#1
Kansberekening en verslaving? Zo werkt het niet. Je weet het of je weet het niet, lieg niet tegen jezelf. Een kliniek heeft mij gered. Confronterend maar helpend, analyseren en nagaan is de sleutel.ik acht de kans statistisch gezien klein
Kansberekening en verslaving? Zo werkt het niet. Je weet het of je weet het niet, lieg niet tegen jezelf. Een kliniek heeft mij gered. Confronterend maar helpend, analyseren en nagaan is de sleutel.ik acht de kans statistisch gezien klein
Dat is een geloof waar je aan vast hecht:de keuze gereguleerd gebruik t.o.v. Abstinentie kan ik pas maken als ik lang genoeg abstinent ben geweest (klinkt overigens op een mooie manier vergezocht). Maar ik acht de kans statistisch gezien klein..
Dit is niet je denkpatroon omdat het inherent in beton gegoten onveranderlijk je denkpatroon is, maar omdat je er al vanuit gaat dat dit je denkpatroon is.Je laatste vraag is misschien wel de moeilijkste....ik weet het nu even niet. En als het er wel is (begin van dit jaar), dan wordt het iig vergezeld van twijfel aan mijn eigen kunnen. Ik zeg nooit: YES WE CAN of jaa, dit gaat me lukken. Ik heb moeite met begrippen als "geloven" en "hopen". Ik weet iets, of ik weet iets niet. Iets is, of iets is niet. Eerst zien dan geloven....(dit is dus een algemene weergave van mijn denkpatronen in het algemeen, niet perse wat ik nu denk)
@C. Ubensis Eerst proberen dan pas oordelen. Het afschrijven van dingen zonder ze ueberhaupt te proberen heeft mij veel te lang in m'n verslaving gehouden. Toen ik suggesties van de mensen om me heen ging doen zonder ze eerst in twijfel te trekken, ging ik groeien. En harder groeien dan ik voor mogelijk had gehouden. Probeer eens te kijken naar wat de ander die je advies geeft heeft - als je hun advies opvolgt krijg je misschien wel wat zij hebben. Of dat nou een langere cleantijd is, het vermogen om te relativeren, open mindedness. Probeer dit perspectief eens en kijk wat het je brengt."Eerst zien dan geloven..."
Graag gedaan. Dit gaat op zichzelf ook onderdeel worden van mijn traject. Praten, delen, uit die comfortzone. Meer in contact, zowel met mezelf als mijn omgeving. Heeft ook te maken met mijn (gedeeltelijke) sociale angst. Window dressing, alleen de positieve dingen vertellen. En wanneer ik ofwel stoned ben, ofwel ongewild nuchter/depri noem maar op, dan heb ik de neiging me terug te trekken.wat goed dat je weer een update deelt wat fijn (vaak zijn er users waar je niks meer van hoort .... )
Sorry, deze had ik niet beantwoord:Mag ik vragen wat jouw trigger was om weer opnieuw te gaan blowen?
Ik begrijp je verhaal goed en vind het razend knap dat je na een periode van excessen terug bent naar gereguleerd gebruik. Dat zie ik bij mezelf niet meer gebeuren op zijn zachtst gezegd....Ik herken me heel erg in je verhaal, persoonlijkheid etc. Zelf ook autisme en aantal andere diagnoses.
Voor mij doet blowen m'n hoofd ordering geven en een andere (fijnere) manier van denken. Niet meer zo zwart/wit en dus minder beperkend.
Los van dat dit zeker verslavingsgedrag is, daar zullen we het wel over eens zijn, lijkt het voor mij dat je niet met je gebruik zit, maar wat het met zich mee brengt. Dus geen geld hebben, geen uitzicht etc. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en blowde iedere dag. Echter kwam er niet veel van de positive werking aangezien ik te veel blowde en dus passief werd. Ik ben mijn blow gedrag gaan aanpassen en vaste routines doorbroken en blow ik nu alleen als ik er echt naar verlang, en geld voor heb(ruimte). Het continue herhalen van je stappen, waar je nu niet tevreden mee bent gaan zeker niet helpen. Voor mij was stoppen ook niet mijn plan. Maar dat het mijn leven leidde was ik niet mee eens. Dus heb ik mijn leven aangepast naar hoe ik ermee tevreden ben.
Je zult toch een keuze moeten gaan maken om iets te veranderen.
Werkt ook.Ik ga de goeie kant op.
Het lukt me.
Alles is goed.
Simpel. Ik weet het dus niet...echte kansberekening is het niet, meer wollig taalgebruik denk ik.Kansberekening en verslaving? Zo werkt het niet. Je weet het of je weet het niet, lieg niet tegen jezelf. Een kliniek heeft mij gered. Confronterend maar helpend, analyseren en nagaan is de sleutel.
Het is even een andere manier van denken, maar het is niet ingewikkeld. In wezen komt het hierop neer:Dank voor alle reacties. Best veel ook in 1 keer. Ik heb weliswaar Filosofie gestudeerd een blauwe maandag, maar dat is lang geleden, dus ik moet even schakelen en met name de posts van Mindless nog een paar keer doornemen om ze goed te kunnen doorgronden en van een reactie te voorzien.
Ik wil nog wel zeggen dat er al een verschil in mindset bij mij is op dit moment (+ gisteren) t.o.v mijn openingsposts van een tijdje geleden.
Ik laat mijn herstel en proces in elk geval NIET meer afhangen van foutjes/of tegenvallers vanuit de behandelende instantie.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik wil het nu zelf.
Dat is de vooruitgang die ik nu reeds geboekt heb.![]()

Succes! Doe je best dan komt 't goedHallo iedereen. Hier even een update over mijn situatie.
Sinds donderdag opgenomen bij Novadic Kentron in Vught. Detox + diagnostiek en behandeling. Ik ben op dit moment vreemd genoeg enigszins opgelucht dat het nu echt gaat beginnen en ik voor langere tijd in een veilige omgeving tevens behandeling ga krijgen voor mijn onderliggende problematiek.
Wachttijd was uiteindelijk circa 4 maanden, dat is fors, maar ik was al blij dat het toegezegd was. Deze periode was wel zwaar uiteraard, want vrijwel elke (halfbakken en vergezochte) methode om het blowen onder controle te houden faalde. Een vrij onorthodoxe manier om deze tijd wat draaglijker te maken was simpelweg meer leefgeld lospeuteren bij mijn bewindvoerder om "mijn verslaving te financieren". Zodat ik aan het eind van het weekend in elk geval geen woede aanvallen kreeg (dan stond ik dus al vier dagen droog, af te tellen tot maandagochtend 10 uur met vers leefgeld voor de deur van de coffeeshop, uiteraard zonder slaap en gigantische onrust) en ik ook nog een beetje behoorlijk kon blijven eten, zowel qua eetlust als financieel. Uiteraard was toen al duidelijk dat ik opgenomen zou gaan worden, anders weet ik niet of ik dit voor elkaar gekregen zou hebben. Enfin, op zich was het een okee oplossing en ik ben dan ook dankbaar dat ze met me hebben gedacht/gevoeld. Echter zag ikzelf de "noodzaak" om dit überhaupt te moeten vragen behoorlijk beschamend en ook wel aardig Rock Bottom. (bedelen om geld, en zeker voor zoiets past in de verste verte niet bij mijn persoonlijkheid).
Ik ben hier goed geland, fijne groep en begeleiding. Vooralsnog staan de sterren goeden ben zeer gemotiveerd!
Er gaat nog een hoop op me af komen en mijn energiepeil ligt nog niet echt hoog, maar de wil is er!
Eerst detoxen, vooral goed en lekker eten, en ook even uit de uitzichtloze eenzaamheid van thuis.
Alles gaat aangepakt worden, ook dagbesteding voor als ik weer thuis kom en dergelijke.
Gelukkig ben ik reeds bekend met het reilen en zeilen binnen een detox en de maffe dingen die daar nog wel eens plaatsvinden. Ik zit er voor mezelf, punt uit. Ook dat leer je, op den duur. Wat wel nieuw gaat zijn is de behandeling voor mijn psychische- en gedragsproblemen wat ik mijn leven heb moeten ontberen tot zover.
Wilde dit graag delen.
Er is weer hoop!![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."