Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDromen zijn bedrog. Of: toch niet?

Dromen zijn bedrog. Of: toch niet?

41 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dromen.
Daar gaat het over in dit draadje.
Wat zijn het, en hoe beleef je het?

Er zijn liederen over gemaakt, (met hiel schuune woorden!)

Er zijn Boeken over geschreven, met teksten, hoe je een droom kunt interpreteren.

Of: Dromen kunnen, als je ze nog herinneren kan in de ochtend, je oplossingen bieden voor vraagstukken waar je over piekert.

Of: ze kunnen je waarschuwingen geven.
Of: een blik in je nabije toekomst geven.

Of: je aardig over de rooie laten gaan. (De nachtmerries)

Of de werkelijkheid mixen met fantasieën.

Of: het verleden laten herbeleven. En weer. En weer. (dat heb ik, dus)

Wie herkent dit, wie heeft er ervaringen mee beleefd?
Reageer maar!

Ik zal een voorzet geven, het inkoppen mogen jullie doen...

Ikzelf heb ptss. En niet zo'n beetje, ook.
Dat is een goede voedingsbodem voor aparte ervaringen...De droomwereld in casu.
Bij mij manifesteren die dromen zich vaak in herbelevingen, steevast in de richting gaande van stevige
nachtmerries...bijna altijd raak.

Soms gaat dat over het moment waarop mijn leven ineenstortte, en wat er daarna zou kunnen zijn gebeurd mbt de andere partij.
Dan regelmatig een andere categorie, de eeuwig lijkende legioen tijd. Met name dan weer sommige "hij, of jij" situaties, ook alweer zo'n heikel onderwerp...
Levensecht zijn ze, die dromen, net zoals de herbelevingen, die heel vaak ervoor zorgen dat ik drijfnat van het zweet wakker schrik, en soms wel een half uur lang mij in het ongewisse laten of het "echt" is, of niet.
Dan moet ik "resetten".

Deze nachtmerries gaan met enorme energie verschuivingen gepaard. jazeker.
Hoe dat nou precies in zijn werk gaat, weet ik niet...maar het is iig zeer vermoeiend..dat kan ik wel zeggen!
Vaak ben ik geestelijk helemaal "kapot," of helemaal "leeg", en dan moet ik de hele dag nog door zien te komen zonder kleerscheuren!
Met name de herbelevingen van de Legioentijd verlopen zeer intensief, deze dromen gaan bijna hetzelfde,
de ergste was die over de relatiebreuk, die ervoor gezorgd heeft dat ik daar heentrok, en terechtkwam.
Vaak heb ik er de hele dag erna, er nog last van.
Ik ben nogal opvliegend zulke dagen...men moet mij dan echt met rust laten die dagen..

En dan zijn er nog de zgn. "voorspellende" dromen.
Deze gaan over van alles wat.
De narigheid ervan is, dat ze nog uitkomen ook!
Gelukkig lang niet allemaal, maar toch. Iedere keer weer stressgevend.
Er is niet veel tegen te doen. Helaas.

Maar, bij mij komt er hulp, waar ik wat mee kan naar het schijnt!
Er gaat iig een hulphond komen, al duurt dit nog enige tijd.
Ik ga ervan uit dat dit echt gaat helpen.
In die zin, dat deze hond je op tijd kan wakker maken zodat je niet weer tot aan het gaatje door moet gaan...

We wachten het af.
Ik ben zeer benieuwd!
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heel herkenbaar wat je beschrijf!!.
Ik heb ook ptss en bijna dagelijks wel nachtmerries.
Zijn altijd dromen die te maken hebben met mijn trauma's.
Ook soms zo levensecht dat ik met hartkloppingen wakker word.
Zo'n droom blijft hele dag inderdaad in je hoofd hangen.
Je word zelden uitgerust wakker...

Daarom wil ik nu clean ook nog een keer EMDR gaan proberen.
Destijds toen ik het kreeg zat ik in speedverslaving en deed het niks.
Wil het graag nog eens een kans geven.
In de hoop dat de nachtmerries zullen afnemen.

Dat zou super zijn zeg als je een hulphond zou kunnen krijgen!!! 😍😍😍🙏
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dromen zijn fantastisch! Ik ben zo blij dat ik al twee maanden ben gestopt met blowen, want ik heb dus blijkbaar jaren (in ieder geval niet bewust) gedroomd..

En nu heb ik zulke mooie, bizarre en realistische dromen. Zelf hecht ik er verder weinig spirituele waarde aan. Maar vet is het zeker wel!

Leuk feitje: je kunt alleen gezichten dromen, die je in je wakkere leven ook hebt gezien. Dat kan ook een random persoon uit een kledingwinkel zijn, maar toch!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat is het hem juist...sommige gezichten komen weer naar boven, terwijl dit niet mogelijk zou moeten zijn.
En dan dus toch.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dromen is een hele merkwaardige manier van informatieverwerking, waar niemand werkelijk heel veel van begrijpt…
Of je dromen onthoudt wanneer je wakker wordt, kan je zelf beïnvloeden door er een gewoonte van te maken je dromen te herinneren op het moment dat je ontwaakt (bijvoorbeeld, of eigenlijk voornamelijk, door ze op te schrijven met pen en papier). Je conditioneert je hersenen op die manier met: ‘Dromen onthouden is belangrijk. Sla ze op!’.

Als klein kind heb ik jaren lang altijd exact dezelfde nachtmerrie gehad, ik weet hem nog als de dag van gisteren maar kan hem niet logisch verklaren. Ik ben er van de een op andere nacht vanaf gekomen. De droom begon als altijd, maar ik deed in het verloop ervan iets anders, anders dan ik al die keren daarvoor deed. Normaal nam de droom vanaf dat moment een angstaanjagende wending, maar die keer dat ik iets anders deed: gebeurde er niks… Droom was afgelopen, nooit meer teruggezien..!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Maar sommigen, echte vrinden, die zie je ook weer terug!
Elk nadeel heb zen voordeel!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Dat is het hem juist...sommige gezichten komen weer naar boven, terwijl dit niet mogelijk zou moeten zijn.
En dan dus toch.
Klik om te vergroten...
Ik herken het. Heb geen oplossing. Ja mijn hond tot rust krijgen waardoor ik die droom los kan laten. Zij wist precies wanneer de nachtmerrie begon.

Gebruik je slaap (zelf) medicatie
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Flualhamdulillam zei:
Dromen is een hele merkwaardige manier van informatieverwerking, waar niemand werkelijk heel veel van begrijpt…
Of je dromen onthoudt wanneer je wakker wordt, kan je zelf beïnvloeden door er een gewoonte van te maken je dromen te herinneren op het moment dat je ontwaakt (bijvoorbeeld, of eigenlijk voornamelijk, door ze op te schrijven met pen en papier). Je conditioneert je hersenen op die manier met: ‘Dromen onthouden is belangrijk. Sla ze op!’.

Als klein kind heb ik jaren lang altijd exact dezelfde nachtmerrie gehad, ik weet hem nog als de dag van gisteren maar kan hem niet logisch verklaren. Ik ben er van de een op andere nacht vanaf gekomen. De droom begon als altijd, maar ik deed in het verloop ervan iets anders, anders dan ik al die keren daarvoor deed. Normaal nam de droom vanaf dat moment een angstaanjagende wending, maar die keer dat ik iets anders deed: gebeurde er niks… Droom was afgelopen, nooit meer teruggezien..!
Klik om te vergroten...
Hashtag Flualilamlihamnamnamanam

Precies dit.. ik ben ruim ervaren met lucide dromen, maar dit is een andere manier om vanuit ons bewustzijn invloed te hebben op je dromen.

Voor mobieltjestijd, toen mijn wekker kapot was. Herhaalde ik 50 x...5 uur wakker worden.
En zo geschiedde.

@De Zandman
Wat is jouw slaapritueel, heb je er een?
Weleens aan de slag gegaan met -voor het slapen- je bezig gehouden met je bewustzijn, mooie beelden, goede emoties die je steeds ervaart. Jezelf positief manipuleren om invloed te hebben op je dromen

Het is niet weggegaan bij mij. Maar zeker 50% wel en ook het dromen in '5-D' dus bepaalde geuren ruiken etc, dingen letterlijk voelen. Dat is zo goed als weg. Dus minder intens
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb een vast ritueel, alvorens te gaan slapen. Ja.
Dit is allereerst een vaste regelmaat.
Altijd bedwaarts rond 23.45 tot ten hoogste 24.00 uur.
Het half uur ervoor luister ik naar rustgevende muziek.
Geen tv, geen pc meer aan hebben staan.
Een sigaar is ook vaste prik. Is in de plaats gekomen van een stevige Sweet haze joint...maar de nicotine die wil ik er toch wel bij hebben, dus vandaar die sigaar nog.
Naar boven, en pillen erin.
Die maken, dat ik na hooguit 10 minuten in slaap val.
Maar de slaaptijd duurt vaak niet langer, dan 2 1/2 tot 3 uren.
Dan word ik wakker, door rugpijn en ga ik even de krant lezen.
Dan weer ter bedde, en met een beetje geduld komt er nog wat tijd in rust bij.
07.00 uur of eerder is reveille.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dan is het soms toch wel echt te realistisch bedrog.
Droomde deze nacht dat iemand met een scalpel mij sneedt en ik werd wakker van de pijn.
(Ik "voelde" ook pijn in mijn droom)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Soms zijn dromen griezelig "net echt".
Dit zijn meestal de dromen die vlak voordat je wakker wordt zich hebben aangediend.
De eerdere ben je bijna allemaal vergeten.
Die zitten diep in je onderbewustzijn.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Soms zijn dromen griezelig "net echt".
Dit zijn meestal de dromen die vlak voordat je wakker wordt zich hebben aangediend.
De eerdere ben je bijna allemaal vergeten.
Die zitten diep in je onderbewustzijn.
Klik om te vergroten...
Misschien wel. Maar zo echt hoeven ze niet meer te zijn.
Al heb je daar geen keuze in helaas.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#13
De droomwereld is bijzonder, naar mijn idee zijn er meerdere lagen, verwerken, voorspellend, waarschuwend, etc. En natuurlijk lucide dromen. Aantal keren gelukt. Erg bijzonder om te zien hoe manifestatie in deze soort privé realiteit werkt. Werkelijk alles waar je aan denkt manifesteert gelijk. Als je specifiek genoeg bent krijg je wat je bedoelt, zo werd ik een keer lucide bij een voor mkj bekend recreatie gebied, ik zag een tijger en wilde deze met pijl en boog aanvallen (ja why not?) Er viel een boog neer zoals ik deze als kleine man eens heb gemaakt, een stok die redelijk buigzaam is met een touwtje en een rechte stok om te schieten, dit was grappig en tegelijkertijd leerzaam. Ook een aantal keer lucide geweest en interacties met andere sroomkarakters gehad (delen van mezelf?) En hier merkte ik hoe emoties invloed hebben op mensen om je heen. Heel bijzonder!
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zanza zei:
Jawel. Alleen dan droomt ie nog.
Klik om te vergroten...
..bij volle Maan..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jammer dat de fijne dromen niet de waarheid zijn .....
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Jammer dat de fijne dromen niet de waarheid zijn .....
Klik om te vergroten...
Zware understatement 😆
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als je trip niet goed gaat, zei Terence McKenna, moet je zingen:

Row, row, row your boat,
Gently down the stream.
Merrily, merrily, merrily, merrily,
Life is but a dream.


Is het leven wel echt?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nee. Niks.
Er klopt geen flikker van.
Het leven is niet echt. 2 fdck, of niet.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
^

Soms denk ik weleens... dit kan helemaal niet echt zijn. Ik bedenk zelf iets en dan hoor ik iemand anders -die het niet kan weten- precies zeggen wat ik dacht.

Zijn wij echt een goddelijk, almachtig, eeuwig bewustzijn, dat zich uit verveling alleen maar verbeeldt dat het afzonderlijk De Zandman, Syl, Hardcore_frk, Flualhamdulillam, Lid 152247, CuriousExplorer, Empower Eachother, Trippy Langkous, LiveFastDieYoung, Rivalrie, Knuffel Panda, Kota, Ratelende, Zanza, Rotjoch, Lemmy, SneeuwStorm en Casrus is?

Wie het weet, mag het zeggen.

​

D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nee. Ik ben uniek, ik ben slechts 1 entiteit.
Deze ervaar ik vaker als er 2fdck in mijn brein rondgaat.... Ik zie dan nooit een andere entiteit....ik ben altijd alleen maar alleen op reis.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."