Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSensory Deprivation Tank, ooit gedaan?

Sensory Deprivation Tank, ooit gedaan?

24 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi!

Ik was wel benieuwd hoeveel interesse er eigenlijk is onder de drugs(forum) gebruikers in Sensory Deprivation.

Als je het wel eens gedaan hebt, zou het ook leuk zijn als je je ervaring wilt delen! Hoeft niet, mag wel :).
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Daar is al een topic over
https://drugsforum.nl/threads/sensory-deprivation-tank-a-k-a-floatation.59947/
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Daar is al een topic over
https://drugsforum.nl/threads/sensory-deprivation-tank-a-k-a-floatation.59947/
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat topic is al ruim 2 jaar niet actief en er zijn bijna geen ervaringen in gedeeld. Wie weet heeft dit topic meer succes.

Ik zie dat ik ten tijde van dat topic het slechts 1 of enkele keren had gedaan. Inmiddels heb ik een abonnement en heb ik het ergens tussen de 10 en 15 keer gedaan ofzo. Ik vind floaten zelf heel meditatief en aangezien ik normaal ook mediteer vind ik mediteren in zo'n tank echt super chill. Ook al meedere keren gefloat met een microdosis LSD op, wat het mediteren nog weer makkelijker maakt.

Zeker de eerste keren floaten kan het wat benauwd aanvoelen waardoor helemaal loslaten lastig is. Het is in die tank wat benauwd vanwege de temperatuur, het water moet op lichaamstemperatuur zijn maar vanwege de kleine afgesloten ruimte kan dat vervolgens best benauwd worden. Met een microdosis LSD heb ik het sowieso altijd wat warmer en dan trek ik dat echt niet, maar gelukkig kun je die tank ook open laten zodat de hitte eruit kan.

Als het je eenmaal lukt om echt los te laten tijdens het floaten dan verlies je vrij snel het besef van je lichaam en dan kan het best wel trippy worden, het voelt dan alsof je aan het zweven bent in niks.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik wil dit zeker een keer proberen, denk dat het mij goed bevalt. Ben namelijk gek op “niets”. Zelfs zonder deprivatie drijf ik weleens weg en ik ben niet claustrafobisch aangelegd.

Misschien met een klein beetje ketamine. :spoutingwhale:
Natuurlijk weer een slecht idee.
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het begint nu wel echt een stuk populairder te worden geloof ik!

Er is helaas nog geen bij mij in de buurt, dan moet ik sowieso een uur met trein...
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik dacht hier eerst een topic over te schrijven toen ik deze zag staan.
Ik had een vraag voor zij die het al geprobeerd hebben. Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden? Ik zou het graag als verassing geven voor mijn man zijn verjaardag deze maand, maar dacht dit te doen in combinatie met een dosis truffels, hij is hier heel ervaren mee en gebruikt dit vanwege zijn persoonlijke groei en zelfheling al meerdere jaren op zeer regelmatige basis.
Het is wel de eerste keer in zo een tank voor hem, en weet niet of de ervaring nuchter misschien al intens genoeg zal zijn. :blush:
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben fan van de SD tank. Een heerlijk hulpmiddel om je af te sluiten van alles om je heen, inclusief van je eigen lichaam. Lekker zweven in niets, je veel sneller en makkelijker bewust zijn van wat er zoal in je omgaat, het verschil tussen ogen open of dicht niet meer opmerken, het tijdsgevoel wat wegvalt, je op een gegeven moment helemaal niet meer bewust zijn van je lichaam. Ik deed het de eerste keer nuchter en de keren daarna met een microdosering truffels. Grappig genoeg was juist die eerste keer het meest intens, ik had toen net het boek van John C Lilly (de bedenker van de SD tank) uit en was helemaal geïnspireerd en voelde me er helemaal klaar voor om 'in het diepe van mijn bewustzijn' te gaan duiken. :wink: Ik heb toen ook wat technieken van hem toegepast om er sneller dieper in te komen, zoals de dolfijn ademhaling. Dat werkte bij mij als 'n speer want ik kreeg al heel snel visuals alsof ik op een milde dosering paddo's aan het trippen was. De keren daarna wilde ik het té graag waardoor ik het ging forceren en dat werkte dus niet. Dus een tip zou zijn: download het boek van John C Lilly (Center Of The Cyclone, gratis te vinden als je 'm intypt in google), print 'm uit en geef hem bij het cadeau. :wink: Het gaat veel over zijn experimenten met LSD in de flotation tank en ik vond het persoonlijk een perfecte voorbereiding op zo'n float sessie. Als aanvulling daarop schreef hij ook nog het toegankelijke en meer komisch getinte boek 'Tanks for the Memories: Flotation Tank Talks'. Anderzijds is het dan juist wel weer de kunst er toch onbevangen in te gaan en er zo min mogelijk verwachtingen bij te hebben. Eigenlijk gewoon te gaan liggen, genieten van het gevoel, en te kijken wat er gebeurt en waar je geest je brengt.

Waar je nog meer rekening mee moet houden? Hmm, bij de floatcenters die ik ken is het niet toegestaan om onder invloed van psychedelica (of andere drugs) de tank in te gaan. Dus je vriend moet dan wel opletten dat het niet al te zeer opvalt dat hij tript. Ik zou zelf vrij onrustig worden van het idee dat ik bij binnenkomst en vertrekken zo normaal mogelijk moet doen omdat ze me anders misschien doorhebben, daarom heb ik nog niet getript in de tank, anders zou ik het heel graag doen.
Verder duurt het floaten meestal standaard 1 uur, ik vond dit persoonlijk erg kort. Het duurt bij mij altijd even voor ik er lekker in zit en ik echt alle gedachtes los kan laten. Dan zit ik net lekker te zweven door het universum, helemaal zen en me eindelijk niet meer bewust dat ik in zo'n tank lig, en dan knalt ineens het licht aan en krijg ik nog net geen hartverzakking. Vreselijk, ik heb dan het gevoel dat ik pas net begonnen ben! Dus doe 2 uur als het kan. Anderzijds is 1 uur als eerste kennismaking natuurlijk ook prima en kan het als het goed bevalt altijd nog eens wat langer.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#8
NiandraLades zei:
Ik ben fan van de SD tank. Een heerlijk hulpmiddel om je af te sluiten van alles om je heen, inclusief van je eigen lichaam. Lekker zweven in niets, je veel sneller en makkelijker bewust zijn van wat er zoal in je omgaat, het verschil tussen ogen open of dicht niet meer opmerken, het tijdsgevoel wat wegvalt, je op een gegeven moment helemaal niet meer bewust zijn van je lichaam. Ik deed het de eerste keer nuchter en de keren daarna met een microdosering truffels. Grappig genoeg was juist die eerste keer het meest intens, ik had toen net het boek van John C Lilly (de bedenker van de SD tank) uit en was helemaal geïnspireerd en voelde me er helemaal klaar voor om 'in het diepe van mijn bewustzijn' te gaan duiken. :wink: Ik heb toen ook wat technieken van hem toegepast om er sneller dieper in te komen, zoals de dolfijn ademhaling. Dat werkte bij mij als 'n speer want ik kreeg al heel snel visuals alsof ik op een milde dosering paddo's aan het trippen was. De keren daarna wilde ik het té graag waardoor ik het ging forceren en dat werkte dus niet. Dus een tip zou zijn: download het boek van John C Lilly (Center Of The Cyclone, gratis te vinden als je 'm intypt in google), print 'm uit en geef hem bij het cadeau. :wink: Het gaat veel over zijn experimenten met LSD in de flotation tank en ik vond het persoonlijk een perfecte voorbereiding op zo'n float sessie. Als aanvulling daarop schreef hij ook nog het toegankelijke en meer komisch getinte boek 'Tanks for the Memories: Flotation Tank Talks'. Anderzijds is het dan juist wel weer de kunst er toch onbevangen in te gaan en er zo min mogelijk verwachtingen bij te hebben. Eigenlijk gewoon te gaan liggen, genieten van het gevoel, en te kijken wat er gebeurt en waar je geest je brengt.

Waar je nog meer rekening mee moet houden? Hmm, bij de floatcenters die ik ken is het niet toegestaan om onder invloed van psychedelica (of andere drugs) de tank in te gaan. Dus je vriend moet dan wel opletten dat het niet al te zeer opvalt dat hij tript. Ik zou zelf vrij onrustig worden van het idee dat ik bij binnenkomst en vertrekken zo normaal mogelijk moet doen omdat ze me anders misschien doorhebben, daarom heb ik nog niet getript in de tank, anders zou ik het heel graag doen.
Verder duurt het floaten meestal standaard 1 uur, ik vond dit persoonlijk erg kort. Het duurt bij mij altijd even voor ik er lekker in zit en ik echt alle gedachtes los kan laten. Dan zit ik net lekker te zweven door het universum, helemaal zen en me eindelijk niet meer bewust dat ik in zo'n tank lig, en dan knalt ineens het licht aan en krijg ik nog net geen hartverzakking. Vreselijk, ik heb dan het gevoel dat ik pas net begonnen ben! Dus doe 2 uur als het kan. Anderzijds is 1 uur als eerste kennismaking natuurlijk ook prima en kan het als het goed bevalt altijd nog eens wat langer.
Klik om te vergroten...

Thanks! Super deze verduidelijking en goeie tips, zal het boek zeker ook afdrukken :grin: , zalig je laatste comment mbt het licht dat aanspringt :tearsofjoy: , ben benieuwd wat hij ervan vindt, zal m betreffende de truffels zelf laten kiezen , :upsidedown:
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Groot, erg groot fan van de tank hier.

Heb inmiddels een float of 15-20 gedaan.
Vooral in de tank, enkele keren in de chamber.

Wat een heftige tool is het! Echt.
Nu ff geen tijd maar zal later wat meer over mijn ervaringen schrijven.

Wie float waar? Ik float in Rotterdam bij Centrum DJOJ.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#10
Is er een verschil merkbaar in effecten tussen een sessie in een floatcabine of floatroom? Zijn er voor, nadelen bij een floatroom?
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#11
NiandraLades zei:
Ik denk dat je het boek wel vooraf kan lezen omdat het niet specifiek geschreven is als handleiding voor de tank, maar het een autobiografisch verhaal is over zijn leven als onderzoeker en zijn zoektocht naar innerlijke realiteiten waarbij de tank een grote invloed heeft gehad omdat dat voor hem een ontzettend belangrijk hulpmiddel is geweest om die "far out spaces" te bereiken en zijn hypotheses vorm te geven en te testen. Het gaat dus voornamelijk over zijn ervaringen en wat voor hem werkte, maar ik had wel gelijk zo iets van "wow, dat wil ik ook bereiken!!" waardoor ik niet meer neutraal en afwachtend de tank in ging.

Pfoe, de belangrijkste boodschappen.
In ieder geval komt er één ding in het boek steeds weer naar voren: de realiteit is zo vormbaar als jij zelf gelooft. De grenzen/beperkingen van de realiteit zijn zo klein of groot als jij zelf bedenken kunt; zo lang je gelooft dat alles mogelijk is, zullen de grenzen steeds verder opschuiven waardoor de mogelijkheden uiteindelijk eindeloos zijn. Zo kan het zijn dat je tijdens de eerste floatsessies enkel lekker aan het ontspannen bent in het donker, terwijl wanneer je meer en meer overtuigd raakt van de mogelijkheden, je als het ware door verschillende werelden, tijden en dimensies zou kunnen reizen en je de meest bizarre werkelijkheden kunt tegenkomen. Bepaalde meditaties of ademhalingsoefeningen kunnen dat proces versnellen (ik denk dat de Wim Hof ademhalingsmethode waar we het laatst over hadden ook zeer goed zou kunnen helpen, het heeft namelijk best veel weg van de technieken waar John Lilly het over heeft). Hij geeft ook aan hoe hij het meest optimale resultaat uit de tank sessies kon halen, zoals een specifiek dieet, beweging van tevoren, wat te doen bij bewegingsdrang of andere behoeftes van het lichaam, het loslaten van angsten, het leren vertrouwen op de automatische piloot stand van je lichaam als je uit je lichaam treedt etc.
Ook komt zijn hypothese dat we allemaal menselijke human biocomputers zijn en we als zelf-metaprogrammeurs onze programma'tjes aan kunnen passen door ons bewust te worden van deze programma's (normaal opgeslagen in ons onderbewuste) regelmatig terug in het boek. Je kunt je harde schijf opschonen, bugs verwijderen, programma's aanpassen. Zaken die jou in de weg zitten in het dagelijks leven, zoals bepaalde patronen, angsten of beperkingen die steeds maar terugkomen, of fysieke klachten... je kunt met behulp van de tank of met andere middelen (psychedelica, hypnose, meditatie zijn enkele dingen die hij noemt) terug naar het ontstaan van deze programma's, deze opnieuw beoordelen en de code herschrijven.
Dat is wel een boodschap die best invloed heeft gehad op mijn kijk op 'werkelijkheid'. Verder hebben zijn boeken me ook enorm geholpen bij het plaatsen van mijn eigen trips. Zo heeft hij ook een tabel gemaakt met allerlei 'levels van bewustzijn' en de verhouding tussen self, ego en essence in de verschillende stadia van bewustzijn. Erg interessant om dat dan te vergelijken met mijn eigen reizen en op deze manier een soort 'kaart' te maken van waar ik al ben geweest en waar ik nog zou willen komen. :tonguewink: Maar ik ga nu wel erg offtopic, hoewel de tank natuurlijk wel een grote rol speelt bij deze theorieën. Het moge hoe dan ook duidelijk zijn dat ik groot fan ben van deze meneer en ik denk dat zijn ideeen zeer belangrijk zijn voor de gehele mensheid als het gaat om het uitbreiden van bewustzijn, het lief zijn voor elkaar, het aanpassen van de maatschappij en het redden van de aarde. :grin:
Klik om te vergroten...

Prachtige boodschap die je hier naar voren schuift, ik ga komende maand of ten laatste in januari zo een floatsessie plannen. Het was iets wat @Naam me al had gezegd en was aan t twijfelen om het boek eerst aan te schaffen(had de eerste vijftig, zestig pagina's al gelezen) maar met wat je hier deelt en wat ik zelf al heb gelezen ga ik het zeker eerst uitlezen voor de sessie. Lijkt me een zeer interessante aanvulling op mijn ervaringen en lessen die ik al gehaald heb uit trippen, filosoferen en mindfull zijn doorheen de dagelijkse activiteiten.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ralou zei:
Is er een verschil merkbaar in effecten tussen een sessie in een floatcabine of floatroom? Zijn er voor, nadelen bij een floatroom?
Klik om te vergroten...

Zeker is er een verschil merkbaar. De tank is kleiner en voelt gewoon kleiner aan, meer geborgen.
Voor- en nadelen niet echt maar het is maar welk gevoel of effect je zoekt.
Persoonlijk vind ik de tank prettiger.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb alleen ervaring met de tank.
*.exe2.0 zei:
Wie float waar? Ik float in Rotterdam bij Centrum DJOJ.
Klik om te vergroten...
Floatcenter Zwolle hier. Erg tevreden over.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Damn!

Ik bel net met m'n floatcenter over de geboekte float van a.s. zondag.
Blijkt dat ze er per 21.12 mee gaan stoppen,
Traantje laten maar.

Iemand tips omgeving Rotterdam??
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#15
NiandraLades zei:
Ik heb alleen ervaring met de tank.

Floatcenter Zwolle hier. Erg tevreden over.
Klik om te vergroten...

*.exe2.0 zei:
Groot, erg groot fan van de tank hier.

Heb inmiddels een float of 15-20 gedaan.
Vooral in de tank, enkele keren in de chamber.

Wat een heftige tool is het! Echt.
Nu ff geen tijd maar zal later wat meer over mijn ervaringen schrijven.:)

Wie float waar? Ik float in Rotterdam bij Centrum DJOJ.
Klik om te vergroten...

We zijn nu in Hasselt - The Great Boost - vrij betaalbaar, geweldig vriendelijk en aangename sfeer, heel persoonlijk:)

Hij is nu binnen voor 90 minuten, ben benieuwd!
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat is het verschil tussen een tank en een room dan? Ik ben echt totaal noob op dit gebied, maar het is zeker iets wat ik ook wel een keer wil gaan doen. Iemand anders tipte het mij laatst nog. @NiandraLades Ik twijfel dan ook of ik nou eerst dat boek moet lezen of niet, juist om te voorkomen dat ik precies dat probleem krijg van te graag willen en te veel willen gaan proberen, waardoor je er juist niet lekker in komt. Wat zijn de belangrijkste boodschappen die jij uit dat boek hebt meegekregen?
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Psilocyloner zei:
Wat is het verschil tussen een tank en een room dan? Ik ben echt totaal noob op dit gebied, maar het is zeker iets wat ik ook wel een keer wil gaan doen. Iemand anders tipte het mij laatst nog. @NiandraLades Ik twijfel dan ook of ik nou eerst dat boek moet lezen of niet, juist om te voorkomen dat ik precies dat probleem krijg van te graag willen en te veel willen gaan proberen, waardoor je er juist niet lekker in komt. Wat zijn de belangrijkste boodschappen die jij uit dat boek hebt meegekregen?
Klik om te vergroten...

Tank is klein als een Rover Mini.
Chamber of room is vooral een hoger plafond.

Heb met beide ervaring, vooral de tank.
Deze geeft een veel geborgener gevoel.

Chamber is ook sowieso de moeite waard, hoor.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ralou zei:
We zijn nu in Hasselt - The Great Boost - vrij betaalbaar, geweldig vriendelijk en aangename sfeer, heel persoonlijk:)

Hij is nu binnen voor 90 minuten, ben benieuwd!
Klik om te vergroten...

En?
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#19
*.exe2.0 zei:
En?
Klik om te vergroten...

Wel, ik ben heel benieuwd om dit zelf eens te gaan doen binnen afzienbare tijd, maar het is makkelijker als hij zelf deelt hoe zijn ervaring was. @Naam :)
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb de float ervaring 90min gedaan, dit was mijn eerste maal.
De eerste 10min waren wennen aan het drijven zelf, de tank(zowel het principe in een tank liggen als de ruimtelijke beperkingen vd tank in functie van het floaten), een beetje stretchen en wat relaxen.
Na 10min ging het licht uit, ik had mijn ogen al dicht en besloot deze zo te houden of in meditatieve houding(lichte opening). Nu en dan heb ik ze geopend, dit alles leek weinig verschil te maken en vnl afh van waar je je het rustigste bij voelt.
Het floaten zelf was uniek, ik zou het iedereen eens aanraden al ben ik er zelf niet meteen ‘verslaafd’ aan.
Het unieke is vnl te schetsen in contrast met andere technieken.
Net als bij een massage krijg je om de x-aantal minuten het besef hoe gespannen je eerder was en nu niet meer, dat blijft herhalen zodat je steeds meer en meer ontspant en effectief denkt van ‘huh ik was in dat been/arm/nek/.. net toch al ontspannen, blijkbaar niet...’ zo herhalen alle lichaamsdelen zich afwisselend en tezamen traag maar gestaag.
Het grote verschil is dan dat jij dit zelf doet, ofjah in éénheid met het water, maar je beseft meer dan bij een massage dat dit jou state of mind is; wat een uniek proces is dat actiever lijkt dan bij een massage waar ‘de ander het doet’ en jij dit doen moet accepteren. Het is dus ongeveer hetzelfde maar voor je besef heel anders wat het uniek maakt...
Op een massagetafel kan je indien je ver gaat wel eens denken door de tafel te zakken, dit effect is veel feller in zo’n tank natuurlijk.
Samen met de spierontspanning hoort het gevoel hier van ‘vallen’. Door het zout kan je niet zinken, het voelt net als in bad maar je hebt die zekerheid niet kopje onder te gaan of op je zij te kantelen. Hierdoor kan je jezelf laten ‘vallen’ en dan nog eens, en nog eens... Uiteindelijk krijg je een gevoel van in de ruimte zitten.
Het is wel zo dat je het water voelt, dus het is geen letterlijke ‘sensory deprivation’, ook kan je eens tegen de rand komen of een druppel kan horen van condensatie. Dit alles stoort niet, het is een kwestie van loslaten en inbeelden dat je in de ruimte zit; eens je dat kan geniet je van het zweven naar links en rechts en rondom zonder dat je een besef hebt wat links/rechts/enz is... je weet maw niet hoe je in de tank gepositioneerd ligt tenzij je dat echt wil.
Wat me brengt op volgend punt.
Tov psychedelica is het vergelijkbaar met een lichte trip waarbij je een uurtje met je ego worstelt. Uiteraard zal meer ervaring de tijd beïnvloeden maar voor zover ik lees is een 40min toch wat nodig is om ‘er in te komen’, en zo leek het ook bij mij.
Je denkt veel, net als bij trippen. ‘Hoe lang zou dit duren, hoe lang zou er nu gepasseerd zijn, ik hoop dat ik me niet ga vervelen, waarom doe ik dit, ik hoop dat ik niet naar toilet moet, ...’ ook dagdagelijkse zorgen komen op, rekeningen, je werk, familie, of wat ook je bezigheden zijn, net als bij meditatie hoor je wat op je adem te letten of een mentaal beeld vast te houden op dat soort momenten en dan zal het over gaan. Dat gaat hand in hand met die spierontspanningen; en je wordt je meer en meer gewaar hoe dit alles elkaar in stand houdt.
Uiteindelijk ben je er, het punt dat je niet denkt, dat je beseft dat jij die gedachten niet bent, dat jij die spanning niet bent, dat jij enkel bent. Dat gaat samen met dat universum idee waarbij je ‘vergeet’ door loslaten dat de tank een tank is. Niets is bepaald, geen zwaartekracht, geen tijd, niets.
Op dat punt komen hallucinaties(in mijn geval relatief licht).
Die gaan weer weg bij denken.
En komen terug.
Een tripper zal dit herkennen; denken haalt de visuals weg. Toch is het anders daar je het niet kan steken op een plant, je kan het niet verwarren met een middel; je moet ook wat meer loslaten daar je niet kan rondlopen of dansen enz...

Uiteindelijk was het net lang genoeg daar ik toch teveel vocht op had tevoren en dat me de laatste 10min begon af te leiden(ego trigger).

Wat ik vnl hieraan over hou is dat ik gemotiveerd ben vaker te mediteren. Ik trip veel en ik mediteer weinig. Ik besef nu dat een trip vaak uren duurt, waar de Dalai Lama bvb iedere ochtend slechts een half uur mediteert. Ik had moeite met die raad te volgen; een half uur iedere dag... net als anderhalf uur floaten lang leek, en ik nu denk tjah het was even efficiënt als een lichte trip en duurde minder lang...
Moest floaten gratis zijn zou ik het vaker doen, maar het is slechts 1 optie. En dankzij dat floaten besef ik nu dat mediteren evenzeer een heel goede optie is.

Ik ga wel terug, dit was niet voor éénmaal...

Ps ik leek de rest van de dag ontspannen, ik weet niet of het epsom zout hier fel mee te maken had of de ervaring op zich. Het leek even fel door te rekken dan na een goede trip of een zeer goede massage.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."