Ik denk dat je me verkeerd opvat (ik heb het waarschijnlijk ook niet zo duidelijk geformuleerd). Ik heb niets tegen de wereld en anderen. Ik hou van de wereld en van anderen. Maar ik hou van wat het/ze werkelijk is/zijn: het ongemanifesteerde (bewustzijn, ons eigen Zelf), niet hoe het verstand het interpreteert. Angst en verlangen a.k.a. het ego, dat zijn de zaken waar ik een probleem mee heb. Waarom ik ze een negatieve waarde geef? Omdat ik zie dat ze alleen maar voor ellende zorgen.
De beschrijving van ego mag dan een concept zijn. Maar zijn gevoelens van angst en verlangen een concept? Dat laatste is namelijk de realiteit van het ego. Niet een of andere entiteit, maar simpelweg deze gevoelens, welke in werkelijkheid lage vibraties zijn.
als er geen taal was vermoed ik dat ik nog steeds een zelfbewustzijn zou hebben, lijkt mij.
Denk je? Ik denk dat een klein kind pas een zelfbeeld ontwikkelt nádat het 'mama' (de ander) en daaropvolgend het woord 'ik' heeft geleerd.
zonder taal is de kans dat jij het fenomeen of idee van non-dualisme zelf ontdekt zou hebben zonder concepten te kennen is vrijwel nihil.
Zonder taal was er sowieso geen dualisme geweest, want het is taal die ervaring opdeelt in een wereld, anderen, objecten en een ik. Maar los daarvan heb ik een spontane ego-oplossing meegemaakt zonder enkele aanleiding. Daar was geen concept voor nodig, alleen het spontaan wegvallen van geloof in de werkelijkheid van die concepten. Het is wel waar dat ik via taal natuurlijk hevig beïnvloedt wordt bij het praten over non-dualiteit, lezen van boeken, kijken van filmpjes. Het beste is om vanaf een bepaald moment dit wat te minimaliseren. Het gaat allemaal om vergeten wat je niet bent, niet nieuwe dingen leren.
zou je trouwens de interactie die met andere entiteiten mogelijk is, op een niveau hoger dan een koe met een zeemeeuw ervaart, niet ontzettend missen?
De werkelijke (non-verbale) interactie met 'anderen', het zien van jezelf in de ander, geeft mij oneindig veel meer voldoening dan verbale interactie, dus nee.
![:wink:]()
Maar het is niet dat je met non-dualiteit normale interactie kwijtraakt. Je begint enkel te zien dat het niet werkelijk een ander is waarmee je communiceert, maar dat hetgene wat terugkijkt door de ogen van die zogenaamde ander jezelf is. Die herkenning is liefde zelf.
niet dat dat ervan komt, want je perceptie van het concept klok op de muur, of raam als iets waardoor je naar buiten kan kijken, wat je met een ander venster niet kan.
Ik zie al vaak geen 'kamer' (het concept bedoel ik dan) meer als ik ergens binnen ben. Ik weet niet tot in hoeverre dit zal gaan tijdens het bewustwordingsproces, maar als het zo is als tijdens een totale ego-oplossing waarbij er geen fysieke objecten meer zijn, dan teken ik meteen. :P
je zou geboren worden, en dan? dan ken je geen taal en concepten. die dingen ontdek je gaandeweg. voor die tijd is er weinig inhoud te vinden behalve een kind en zijn karakter. als we allemaal zo bleven zijn we over 100 jaar uitgestorven.
Wederom: taal en concepten op zichzelf zijn het probleem niet. Het is de identificatie ermee dat het probleem is. Taal/concepten zijn nodig voor dit bestaan, maar het is niet nodig om er je identiteit in te zoeken. In eerste instantie wel trouwens. Het is nodig om je eerst te identificeren met gedachten, om dat later te kunnen ontstijgen. Maar vrijwel de gehele wereldbevolking is blijven hangen net na de puberteit. Zogenaamde "volwassen mensen" zijn eigenlijk nog steeds kleine kinderen die hun verlangen naar speelgoed hebben verruild voor verlangen naar gadgets en 'anderen'. (Denk je dat je uberhaupt een ander kunt kennen met het verstand? Op die manier ken je enkel je eigen beeld van de ander).Altijd maar levend met het oog naar de toekomst, welke nooit komen zal. Het leven wil door, maar het ego houdt ons tegen. De meeste mensen leven hun hele leven als een zoektocht waarin ze nooit zullen vinden wat ze écht zoeken (blijvend geluk), omdat ze het daarbuiten zoeken, maar daarbuiten is (letterlijk) niets. Ik zie het eerder zo: als we op déze manier doorgaan zijn we over 100 jaar uitgestorven.