Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBoeiend essay / verhaal over benzoverslaving

Boeiend essay / verhaal over benzoverslaving

18 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi all! Hopelijk vergaat het iedereen goed :).

Ik las onderstaand artikel rondom een langdurige benzo-verslaving en de afkick; boeiend en mooi geschreven. Tegelijkertijd ontzettend heftig en confronterend. Wilde dit graag delen voor wie interesse heeft.

https://www.groene.nl/artikel/het-vergeten-eiland
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Damn, wat een heftig, rakend en eerlijk artikel. Heel erg bedankt voor het delen hier. ❤️

Er is over de tijd heen wereldwijd wel al meer publiekelijk bekend geraakt (en dit gebeurt gelukkig nog in toenemende mate), over de mgl. ernstige gevolgen van langdurig en/of overmatig benzogebruik en de helse ontwenning bij staken. Ook op YouTube en overige social media zie ik het regelmatig voorbij komen, de horrorverhalen met uitvoerige waarschuwingen, bijvoorbeeld in de vorm van interviews of podcasts met psychiaters, patiënten en hun naasten. Maar wellicht onderschat ik nu de rol van het algoritme hierin. 😉

Persoonlijk heb ik nooit een psychiater gehad die me benzo’s wilde voorschrijven voor mijn angstklachten en slaapproblemen. Stuk voor stuk waren/zijn ze (terecht) erg sceptisch.

Nogmaals dank voor de waardevolle bijdrage. Benzo’s zijn keiharde wolven, nee, WEERWOLVEN in schaapskleren.

Zelfs @Zanza is er niks bij. 🙃😙
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Damius zei:
Hi all! Hopelijk vergaat het iedereen goed :).

Ik las onderstaand artikel rondom een langdurige benzo-verslaving en de afkick; boeiend en mooi geschreven. Tegelijkertijd ontzettend heftig en confronterend. Wilde dit graag delen voor wie interesse heeft.

https://www.groene.nl/artikel/het-vergeten-eiland
Klik om te vergroten...
Ik ga dit zéker lezen. Thanks!! 🙏
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat een ellende!

Heb de naam Ashton Manual vaker gelezen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Ik ga dit zéker lezen. Thanks!! 🙏
Klik om te vergroten...

Gelukkig is het dan ook weer lang niet voor iedereen zo’n hel. Degenen voor wie het het ergst is (geweest), spreken zich ongetwijfeld het sterkst uit omdat ze zoveel mogelijk anderen een potentieel vergelijkbare bak ellende willen besparen.

Daar kunnen we ze natuurlijk alleen maar dankbaar voor zijn, je weet van tevoren tenslotte nooit in welke groep je zal vallen. Benzo Roulette, brrr. Voor mij is het ook goed om dit soort artikelen heel bewust te blijven lezen. Better safe than sorry!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ah, betaalmuurtje.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Overigens is 'de mist', zoals beschreven in de introductie van het essay, sowieso al herkenbaar. Een mist die langzaam optrekt.
Ik had geen idee meer van dagen, weken, maanden, jaren, seizoenen... in de tijd waarin ik volop benzo's gebruikte. Die periode is één grote blur.
Zei een vriendin tegen me: 'Eindelijk zien we elkaar weer eens!'
Ik: 'Huh, maar we hebben elkaar toch pas nog gezien?'
Bleek het drie maanden geleden. Voor mijn gevoel twee weken. Jaja, lang leve de benzomist.

Ander voorbeeld. Ik liep door een park naar mijn moeders huis en zag plots de bladeren van de bomen die kleurden. Goud, geel, rood, alle tinten bruin, wat een onwerkelijke kleurenpracht. Ineens drong het tot me door: de zomer is voorbij, het is herfst. Ik belde een vriend: 'Wow, ben je buiten geweest de afgelopen week? Het is herfst! Heb je het gezien? Wat een schoonheid.'
Het was november, zo bleek. Maar in mijn hoofd nog zomer.
Benzomist.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Daar kunn weet van tevoren tenslotte nooit in welke groep je zal vallen.
Klik om te vergroten...

Ligt denk ik ook aan hoeveelheid. Maar schijnt dat de grens heel dicht bij elkaar ligt.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Ligt denk ik ook aan hoeveelheid. Maar schijnt dat de grens heel dicht bij elkaar ligt.
Klik om te vergroten...
En aan je afbouw natuurlijk... En aan nog tienduizend factoren. Ik gebruikte best veel, maar had toch geen helse afbouw. Het kán inderdaad.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jazz35 zei:
Ah, betaalmuurtje.
Klik om te vergroten...
https://archive.is/nJA2B

Goed artikel btw.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jazz35 zei:
Ah, betaalmuurtje.
Klik om te vergroten...

Hé dat is stom zeg. Gisteravond was het nog gewoon leesbaar. Als ik had geweten dat dat tijdelijk was, had ik wel even printscreens gemaakt.

* Edit: Ah nevermind, ode aan @_shikantaza.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Hé dat is stom zeg. Gisteravond was het nog gewoon leesbaar. Als ik had geweten dat dat tijdelijk was, had ik wel even printscreens gemaakt.

* Edit: Ah nevermind, ode aan @_shikantaza.
Klik om te vergroten...

Heb het wel kunnen lezen.

Wat een verdriet van die historicus!

Die pijn van het deadlines niet kunnen halen!

Overigens heb ik ook al een filmpje gezien op YouTube dat de benzoverslaving van Jordan Peterson leek te bagatelliseren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Damius zei:
Hi all! Hopelijk vergaat het iedereen goed :).

Ik las onderstaand artikel rondom een langdurige benzo-verslaving en de afkick; boeiend en mooi geschreven. Tegelijkertijd ontzettend heftig en confronterend. Wilde dit graag delen voor wie interesse heeft.

https://www.groene.nl/artikel/het-vergeten-eiland
Klik om te vergroten...
Ongelooflijk dat zo'n psychiater niet eerlijk is over de verslavende effecten en wat lange termijngebruik met je kan doen. Dat is nou echt een tuchtklacht waardig.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ongelooflijk dat zo'n psychiater niet eerlijk is over de verslavende effecten en wat lange termijngebruik met je kan doen. Dat is nou echt een tuchtklacht waardig.
Klik om te vergroten...
Ik heb meerdere psychiaters gehad die er ook vrij luchtig over deden. Voor één van hen heb ik ook een tuchtklacht overwogen maar na wat uitzoekwerk was het me de moeite en het eventuele resultaat niet waard.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ongelooflijk dat zo'n psychiater niet eerlijk is over de verslavende effecten en wat lange termijngebruik met je kan doen. Dat is nou echt een tuchtklacht waardig.
Klik om te vergroten...

Kan het niet gewoon dat ze het niet weten/er dusdanig weinig ervaring mee hebben dat ze de mogelijkheid verwerpen?

Psychiaters zijn ook maar gewoon mensen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casrus zei:
Kan het niet gewoon dat ze het niet weten/er dusdanig weinig ervaring mee hebben dat ze de mogelijkheid verwerpen?

Psychiaters zijn ook maar gewoon mensen.
Klik om te vergroten...
Nee daar is hun opleiding veel te uitgebreid voor en ook de beschikbare informatie op platforms waar ze de medicijnen vandaan krijgen is simpelweg te verkrijgbaar om dat te veronderstellen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Nee daar is hun opleiding veel te uitgebreid voor en ook de beschikbare informatie op platforms waar ze de medicijnen vandaan krijgen is simpelweg te verkrijgbaar om dat te veronderstellen.
Klik om te vergroten...
Ze worden ook opgeleid om patiënten op afstand te houden. Bram Bakker heeft daar op Youtube genoeg boekjes over open gedaan.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Nee daar is hun opleiding veel te uitgebreid voor en ook de beschikbare informatie op platforms waar ze de medicijnen vandaan krijgen is simpelweg te verkrijgbaar om dat te veronderstellen.
Klik om te vergroten...

Geen ervaring mee, maar mensen zijn mensen.

Heb je daar geen second opinion en dat soort dingen voor, of is dat in België niet?
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Geen ervaring mee, maar mensen zijn mensen.

Heb je daar geen second opinion en dat soort dingen voor, of is dat in België niet?
Klik om te vergroten...
Ja zeker maar mensen doen dat bijna niet .
We zijn. het land met met een gigantisch pillen verslaving.

Bij mij burnout had ik geluk dat mijn dokter weigerde angst remmers voor te schrijven.
Veel van mij collega's zitten aan anti depressiva voor een burnout...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."