Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet ego

Het ego

25 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
c
ctrl _ HALT _ deleteLid
01-01-2024, 00:00
#1
De zelfbewuste denker is in staat om voor zichzelf te denken. Het ego is dat niet, dat wordt voor jou gedacht.


Onwetendheid


Aan de oorsprong van deze dualiteit ligt onwetendheid. Normen en waarden worden ons van kinds af meegegeven door opvoeding en educatie. Wat niet binnen het kader 'maatschappij' past, wordt afgekeurd en bestraft. We manipuleren een perfect beeld in iemands toekomst. Hoe het hoort en hoe dat het zonder de algemene richtlijnen niet anders kan. De (sociale) media is de grootste factor in het overbrengen van dat gangbare. Dit zorgt ervoor dat we een ideaalplaatje creëren zonder hier enige ervaring of tegenslag in te calculeren.


We halen onze neus op voor mensen en situaties die buiten dat plaatje lopen, zonder ons ooit af te vragen hoe dat komt. We vellen een oordeel op basis van een eerste detail dat we opmerken. Een uiterst oppervlakkig waarnemen. Doorgaans wel beter bekend als 'de eerste indruk'. En dat is iets waar men hoge verwachtingen tegenaan smijt, iets waarvan ‘druk’ effectief doorweegt bij de persoon in het vizier en iets waarvan we het echt niet beter kunnen betitelen; een mens indrukken.


We creëren een situatie waarin een individu buiten zijn autonome vrijheid moet functioneren. We creëren een schaduwkant waardoor een mens in zijn entiteit wordt verdeeld. Deze dualiteit ligt aan de oorsprong van de innerlijke twist.


De ingedrukte moet zich bewijzen wat maakt dat deze ‘beter’ zal gaan presteren. - het plaatje - en dat gaat enkel in dienst van het ego. Wat op zijn beurt krachtmeting in de hand werkt en tot slot voor verdeeldheid zorgt. Het gereedschap bij uitstek van onzichtbare elites aan de macht.


Op verstand kun je dan wel rekenen. Het is het hart dat klopt.


Uit je hoofd, in je hart


Het ego fungeert op de -door-hebzucht-en-machts-lustigen-geprogrammeerde software van louisvuiton en creeert verdeeldheid.


Het zelfbewust denken fungeert op de hardware van liefde en creeert eensgezindheid.


De conversie heet ‘wakker worden’.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe zie jij dan een helden actie waar je je leven voor geeft? Als iemand op een granaat springt om iedereen om zich heen te redden, kan je dan ook nog spreken over het beter worden van het ego ter gedachtenis van die persoon? De persoon weet immers dat hij het niet overleefd en zal er niet beter op worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
MeejheM zei:
waar ligt je scheiding tussen je ego, en je bewuste denken?
Klik om te vergroten...
Ego gedachtes hebben altijd als onderliggend doel/functie het ontsnappen aan/negeren van het nu en het creëren en in stand houden van tijd en een afzonderlijk 'ik' gevoel. Ego gedachtes zijn gedreven door angst en/of verlangen.

Edit: En natuurlijk niet te vergeten gedachtes/gevoelens van zowel superioriteit als inferioriteit. Al zijn deze uiteindelijk ook tot angst te herleiden.

Is er geen (subtiel of niet) angst of verlangen aan de basis van een gedachte, dan zou je dat een bewuste gedachte kunnen noemen. Deze zijn bij de meeste mensen echter zeldzaam. We doen bijna alles om een achterliggende reden van angst of verlangen. Veel is echter subtiel.

Zo zie ik het dan.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Daden waar je niks voor terug krijgt zijn het tegenovergestelde van het ego. Liefdadigheid, een arme man helpen die je toch niks kan terug geven. Maar is liefdadigheid ook niet een vorm van je onbewust beter voelen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
ElvenSpice zei:
Daden waar je niks voor terug krijgt zijn het tegenovergestelde van het ego. Liefdadigheid, een arme man helpen die je toch niks kan terug geven. Maar is liefdadigheid ook niet een vorm van je onbewust beter voelen?
Klik om te vergroten...
Ook liefdadigheid kun je vanuit het ego verklaren, doordat iemand zich daar bewust of onbewust goed door gaat voelen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
dus 'ego' is voor jullie jezelf altijd bewust of onbewust vooropstellen? dingen doen en denken om er zelf beter van te worden?

Is dat trouwens geen gezond principe?

jullie lusten hier vast pep van:

[youtube]/p3A-XfTrbV4[/youtube]

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."