Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste trip graag hulp

Eerste trip graag hulp

28 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Good to know! Geen ervaring mee, maar overdoseren op die shit lijkt me echt een hel.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Overdoseren lijkt me inderdaad niet zo prettig, maar als je weet wat het is heb ik best goede verhalen gehoord over bepaalde 2C-X-NBOMe's.
A
AlphaTaurusLid
01-01-2024, 00:00
#3
I Love Shrooms, hoeveel µg stel je dan voor? Ik heb 100 µg zegels... Gewoon door midden knippen?
A
AlphaTaurusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hey mensen ik ben van plan één van deze weken mijn eerste trip te gaan doen, heb er echt zin in maar twijfel sterk over de dosis die ik onder m'n tong zou leggen. Als ik google wat de beste dosis is als eerste trip krijg ik verschillende meningen. Ik dacht iets van een 150 µg? Ik zal deze trip ook jammer genoeg alleen moeten doen omdat niemand van mijn vrienden geintresseerd is in psychedelica. Ik heb 0,0 tripervaring maar ben wel paar keer goed van de kaart geweest van xtc en wiet... Als setting had ik een rustige namiddag in het park voorzien met men oortjes waar ik dan in mijn trip kan opgaan met leuke muziek in mijn oren.

Wat denken jullie nu over dit alles? Ik heb gehoord dat LSD overrated is en ik wil ZEKER niet te licht gaan trippen...

MVG


Ow misschien nog wat bijkomende info: 19 jaar, 1,80m, 82 kg
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb nog nooit lsd gedaan maar wel eens 2cb ofzo. Ik raad je sterk aan om zoiets de eerste keer niet alleen en niet buiten te doen. Vertrouwd is altijd het fijnst. Is er echt niemand die je gezelschap wilt houden? Ze hoeven niet mee te doen maar kunnen dan wel een beetje op je letten/voor je zorgen toch
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zou eerst een keertje truffels proberen. LSD is niet veel heftiger in mijn opinie, maar het duurt wel veel langer. Als het je niet bevalt ben je er met truffels binnen 4 uur vanaf, met LSD duurt dat zo'n 8-12 uur. Doe het sowieso niet alleen en doe het niet buiten de eerste keer.

150ug is een mooie begindosis met LSD, maar ik raad je dus aan om niet gelijk met LSD te beginnen. Een dosis beginnerstruffels laat je mooi kennis maken met psychedelica zonder dat je er lang aan vast zit. Psychedelica moet je simpelweg niet haasten...
A
AlphaTaurusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor de reactie! Ja het zal zowizo alleen zijn, ik kan het wel op mijn kamer doen als het dan echt moet. Ik kan wel wat lichtjes ophangen etc. Het probleem is ook dat ik niet aan truffels kan geraken maar wel aan LSD. Dus misschien gewoon best niet doen dan? :(
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Truffels kun je kopen in de Smartshop. Je komt uit België begrijp ik?

In je eentje voor het eerst psychedelica proberen zou ik sowieso nooit aanraden, omdat je niet weet wat je kunt verwachten. De effecten kunnen je overweldigen en als je in je eentje in een bad trip geraakt heb je niemand die je eruit kan praten. Dat worden 12 hele nare uren.

Je besluit natuurlijk zelf of je het doet of niet, maar ik zou het persoonlijk niet doen. In je eentje kun je niet met anderen praten, je kunt alleen maar nadenken...
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lsd lijkt qua werking heel veel op xtc. Heeft ook hetzelfde werkingsmechanisme (beiden zijn dopamine/serotonine/adrenaline agonisten)
Als je van xtc houdt, zul je hoogst mogelijk ook een liefhebber van lsd worden.
Zou alleen wel met een halve beginnen. Of laten we zeggen niet meer dan 120, zodat je jezelf gelegenheid creeert een indruk te krijgen van een milde dosis.
Mocht dit bevallen kun je een volgende keer alsnog een hogere proberen.

Serotonine en adrenaline verhogende middelen worden in de Zorg zoal voorgeschreven aan mensen die lijden aan straatvrees. Meestal als ik lsd binnen inneem krijg ik wel zin om naar buiten te gaan.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
LSD werkt inderdaad voornamelijk op de serotoninereceptoren, maar om het nou te vergelijken met XTC vind ik ook weer wat overdreven...

Frenzel zei:
Serotonine en adrenaline verhogende middelen worden in de Zorg zoal voorgeschreven aan mensen die lijden aan straatvrees. Meestal als ik lsd binnen inneem krijg ik wel zin om naar buiten te gaan.
Klik om te vergroten...

LSD verhoogt de serotoninerelease niet, LSD bind zich aan de serotoninereceptoren en imiteert serotonine gedeeltelijk. Het is dan ook niet een middel wat je supersociaal maakt en veel mensen blijven onder invloed van LSD liever op gepaste afstand van de buitenwereld.

Niet echt een goede tip dus...
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#11
SmartieAndMe zei:
LSD werkt inderdaad voornamelijk op de serotoninereceptoren, maar om het nou te vergelijken met XTC vind ik ook weer wat overdreven...

Frenzel zei:
Serotonine en adrenaline verhogende middelen worden in de Zorg zoal voorgeschreven aan mensen die lijden aan straatvrees. Meestal als ik lsd binnen inneem krijg ik wel zin om naar buiten te gaan.
Klik om te vergroten...

LSD verhoogt de serotoninerelease niet, LSD bind zich aan de serotoninereceptoren en imiteert serotonine gedeeltelijk. Het is dan ook niet een middel wat je supersociaal maakt en veel mensen blijven onder invloed van LSD liever op gepaste afstand van de buitenwereld.

Niet echt een goede tip dus...
Klik om te vergroten...

Lsd zijn werkingsmechanisme is analoog aan dat van xtc en een stof als scopolamine heeft dat bijvoorbeeld ook zo dat het zowel je dopamine, je serotonine, als ook je adrenaline gehalte verhoogt.
Een verschil is dat xtc als normaal hallucinogeen geclassificeerd is. Lsd is een zwaar hallucigeen.
Bij een normaal hallucinogeen moet je de gewenste dosis in een keer innemen. Als het effect dan niet bevredigt en je wilt dat het sterker wordt, dan moet je een hogere dosis dan de voorafgaande erbij nemen, terwijl je bij een zwaar hallucinogeen de effecten al zou kunnen versterken met een dosis die lager is dan de voorafgaande dosis.

Wat je zegt over het binden aan de receptor is een bijkomstige eigenschap op de serotonine verhogende eigenschap, wat een mogelijke verklaring is voor de zwaardere werking.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Frenzel zei:
Lsd zijn werkingsmechanisme is analoog aan dat van xtc en een stof als scopolamine heeft dat bijvoorbeeld ook zo dat het zowel je dopamine, je serotonine, als ook je adrenaline gehalte verhoogt.
Klik om te vergroten...

Waar heb je dat gelezen? LSD zal misschien alle waarden wel een beetje verhogen vanwege de stress die je hersenen ervaren maar het is niet de hoofdwerking.

De hoofdwerking van XTC is dat het alle poorten opengooit en alle serotonine die je al in je brein beschikbaar hebt released.

De hoofdwerking van LSD is dat het een vergelijkbare vorm heeft als serotonine en dus kan binden aan de serotoninereceptoren. Dat werkt hetzelfde als Psylocibine, 2-CB en nog een aantal middelen. Er is niet helemaal duidelijk waarom dat nu hallucinogene effecten teweeg brengt, maar wel dat het via de 5-HT receptor gaat.

Het verhogen van de serotoninewaarden gebeurt voor zover ik kan vinden helemaal niet bij LSD. Er bestaan wel vermoedens dat LSD ook de dopaminereceptor beïnvloed, maar ik kan nergens vinden waarom LSD dopamine zou releasen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat vanwege de hoeveelheid informatie die er binnenkomt onder invloed van LSD, je lichaam stress ervaart en daardoor dopamine released.

Om die reden zijn de hallucinaties van bijvoorbeeld overmatig XTC gebruik ook compleet anders dan de hallucinaties die je van LSD kunt ervaren.
A
AlphaTaurusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hmm, misschien gewoon licht tripje maken op 100µg dan? Dan kan er toch niks misgaan?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zolang je positief weet te blijven kan er niks misgaan nee!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor de eerste keer kun je het beter onder de 100mics houden. Je zult er zeker wat van voelen dan, valt het tegen dan neem je een volgende keer wat meer. De eerste keer zal sowieso intenser zijn. Bovendien heb je nog geen ervaring met psychedelica, dus je weet ook niet of je het leuk vind en wat je kan hebben.

Verder kun je ook echt beter binnen beginnen, je merkt vanzelf of je naar buiten kan/wil.

Frenzel moet verder echt eens beter op wikipedia naar de werking van drugs in de hersenen gaan kijken. XTC is geen tripmiddel, LSD wel. De uitleg van Smartieandme over de werking klopt gewoon...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
AlphaTaurus zei:
I Love Shrooms, hoeveel µg stel je dan voor? Ik heb 100 µg zegels... Gewoon door midden knippen?
Klik om te vergroten...

100mics kan prima, zou zeker niet meer doen. Je kan ook de helft nemen, alhoewel dat misschien weer kan tegenvallen. Is lastig om daar advies in te geven. Een vriend van mij deed laatst 100mics voor het eerst en had een mooie en redelijk heftige trip. Maar hij heeft wel veel ervaring met paddo's. Heb je ze laten testen? Of is je verteld dat er 100mics op zit? Vaak zijn ze wel wat minder sterk helaas.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat klopt. Vaak zijn ze minder sterk als ze zeggen.

Persoonlijk voel ik me er het prettigst bij om een lage dosis lsd te nemen. Ook nu ik al bekend ben met het gebruik ervan.
Het best vind ik als je net niet gaat hallucineren, zodat je nog wat lekkers kunt gaan eten met een kopje thee erbij. Dat als je hem aan het eind van de middag inneemt, je het s nachts gewoon weer kunt slapen, en dan slaap je wel zooo lekker he. Ook dat eten is dan heel lekker.
Maar bij een hoge dosis ben je om 6uur s morgens nog steeds wakker en pas later krijg je weer honger. Kun je ook een keer meegemaakt heben, maar de meesten willen dat niet overdoen. Soms was het gewoon TE heftig. Dan krijg je verwardheid. Opgevolgd door een migraine achtige koppijn als uitwerking. Iedereen die lsd gebruikt zou dat eens een keer kunnen meemaken omdat je vanuit het verlangen dat je hebt naar de kick altijd op zoek gaat naar de hoogst mogelijke dosis.
Zodat je net wel of net niet gaat hallucineren.
Dus soms maak je een fout.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#18
SmartieAndMe zei:
Frenzel zei:
Lsd zijn werkingsmechanisme is analoog aan dat van xtc en een stof als scopolamine heeft dat bijvoorbeeld ook zo dat het zowel je dopamine, je serotonine, als ook je adrenaline gehalte verhoogt.
Klik om te vergroten...

Waar heb je dat gelezen? LSD zal misschien alle waarden wel een beetje verhogen vanwege de stress die je hersenen ervaren maar het is niet de hoofdwerking.

De hoofdwerking van XTC is dat het alle poorten opengooit en alle serotonine die je al in je brein beschikbaar hebt released.

De hoofdwerking van LSD is dat het een vergelijkbare vorm heeft als serotonine en dus kan binden aan de serotoninereceptoren. Dat werkt hetzelfde als Psylocibine, 2-CB en nog een aantal middelen. Er is niet helemaal duidelijk waarom dat nu hallucinogene effecten teweeg brengt, maar wel dat het via de 5-HT receptor gaat.

Het verhogen van de serotoninewaarden gebeurt voor zover ik kan vinden helemaal niet bij LSD. Er bestaan wel vermoedens dat LSD ook de dopaminereceptor beïnvloed, maar ik kan nergens vinden waarom LSD dopamine zou releasen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat vanwege de hoeveelheid informatie die er binnenkomt onder invloed van LSD, je lichaam stress ervaart en daardoor dopamine released.

Om die reden zijn de hallucinaties van bijvoorbeeld overmatig XTC gebruik ook compleet anders dan de hallucinaties die je van LSD kunt ervaren.
Klik om te vergroten...
Waar ik het heb gelezen weet ik niet meer.
Wat je zegt geloof ik.
Het mechanisme verschilt misschien een beetje, maar het resultaat is verhoging van dopamine, serotonine, en noradrenaline, wat ervoor zorgt dat de ervaring als magisch wordt beleefd.
Lsd en psylocine zijn tryptamine derivaten die door het lichaam als serotonine worden herkend en daarom hun weg vinden naar de receptor die eigenlijk alleen voor de serotonine bestemd is. Aangezien de receptor er veel tijd voor nodig heeft om een tryptamine te verwerken, moet de serotonine wachten om in de receptor verwerkt te worden, want serotonine wordt heel snel door die receptor verwerkt. Door het gebruik van een tryptamine hoopt zich dus serotonine op en wanneer die receptor weer vrij gemaakt is van de tryptamine, krijgt het een overmaat aan serotonine te verwerken en dat verklaart de kick die wij voelen.
Maar de tryptamine geeft natuurlijk ook een kick op het moment dat die in de receptor blijft zitten.

De stof mdma is een voorloper op een bepaald tryptamine en in het lichaam wordt mdma daarin omgezet waardoor het ook de eigenschappen gaat vertonen die daarbij horen zoals je zelf al hebt uitgelegd. Dat tryptamine kun je zien als een afbraak product van mdma dat weer nog verder afgebroken moet worden. Bij 2cb gaat dat volgens mij ook ongeveer zo, want 2cb is geen tryptamine derivaat.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Frenzel zei:
Waar ik het heb gelezen weet ik niet meer.
Wat je zegt geloof ik.
Het mechanisme verschilt misschien een beetje, maar het resultaat is verhoging van dopamine, serotonine, en noradrenaline, wat ervoor zorgt dat de ervaring als magisch wordt beleefd.
Lsd en psylocine zijn tryptamine derivaten die door het lichaam als serotonine worden herkend en daarom hun weg vinden naar de receptor die eigenlijk alleen voor de serotonine bestemd is. Aangezien de receptor er veel tijd voor nodig heeft om een tryptamine te verwerken, moet de serotonine wachten om in de receptor verwerkt te worden, want serotonine wordt heel snel door die receptor verwerkt. Door het gebruik van een tryptamine hoopt zich dus serotonine op en wanneer die receptor weer vrij gemaakt is van de tryptamine, krijgt het een overmaat aan serotonine te verwerken en dat verklaart de kick die wij voelen.
Maar de tryptamine geeft natuurlijk ook een kick op het moment dat die in de receptor blijft zitten.

De stof mdma is een voorloper op een bepaald tryptamine en in het lichaam wordt mdma daarin omgezet waardoor het ook de eigenschappen gaat vertonen die daarbij horen zoals je zelf al hebt uitgelegd. Dat tryptamine kun je zien als een afbraak product van mdma dat weer nog verder afgebroken moet worden. Bij 2cb gaat dat volgens mij ook ongeveer zo, want 2cb is geen tryptamine derivaat.
Klik om te vergroten...

Het zijn interessante theorieën die je er op na houdt Frenzel, maar zonder fatsoenlijke bron kunnen we hier natuurlijk weinig mee.

Laten we voorop stellen dat de precieze werking van alle drugs in de hersenen nog onbekend zijn, omdat we simpelweg nog niet precies weten hoe de hersenen werken (zowel van mensen als overige dieren).

Desalniettemin is er wel redelijk wat onderzoek gedaan naar de werking van bijvoorbeeld LSD of MDMA met name in de hersenen van dieren. Dit geeft dus een voorzichtige benadering van de werking in het menselijk brein.

Algemeen geaccepteerd hierin is dat psychedelische drugs zoals LSD, Paddo's, Mescaline, 2-CB, etc. het hallucinogene effect veroorzaken door direct te binden aan de zogenoemde 5-HT2A receptoren. Een specifieke sub receptor van het serotonine systeem. De precieze werking is veel complexer dan dat, maar dit is zeer waarschijnlijk de verklaring voor het specifieke hallucinogene effect.

MDMA daarentegen bindt niet direct aan bepaalde receptoren, maar zorgt ervoor dat lichaamseigen serotonine, dopamine en adrenaline wordt vrijgemaakt (gereleased) en remt daarbovenop de heropname van deze stoffen. Hierdoor ontstaat er tijdelijk een overschot aan deze stoffen in de hersenen die vervolgens aan verschillende serotonine, dopamine en adrenaline receptoren gaan binden. Omdat MDMA veel meer affiniteit met het serotonine systeem heeft dan de overige, ontstaat er een liefde vol gevoel en kunnen er ook lichte hallucinaties optreden bij hoge doseringen. Er zal immers in steeds grotere mate lichaamseigen serotonine gaan binden ook aan de specifieke 5-HT2A receptoren. MDMA wordt echter niet als hallucinogeen middel geclassificeerd, maar als empathogeen. Een unieke klasse op zich. Als je al een vergelijking zou willen treffen, zou je kunnen zeggen dat MDMA een unieke combinatie van stimulerende, anti-depressiva en psychedelische effecten geeft.

Kort gezegd, LSD bindt aan bepaalde serotonine receptoren en MDMA maakt lichaamseigen serotonine vrij. Dit is een zeer groot verschil. En zeg nou eens eerlijk, de effecten van MDMA en LSD zijn toch ook gewoon heel anders? Er zitten kleine overeenkomsten tussen die twee, maar als je die logica gaat volgen zou je ook kunnen zeggen dat Amfetamine en MDMA een vergelijkbaar effect hebben...

Maargoed, genoeg gepraat over de werking van verschillende drugs als je het mij vraagt. Ik denk niet dat de TS hier heel veel aan heeft als ik eerlijk ben.

Voor de TS is het goed zich te realiseren dat hoewel er zeer kleine overeenkomsten tussen MDMA en LSD zijn, het echt twee verschillende drugs zijn die ook echt een ander effect geven. MDMA geeft eigenlijk iedereen een redelijk gelijkwaardig effect en is daar behoorlijk consequent in. Voor tripmiddelen geldt dat elke keer weer anders is. Set en Setting spelen daarbij een veel belangrijkere rol. Bovendien is het goed om te weten dat er heel mensen MDMA leuk vinden, maar veel minder mensen vinden trippen leuk. Voor trippen geldt, je zult de controle uit handen moeten geven en het laten gebeuren.

Mijn laatste advies, neem maximaal 100mics de eerste keer, begin in iedergeval binnen, doe het bijvoorkeur toch echt niet alleen. En lees jezelf zo goed mogelijk in. Een goed startpunt hiervoor zijn de verschillende handboeken in dit forum, maar ook wikipedia of erowid bevat veel informatie.

Bedenk goed of je het wil en er klaar voor bent. Zo ja, geniet!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Om even de aandacht terug te leggen bij de TS inderdaad:

Je kunt het zegel doormidden knippen en dan zul je rond de 50ug hebben. Echter, 50ug is een lage dosis en het kan dus een verspilling van je avond/zegel zijn. Het is met LSD beter om ineens de dosis te nemen die je wilt. Je kunt binnen 2/3 uur nog bij nemen uit mijn hoofd, maar mijn ervaring met bijnemen is dat het de trip meer verlengd dan het versterkt.

Als je zeker weet dat het 100ug is, kun je beter een hele zegel nemen denk ik. Mijn eerste trip was 120ug en dat was uitstekend te handelen (ik had echter wel ervaring met tripmiddelen).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."