#1
?
Ik geloof het niet.![]()
de geel gemaakte woorden.. contrasterend .. bewustzijn <> solide.
oh, mss was het @Mezelf ?
?
Ik geloof het niet.![]()
Oh natuurlijkde geel gemaakte woorden.. contrasterend .. bewustzijn <> solide.
Dat zou goed kunnen...oh, mss was het @Mezelf ?
Oh natuurlijk
Maar om even heel flauw te doen:
Bewustzijn is alleen vluchtig/niet-solide vergeleken bij de aangenomen soliditeit die materie is. Materie die niet bestaat.![]()
Dat is iets wat mij altijd zal blijven verwonderen!Hoe kan het dat het blijkbaar écht zo werkt? Maar het 'bewustzijn is fundamenteel' model is vele malen sterker dan het 'materie is fundamenteel' model. De laatste zit vol gaten als je er kritisch naar gaat kijken. De eerste is solide als je daadwerkelijk naar je ervaring kijkt.

Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.maar een niet praktische staat om continue in te verblijven zo lijkt het.
Daarom maakte ik toen deze topic ook inderdaad. Ik zie vele Psychonauten om mij heen en hier op het forum moeite hebben om met het gangbare van deze maatschappij mee te komen. Grappige hieraan vond ik dat sommige aangaven het wel te kunnen terwijl de meeste daarvan geen werk hebben, relatie en of eigen huisje boompie beessie. Maar dit zijn wel de maatschappelijke normen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk..... Ook dat ik het dus niet met deze norm eens ben want hoe dichter ik bij Mezelf en de natuur kom, hoe harder ik tegen die verrekte maatschappij aan bots.... Misschien ga ik ooit wel eens een zelfvoorzienende dorp starten of bij een bestaande aansluiten. Ik denk dat Mezelf daar gelukkiger van wordt dan in die achterlijke molen door blijven draaien. Maar zit nog in ontkenningsfasebtw..was jij degene die postte met de vraag of 'trippers'/psychonauten wel in deze maatschappij konden functioneren?
Maar zie je het nu niet weer teveel als iets dat later pas mogelijk is? Zen betreed je altijd nu, niet later. In mijn ogen is het iets waar je van moment op moment steeds weer de keuze moet maken om die staat te betreden. Door dat te doen zullen automatisch steeds meer de juiste beslissingen genomen worden, omdat je vanuit die energie komt. Het blijft nog steeds lastig vaak, maar je hebt tenminste altijd alleen maar te dealen met het huidige moment. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden voordat je die staat kunt betreden.Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.
Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.
Daarom maakte ik toen deze topic ook inderdaad. Ik zie vele Psychonauten om mij heen en hier op het forum moeite hebben om met het gangbare van deze maatschappij mee te komen. Grappige hieraan vond ik dat sommige aangaven het wel te kunnen terwijl de meeste daarvan geen werk hebben, relatie en of eigen huisje boompie beessie. Maar dit zijn wel de maatschappelijke normen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk..... Ook dat ik het dus niet met deze norm eens ben want hoe dichter ik bij Mezelf en de natuur kom, hoe harder ik tegen die verrekte maatschappij aan bots.... Misschien ga ik ooit wel eens een zelfvoorzienende dorp starten of bij een bestaande aansluiten. Ik denk dat Mezelf daar gelukkiger van wordt dan in die achterlijke molen door blijven draaien. Maar zit nog in ontkenningsfase![]()
Kan jij je hele leven al de Zen betreden dan?Maar zie je het nu niet weer teveel als iets dat later pas mogelijk is? Zen betreed je altijd nu, niet later. In mijn ogen is het iets waar je van moment op moment steeds weer de keuze moet maken om die staat te betreden. Door dat te doen zullen automatisch steeds meer de juiste beslissingen genomen worden, omdat je vanuit die energie komt. Het blijft nog steeds lastig vaak, maar je hebt tenminste altijd alleen maar te dealen met het huidige moment. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden voordat je die staat kunt betreden.
Zo is het niet gegaan. Maar het punt is dat het wel kan elk moment. Zo zal het ook zeker niet altijd gaan, maar elk moment kan weer opnieuw teruggegaan worden naar zen.Kan jij je hele leven al de Zen betreden dan?
Dat is de betekenis van "Enter Zen from here". Je kunt vanuit álles Zen betreden. Er is geen voorwaarde. Alleen is de geest heel erg goed aan voorwaarden stellen aan vrede/geluk.Ik voel me altijd zo geprikkeld. Ik vind het erg lastig om alle problemen die ik voor mezelf heb gemaakt neer te leggen. Je hoort in Nederland ook echt overal herrie. Die boom en dat beekje lijken me heerlijk, maar in mijn ervaring is het beekje in Nederland het geruis van een snelweg of iemand met een bosmaaier. En de boom is een flat vol met geluiden van de bewoners.
Kun je zen raken met zoveel onrust? Want de onrust en spanning van de maatschappij lijkt wel besmettelijk. Dat hele corona gedoe is daar ook een voorbeeld van. Het is alsof mensen constant bezig zijn met elkaar in onrust te houden.
Ik denk dat we geen keus hebben. Zen is onze aard. Het is de Tao, de 'weg' hoe het leven wil stromen. Wij kunnen tijdelijk even vanuit ons ego daar tegenin (tegen de stroom in) gaan, maar het roept ons ook constant terug. Want niet in onze Zen aard zijn, betekent lijden.Ik snap wel waar je op uit ben, maar jemig dat is wel een uitdaging om dat nuchter te kunnen masteren. Op wiet kom ik een heel eind, maar dan krijg ik te veel fantasie en raak ik daar door afgeleid.
Maar ik zit er over te denken om helemaal met wiet te stoppen. Ik heb met wiet het gevoel dat ik altijd op een dwaalspoor word gezet.
Het idee van zen resoneert toch wel. Misschien omdat je het soort van kan proeven in een psychedelische ervaring. Na mijn eeste truffel trip duurde het niet lang voor ik Alan Watts had gevonden.
Waarschuwing: dit kan je wereld(beeld) op zijn kop zetten als je echt luistert naar wat hier gezegd wordt.
Maar de blauwe pil hier betekent niet alleen illusie, maar ook lijden. Lijden op basis van een illusionaire zelf.Ik neem de blauwe pil, niet de rode.
Natuurlijk, we moeten voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en het is ongevoelig om dat allemaal als 'nep' te benoemen.Ik denk dat die piloot die opgesloten zat in een kooi en in de fik werd gezeten hier toch zijn vraagtekens bij zet.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."