Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDerealisatie?

Derealisatie?

29 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja, stellig dingen brengen blijft een beetje mijn struikelblok.:sweatsmile:

Het is in ieder geval niet onaardig bedoeld, maar ik zal er beter op gaan letten. Soms heb ik wat tegengas nodig. Thanks.:wink:
h
hamburgerbroodje20Lid
01-01-2024, 00:00
#2
me vriendin heeft ook last van een angststoornis van zichzelf.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hebben jullie ook al contact gezocht met het spreekuur partydrugs? Dat lijkt me naast de psychiater toch wel een goede stap aangezien zij echt gespecialiseerd zijn in klachten nav drugs gebruik.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Inderdaad gewoon eveniet bellen. Angststoornis en derealisatie samen is geen fijne combinatie!

Het zou ook nog iets met het evenwichtsorgaan kunnen zijn trouwens
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
Ik vind het juist niet handig om te stellen dat alle problemen oplosbaar zijn. Maar het was ook weer niet mijn bedoeling om ideeën aan te wakkeren.
Klik om te vergroten...
Geloven dat een probleem onoplosbaar is geeft in ieder geval 0% kans op succes. Zo handig vind ik dat niet.

Derealisatie is een probleem van verkeerde interpretatie van gedachten. Als je het gevoel hebt dat je niet meer jezelf bent, dan is de inhoud van je bewustzijn anders dan je gewend bent. Gedachten, sensaties en percepties zijn anders, vaak koud, afstandelijk en mechanisch. Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt. Maar zoals altijd is het probleem identificatie met de inhoud van bewustzijn. Je voelt je een slachtoffer in dit lichaam, overgeleverd aan alle prikkels van de wereld. Door de identificatie met je gedachten laat je je gevoel van welzijn afhangen van de inhoud van bewustzijn.

Normale therapie werkt niet (voldoende) bij een dergelijk probleem omdat normale therapie terug bevestigt aan jou dat je inderdaad in dit lichaam, in deze wereld bent en dus als persoon overgeleverd bent aan de prikkels en problemen van deze wereld.

De genezing van een dergelijke mentale misinterpretatie komt automatisch tot stand wanneer gezien wordt dat je niet in het lichaam, in de wereld bent, maar andersom: het lichaam en de wereld verschijnen beide als percepties in jou. Dit is niet iets wat geleerd moet worden, maar simpelweg gezien, omdat het alreeds onze ervaring is. Het enige wat zegt dat dit niet zo is, zijn gedachten. Er is dus een omschakeling nodig van perceptie mét interpretatie van gedachten, naar simpele directe perceptie zonder interpretatie.

Is er die omschakeling geweest, dan wordt meer en meer gezien dat wat we zijn niet kwijtgeraakt kán worden (dat is immers wat de gedachten van iemand met derealisatie zeggen: dat we onszelf kwijtgeraakt zijn), om de hele simpele reden dat wat we zijn primair is en fundamenteel voor het bestaan van ervaring. Wanneer er dan de gedachte/gevoel is: 'ik heb het gevoel niet mezelf te zijn', dan wordt dat gezien voor wat het is: 1 van je gedachtes die komt en ook weer gaat. Niet als een waarheid die wat zegt over je identiteit. Je bent nooit de inhoud van je bewustzijn, je bent bewustzijn zelf. En we hebben het geluk dat dat altijd hetzelfde blijft en niet kwijtgeraakt kan worden. Hoe kun je immers jezelf kwijtraken? Je bént jezelf. Jezelf is niet iets dat verloren kán worden en dus is alle onzekerheid en angst dat dat wel kan een illusie. Een leugen van het verstand. Maar om dat ook in je ervaring terug te zien moet er die omschakeling en realisatie zijn.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben het met een heel deel van je verhaal eens maar met een deel ook niet. Maar goed laten we er maar over ophouden want ik denk dat onze meningen toch deels blijven verschillen (en blijven overeenkomen). :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je zegt dat derealisatie slechts een verkeerde interpretatie van gedachten is doe je het zeker tekort en dan geloof ik niet dat je het ooit hebt meegemaakt.

Derealisatie is een beschermend mechanisme zoals ik zei en kan flink intenser zijn dan jij het beschrijft Mindless. Het kan je echt het gevoel geven dat je brein stuk is of dat je gek wordt. Het wordt wel gevoed door gedachten maar het is niet alleen een stapeling van gedachten. Het geeft ook een bepaalde lichamelijke weerslag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik wil niet zeggen dat anderen dit niet veel erger meegemaakt hebben dan ik. Maar volgens mij onderschat jij interpretatie van en identificatie met gedachten. Ik ben meerdere malen op die plek geweest waar gek worden, 'stuk' lopen, compleet doordraaien een reële mogelijkheid leek. En het is het verschrikkelijkste wat je je kunt voorstellen. Maar, het was alleen verschrikkelijk omdat ik erin mee ging, terechtkwam in een vicieuze cirkel van geloven dat ik iets ben wat door kán draaien. Doordraaien ten opzichte van wat? Wat draait er door? De gedachte draait door, niet ik. Maar ik wil zeker niet zeggen dat derealisatie niets voorstelt, dat was niet mijn bedoeling. Het is een verschrikkelijke ervaring, áls je je gedachten gelooft. En hoe meer je het gelooft, hoe intenser de effecten. Maar de lichamelijke effecten zijn naar mijn mening enkel gevolg, niet oorzaak.

Onze interpretatie is letterlijk onze hele wereld. Het geloven van gedachten geeft uiteindelijk een lichamelijke weerslag. Legio zich fysiek uitende klachten komen rechtstreeks voort uit het geloven van gedachten. Mensen denken zich letterlijk ziek/gek. (negatieve) gedachtepatronen zijn geen onbenullig iets, wanneer onze hele identiteit gebaseerd is op gedachten. Vandaar dat ik het altijd over dis-identificatie met gedachten heb. Er zijn vreselijke mentale aandoeningen in de wereld, dat zal ik niet ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat de oplossing moeilijk/ingewikkeld hoeft te zijn.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik begrijp wat je bedoelt, ik denk alleen dat je het op deze manier een beetje onderdoet. Ik geloof niet dat alle geestelijke én lichamelijke klachten een mentale oorzaak hebben. Er zijn zelfs vermoedens dat het bewustzijn puur een biologisch proces is. Dat zou betekenen dat biologische oorzaken geestelijke klachten kunnen veroorzaken. In dat geval kun je nog zulke sterke gedachten hebben, maar dan kun je zo'n proces niet altijd zelf tegenhouden met de juiste mindset.

Ik denk dat we daarin een beetje van mening verschillen, of in ieder geval van geloof/vermoeden. Maar dat is verder niet erg :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is inderdaad niet erg.:confused:mile:

Het is enkel zo dat ik bij mezelf de ene na de andere fysieke kwaal heb zien verdwijnen sinds ik mij meer heb gedistantieerd van mijn gedachten, waar jarenlange meer conventionele zorg (gebaseerd op het materiële, biologische model) altijd maar mondjesmaat hielp of zelfs helemaal niet. Vandaar dat ik het vaak niet kan laten om deze andere manier van naar de wereld kijken te benoemen. Misschien dat het een ander ook kan helpen. Maar ik respecteer ieder zijn/haar keuze om het anders te zien hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."