#1
Heel herkenbaar allemaal ,en mooi topic.
Ik vul ook gaten met gaten, meer kan ik er niet aan toevoegen.
Ik vul ook gaten met gaten, meer kan ik er niet aan toevoegen.
Dank voor het delen. Het is inderdaad tricky. Ergens ben ik ook wel benieuwd naar wat dat gekke hoofd van mij nou weer gaat verzinnenCross addiction is voor mij zeer herkenbaar en ook het bewijs dat verslaving niet primair aan één middel is te koppelen. De verslaving zit veel dieper. Die heeft een andere oorzaak dan (te vaak) een middel gebruiken.
Ik kan stoppen met alcoholgebruik, maar dan ga ik meer blowen en andersom. Ga ik met beide stoppen, dan zoek ik iets anders om de 'drang' te bevredigen. Obsessief met een hobby of werk bezig zijn, nog een ander middel gebruiken, belachelijk veel koffie drinken, snacken, extreem sporten (voor mijn doen 🙂), de hele dag DF checken of een serie bingewatchen.
Mooi dat je het herkent, maar best lastig om niet in een andere obsessie te geraken als je nu besluit te stoppen met het snoepen en snacken.
Wat heb jij gedaan om niet meer toe te hoeven geven aan de eetbui-impuls?Goed dat je dit topic opent en het nu iig bewust bent dat je hier last van hebt. En er nu open over bent en er wat aan probeert te doen.
Ik ben de meesteres van de Cross Addiction, alleen bij mij is het drugsgebruik eigenlijk pas de laatste verslaving op latere leeftijd (30+) geworden.
Maar al vanaf mijn tienertijd heb ik allerlei destructieve patronen gehad. Wat varieerde van ook teveel snacken/eetbuien hebben tot juist weer heel restrictief eten en veel sporten. Veel online zijn, zelfbeschadiging, veel shoppen, veel aandacht/seks van mannen zoeken etc.
Ik heb heel veel therapie gehad en ik kan ook een stuk constructiever met mijn emoties en uitdagingen in het leven omgaan nu gelukkig. De meeste dingen doe ik dan ook totaal niet meer gelukkig, zoals die zelfbeschadiging. Heel af en toe nog een keer dat ik wel snaai, maar echt eetbuien heb ik ook niet meer. En ook qua gezond leven zit ik wel in een goede balans nu en sla ik niet door naar het hele restrictieve en 6x per week sporten.
En mn drugsgebruik is ook echt veel minder en recreatief en niet meer uit een destructieve reden zoals eerst toen ik nog dagelijks en alleen gebruikte. Maar het is bij mij ook wel een valkuil dat ik ook altijd denk wat zal mijn hoofd weer voor wat anders bedenken. Want toen ik ging minderen met drugs was ik wel echt bang om heel erg in wat anders terug te vallen. Maar dat is gelukkig niet gebeurd dus💪
Wat heb jij gedaan om niet meer toe te hoeven geven aan de eetbui-impuls?
Thanks. Dit ga ik de komende tijd inzetten voor mezelf. Dan komt vast wel bovendrijven wat ik in mezelf kan veranderen om dit niet meer te hoeven doen.Net als wat jij doet eerst dus bewust leren omgaan met die emoties, ze op te merken en te voelen. Ik heb bijvoorbeeld een VERS-training gevolgd maar ook ACT en meditatie/mindfulness. Verder constructieve manieren geleerd om daarna bijvoorbeeld afleiding te zoeken ipv te gaan eten. Dus naar buiten gaan wandelen zodat je ook uit de situatie bent waarin je normaal gaat eten. Dus idd niet in je eentje in bed gaan liggen, want dan heb je die associatie natuurlijk heel erg.
En je eetpatroon plannen. Dat is echt heel belangrijk. Zorgen dat je regelmatig en voldoende eet, genoeg eiwitten, voedzame koolhydraten, gezonde vetten, voldoende water drinken. Als ik bijvoorbeeld overdag te weinig en/of ongezond at hielp dat ook niet mee. En soms ook praktische dingen als mijn pinpas aan mijn toenmalige partner meegeven als hij ging werken dat ik geen eetbui voedsel kon halen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."