Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEeuwigheid uitgelegd zodat zelfs een kind het kan begrijpen.

Eeuwigheid uitgelegd zodat zelfs een kind het kan begrijpen.

46 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
? :sweatsmile:


Ik geloof het niet. :tonguewink:
Klik om te vergroten...

de geel gemaakte woorden.. contrasterend .. bewustzijn <> solide.

oh, mss was het @Mezelf ?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gympie zei:
de geel gemaakte woorden.. contrasterend .. bewustzijn <> solide.
Klik om te vergroten...
Oh natuurlijk :sweatsmile:

Maar om even heel flauw te doen:

Bewustzijn is alleen vluchtig/niet-solide vergeleken bij de aangenomen soliditeit die materie is. Materie die niet bestaat. :laughing:

Gympie zei:
oh, mss was het @Mezelf ?
Klik om te vergroten...
Dat zou goed kunnen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deze video gaat dieper in op de aard van dat gedeelde bewustzijn, de aard van de gedeelde 'ik' en hoe dat in relatie staat tot het religieuze begrip van God:



De gebruikte metafoor voor 'Mary' en 'Jane' gebruikt hij wel vaker om enerzijds puur bewustzijn (Mary) en anderzijds geconditioneerd bewustzijn (Jane) en de relatie tussen beiden uit te leggen.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Oh natuurlijk :sweatsmile:

Maar om even heel flauw te doen:

Bewustzijn is alleen vluchtig/niet-solide vergeleken bij de aangenomen soliditeit die materie is. Materie die niet bestaat. :laughing:
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Dat is iets wat mij altijd zal blijven verwonderen! :grinning: Hoe kan het dat het blijkbaar écht zo werkt? Maar het 'bewustzijn is fundamenteel' model is vele malen sterker dan het 'materie is fundamenteel' model. De laatste zit vol gaten als je er kritisch naar gaat kijken. De eerste is solide als je daadwerkelijk naar je ervaring kijkt.
Klik om te vergroten...

aha, dus eigenlijk is de theorie: materie is de kaas.. en bewustzijn de gaten én al het andere eromheen😉

I think we're on to something here! cheese dancing.gif
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gympie zei:
maar een niet praktische staat om continue in te verblijven zo lijkt het.
Klik om te vergroten...
Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.
Gympie zei:
btw..was jij degene die postte met de vraag of 'trippers'/psychonauten wel in deze maatschappij konden functioneren?
Klik om te vergroten...
Daarom maakte ik toen deze topic ook inderdaad. Ik zie vele Psychonauten om mij heen en hier op het forum moeite hebben om met het gangbare van deze maatschappij mee te komen. Grappige hieraan vond ik dat sommige aangaven het wel te kunnen terwijl de meeste daarvan geen werk hebben, relatie en of eigen huisje boompie beessie. Maar dit zijn wel de maatschappelijke normen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk..... Ook dat ik het dus niet met deze norm eens ben want hoe dichter ik bij Mezelf en de natuur kom, hoe harder ik tegen die verrekte maatschappij aan bots.... Misschien ga ik ooit wel eens een zelfvoorzienende dorp starten of bij een bestaande aansluiten. Ik denk dat Mezelf daar gelukkiger van wordt dan in die achterlijke molen door blijven draaien. Maar zit nog in ontkenningsfase :grimacing:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.
Klik om te vergroten...
Maar zie je het nu niet weer teveel als iets dat later pas mogelijk is? Zen betreed je altijd nu, niet later. In mijn ogen is het iets waar je van moment op moment steeds weer de keuze moet maken om die staat te betreden. Door dat te doen zullen automatisch steeds meer de juiste beslissingen genomen worden, omdat je vanuit die energie komt. Het blijft nog steeds lastig vaak, maar je hebt tenminste altijd alleen maar te dealen met het huidige moment. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden voordat je die staat kunt betreden.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.

Daarom maakte ik toen deze topic ook inderdaad. Ik zie vele Psychonauten om mij heen en hier op het forum moeite hebben om met het gangbare van deze maatschappij mee te komen. Grappige hieraan vond ik dat sommige aangaven het wel te kunnen terwijl de meeste daarvan geen werk hebben, relatie en of eigen huisje boompie beessie. Maar dit zijn wel de maatschappelijke normen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk..... Ook dat ik het dus niet met deze norm eens ben want hoe dichter ik bij Mezelf en de natuur kom, hoe harder ik tegen die verrekte maatschappij aan bots.... Misschien ga ik ooit wel eens een zelfvoorzienende dorp starten of bij een bestaande aansluiten. Ik denk dat Mezelf daar gelukkiger van wordt dan in die achterlijke molen door blijven draaien. Maar zit nog in ontkenningsfase :grimacing:
Klik om te vergroten...

ik laveer er ook tussen..
laveren, mooi woord.
duidt op tegenwind bedacht ik me.. smiley_sailing.gif
ik hoor @Mindless al zeggen: ' Maar in het leven kun je ook meewind hebben... ' ..of zo iets 😉
windstil..hmm, is dat mss Zen?
of gaat dat dan nergens heen.
dan maar ons laten meevoeren op de stroom. smiley_surfer.gif
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Maar zie je het nu niet weer teveel als iets dat later pas mogelijk is? Zen betreed je altijd nu, niet later. In mijn ogen is het iets waar je van moment op moment steeds weer de keuze moet maken om die staat te betreden. Door dat te doen zullen automatisch steeds meer de juiste beslissingen genomen worden, omdat je vanuit die energie komt. Het blijft nog steeds lastig vaak, maar je hebt tenminste altijd alleen maar te dealen met het huidige moment. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden voordat je die staat kunt betreden.
Klik om te vergroten...
Kan jij je hele leven al de Zen betreden dan?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Kan jij je hele leven al de Zen betreden dan?
Klik om te vergroten...
Zo is het niet gegaan. Maar het punt is dat het wel kan elk moment. Zo zal het ook zeker niet altijd gaan, maar elk moment kan weer opnieuw teruggegaan worden naar zen.

Ik wil niet beweren dat het bij mij altijd of zelfs vaak lukt, maar wel dat er geen voorwaarden aan hangen. En door het te doen vergroot het vertrouwen erin om het weer te doen wanneer het verloren is.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het helpt niet zen iets ontastbaars is. Ik vraag mij soms af of ik het op drugs wel eens ervaren heb. Op psilocybin heb ik wel soms het idee gehad dat ik echt totaal in vrede was. En niet eens op hoge dosis. Juist op een middelmatige dosis
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Enter Zen from there

A Zen Master was walking in silence with one of his disciples along a mountain trail. When they came to an ancient cedar tree, they sat down under it for a simple meal of some rice and vegetables. After the meal, the disciple, a young monk who had not yet found the key to the mystery of Zen, broke the silence by asking the Master, “Master, how do I enter Zen?”

He was, of course, inquiring how to enter the state of consciousness which is Zen.

The master remained silent. Almost five minutes passed while the disciple anxiously waited for an answer. He was about to ask another question when the Master suddenly spoke. “Do you hear the sound of that mountain stream?”

The disciple had not been busy thinking about the meaning of Zen. Now, as he began to listen to the sound, his noisy mind subsided. At first he heard nothing. Then, his thinking gave way to heightened alertness, and suddenly he did hear the hardly perceptible murmur of a small stream in the far distance.

“Yes, I can hear it now,” he said.

The Master raised his finger and, with a look in his eyes that in some way was both fierce and gentle, said, “Enter Zen from there.”

The disciple was stunned. It was his first satori – a flash of enlightenment. He knew what Zen was without knowing what it was that he knew!

They continued on their journey in silence. The disciple was amazed at the aliveness of the world around him. He experienced everything as if for the first time. Gradually, however, he started thinking again. The alert stillness became covered up again by mental noise, and before long he had another question. “Master,” he said, “I have been thinking. What would you have said if I hadn’t been able to hear the mountain stream?” The Master stopped, looked at him, raised his finger and said, “Enter Zen from there.”


Excerpted from Eckhart Tolle’s A New Earth


Wherever you are, enter Zen from there :wink:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik voel me altijd zo geprikkeld. Ik vind het erg lastig om alle problemen die ik voor mezelf heb gemaakt neer te leggen. Je hoort in Nederland ook echt overal herrie. Die boom en dat beekje lijken me heerlijk, maar in mijn ervaring is het beekje in Nederland het geruis van een snelweg of iemand met een bosmaaier. En de boom is een flat vol met geluiden van de bewoners.

Kun je zen raken met zoveel onrust? Want de onrust en spanning van de maatschappij lijkt wel besmettelijk. Dat hele corona gedoe is daar ook een voorbeeld van. Het is alsof mensen constant bezig zijn met elkaar in onrust te houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Martinus zei:
Ik voel me altijd zo geprikkeld. Ik vind het erg lastig om alle problemen die ik voor mezelf heb gemaakt neer te leggen. Je hoort in Nederland ook echt overal herrie. Die boom en dat beekje lijken me heerlijk, maar in mijn ervaring is het beekje in Nederland het geruis van een snelweg of iemand met een bosmaaier. En de boom is een flat vol met geluiden van de bewoners.

Kun je zen raken met zoveel onrust? Want de onrust en spanning van de maatschappij lijkt wel besmettelijk. Dat hele corona gedoe is daar ook een voorbeeld van. Het is alsof mensen constant bezig zijn met elkaar in onrust te houden.
Klik om te vergroten...
Dat is de betekenis van "Enter Zen from here". Je kunt vanuit álles Zen betreden. Er is geen voorwaarde. Alleen is de geest heel erg goed aan voorwaarden stellen aan vrede/geluk.

Zo heb ik zelf sinds 2,5 jaar geleden tinnitus: een constante pieptoon in mijn linkeroor, na een ingreep bij de kno arts. Gek werd ik ervan en nog steeds laat ik dat me geregeld mijn gevoel van welzijn helemaal verstoren. Maar het feit is dat de tinnitus zélf een weg naar Zen is. Als ik mijn aandacht geef aan dat geluid, dan is die toegenomen alertheid en bewustzijn "van dat geluid" hetgeen wat mij Zen laat betreden. En dan is het geluid niet meer storend. Het geluid blijft, maar mijn gedachten die het geluid als negatief interpreteren verdwijnen. Dit maakt het in de praktijk nog steeds vaak moeilijk om dit te doen, maar dat komt niet omdat het niet mogelijk is, maar omdat mijn geest een sterk negatieve associatie heeft met dat geluid.

Maar zelfs extreme pijn kan een weg naar Zen zijn. De vorm van het moment maakt letterlijk niets uit. Het gaat enkel en alleen om het toegenomen bewustzijn ván het moment. Als we in die super alerte staat komen, dan betreden we Zen en zijn dingen die eerst enorm storend leken nog maar een kleine rimpeling op de diepe oceaan van ons bewustzijn. Als je weet dat je die oceaan bent, laat je je niet meer van je stuk brengen door een paar golfjes op de oppervlakte.

Alsnog... Het kan moeilijk zijn om onze aanvankelijke associaties te negeren...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik snap wel waar je op uit ben, maar jemig dat is wel een uitdaging om dat nuchter te kunnen masteren. Op wiet kom ik een heel eind, maar dan krijg ik te veel fantasie en raak ik daar door afgeleid.
Maar ik zit er over te denken om helemaal met wiet te stoppen. Ik heb met wiet het gevoel dat ik altijd op een dwaalspoor word gezet.

Het idee van zen resoneert toch wel. Misschien omdat je het soort van kan proeven in een psychedelische ervaring. Na mijn eeste truffel trip duurde het niet lang voor ik Alan Watts had gevonden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Martinus zei:
Ik snap wel waar je op uit ben, maar jemig dat is wel een uitdaging om dat nuchter te kunnen masteren. Op wiet kom ik een heel eind, maar dan krijg ik te veel fantasie en raak ik daar door afgeleid.
Maar ik zit er over te denken om helemaal met wiet te stoppen. Ik heb met wiet het gevoel dat ik altijd op een dwaalspoor word gezet.

Het idee van zen resoneert toch wel. Misschien omdat je het soort van kan proeven in een psychedelische ervaring. Na mijn eeste truffel trip duurde het niet lang voor ik Alan Watts had gevonden.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat we geen keus hebben. Zen is onze aard. Het is de Tao, de 'weg' hoe het leven wil stromen. Wij kunnen tijdelijk even vanuit ons ego daar tegenin (tegen de stroom in) gaan, maar het roept ons ook constant terug. Want niet in onze Zen aard zijn, betekent lijden.

Of het een uitdaging is hangt van je persoonlijkheid af denk ik. Geef je je gemakkelijk over aan dingen, dan kan het makkelijk zijn. Ik ben niet zelf niet zo'n type. :sweat::sweatsmile: Ik moet altijd eerst alles op de harde manier leren... Maar de deur staat altijd constant wijd open. Je kunt het betreden vanaf waar je bent. Het is elk moment weer die keuze maken.

Ik heb trouwens precies hetzelfde met wiet. En dat is dus ook weer zo'n ding: daar moet ik 100 keer (meer eigenlijk) op mijn bek gaan om ervan te leren...

Je kunt het zeker proeven in een psychedelische ervaring. Daarom is het wellicht ook belangrijk dat iemand dat een keer meemaakt. Om een voorproefje te krijgen van die staat waar absoluut geen weerstand is. Dat is niet iets wat je ooit echt kunt vergeten denk ik. Dan is het zaadje geplant en word je op de zoektocht gezet naar dat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik beschouw dit maar even als een topic om parels van Rupert Spira in te droppen:



Absoluut briljant en hilarisch op het eind. :tearsofjoy: Inderdaad: het verstand wil het begrijpen, terwijl het verstand daar niet kan gaan... Maar het blijft het proberen. :laughing:

Voor mij is dit het meest fascinerende wat er bestaat. Wat kan er interessanter zijn dan zien hoe je eigen geest en de wereld (tijd/ruimte) tegelijk gecreëerd worden in bewustzijn... Keer op keer blijf ik terugkomen naar dit soort video's om dit beter te kunnen zien.

Edit:

Nog 1 dan. Wederom absoluut briljant en hilarisch. :laughing: Wellicht interessant voor @Mezelf. Elk moment is een portaal naar eeuwigheid. Andere woorden voor: wherever you are, enter Zen from there. Video:

D
DanieljefavodrugshondLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Mindless Mag ik je bedanken voor deze topic en die bloed geniale Rupert. Zijn kijk op de wereld (2e filmpje). Heeft me goed aan het na denken gezet. Erg positief wel na afloop van het filmpje voelde ik me blij. Laten we ff ze gedachte gaan vast houden en beseffen drugs = materie, maar materie = niks, puur ons perceptie. Dus door een zegeltje perceptie dan wel een bakje perceptie verander ik tijdelijk me eigen perceptie en ervaringen. Best uniek. En dat stukje over Die Zen ninja in het bos ook erg fijn om te lezen. Ik ga me eens meer verdiepen in Zen en mediteren. En mijn eigen gedachtes die me regelmatig nog wel eens gek maken. Nogmaals bedankt 🙏
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Waarschuwing: dit kan je wereld(beeld) op zijn kop zetten als je echt luistert naar wat hier gezegd wordt.
Klik om te vergroten...

Ik neem de blauwe pil, niet de rode.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Ik neem de blauwe pil, niet de rode.
Klik om te vergroten...
Maar de blauwe pil hier betekent niet alleen illusie, maar ook lijden. Lijden op basis van een illusionaire zelf.

De rode pil is in dit geval win-win.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dirkjan zei:
Ik denk dat die piloot die opgesloten zat in een kooi en in de fik werd gezeten hier toch zijn vraagtekens bij zet.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, we moeten voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en het is ongevoelig om dat allemaal als 'nep' te benoemen.

Maar het gaat er hier om te onderzoeken wie het dan eigenlijk is die lijdt. Heel erg diep die kwestie in jezelf onderzoeken. En wat je dan vindt, is dat er niemand is waar lijden betrekking op heeft. Er is letterlijk geen 'lijder'. De lijder bestaat alleen als een fictieve entiteit. Er is alleen een bewustzijn dat volkomen neutraal tegenover plezier én pijn staat. Natuurlijk betekent dit niet dat je dan tegen iemand zegt die lijdt, dat dit allemaal maar een illusie is, want diegene gelooft absoluut de 'lijder' te zijn van zijn/haar ervaring. Maar voor het bewustzijn dat klaar is om de eigen aard te onderzoeken, zal ontdekt worden dat er niemand is (en ooit geweest is) waar lijden betrekking op heeft. Valt die illusionaire zelf weg, dan stort de hele constructie waarop lijden gebouwd is ook in.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."