Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCross Addiction

Cross Addiction

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heel herkenbaar allemaal ,en mooi topic.
Ik vul ook gaten met gaten, meer kan ik er niet aan toevoegen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vandaag kwam ik dit filmpje tegen en vond 'm wel toepasselijk voor dit onderwerp.

_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik sluit sinds kort aan bij meetings van Anonieme Overeters (OA) want m'n goede voornemens werkten (uiteraard) niet heel lang. Voor wie daar ook interesse in heeft: https://www.anonieme-overeters.nl/

Is een 12 stappen programma gelijk aan AA, NA, CA, enz. gericht op eetverslaving.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik herken zó veel in wat hier gedeeld wordt. Vooral dat constante zoeken naar iets dat even verlichting geeft. Of het nu drugs is, snaaien, kopen, scrollen — het draait allemaal om dezelfde onderliggende drang: dopamine.


We zijn als mens nou eenmaal dopamine-gedreven. En als je dat systeem jarenlang overprikkelt met snelle beloningen, dan voelt iets ‘gezonds’ gewoon niet meer als voldoening. Je programmeert je lichaam letterlijk om alleen nog te reageren op excessieve prikkels.


Herstel is dan ook geen knop die je omzet, maar een langzaam traject waarin je je brein opnieuw moet leren belonen voor dingen die op lange termijn goed voor je zijn. Ritme, beweging, gezond eten, routine — het voelt in het begin bijna straf, maar op termijn bouw je weer échte stabiliteit op. En ja, onderweg val je soms. Maar zolang je het grotere plaatje blijft volgen, blijf je in beweging.


Respect voor iedereen hier die bewust durft te kijken naar die patronen. Alleen al dat is een grote stap.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hippie Langwaus zei:
Cross addiction is voor mij zeer herkenbaar en ook het bewijs dat verslaving niet primair aan één middel is te koppelen. De verslaving zit veel dieper. Die heeft een andere oorzaak dan (te vaak) een middel gebruiken.

Ik kan stoppen met alcoholgebruik, maar dan ga ik meer blowen en andersom. Ga ik met beide stoppen, dan zoek ik iets anders om de 'drang' te bevredigen. Obsessief met een hobby of werk bezig zijn, nog een ander middel gebruiken, belachelijk veel koffie drinken, snacken, extreem sporten (voor mijn doen 🙂), de hele dag DF checken of een serie bingewatchen.

Mooi dat je het herkent, maar best lastig om niet in een andere obsessie te geraken als je nu besluit te stoppen met het snoepen en snacken.
Klik om te vergroten...
Dank voor het delen. Het is inderdaad tricky. Ergens ben ik ook wel benieuwd naar wat dat gekke hoofd van mij nou weer gaat verzinnen :wink:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Cross Addiction, tijdens mijn behandelingen en op meetings heb ik er genoeg over gehoord. Op het forum hier is er niet heel veel over te vinden.
Toch denk ik dat het een nuttig onderwerp is om in dit subforum te (blijven) benoemen.

Mijn middelengebruik heb ik dankzij een gedegen dagelijks onderhoud wel op orde. Trek heb ik niet meer, ik houd m'n gesteldheid met voldoende (herstelgerelateerd) contact wel op peil. En toch heb ik de afgelopen maanden in een cross addiction gezeten. En als ik terugkijk had ik het in de
gaten kunnen hebben. Maar dat was niet zo en dat is ook OK.

Einde van de zomer ben ik verhuisd, weer op mezelf wonen na een paar jaar bij mijn ouders. Tijdens het klussen merkte ik al dat ik zin kreeg ik
snaaierij. Voor de lunch een sauczijenbroodje. Een zakkie M&Ms voor wat snelle energie na een paar uur schilderen en laminaat leggen. En die trend
zette zich door nadat ik daadwerkelijk in mijn fijne nieuwe appartementje trok. in December eindigde dat met vrijwel dagelijks in de avond een
zak chips, nootjes, en/of snoepjes en koekjes. Mijn werkkleding begon steeds strakker te zitten en op de weegschaal gaan staan vond ik steeds
lastiger.

En het hele verloop van de snack attacks leek heel erg op gebruik. 's Avonds ogenschijnlijk uit het niets kwam de gedachten op ("ping!") om even
naar de supermarkt te lopen voor wat lekkers. Iets kleins. Maar in de supermarkt werd dat groter. Net zoals ik ging pinnen voor m'n dealer - vandaag
haal ik er 2. Maar bij de pinautomaat haalde ik dan genoeg voor 3. Afrekenen uiteraard bij de zelfscan, en dan in een ondoorzichtige plastic tas
mee naar huis. Alleen, in de slaapkamer met een serie of film en m'n bakje chips. En daarna nog een bakje en nog 1. Totdat de zak leeg was. En
dan met een te volle buik en spijt gaan slapen. Terwijl ik precies wist dat ik daar zou eindigen als ik naar de supermarkt zou lopen.

Hoezo eigenwijs? Hoezo hardleers? Hoezo m'n zin willen?

De oorzaak? Ik kan van alles beredeneren. Voor mijn gevoel komt het uit het niets, maar dat was met Cocaïne net zo. Ik kom er wel achter als ik
de juiste dingen ga doen. Zodra ik het onde controle krijg, zal ik in gaan zien wat ik weggewerkt heb. En zolang ik daar aan blijf werken zal ik
me er bewust van blijven. Als ik het allemaal ga proberen te bedenken, wordt het alleen maar moeilijker.

Ik ben nu als goed voornemen gestopt met snaaierij kopen. Als de ping komt ga ik mediteren en ik ben begonnen er over te praten met fellows.
Ik probeer m'n cross addiction in het licht te zetten. Dat vindt verslaving maar niks. Maarja, wat zal de volgende cross addiction worden? Ik kan het
alleen maar gaan meemaken en de patronen gaan herkennen. Maar ook zo leer ik mezelf weer beter kennen.

Een heel epistel al met al. Ik zou het fijn vinden als jullie je ervaringen met cross addiction zouden willen delen 😋
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cross addiction is voor mij zeer herkenbaar en ook het bewijs dat verslaving niet primair aan één middel is te koppelen. De verslaving zit veel dieper. Die heeft een andere oorzaak dan (te vaak) een middel gebruiken.

Ik kan stoppen met alcoholgebruik, maar dan ga ik meer blowen en andersom. Ga ik met beide stoppen, dan zoek ik iets anders om de 'drang' te bevredigen. Obsessief met een hobby of werk bezig zijn, nog een ander middel gebruiken, belachelijk veel koffie drinken, snacken, extreem sporten (voor mijn doen 🙂), de hele dag DF checken of een serie bingewatchen.

Mooi dat je het herkent, maar best lastig om niet in een andere obsessie te geraken als je nu besluit te stoppen met het snoepen en snacken.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed dat je dit topic opent en het nu iig bewust bent dat je hier last van hebt. En er nu open over bent en er wat aan probeert te doen.

Ik ben de meesteres van de Cross Addiction, alleen bij mij is het drugsgebruik eigenlijk pas de laatste verslaving op latere leeftijd (30+) geworden.
Maar al vanaf mijn tienertijd heb ik allerlei destructieve patronen gehad. Wat varieerde van ook teveel snacken/eetbuien hebben tot juist weer heel restrictief eten en veel sporten. Veel online zijn, zelfbeschadiging, veel shoppen, veel aandacht/seks van mannen zoeken etc.

Ik heb heel veel therapie gehad en ik kan ook een stuk constructiever met mijn emoties en uitdagingen in het leven omgaan nu gelukkig. De meeste dingen doe ik dan ook totaal niet meer gelukkig, zoals die zelfbeschadiging. Heel af en toe nog een keer dat ik wel snaai, maar echt eetbuien heb ik ook niet meer. En ook qua gezond leven zit ik wel in een goede balans nu en sla ik niet door naar het hele restrictieve en 6x per week sporten.

En mn drugsgebruik is ook echt veel minder en recreatief en niet meer uit een destructieve reden zoals eerst toen ik nog dagelijks en alleen gebruikte. Maar het is bij mij ook wel een valkuil dat ik ook altijd denk wat zal mijn hoofd weer voor wat anders bedenken. Want toen ik ging minderen met drugs was ik wel echt bang om heel erg in wat anders terug te vallen. Maar dat is gelukkig niet gebeurd dus💪
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
MyLittlePonyPack zei:
Goed dat je dit topic opent en het nu iig bewust bent dat je hier last van hebt. En er nu open over bent en er wat aan probeert te doen.

Ik ben de meesteres van de Cross Addiction, alleen bij mij is het drugsgebruik eigenlijk pas de laatste verslaving op latere leeftijd (30+) geworden.
Maar al vanaf mijn tienertijd heb ik allerlei destructieve patronen gehad. Wat varieerde van ook teveel snacken/eetbuien hebben tot juist weer heel restrictief eten en veel sporten. Veel online zijn, zelfbeschadiging, veel shoppen, veel aandacht/seks van mannen zoeken etc.

Ik heb heel veel therapie gehad en ik kan ook een stuk constructiever met mijn emoties en uitdagingen in het leven omgaan nu gelukkig. De meeste dingen doe ik dan ook totaal niet meer gelukkig, zoals die zelfbeschadiging. Heel af en toe nog een keer dat ik wel snaai, maar echt eetbuien heb ik ook niet meer. En ook qua gezond leven zit ik wel in een goede balans nu en sla ik niet door naar het hele restrictieve en 6x per week sporten.

En mn drugsgebruik is ook echt veel minder en recreatief en niet meer uit een destructieve reden zoals eerst toen ik nog dagelijks en alleen gebruikte. Maar het is bij mij ook wel een valkuil dat ik ook altijd denk wat zal mijn hoofd weer voor wat anders bedenken. Want toen ik ging minderen met drugs was ik wel echt bang om heel erg in wat anders terug te vallen. Maar dat is gelukkig niet gebeurd dus💪
Klik om te vergroten...
Wat heb jij gedaan om niet meer toe te hoeven geven aan de eetbui-impuls?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Wat heb jij gedaan om niet meer toe te hoeven geven aan de eetbui-impuls?
Klik om te vergroten...

Net als wat jij doet eerst dus bewust leren omgaan met die emoties, ze op te merken en te voelen. Ik heb bijvoorbeeld een VERS-training gevolgd maar ook ACT en meditatie/mindfulness. Verder constructieve manieren geleerd om daarna bijvoorbeeld afleiding te zoeken ipv te gaan eten. Dus naar buiten gaan wandelen zodat je ook uit de situatie bent waarin je normaal gaat eten. Dus idd niet in je eentje in bed gaan liggen, want dan heb je die associatie natuurlijk heel erg.

En je eetpatroon plannen. Dat is echt heel belangrijk. Zorgen dat je regelmatig en voldoende eet, genoeg eiwitten, voedzame koolhydraten, gezonde vetten, voldoende water drinken. Als ik bijvoorbeeld overdag te weinig en/of ongezond at hielp dat ook niet mee. En soms ook praktische dingen als mijn pinpas aan mijn toenmalige partner meegeven als hij ging werken dat ik geen eetbui voedsel kon halen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
MyLittlePonyPack zei:
Net als wat jij doet eerst dus bewust leren omgaan met die emoties, ze op te merken en te voelen. Ik heb bijvoorbeeld een VERS-training gevolgd maar ook ACT en meditatie/mindfulness. Verder constructieve manieren geleerd om daarna bijvoorbeeld afleiding te zoeken ipv te gaan eten. Dus naar buiten gaan wandelen zodat je ook uit de situatie bent waarin je normaal gaat eten. Dus idd niet in je eentje in bed gaan liggen, want dan heb je die associatie natuurlijk heel erg.

En je eetpatroon plannen. Dat is echt heel belangrijk. Zorgen dat je regelmatig en voldoende eet, genoeg eiwitten, voedzame koolhydraten, gezonde vetten, voldoende water drinken. Als ik bijvoorbeeld overdag te weinig en/of ongezond at hielp dat ook niet mee. En soms ook praktische dingen als mijn pinpas aan mijn toenmalige partner meegeven als hij ging werken dat ik geen eetbui voedsel kon halen.
Klik om te vergroten...
Thanks. Dit ga ik de komende tijd inzetten voor mezelf. Dan komt vast wel bovendrijven wat ik in mezelf kan veranderen om dit niet meer te hoeven doen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik herken het. Ik denk tegenwoordig altijd dat we verslaafd zijn aan onze gewoontes. Het is mentaal zo zwaar op een bepaalde leeftijd om dagelijks andere zaken te doen en niet op de automatische piloot te gaan.

Maar met een beetje aanschroeven en met lange termijn doelen, kan ik wel verslaafd raken aan goede gewoontes.

Veel Gym, dagelijks lezen, dagelijks dagboekje (de wens om dagelijks te mediteren...) dagelijks aan juiste voeding werken ed.

Goede patroon volgen lukt me trouwens beter alleen dan wanneer mijn vriendin er is. Dan zie ik mezelf jammer genoeg nog altijd terugvallen in ongezonder eetpatroon..

Wat probeer je te bereiken in de komende jaren en zijn er terugkomende activiteiten die tegenstrijdig zijn met je doelstellingen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."