Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is het effect van een maand lang geen alcohol drinken op je lichaam?

Wat is het effect van een maand lang geen alcohol drinken op je lichaam?

23 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Toen ik stopte met zuipen, reken maar dat ik na een week of 6 het verschil kon merken!
Veel fitter en uitgeruster, en veel geld over.
Geen ruzies meer over dronken zijn en zo
Betere nachtrust, beter eten.
Maar ik dronk natuurlijk wel erg veel....Dat moet je gewoon wel merken!
_

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
_shikantaza
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ligt eraan met welke drugs je de alcohol vervangt
Klik om te vergroten...
Natuurlijke Dopamine šŸ˜‡
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het vorig jaar 6 weken gedaan, maar merkte niet heel veel verschil
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
miles zei:
Ik heb het vorig jaar 6 weken gedaan, maar merkte niet heel veel verschil
Klik om te vergroten...
Da's gek. Ik heb me helemaal nuchter nog nooit zo helder en rustig gevoeld. Gebruikte je nog andere drugs in die 6 weken?
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#5
www.webmd.com

A Few Too Many: 10 Signs That Alcohol Is Becoming a Problem

Find out if your drinking is becoming a problem and what you can do about it.
www.webmd.com www.webmd.com
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik had dit al eens gezien. Wel interessant. Ik ben nooit een "standaard" drinker geweest. In mijn 20ers ook echt 5+ jaar lang helemaal geen alcohol gedronken. En verder alleen soms bij speciale gelegenheden. Toen we veel aan de coke zaten dronk ik wel meer. En na het overlijden van mn schoonmoeder wel een fase gehad dat ik meer dronk. Maar nog steeds niet elke dag of heel veel ofzo. Dus ik merk zelf niet heel veel verschil.

Mijn vriend drinkt wel dagelijks en het was hem een tijdje geleden een paar weken gelukt om doordeweeks niet te drinken. Hij kon het toen wel echt merken dat hij beter/dieper sliep en uitgeruster/fitter was.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
MyLittlePonyPack zei:
Mijn vriend drinkt wel dagelijks en het was hem een tijdje geleden een paar weken gelukt om doordeweeks niet te drinken. Hij kon het toen wel echt merken dat hij beter/dieper sliep en uitgeruster/fitter was.
Klik om te vergroten...
Voila. C'est la codicile du Napoleon.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Da's gek. Ik heb me helemaal nuchter nog nooit zo helder en rustig gevoeld. Gebruikte je nog andere drugs in die 6 weken?
Klik om te vergroten...
Nee, 6 weken helemaal niks gebruikt toen, en ik kan echt geen duidelijk merbaar verschil aanwijzen, maar ik heb me dan ook nuchter nog nooit rustig gevoeld
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Als ik drink, doe ik het niet voor de smaak!
Ik ga denk ik proberen een jaar als geheelonthouder door het leven te gaan. Dat zou onder andere inhouden een kleine 19 maanden zonder alcohol. Ik zit alweer op de 249 dagen, maar ben pas een maand van de SSRI af, dus het gezonde jaar begon toen pas.

Conclusie voor zover: Alcohol is geniepig en mijn koop vraagt nog best vaak om even dronken te mogen worden.. Maar verder merk ik ondertussen gelukkig heel veel voordelen!


Screenshot_2024-09-11-15-21-53-228_com.thehungrywasp.iamsober-edit.jpg
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik dronk ook nooit voor de smaak.
Ik dronk voor het effect.
De alcoholroes, dus, iedere dag of beter nog, iedere ochtend weer.
Om klokslag 10 uur stapte ik de kroeg binnen voor de eerste ronde tripels....om een paar uren later terug te keren.
Ja, zo ging dat destijds.

Onnodig te zeggen, dat het stoppen met dit gedrag veel voordelen heeft gebracht!
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb een periode door mijn fysieke ongemakkelijkheden gedronken en kan je vertellen dat na een maand mijn lichaam uitzonderlijk veel sterker aan voelde. Niet meer elke ochtend overgeven. Geen aambeien meer. Geen benauwdheid meer. Algeheel fitter en gemotiveerder.

Nr 1 harddrugs in mijn boekje is echt alcohol.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik drink al heel weinig maar als ik een maand of langer helemaal geen alcohol drink, merk ik dat mijn slaapkwaliteit beter is en ik me ook gewoon beter/gezonder voel.
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik drink eigenlijk al jaren graag. Niet excessief veel maar toch wel een paar dagen per week. Ik vind het lekker maar eerlijk is eerlijk: na twee biertjes begin ik mij ook steeds lekkerder te voelen. Sinds mei ben ik clean van andere middelen maar ik drink nog steeds en sport steeds minder. Daar is roken bijgekomen.

vanaf oktober begin ik wederom met een mooi sport traject en gaat alcohol voor minimaal drie maanden in de ban. Ben benieuwd hoe ik mij ga voelen! Zal de resultaten in januari hier wel eens delen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Interessant stuk.
Zeker wat die Arnt verteld over hoe het werkt in het brein.

Ik ben zelf wel al een liefhebber van alcohol. Maar realiseer me gelukkig goed wat voor schade het ook kan aanrichten.
Heb nooit lange tijd veel achter elkaar gedronken, maar ik geloof graag dat je hersenen dan een stevige klap krijgen in korte tijd.
Het is echt vergif. En blijft jammer dat het zo goedkoop is en zoveel mensen het kunnen blijven drinken / verslaving in stand houden.

@De Zandman merk jij cognitieve problemen t.a.v. je verleden qua fors alcohol gebruik? Zelfde vraag voor andere stevige drinkers? (of mag ik het alcoholist noemen....)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Interessant stuk.
Zeker wat die Arnt verteld over hoe het werkt in het brein.

Ik ben zelf wel al een liefhebber van alcohol. Maar realiseer me gelukkig goed wat voor schade het ook kan aanrichten.
Heb nooit lange tijd veel achter elkaar gedronken, maar ik geloof graag dat je hersenen dan een stevige klap krijgen in korte tijd.
Het is echt vergif. En blijft jammer dat het zo goedkoop is en zoveel mensen het kunnen blijven drinken / verslaving in stand houden.

@De Zandman merk jij cognitieve problemen t.a.v. je verleden qua fors alcohol gebruik? Zelfde vraag voor andere stevige drinkers? (of mag ik het alcoholist noemen....)
Klik om te vergroten...
Het is fysiek erg destructief. Van de alcoholisten-fellows ken ik er meerdere die rond de 50 een kunstgebit hebben, hartproblemen, en/of meerdere malen botbreuken hebben opgelopen. En uiteraard mentaal ook zeer schadelijk. Het zou m.i. niet vrij verkrijgbaar moeten zijn, 18+ of niet. Helaas zal een verbod niet werken dus goede voorlichting is denk ik de juiste weg.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik drink bijna nooit alcohol. Voel me echt heel slecht als een biertje uit begint te werken. Vermoed dat dat een permanent gevolg is van mijn benzo verslaving/ontwenning van meer dan 10 jaar geleden .

Maar mij hoor je niet klagen, des te makkelijker is het om een biertje te weigeren. Ik voel me verder dan ook top.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Het is fysiek erg destructief. Van de alcoholisten-fellows ken ik er meerdere die rond de 50 een kunstgebit hebben, hartproblemen, en/of meerdere malen botbreuken hebben opgelopen. En uiteraard mentaal ook zeer schadelijk. Het zou m.i. niet vrij verkrijgbaar moeten zijn, 18+ of niet. Helaas zal een verbod niet werken dus goede voorlichting is denk ik de juiste weg.
Klik om te vergroten...

Idd fysieke problemen krijg je er sowieso van. Geloof ook wel in meer kans op kanker.
Maar hoe zit het bij die fellows met het geheugen? Als ik dat zo van die Arnt lees zijn het flinke aanslagen (en dat hoor je niet alleen van hem) op de neuronen etc.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
@De Zandman merk jij cognitieve problemen t.a.v. je verleden qua fors alcohol gebruik? Zelfde vraag voor andere stevige drinkers? (of mag ik het alcoholist noemen....)
Klik om te vergroten...
Op zich heb ik weinig tot geen cognitive problemen door mijn vroegere alcohol gebruik nee.
Wat dat betreft heb ik altijd goed voor mezelf gezorgd qua voeding en vitamine supplementen.
Als daar de klad in komt, dan kunnen er grote problemen ontstaan zoals korsakov en zo.
Gelukkig is dat bij mij niet gebeurd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Idd fysieke problemen krijg je er sowieso van. Geloof ook wel in meer kans op kanker.
Maar hoe zit het bij die fellows met het geheugen? Als ik dat zo van die Arnt lees zijn het flinke aanslagen (en dat hoor je niet alleen van hem) op de neuronen etc.
Klik om te vergroten...
Dat verschilt. EƩn van de fellows heeft Korsakov. Die vergeet heel veel. Maar zijn hoofd is zo handig geworden in het daaromheen manoeuvreren dat er altijd een smoes komt die erg overtuigend overkomt. Alleen als het gaat over dingen waar ik zelf bij was weet ik dat 'ie bullshit aan het verkondigen is (niet met opzet he, zo gaat het bij Alzheimerpatiƫnten ook vaak).

Dat is wel meteen een schrijnend geval, hoewel deze fellow redelijk happy lijkt te zijn. Van de fellows met kunstgebitten en botbreuken is het geheugen over het algemeen wel goed hersteld.

Ik merk nu wel bij mezelf na iets meer dan 2 jaar helemaal clean dat mijn geheugen beter is dan ooit.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tsja, de hersencellen die je kapotgezopen hebt, keren niet meer terug....gelukkig hebben we veel reserve hersencellen.
Maar als die opgebruikt zijn, dan ben je de sjaak. Dan gaat o.a. je geheugen eraan...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."