mij zou iedereen instant afgeschreven zijn als ze zich zo met mijn leven zouden bemoeien. ( bedoel dan het vertellen tegen mijn ouders/fam)
En mij zo pushen met hulp en alles willen oplossen.
Wil ze überhaupt wel stoppen en hulp?

Ookal is iets goed/lief bedoeld. (Wil niet zeggen dat dat ook zo is) ""Let me save you from drowning said the monkey to the fish""

Problemen van een ander kan je niet oplossen. Moet je ook niet willen.

Soms moeten mensen zelf tegen de lamp aanlopen. Daar leren de meeste het beste van.

Als je haar echt wil helpen, accepteer haar dan voor hoe ze nu is.( ze is niet haar gedrag) Zonder haar en alles te willen/moeten veranderen.
Bewaak je eigen grenzen en bedenk wat gezond is voor jou.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."