Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEeuwigheid uitgelegd zodat zelfs een kind het kan begrijpen.

Eeuwigheid uitgelegd zodat zelfs een kind het kan begrijpen.

46 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dirkjan zei:
Ik neem de blauwe pil, niet de rode.
Klik om te vergroten...
Maar de blauwe pil hier betekent niet alleen illusie, maar ook lijden. Lijden op basis van een illusionaire zelf.

De rode pil is in dit geval win-win.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Ik denk dat die piloot die opgesloten zat in een kooi en in de fik werd gezeten hier toch zijn vraagtekens bij zet.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, we moeten voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en het is ongevoelig om dat allemaal als 'nep' te benoemen.

Maar het gaat er hier om te onderzoeken wie het dan eigenlijk is die lijdt. Heel erg diep die kwestie in jezelf onderzoeken. En wat je dan vindt, is dat er niemand is waar lijden betrekking op heeft. Er is letterlijk geen 'lijder'. De lijder bestaat alleen als een fictieve entiteit. Er is alleen een bewustzijn dat volkomen neutraal tegenover plezier én pijn staat. Natuurlijk betekent dit niet dat je dan tegen iemand zegt die lijdt, dat dit allemaal maar een illusie is, want diegene gelooft absoluut de 'lijder' te zijn van zijn/haar ervaring. Maar voor het bewustzijn dat klaar is om de eigen aard te onderzoeken, zal ontdekt worden dat er niemand is (en ooit geweest is) waar lijden betrekking op heeft. Valt die illusionaire zelf weg, dan stort de hele constructie waarop lijden gebouwd is ook in.
A
AagjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless ook ik sluit me aan, dankjewel voor de filmpjes van Rupert, wat kan hij enorm duidelijk zulke diepe spirituele filosofische dingen helder maken. En dan vooral de manier waarop! Hij neemt jouw “mind” mee op het pad dat hij voor je schetst en als vanzelf loop je mee en begrijpt deze diepe dingen. Ik moet zeggen mindless, voor mij ben je “mindmore” 😉💕🍀🙏🏻 Dankjewel!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nog een video die mogelijk je wereld op zijn kop zet. Niemand heeft ooit de ervaring gehad van bewustzijn verliezen!

En die Bill Gates grap op het eind... :tearsofjoy:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kon rond 4 uur vannacht niet slapen, toen maar onderstaande video opgezet. Dit zijn eigenlijk de beste, wanneer de vrager zeer sceptisch is en door de heldere rationele uitleg van Spira alsnog geleidt wordt naar een eigen begrip van non-dualiteit en alles daaromtrent. Wat een geduld en teaching skills worden hier weer vertoond, elke keer weer fantastisch!!

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6


Chronic Awareness Deficit Disorder :laughing: CADD voor wie toch graag een labeltje wil :laughing:

Dat is eigenlijk wel de onderliggende aandoening waar iedereen aan lijdt ja... Fundamenteler dan elke andere aandoening en veroorzaker van andere aandoeningen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Aagje zei:
@Mindless ook ik sluit me aan, dankjewel voor de filmpjes van Rupert, wat kan hij enorm duidelijk zulke diepe spirituele filosofische dingen helder maken. En dan vooral de manier waarop! Hij neemt jouw “mind” mee op het pad dat hij voor je schetst en als vanzelf loop je mee en begrijpt deze diepe dingen. Ik moet zeggen mindless, voor mij ben je “mindmore” 😉💕🍀🙏🏻 Dankjewel!
Klik om te vergroten...
Wat geweldig! :grinning:

Kijk, hier doe ik het voor. Mensen bekend maken met deze uitzonderlijke spreker. Want hoewel non-dualiteit letterlijk het simpelste is wat er bestaat, is het een van de moeilijkste dingen om uit te leggen. Maar Spira doet dat bijna moeiteloos op meesterlijke wijze.

Blij dat je er wat aan hebt @Aagje! :blush:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een video gericht op (het dealen met) lijden stond hier nog niet bij, dus hierbij.

Deze video gaat over de zeer controversiële opvatting dat alle leed uiteindelijk een illusie is. Normaliter wordt er niet op deze manier gesproken over dit onderwerp, maar voor de waarheidszoekers onder ons bestaan er gelukkig dit soort bijeenkomsten/gesprekken en video/audio opnames daarvan. Natuurlijk zoals altijd weer fenomenaal onder woorden gebracht door Rupert:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lastig om hier niet even van in de war te raken:



Maar wat een prachtig model van het bestaan!
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Geloven is iets waar je mee uit moet kijken. Als je het zelf niet kan inzien of ervaren dan kun je maar beter sceptisch blijven.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Deze video gaat over de zeer controversiële opvatting dat alle leed uiteindelijk een illusie is.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat die piloot die opgesloten zat in een kooi en in de fik werd gezeten hier toch zijn vraagtekens bij zet.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Natuurlijk, we moeten voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en het is ongevoelig om dat allemaal als 'nep' te benoemen.

Maar het gaat er hier om te onderzoeken wie het dan eigenlijk is die lijdt. Heel erg diep die kwestie in jezelf onderzoeken. En wat je dan vindt, is dat er niemand is waar lijden betrekking op heeft. Er is letterlijk geen 'lijder'. De lijder bestaat alleen als een fictieve entiteit. Er is alleen een bewustzijn dat volkomen neutraal tegenover plezier én pijn staat. Natuurlijk betekent dit niet dat je dan tegen iemand zegt die lijdt, dat dit allemaal maar een illusie is, want diegene gelooft absoluut de 'lijder' te zijn van zijn/haar ervaring. Maar voor het bewustzijn dat klaar is om de eigen aard te onderzoeken, zal ontdekt worden dat er niemand is (en ooit geweest is) waar lijden betrekking op heeft. Valt die illusionaire zelf weg, dan stort de hele constructie waarop lijden gebouwd is ook in.
Klik om te vergroten...
Ik snap het, Mindless :) Weet dat je het niet zo kortzichtig bedoelde.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wil je nuchter je mind blowen:



Dit gaat mij nooit vervelen... :redheart:

"Have any of you left the place called 'here' and actually visited the place you call 'there'?

Dat klinkt in eerste instantie als een grappig feitje maar de implicatie is dat je altijd alleen 'hier' bent geweest, nooit 'daar'. Je bent in werkelijkheid nooit ergens heen geweest, ooit. Hetzelfde gaat op voor tijd. Je bent nooit in een ander "moment" geweest dan 'nu'. 'Hier' is geen locatie in ruimte en 'nu' is geen moment in tijd. Laat dat maar eens goed inzinken. :wink:

Zien mensen dit gegeven? Waarom praat de hele wereld niet over dit ongelofelijke doch extreem simpele feit?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hier is de ego. Nu is het enige dat ik ooit ervaren heb.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Martinus zei:
Hier is de ego. Nu is het enige dat ik ooit ervaren heb.
Klik om te vergroten...
Dat zou je kunnen zeggen, dat het 'hier' een punt is. Dat het ego het middelpunt is. Je hele wereld draait om dat middelpunt. Het bijzondere is, dat overal waar je gaat, het 'hier' is. Je arriveert nooit 'daar'. Maar als het 'hier' overal is, is het ook niet echt een punt te noemen, want waar bestaat dit punt ten opzichte van iets anders? Het is overal. Elk punt is het middelpunt van alles.

Het is een cirkel met het middelpunt overal en de omtrek nergens.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Dat zou je kunnen zeggen, dat het 'hier' een punt is. Dat het ego het middelpunt is. Je hele wereld draait om dat middelpunt. Het bijzondere is, dat overal waar je gaat, het 'hier' is. Je arriveert nooit 'daar'. Maar als het 'hier' overal is, is het ook niet echt een punt te noemen, want waar bestaat dit punt ten opzichte van iets anders? Het is overal. Elk punt is het middelpunt van alles.

Het is een cirkel met het middelpunt overal en de omtrek nergens.
Klik om te vergroten...
Ik snap er beetje bij beetje steeds meer van. maar je blijftme toch verbazen met je verhalen, en ik geloof er wel steeds meer in dat wel. maar het is soms toch lastig dat soort dingen te geloven vindik, omdat het niet is bewezen tenminste denkik. Hetzelfde bijvoorbeeld als het hiernamaals er zijn zoveel mooie dingen over te lezen enzv en als het echt zo zou zijn/gaan, is er geen angst meer tenminste voor mij en vele anderen denkik. Maar hoe weet je of het waar is snapje k wou maar dat ik daar achter kon komen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jbruinsma zei:
Ik snap er beetje bij beetje steeds meer van. maar je blijftme toch verbazen met je verhalen, en ik geloof er wel steeds meer in dat wel. maar het is soms toch lastig dat soort dingen te geloven vindik, omdat het niet is bewezen tenminste denkik. Hetzelfde bijvoorbeeld als het hiernamaals er zijn zoveel mooie dingen over te lezen enzv en als het echt zo zou zijn/gaan, is er geen angst meer tenminste voor mij en vele anderen denkik. Maar hoe weet je of het waar is snapje k wou maar dat ik daar achter kon komen.
Klik om te vergroten...
Je hoeft eigenlijk niets te geloven. Het is een manier van naar je directe ervaring kijken in plaats van naar wat je hoofd heeft te vertellen óver die ervaring.

Ga voor jezelf bijvoorbeeld maar eens na: Ben ik ooit 'daar' gearriveerd? Daar verderop waar je nu naar kijkt bijvoorbeeld. Als je 'daar' heen gaat, is het 'hier'. Je bent dus altijd alleen maar 'hier', je bent nooit 'daar' geweest. Dat hoef je niet te geloven, dat is een feit van je ervaring en zie je als je oprecht naar je ervaring kijkt zonder dingen te geloven.

Hetzelfde geldt voor tijd. Verleden en toekomst zijn mentale concepten. Je daadwerkelijke ervaring is altijd alleen maar nu. Er is geen tijdslijn waarop je van het verleden door het heden naar de toekomst beweegt. Dat is allemaal een mentale constructie. Alles gebeurt alleen maar nu.

Dit zijn slechts twee voorbeelden van dingen die je feitelijk in je ervaring kunt waarnemen en waar 0 geloof aan te pas komt. Er zijn meer, maar als je deze twee écht in begint te zien, begint je aangeleerde wereldbeeld al flink te wankelen, dus wees gewaarschuwd. :wink:
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Geloven is iets waar je mee uit moet kijken. Als je het zelf niet kan inzien of ervaren dan kun je maar beter sceptisch blijven.
Klik om te vergroten...
Ja, licht er aan waar je in gelooft vindik. Maar had t liefst echt bewijs gezien van zulke dingen want voor zover ik kan verdiep ik me erin in zulke dingen. Want vind het wel mooi om dingen te zien, over te lezen enzv.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jbruinsma zei:
Ja, licht er aan waar je in gelooft vindik. Maar had t liefst echt bewijs gezien van zulke dingen want voor zover ik kan verdiep ik me erin in zulke dingen. Want vind het wel mooi om dingen te zien, over te lezen enzv.
Klik om te vergroten...
Maar het is bewijs. Het is alleen niet het soort bewijs dat je waarschijnlijk gewend bent. Je verstand wil bewijs zien dat het kan begrijpen middels redenatie. Maar het verstand gaat deze zaken nooit begrijpen. Dat is ook wat het zo moeilijk maakt voor mensen om deze dingen in te zien. Omdat we proberen dit met ons verstand te begrijpen. Maar het bewijs is experiëntieel, niet mentaal. Ofwel je ziet het feit, ofwel je ziet het niet. Meestal is het verstand op volle toeren bezig om het intellectueel te proberen te begrijpen en daarom zie je het niet.

Ik zal proberen om het misschien wat meer duidelijk te maken waarom 'daar' nooit onze ervaring is:

Kies een object dat verderop is. Bijvoorbeeld huizen aan de overkant van de straat die je door je raam ziet. Maakt niet uit wat het is, als het maar een stukje verderop is. Hoe ver zijn deze huizen van jou vandaan?

Je antwoord zal waarschijnlijk zijn: een X aantal meters. Om dit te weten, raadplegen we ons verstand, dat gaat rekenen/schatten vanaf jouw lichaam tot aan dat object, bijvoorbeeld dat huis aan de overkant van de straat. Als antwoord krijg je dan bijvoorbeeld 20 meter. Je antwoord is geredeneerd door het verstand.

Maar verander de vraag eens in: Hoe ver zijn deze huizen van jouw bewustzijn vandaan?

Kom je dan op een afstand in meters? Of zelfs centimeters of millimeters? Uiteraard is er geen afstand tussen dat wat je ziet en jouw bewustzijn. Jouw bewustzijn ís wat je ziet. Daarom bestaat 'daar' in de werkelijkheid niet, alleen 'hier'. Voor bewustzijn is álles even intiem dichtbij. "Dichtbij" is al teveel gezegd. Alles wat je ervaart ís bewustzijn zelf.

Dus daar zit het verschil tussen je verstand ofwel je bewustzijn vragen naar existentiële zaken als tijd en ruimte. Het verstand komt tot een antwoord middels redenatie en daarnaast hebben we ons geïdentificeerd met ons lichaam. Dus rekenen we alle afstanden in relatie tot ons lichaam. Maar vragen we bewustzijn, dan is er geen redenatie, maar slechts het heldere zien dat afstand (en ook tijd) een illusie is. Er is helemaal geen afstand tussen onszelf (bewustzijn) en dat wat we zien (bewustzijn). Er is voor bewustzijn geen 'daar', alleen 'hier'. Het mag misschien lijken dat dit allemaal heel ingewikkeld is, maar het tegenovergestelde is waar. Dit alles is simpeler dan simpel. Het probleem is alleen dat we gewend zijn álles aan ons verstand te vragen, zelfs existentiële vragen. Maar kijk je gewoon zonder te denken, dan zie je deze feiten zonder redenatie: Alles is hier, alles is nu. Maar in de praktijk zul je deze dingen waarschijnlijk gewoon steeds weer moeten onderzoeken, totdat het kwartje valt. En dan zie je ineens hoe ultiem simpel deze dingen zijn. Je hoeft hier niet slim voor te zijn. Sterker nog, heel slimme mensen zullen hier waarschijnlijk de meeste moeite mee hebben omdat ze zo gewend zijn over alles na te denken.

Pfff, hele post weer, maar zoals je ziet ben ik gefascineerd door deze dingen. :wink:
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Maar het is bewijs. Het is alleen niet het soort bewijs dat je waarschijnlijk gewend bent. Je verstand wil bewijs zien dat het kan begrijpen middels redenatie. Maar het verstand gaat deze zaken nooit begrijpen. Dat is ook wat het zo moeilijk maakt voor mensen om deze dingen in te zien. Omdat we proberen dit met ons verstand te begrijpen. Maar het bewijs is experiëntieel, niet mentaal. Ofwel je ziet het feit, ofwel je ziet het niet. Meestal is het verstand op volle toeren bezig om het intellectueel te proberen te begrijpen en daarom zie je het niet.

Ik zal proberen om het misschien wat meer duidelijk te maken waarom 'daar' nooit onze ervaring is:

Kies een object dat verderop is. Bijvoorbeeld huizen aan de overkant van de straat die je door je raam ziet. Maakt niet uit wat het is, als het maar een stukje verderop is. Hoe ver zijn deze huizen van jou vandaan?

Je antwoord zal waarschijnlijk zijn: een X aantal meters. Om dit te weten, raadplegen we ons verstand, dat gaat rekenen/schatten vanaf jouw lichaam tot aan dat object, bijvoorbeeld dat huis aan de overkant van de straat. Als antwoord krijg je dan bijvoorbeeld 20 meter. Je antwoord is geredeneerd door het verstand.

Maar verander de vraag eens in: Hoe ver zijn deze huizen van jouw bewustzijn vandaan?

Kom je dan op een afstand in meters? Of zelfs centimeters of millimeters? Uiteraard is er geen afstand tussen dat wat je ziet en jouw bewustzijn. Jouw bewustzijn ís wat je ziet. Daarom bestaat 'daar' in de werkelijkheid niet, alleen 'hier'. Voor bewustzijn is álles even intiem dichtbij. "Dichtbij" is al teveel gezegd. Alles wat je ervaart ís bewustzijn zelf.

Dus daar zit het verschil tussen je verstand ofwel je bewustzijn vragen naar existentiële zaken als tijd en ruimte. Het verstand komt tot een antwoord middels redenatie en daarnaast hebben we ons geïdentificeerd met ons lichaam. Dus rekenen we alle afstanden in relatie tot ons lichaam. Maar vragen we bewustzijn, dan is er geen redenatie, maar slechts het heldere zien dat afstand (en ook tijd) een illusie is. Er is helemaal geen afstand tussen onszelf (bewustzijn) en dat wat we zien (bewustzijn). Er is voor bewustzijn geen 'daar', alleen 'hier'. Het mag misschien lijken dat dit allemaal heel ingewikkeld is, maar het tegenovergestelde is waar. Dit alles is simpeler dan simpel. Het probleem is alleen dat we gewend zijn álles aan ons verstand te vragen, zelfs existentiële vragen. Maar kijk je gewoon zonder te denken, dan zie je deze feiten zonder redenatie: Alles is hier, alles is nu. Maar in de praktijk zul je deze dingen waarschijnlijk gewoon steeds weer moeten onderzoeken, totdat het kwartje valt. En dan zie je ineens hoe ultiem simpel deze dingen zijn. Je hoeft hier niet slim voor te zijn. Sterker nog, heel slimme mensen zullen hier waarschijnlijk de meeste moeite mee hebben omdat ze zo gewend zijn over alles na te denken.

Pfff, hele post weer, maar zoals je ziet ben ik gefascineerd door deze dingen. :wink:
Klik om te vergroten...
Ja ik merk het haha maar vind ik altijd wel leuk om te lezen hoor datwel.en je hebt met je laatste zin van moeite wel gelijk dat ceker maar,je weet hoe ik ben he k geloof niet alles zo snel omdst ik er nooit een verklaring voor vindt.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."