Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFinding peace during the COVID-19 outbreak

Finding peace during the COVID-19 outbreak

61 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mooi gesproken. Helemaal mee eens @Mindless !!

Het klinkt misschien raar maar alle beperkingen die we opgelegd gekregen hebben doen me tot nu toe erg goed.

Ik merk dat de momenten dat ik savonds binnen in de sportschool was, ik nu met dezelfde mensen lekker buiten mijn trainingen doe. Ik ben veel vaker in de natuur nu en niks van waar ik nu geen toegang meer tot heb voelt tot nu toe als een beperking. Ik zie mensen massaal naar buiten gaan, de co2 uitstoot wordt gereduceerd, het water in Venetië is ineens superblauw geworden. Je ziet letterlijk de vissen weer zwemmen.

Het voelt als moeder aarde die zegt, en nu is het klaar jongens! Dit is jullie straf. Ga maar naar je kamer.

Dit alleen al geeft me innerlijke rust, ik ervaar de momenten van buiten in de natuur zijn als een cadeautje. Als deze opleggingen er niet waren had ik niet zo'n mooie week gehad als nu.

Ik blijf positief! Ik leef in het moment en geniet van alles wat er nog wel is 🙏🥰
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Die DMT trip heeft er misschien stiekem ook een beetje mee te maken @Space Criminal. :wink: Maar, ja ik begrijp wat je bedoelt en ervaar dit ook wel. Je staat meer stil bij dingen die eerder vanzelfsprekend waren (leken). Je waardeert dingen eerder.

Dat water in Venetië, dat komt denk ik omdat de gondels het zand op de bodem niet meer losmaken. :wink: Maar bijvoorbeeld in China zie je in grote steden ineens blauwe luchten, waar daar eerst praktisch elke dag vreselijke smog was. Laat dit alsjeblieft verandering teweeg brengen, want als je als stad in je eigen verontreiniging leeft, dan zit er iets goed mis...
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Die DMT trip heeft er misschien stiekem ook een beetje mee te maken @Space Criminal.
Klik om te vergroten...
True! 😇
Mindless zei:
Laat dit alsjeblieft verandering teweeg brengen, want als je als stad in je eigen verontreiniging leeft, dan zit er iets goed mis..
Klik om te vergroten...
Ik denk oprecht dat dit ons goed wakker zou kunnen schudden wat betreft de natuur verontreiniging. 1 mens is eigenlijk al mega vervuilend met alle luxe die we vanzelfsprekend vinden.

Goed moment om hier eens bij stil te staan.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben er bang voor. De mens is het domste wezen op aarde.

De economische recessie die hieruit zal voortkomen zal als zwaar onwenselijk worden gezien, en als we straks over een jaar of anderhalf van deze dreiging verlost zijn dan zal alles weer op alles worden gezet om de economie weer aan het groeien te krijgen en dan gaan we gewoon weer verder met het vernietigen van onze aarde.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
8️⃣6️⃣ zei:
Ik ben er bang voor. De mens is het domste wezen op aarde.

De economische recessie die hieruit zal voortkomen zal als zwaar onwenselijk worden gezien, en als we straks over een jaar of anderhalf van deze dreiging verlost zijn dan zal alles weer op alles worden gezet om de economie weer aan het groeien te krijgen en dan gaan we gewoon weer verder met het vernietigen van onze aarde.
Klik om te vergroten...
Ik ben er ook bang voor, maar moeten we onszelf niet juist toestaan uit die (angst)modus te komen? We zijn als mens dom bezig, maar waarom? Is het niet juist omdat we in slaap zijn wat betreft onze aard van onvoorwaardelijke rust, van oké zijn? Zodra we dat opgeven, wordt alles gebaseerd op angst. Angst voor de toekomst, angst om niet genoeg te hebben, angst om niet te overleven. Waar dan weer hebzucht uit voortkomt.

Nee, ik ontken de moeilijkheden in de toekomst niet. Ik zeg alleen, saboteren we onszelf niet door mentaal uit het heden te stappen en in gedachten te gaan zitten, in zorgen maken over de toekomst? Koppelen we onszelf op die manier niet af van onze kracht, intelligentie, liefde, enzovoorts...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooie boodschap @Mindless, ik merk ook enige vorm van rust. Opzich raar want we worden eigenlijk beperkt in ons vrijheid, wat dus toch een vorm van rust geeft. Er "moet" niet zo veel meer maar er mag ook minder..... Ik blijf erbij dat de wereld erg raar reageert op deze virus. Alle maatregelen geven een veel grotere schade dan het virus zelf, maargoed dat is mijn onderbuik gevoel en niet gestaafd of feiten.

Ik maak me dan ook zorgen zoals @8️⃣6️⃣ over hoe mensen straks met de economische recessie zullen omgaan. Natuurlijk geeft het ruimte voor nieuwe mooie dingen maar ik denk ook dat de echte grote machtshebbers van deze situatie gebruik gaan maken om hun positie nog meer te versterken. Krijgen wij onze vrijheden oooit weer terug? Is dit een voorbode op een communistische wereld zoals in China? Is dit de manier om alle midden en klein bedrijven de wereld uit te krijgen? Waarom vind nou precies nu het grootste leger oefening plaatst de " Exercise Defender Europe 20 " met 30.000 soldaten? Zal wel toeval zijn. Net zo veel toeval toen amerika met 1 van de grootste oefeningen bezig was toen een paar gekken met vliegtuigen de WTC gebouwen in vlogen.

Edit: Lees nu trouwens dat ze die "Exercise Defender Europe 20" aan het afschalen zijn ivm het virus.

Nou wil ik absoluut de angst niet aanwakkeren want deze vragen ontstaan wel na het lezen van verschillen complot sites door mensen met alu hoedjes. Neemt niet weg dat er vragen gesteld moeten worden. Maar neemt ook niet weg dat dit een kans geeft voor de aarde zichzelf te helen en of de mensen wakker te schudden. Velen zullen ook echt wel wakker geschud worden en misschien al zijn. Maar 1 slaapliedje en iedereen sukkelt weer in slaap ben ik bang.

Sorry @Mindless ik wilde bijdragen aan je positieve boodschap maar dat lukt me niet zo goed.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless
Ik heb het niet over angst of een angstmodus.

De mens maakt de aarde kapot, en ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat daar verandering in zal gaan komen. Angst heeft daarmee niks van doen, maar wel hebzucht en het ontbreken van een langetermijnvisie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Overigens ben ik het helemaal niet met je eens dat 'we' in de 'angstmodus' zitten.

Ik heb nog niemand zien panikeren, ik ken veruit meer mensen die vertrouwen in de toekomst hebben dan mensen die zich zorgen maken. Er zullen er best zijn die nu in verschrikkelijke angst leven, maar ik ben die nog niet tegen gekomen in ieder geval.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
8️⃣6️⃣ zei:
@Mindless
Ik heb het niet over angst of een angstmodus.

De mens maakt de aarde kapot, en ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat daar verandering in zal gaan komen. Angst heeft daarmee niks van doen, maar wel hebzucht en het ontbreken van een langetermijnvisie.
Klik om te vergroten...
Angst heeft daar denk ik alles mee van doen. Waarom hebben we hebzucht? Omdat we bang zijn niet genoeg te zullen hebben toch?

8️⃣6️⃣ zei:
Overigens ben ik het helemaal niet met je eens dat 'we' in de 'angstmodus' zitten.

Ik heb nog niemand zien panikeren, ik ken veruit meer mensen die vertrouwen in de toekomst hebben dan mensen die zich zorgen maken. Er zullen er best zijn die nu in verschrikkelijke angst leven, maar ik ben die nog niet tegen gekomen in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk voel ik die angst wel. Dat hoeft denk ik nog geen paniek te zijn. Ik voel angst omdat de toekomst onzeker is geworden. En ik denk dat de meeste mensen met een greintje intelligentie zich nu ook wel beginnen af te vragen, hoe het straks verder moet. Jij gaf eerder ook aan je zorgen te maken. Daar heb ik het gewoon over. Niet direct over een extreme vorm van paniek. Maar die paniek gaat komen, als de omstandigheden erger worden en mensen verlamd worden door angst.


@Mezelf
Ik maak me ook zorgen over al deze dingen hoor, ik ben hier niet naïef in en denk dat we nog maar het begin gezien hebben. Maar ik denk ook dat we op een kruispunt staan. Een kruispunt waar we ervoor kunnen kiezen een weg van angst, paniek, hebzucht in te gaan, of een terugkeer naar onszelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10


Hard... Maar waar. Veiligheid is een illusie tijdens goede tijden. Slechte tijden forceren wakker worden uit die illusie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Mindless
Ik ben net boodschappen wezen doen en in de supermarkt was er echt helemaal niemand die zich iets aan trok van anderhalve meter afstand dus met die angst valt het vooralsnog toch nog wel mee denk ik dan.

Ik maak me wel zorgen, want het overgrote deel van de mensen in Nederland schijnt nog niet helemaal goed te beseffen dat we deze dreiging alleen maar kunnen aanpakken als we MET ZIJN ALLEN maatregelen nemen zoals de door mij genoemde anderhalve meter afstand. En in m'n eentje kan ik het verschil niet maken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ik voel angst omdat de toekomst onzeker is geworden.
Klik om te vergroten...
Weet je wat nou het mooie is?

De toekomst is nu net zo onzeker als een half jaar terug vooor deze virus. Alleen nu komt het besef pas bij velen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Mindless
Ja dat hamsteren is inderdaad (overigens totaal irrationele) angst.

Blijkbaar zijn veel mensen nogal snel bang dat ze in de toekomst hun kont niet meer kunnen afvegen of zo :tilttearlaugh:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
8️⃣6️⃣ zei:
@Mindless
Ik ben net boodschappen wezen doen en in de supermarkt was er echt helemaal niemand die zich iets aan trok van anderhalve meter afstand dus met die angst valt het vooralsnog toch nog wel mee denk ik dan.
Klik om te vergroten...
Tja, dommigheid geeft ook een gebrek aan angst, maar of dat nou de manier is...

Maar wat dan met de vele voorbeelden van extreem hamsteren? Is dat dan niet angst? Direct vanaf het begin al.

Het gaat ook niet alleen om nu hè. Maar wat er gebeurd als dit aanhoudt en het zal aanhouden... In ieder geval een tijd lang.

8️⃣6️⃣ zei:
Ik maak me wel zorgen, want het overgrote deel van de mensen in Nederland schijnt nog niet helemaal goed te beseffen dat we deze dreiging alleen maar kunnen aanpakken als we MET ZIJN ALLEN maatregelen nemen zoals de door mij genoemde anderhalve meter afstand. En in m'n eentje kan ik het verschil niet maken.
Klik om te vergroten...
Dat ben ik met je eens. Had ook al ergens gelezen van supermarkt personeel dat ze zagen dat vooral ouderen moeite hadden zich te houden aan de voorzorgsmaatregelen. Vele ouderen zijn natuurlijk nogal gewoontedieren geworden en dus is aanpassen nog niet zo makkelijk voor hen.


Mezelf zei:
Weet je wat nou het mooie is?

De toekomst is nu net zo onzeker als een half jaar terug vooor deze virus. Alleen nu komt het besef pas bij velen.
Klik om te vergroten...
Precies!

Onze toekomst is nooit zeker geweest. Zo'n zekerheid bestaat niet. In goede tijden kunnen we onszelf door middel van het vergaren van materiële rijkdommen, verzekeringen, pensioenen, etc. wijsmaken dat onze toekomst gewaarborgd is, maar al dat is maar een illusie. Nu er een crisis is, beginnen velen (hopelijk...) te zien dat dat zo is. Er zijn mensen wiens familie hen wordt afgenomen. Mensen die hun leven verliezen. Maar al dat kan er wel voor zorgen dat mensen zich keren naar dat wat wél absolute zekerheid geeft. Dat wat vrede kan geven te midden van alle chaos.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mezelf zei:
Natuurlijk geeft het ruimte voor nieuwe mooie dingen maar ik denk ook dat de echte grote machtshebbers van deze situatie gebruik gaan maken om hun positie nog meer te versterken. Krijgen wij onze vrijheden oooit weer terug? Is dit een voorbode op een communistische wereld zoals in China?
Klik om te vergroten...

Hier ben ik ook bang voor. Dat is natuurlijk altijd al een dreiging geweest, maar het is héél eng om te zien hoe de burgers overal in Europa (en vermoedelijk daarbuiten) staan te smeken om hun rechten afgepakt te worden. Mensen worden getracked via de locatiedata van hun telefoon, en mensen zijn blij, want het is voor "hun veiligheid". En keer het virus weg is. Zal het systeem waarbij de overheid iedereen trackt weg zijn? Ik dacht het niet. En zullen mensen dan even hard vechten om hun rechten terug te krijgen net zoals ze staan smeken hebben om ze te verliezen? Ik dacht het ook niet. Mensen zijn altijd erg gehecht aan de status quo, behalve bij angst. En er zijn veel te veel mensen die denken dat "ik heb niets te verbergen" een goed argument is, dus ze zijn niet bang voor deze autoritaire dreiging.
Mensen eisen zelfs maatregelen waarvoor niemand zelfs weet of ze nodig zijn. Ik zie mensen nu al EISEN dat alle zomerfestivals afgelast worden. Hoe kunnen zij nu al zo ver in de toekomst kijken dat ze weten welke maatregelen er binnen 4-5 maand nodig zijn, misschien zijn er tegen dan al grote ontwikkelingen op medicatie / vaccinatie gebied tegen corona. En ik denk dat die mensen zelfs niet eens dit zeggen uit angst voor het virus, maar uit jaloezie.

Mindless zei:
Dat ben ik met je eens. Had ook al ergens gelezen van supermarkt personeel dat ze zagen dat vooral ouderen moeite hadden zich te houden aan de voorzorgsmaatregelen. Vele ouderen zijn natuurlijk nogal gewoontedieren geworden en dus is aanpassen nog niet zo makkelijk voor hen.
Klik om te vergroten...

En het is eigenlijk vreemd hé, want als de wereld niet aan afstand houden doet, en het virus verspreidt te snel, zijn het de ouderen die geen plek krijgen aan de ademhalingsmachines omdat er bij jongere mensen meer jaren te redden zijn. Intuïtief zou ik daarom net denken dat jongeren er zich veel minder van zouden aantrekken dan ouderen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Er is veel meer nodig dan een virusje om de mens zo ver te krijgen dat ze haar ego-gedreven gedrag opgeeft. Denk aan een totale wipe-out waarbij maar een paar % van de mensheid overblijft. Hopen dat dit virus leidt tot een wereldwijde groepstherapie voor de mensheid is begrijpelijk, maar ik schat de kans dat de mens wordt weggevaagd door de natuur groter dan dat de mens haar gedrag gaat veranderen.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#17
שמש zei:
Er is veel meer nodig dan een virusje om de mens zo ver te krijgen dat ze haar ego-gedreven gedrag opgeeft. Denk aan een totale wipe-out waarbij maar een paar % van de mensheid overblijft. Hopen dat dit virus leidt tot een wereldwijde groepstherapie voor de mensheid is begrijpelijk, maar ik schat de kans dat de mens wordt weggevaagd door de natuur groter dan dat de mens haar gedrag gaat veranderen.
Klik om te vergroten...
Helaas moet ik je gelijk geven. De natuur pakt z'n balans wel op 'n dag. De mensen blijven als een soort consumptie zombies de aarde wel vervuilen.

Nu is het corona, maar stel je voor dat het een ziekte als ebola of de Spaanse griep is die wereldwijd uitbreekt. De wereld is overbevolkt dus eigenlijk is het ook aannemelijk dat dit zal gaan gebeuren.

Zodra de aarde meer en meer opwarmt hoe meer ijs er smelt waar voor miljoenen jaren aan ziektes geconserveerd ligt opgeslagen in het ijs. Daar zit denk ik nog de grootste bedreiging voor de huidige mensheid zit. Het mes snijd aan 2 kanten, door ons vervuilende gedrag zal ons bewoonde land overstromen icm alles wat vrijkomt uit het gesmolten ijs.

Ik denk dat deze fase waarin we met corona dealen niet de juiste wake up call zal zijn. Mensen zijn te naïef om van een tamelijk onschuldig virus als corona wakker te worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Space 🕉 zei:
Ik denk dat deze fase waarin we met corona dealen niet de juiste wake up call zal zijn. Mensen zijn te naïef om van een tamelijk onschuldig virus als corona wakker te worden.
Klik om te vergroten...
Wellicht is het het begin van de plagen die ons te wachten staan. Het topje van de ijsberg. (nu je het toch over ijs hebt...)

Waarschijnlijk zijn er verschrikkingen van immense proporties nodig om deze mensheid die bijna overal nog steeds in diepe slaap is, wakker te schudden. En hij/zij die de vrede in zich heeft gevonden, zal onberoerd zijn door dit alles. Hij/zij die dat niet heeft, zal geconsumeerd worden door zijn/haar eigen angst.

Wanneer zelfs Eckhart Tolle ernstig begint te worden, weet je dat shit serieus is:

र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Wellicht is het het begin van de plagen die ons te wachten staan. Het topje van de ijsberg. (nu je het toch over ijs hebt...)

Waarschijnlijk zijn er verschrikkingen van immense proporties nodig om deze mensheid die bijna overal nog steeds in diepe slaap is, wakker te schudden. En hij/zij die de vrede in zich heeft gevonden, zal onberoerd zijn door dit alles. Hij/zij die dat niet heeft, zal geconsumeerd worden door zijn/haar eigen angst.

Wanneer zelfs Eckhart Tolle ernstig begint te worden, weet je dat shit serieus is:

Klik om te vergroten...
Angst voor de dood is totaal futiel. Dit is de kans voor iedereen die het heeft over 'loslaten' om daadwerkelijk los te laten.
Bang voor mijn dood ben ik niet. Ik maak me wel zorgen om degenen die van mijn zorgen afhankelijk zijn.
Voor de rest is een crisis altijd een goede meter voor jezelf in hoeverre je eigen opvattingen (over jezelf) standhouden en wat bij een filosofie blijft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
De vrede in onszelf vinden in deze confronterende moeilijke tijd, het lijkt soms bijna onmogelijk. Maar ik denk dat het nu, nog van veel groter belang is om rust en vrede in onszelf te vinden, dan voordat het corona virus en de hele heisa daaromheen uitbrak.

Hierbij een inspirerende, hoopvolle video om je hier iets bij te helpen, mocht je daar misschien behoefte aan hebben:


Begrijp je niet alles wat er gezegd wordt? Dat geeft niet. Zolang je maar wat van de rust oppikt die voorbij de woorden zelf gaat.

Zelf ben ik de laatste week veel bezig met mezelf in die rust te aarden. Om mijn gedachten die me willen doen laten doemdenken en zorgen maken over de toekomst, even te laten voor wat ze zijn en me te richten op de rust in mij. Er was een moment dat ik mij realiseerde, we hebben nooit een toekomst gehad... Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit niet op een of andere verslagen manier. We hebben geen toekomst, omdat we alleen hier en nu hebben. En alleen hier en nu, is waar we toegang hebben tot onze inherente en onvoorwaardelijke rust. Voorheen hadden we zoveel dingen om in gedachten in te kunnen vluchten. Om bezig te zijn met onze levens, terwijl we vaak vergeten gewoon aanwezig te zijn in het hier en nu. Nu forceert dit hele gebeuren ons om meer en meer naar dat toe te komen en minder in (het inzitten over) de toekomst, simpelweg omdat dat laatste vaak gewoon teveel stress oplevert, teveel zorgen. Het dwingt ons van alle kanten om die richting op te kijken, waar we normaal niet graag naar kijken.

Ik zie wat er nu in de wereld gebeurd als iets vreselijks, maar tegelijk ook als een kans om massaal meer naar onszelf terug te komen. We zijn een soort die vergeten is wie we zijn. Die vergeten is waar de onvoorwaardelijke rust is te vinden. Het is hoog tijd om ons dat te herinneren...

Lieve mensen, hopelijk gaat het jullie allemaal goed. :redheart: Denk goed om jezelf en om anderen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."