Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSensory Deprivation Tank, ooit gedaan?

Sensory Deprivation Tank, ooit gedaan?

24 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
8
8ïžâƒŁ6ïžâƒŁLid
01-01-2024, 00:00
#1
Daar is al een topic over
https://drugsforum.nl/threads/sensory-deprivation-tank-a-k-a-floatation.59947/
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psilocyloner zei:
@NiandraLades Ik twijfel dan ook of ik nou eerst dat boek moet lezen of niet, juist om te voorkomen dat ik precies dat probleem krijg van te graag willen en te veel willen gaan proberen, waardoor je er juist niet lekker in komt. Wat zijn de belangrijkste boodschappen die jij uit dat boek hebt meegekregen?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je het boek wel vooraf kan lezen omdat het niet specifiek geschreven is als handleiding voor de tank, maar het een autobiografisch verhaal is over zijn leven als onderzoeker en zijn zoektocht naar innerlijke realiteiten waarbij de tank een grote invloed heeft gehad omdat dat voor hem een ontzettend belangrijk hulpmiddel is geweest om die "far out spaces" te bereiken en zijn hypotheses vorm te geven en te testen. Het gaat dus voornamelijk over zijn ervaringen en wat voor hem werkte, maar ik had wel gelijk zo iets van "wow, dat wil ik ook bereiken!!" waardoor ik niet meer neutraal en afwachtend de tank in ging.

Pfoe, de belangrijkste boodschappen.
In ieder geval komt er één ding in het boek steeds weer naar voren: de realiteit is zo vormbaar als jij zelf gelooft. De grenzen/beperkingen van de realiteit zijn zo klein of groot als jij zelf bedenken kunt; zo lang je gelooft dat alles mogelijk is, zullen de grenzen steeds verder opschuiven waardoor de mogelijkheden uiteindelijk eindeloos zijn. Zo kan het zijn dat je tijdens de eerste floatsessies enkel lekker aan het ontspannen bent in het donker, terwijl wanneer je meer en meer overtuigd raakt van de mogelijkheden, je als het ware door verschillende werelden, tijden en dimensies zou kunnen reizen en je de meest bizarre werkelijkheden kunt tegenkomen. Bepaalde meditaties of ademhalingsoefeningen kunnen dat proces versnellen (ik denk dat de Wim Hof ademhalingsmethode waar we het laatst over hadden ook zeer goed zou kunnen helpen, het heeft namelijk best veel weg van de technieken waar John Lilly het over heeft). Hij geeft ook aan hoe hij het meest optimale resultaat uit de tank sessies kon halen, zoals een specifiek dieet, beweging van tevoren, wat te doen bij bewegingsdrang of andere behoeftes van het lichaam, het loslaten van angsten, het leren vertrouwen op de automatische piloot stand van je lichaam als je uit je lichaam treedt etc.
Ook komt zijn hypothese dat we allemaal menselijke human biocomputers zijn en we als zelf-metaprogrammeurs onze programma'tjes aan kunnen passen door ons bewust te worden van deze programma's (normaal opgeslagen in ons onderbewuste) regelmatig terug in het boek. Je kunt je harde schijf opschonen, bugs verwijderen, programma's aanpassen. Zaken die jou in de weg zitten in het dagelijks leven, zoals bepaalde patronen, angsten of beperkingen die steeds maar terugkomen, of fysieke klachten... je kunt met behulp van de tank of met andere middelen (psychedelica, hypnose, meditatie zijn enkele dingen die hij noemt) terug naar het ontstaan van deze programma's, deze opnieuw beoordelen en de code herschrijven.
Dat is wel een boodschap die best invloed heeft gehad op mijn kijk op 'werkelijkheid'. Verder hebben zijn boeken me ook enorm geholpen bij het plaatsen van mijn eigen trips. Zo heeft hij ook een tabel gemaakt met allerlei 'levels van bewustzijn' en de verhouding tussen self, ego en essence in de verschillende stadia van bewustzijn. Erg interessant om dat dan te vergelijken met mijn eigen reizen en op deze manier een soort 'kaart' te maken van waar ik al ben geweest en waar ik nog zou willen komen. :tonguewink: Maar ik ga nu wel erg offtopic, hoewel de tank natuurlijk wel een grote rol speelt bij deze theorieën. Het moge hoe dan ook duidelijk zijn dat ik groot fan ben van deze meneer en ik denk dat zijn ideeen zeer belangrijk zijn voor de gehele mensheid als het gaat om het uitbreiden van bewustzijn, het lief zijn voor elkaar, het aanpassen van de maatschappij en het redden van de aarde. :grin:
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Inmiddels heb ik een abonnement en heb ik het ergens tussen de 10 en 15 keer gedaan ofzo.
Klik om te vergroten...

waar heb je een abonnement? en wat kost dat?
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Naam zei:
Ik heb de float ervaring 90min gedaan, dit was mijn eerste maal.
De eerste 10min waren wennen aan het drijven zelf, de tank(zowel het principe in een tank liggen als de ruimtelijke beperkingen vd tank in functie van het floaten), een beetje stretchen en wat relaxen.
Na 10min ging het licht uit, ik had mijn ogen al dicht en besloot deze zo te houden of in meditatieve houding(lichte opening). Nu en dan heb ik ze geopend, dit alles leek weinig verschil te maken en vnl afh van waar je je het rustigste bij voelt.
Het floaten zelf was uniek, ik zou het iedereen eens aanraden al ben ik er zelf niet meteen ‘verslaafd’ aan.
Het unieke is vnl te schetsen in contrast met andere technieken.
Net als bij een massage krijg je om de x-aantal minuten het besef hoe gespannen je eerder was en nu niet meer, dat blijft herhalen zodat je steeds meer en meer ontspant en effectief denkt van ‘huh ik was in dat been/arm/nek/.. net toch al ontspannen, blijkbaar niet...’ zo herhalen alle lichaamsdelen zich afwisselend en tezamen traag maar gestaag.
Het grote verschil is dan dat jij dit zelf doet, ofjah in éénheid met het water, maar je beseft meer dan bij een massage dat dit jou state of mind is; wat een uniek proces is dat actiever lijkt dan bij een massage waar ‘de ander het doet’ en jij dit doen moet accepteren. Het is dus ongeveer hetzelfde maar voor je besef heel anders wat het uniek maakt...
Op een massagetafel kan je indien je ver gaat wel eens denken door de tafel te zakken, dit effect is veel feller in zo’n tank natuurlijk.
Samen met de spierontspanning hoort het gevoel hier van ‘vallen’. Door het zout kan je niet zinken, het voelt net als in bad maar je hebt die zekerheid niet kopje onder te gaan of op je zij te kantelen. Hierdoor kan je jezelf laten ‘vallen’ en dan nog eens, en nog eens... Uiteindelijk krijg je een gevoel van in de ruimte zitten.
Het is wel zo dat je het water voelt, dus het is geen letterlijke ‘sensory deprivation’, ook kan je eens tegen de rand komen of een druppel kan horen van condensatie. Dit alles stoort niet, het is een kwestie van loslaten en inbeelden dat je in de ruimte zit; eens je dat kan geniet je van het zweven naar links en rechts en rondom zonder dat je een besef hebt wat links/rechts/enz is... je weet maw niet hoe je in de tank gepositioneerd ligt tenzij je dat echt wil.
Wat me brengt op volgend punt.
Tov psychedelica is het vergelijkbaar met een lichte trip waarbij je een uurtje met je ego worstelt. Uiteraard zal meer ervaring de tijd beïnvloeden maar voor zover ik lees is een 40min toch wat nodig is om ‘er in te komen’, en zo leek het ook bij mij.
Je denkt veel, net als bij trippen. ‘Hoe lang zou dit duren, hoe lang zou er nu gepasseerd zijn, ik hoop dat ik me niet ga vervelen, waarom doe ik dit, ik hoop dat ik niet naar toilet moet, ...’ ook dagdagelijkse zorgen komen op, rekeningen, je werk, familie, of wat ook je bezigheden zijn, net als bij meditatie hoor je wat op je adem te letten of een mentaal beeld vast te houden op dat soort momenten en dan zal het over gaan. Dat gaat hand in hand met die spierontspanningen; en je wordt je meer en meer gewaar hoe dit alles elkaar in stand houdt.
Uiteindelijk ben je er, het punt dat je niet denkt, dat je beseft dat jij die gedachten niet bent, dat jij die spanning niet bent, dat jij enkel bent. Dat gaat samen met dat universum idee waarbij je ‘vergeet’ door loslaten dat de tank een tank is. Niets is bepaald, geen zwaartekracht, geen tijd, niets.
Op dat punt komen hallucinaties(in mijn geval relatief licht).
Die gaan weer weg bij denken.
En komen terug.
Een tripper zal dit herkennen; denken haalt de visuals weg. Toch is het anders daar je het niet kan steken op een plant, je kan het niet verwarren met een middel; je moet ook wat meer loslaten daar je niet kan rondlopen of dansen enz...

Uiteindelijk was het net lang genoeg daar ik toch teveel vocht op had tevoren en dat me de laatste 10min begon af te leiden(ego trigger).

Wat ik vnl hieraan over hou is dat ik gemotiveerd ben vaker te mediteren. Ik trip veel en ik mediteer weinig. Ik besef nu dat een trip vaak uren duurt, waar de Dalai Lama bvb iedere ochtend slechts een half uur mediteert. Ik had moeite met die raad te volgen; een half uur iedere dag... net als anderhalf uur floaten lang leek, en ik nu denk tjah het was even efficiënt als een lichte trip en duurde minder lang...
Moest floaten gratis zijn zou ik het vaker doen, maar het is slechts 1 optie. En dankzij dat floaten besef ik nu dat mediteren evenzeer een heel goede optie is.

Ik ga wel terug, dit was niet voor éénmaal...

Ps ik leek de rest van de dag ontspannen, ik weet niet of het epsom zout hier fel mee te maken had of de ervaring op zich. Het leek even fel door te rekken dan na een goede trip of een zeer goede massage.
Klik om te vergroten...

prachtig beschreven, fijn dat je zo'n vette ervaring hebt
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga a.s. zondagochtend weer, 120min.

Ik heb een schrift waar ik elke keer in 1 pagina m'n ervaring beschrijf. Zoals de slaap en mindset die heb voor ik de tank inging, wat er zoals in de tank passeerde en gebeurde.

Ik heb in de voor, tijdens na de float wel een redelijk vast ritueel. Liefst een goede nachtrust, wat yoga gericht op mijn nek voor een betere houding in de tank. (Voor mij was dit destijds een gouden tip: als je last van je nek hebt kan je je handen naast je hoofd/oren leggen. Ik gebruik liever geen kussentje omdat dat weer een prikkeling is.) Eerste paar minuten muziek en licht. Dan muziek zachter en licht uit. Dan muziek ook uit. En dan zucht ik diep en ben ik thuis.

Op mijn adem letten en bodyscannen om er zo diep mogelijk in te komen. En spacen maar. Ook soms wat bewegingen doen omdat je op de en of andere manier wel eens wat strammig kan worden. En ook omdat het best bijzonder aanvoelt als je bv. een arm optil en heel je lichaam meevoelt bewegen. Opeens ben je heel erg bewust van je bewegingsapparaat. Soms ontspan ik zo dat ik me voel alsof ik een skelet ben en alleen uit harde botten besta.

Veel drinken nadien. je hebt net als bij een massage veel afvalstoffen vrij gemaakt, help deze te verwijderen.

#zinan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."