Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLSD iets voor mij

LSD iets voor mij

26 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
E
ElisaElisaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey :)
Ik ben nieuw op dit forum (heb me net ook voorgesteld).
Ik ben momenteel erg nieuwsgierig naar LSD. Ik heb heel lang gedacht dat tripmiddelen niet aan mij besteed zouden zijn omdat ik bang ben psychotisch te raken. Ik heb op wiet meerdere malen een slechte trip gehad waarbij ik enorm paranoide raakte en dacht dus dat ik van tripmiddelen dan ook vast angstig zou worden. Sinds een half jaar gebruik ik af en toe ketamine en dat geeft me ook wel tripachtige effecten waar ik juist heel erg blij van word en daarom ben ik nu toch ook wel nieuwsgierig naar LSD. Heeft iemand enig idee of het een terechte gedachte is dat de paranoia op wiet voorspellend is voor een negatieve ervaring met LSD?

Groejes Elisa
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Elisa,

Ben je ook echt psychose gevoelig? Zit dat in je familie bijvoorbeeld? Als dat het geval is, zou ik je per definitie afraden psychedelica te gebruiken.

De paranoia bij wiet bij jou is niet direct een indicatie dat je dit ook zult ervaren bij lsd. Lsd is namelijk een heel anders functionerend middel dan wiet. In mijn eigen ervaring merk ik bij cannabis dat wanneer ik het met grote regelmaat gebruik, de paranoia bijna gegarandeerd zal komen. Dat ik het met grote regelmaat gebruikte is al wel een tijd geleden, moet ik erbij zeggen. Maar ik denk dat het nog steeds op die manier zal werken.

Lsd daarentegen is door snelle tolerantie ontwikkeling in eerste instantie al niet in diezelfde mate met grote regelmaat te gebruiken. Lsd is ook meer een versterker van gedachten, gevoelens en percepties. Het is bij lsd meer een kwestie van wat jijzelf inbrengt, wat bepalend zal zijn voor jouw tripbeleving. Als jij er dus nu al ingaat met de angst psychotisch of paranoide te worden, dan vergroot je de kans op bad gaan enorm. Echt psychotisch worden de meeste mensen niet, omdat dat meer een genetische kwestie (aanleg daarvoor) is volgens mij. Maar iedereen kan zichzelf in een paniekaanval denken en dit is door het feit dat lsd alles immens versterkt niet te onderschatten. Zoek dus uit of je echt psychose gevoelig bent en zo ja: doe het per definitie niet. Ben je niet psychose gevoelig, maar erg bang om bad te gaan (paniek aanval, extreme paranoia), doe het dan ook niet. Doe het alleen als je voor jezelf kunt accepteren dat een psychedelische trip pieken én dalen heeft. En dat je weet dat je in zo'n dal kunt accepteren dat het even minder gaat.

Ik vraag me af, waarom niet eerst truffels/paddo's? Deze hebben een aanzienlijk kortere werkingsduur en zijn in mijn ogen daardoor meer geschikt voor een eerste kennismaking met de meer klassieke psychedelica.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi @ElisaElisa

Ten eerste... welkom op het forum! Goed advies al van Mindless. Bij echte psychose-gevoeligheid of mentale problemen kun je beter geen tripmiddelen gebruiken. Negatieve ervaringen met wiet hoeven niets te zeggen over hoe je eerste trip zal verlopen. Het zijn echt andere middelen. Wel zou ik je nog een paar belangrijke tips mee willen geven voor als je wilt experimenteren:
* Trip in een veilige omgeving waar je niet gestoord kunt worden. Bij voorkeur dus in je eigen huis.
* Trip enkel als je fysiek en mentaal lekker in je vel zit. Dit heeft echt een enorme impact op je trip!
* Neem de eerste keer een bescheiden dosis (7-12 gram truffels of 50-100 ug LSD). Meer kan later altijd nog.
* Laat je gaan! Hiermee bedoel ik dat je het beste alles los kunt laten en niet moet proberen de trip te sturen.

Voor wat betreft het ideale middel om voor het eerst mee te beginnen... Er valt voor zowel LSD als truffels iets te zeggen. LSD heeft als nadeel dat het (veel) langer duurt maar is voor veel mensen wel wat minder chaotisch. 2-CB is eigenlijk ook wel een leuke manier om het trippen te verkennen. Voor de meeste mensen is 2-CB een relatief mild tripmiddel met een euforisch randje.

Geniet ervan! Laat je hier even weten hoe het verder is gegaan?
Eik

P.S. Zag dat je jezelf een "laatbloeiertje" noemde in je introductie. Ben wel nieuwsgierig in welke leeftijdscategorie je valt...
E
ElisaElisaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt @Eik en @Mindless. Ik ga me eens verdiepen in truffels en 2-CB.
Ik ben psychisch verder heel stabiel en zit over het algemeen prima in mn vel dus wat dat betreft zit het wel goed. Oh, en ik ben midden 30 :)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zelf ga ik bijna altijd slecht op wiet maar nooit op paddo's of lsd. Bij psychedelica is het van belang dat jij je van te voren al goed voelt, en dat je tript in een fijne omgeving. Voor de één is dat met vrienden op het strand, voor de ander alleen in het bos. Neem iets mee waarmee jij jezelf kunt afleiden als het wat minder gaat. Bij mij is dat lievelingsmuziek op mijn mp3speler. Tripse!
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hi

Leuk dat je LSD wilt proberen.
LSD kan het leven op een positieve manier veranderen.
Ik heb het vaker gedaan en ben elke keer een stapje verder gegaan en dieper geweest na mate ik wist wat het was.

Je moet als persoon al wel dicht bij jezelf staan. Als je als persoon onzeker bent en in het leven niet goed weet waarom dingen gebeuren dan kan dat in zo een trip naar voren komen.

De personen met wie je het doet maken dus veel uit. Zoals werd aangegeven zal ik het thuis doen in je eigen veilige omgeving voor de eerste keer.

Met LSD ben je niet helemaal wappie zo als veel mensen denken. Je bent behoorlijk helder en ziet dingen veranderen en bewegen. En je hersens zijn zo geprikkeld dat je soort intelligentie krijgt. Met de juiste personen krijg je de mooiste gesprekken.
En kunnen dingen goed op zijn plaats vallen.

Wil je voorkomen dat je in een bad trip terecht komt? Wat ik het fijnst vind is om MDMA te nemen, een lage dosis. 60mg en als we daar dan in zitten nemen we de zegels pas. Zo zitten we allemaal in de happy sfeer als de lsd gaat beginnen. Na een 3 uurtjes nemen we weer bij. Bij ons in de vriendengroep doen veel mensen het zo en gaat er eigenlijk ook weinig mis.
Maar de MDMA moet een bijzaak zijn dus heel licht.

Ik las daarnaast ook verschillende suggesties zoals paddo's en 2cb.
Maar LSD is uniek en eigenlijk zou iedereen het een keer moeten ervaren in zijn leven als die daar klaar voor is.

Veel succes :)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Om even in te haken op bovenstaande reactie... precies, LSD is uniek, daarom zou ik zeker afraden de eerste keer (keren) te gaan combineren met MDMA. Het lijkt mij ook een fantastische combinatie die ik zeker nog een keer ga proberen (ik vind 2C-B met MDMA al heel leuk) maar ik ben van mening dat het belangrijk is dat je de afzonderlijke effecten van de stoffen goed kent, voordat je gaat combineren. Combinaties kunnen onvoorspelbaar uitpakken. Hou er ook rekening mee dat stimulanten en LSD bepaalde overeenkomsten in bodyload (m.n. spierspanning) hebben. Ik kan me voorstellen dat dit best heftig kan worden in de combinatie.

Daarnaast denk ik dat combineren met een genotsmiddel zoals MDMA af en toe een extraatje moet kunnen zijn maar niet de standaard wanneer je je op het terrein van een serieus tripmiddel zoals LSD gaat begeven. Ik snap de angst voor verkeerd gaan, maar je zult dat toch als risico moeten aanvaarden (met natuurlijk wel de juiste voorbereiding zoals hierboven beschreven om de kans erop zoveel te verkleinen). Standaard MDMA als basis nemen voor een ‘happy vibe’ als je LSD gaat gebruiken is ergens een beetje cheaten vind ik :wink: vluchten voor wat inherent verbonden is (kan zijn) aan psychedelica.

Veel succes en plezier!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Helemaal eens met Roze olifant. Het was leuk om eens mdma met lsd te combineren (helaas voor mij wel een mislukte candyflip), maar het is imo ook belangrijk om stoffen afzonderlijk te gebruiken om ze echt te leren kennen. Met name psychedelica. Psychs zijn zulke complete middelen op zichzelf juist omdat de moeilijke momenten niet overgeslagen worden. Als je altijd mdma erbij gebruikt om maar nooit iets vervelends te hoeven voelen doe je jezelf denk ik geen gunst. In plaats van door zulke dingen heen te werken hou je ze op een afstand en vergroot je de angst om maar ooit iets moeilijks te voelen.

Jen zei:
Ik las daarnaast ook verschillende suggesties zoals paddo's en 2cb.
Maar LSD is uniek en eigenlijk zou iedereen het een keer moeten ervaren in zijn leven als die daar klaar voor is.
Klik om te vergroten...
Hetzelfde valt imo te zeggen voor paddo's. :wink: Ik denk dat mensen niet goed kennis gemaakt hebben met psilocybine als gedacht wordt dat het onderdoet voor lsd. Psilo is niet te onderschatten en net zo'n heavyweight en bijzonder psychedelicum als lsd.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze olifant zei:
Standaard MDMA als basis nemen voor een ‘happy vibe’ als je LSD gaat gebruiken is ergens een beetje cheaten
Klik om te vergroten...

Dat is het ook cheaten om niet fout te gaan.
Ik gebruik het met MDMA en zonder.
Ik ben zelf nog nooit fout gegaan maar mensen om mij heen wel en dat kan dan jou hele trip verpesten. Het zijn ook vaker de vrouwen die fout gaan zoals ik dat heb ervaren. MAAR elke keer als dat gebeurde waren dat de momenten dat iemand geen MDMA gebruikte.
Dus mijn advies is gewoon goed. De eerste keer LSD leren kennen met een hulpmiddel om niet fout te gaan wat is daar mis mee?
Dan kan je later daarna wel proberen zonder nu je weet wat je te wachten staat.

Roze olifant zei:
Hou er ook rekening mee dat stimulanten en LSD bepaalde overeenkomsten in bodyload (m.n. spierspanning) hebben.
Klik om te vergroten...

Als je 150mg MDMA neemt dan sta je daar natuurlijk helemaal stijf van. Daarom zei ik ook 60mg dat geeft een lichte euforie. Je kan ook 40mg doen als je lichter weegt.
Het moet op de achtergrond spelen en niet op de voorgrond. Ook geen pillen maar kristallen.

Mindless zei:
Hetzelfde valt imo te zeggen voor paddo's. :wink: Ik denk dat mensen niet goed kennis gemaakt hebben met psilocybine als gedacht wordt dat het onderdoet voor lsd
Klik om te vergroten...

Ik heb hawaiiaanse paddo's gedaan een aantal keer. Wat was dat heftig zeg! Niet normaal. Maar ook helemaal de controle kwijt. Met LSD veel meer controle. Zou dan niet snel meer doen. Wil de controle houden.
Veel stukken dat een zwart gat is en LSD heeft dat niet.

Maar het is goed dat ze verschillende ervaringen leest en daaruit haar eigen conclussie kan trekken.
Bij iedereen werkt het anders en de geest is toch een complex iets :)
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Roze olifant je hebt het goed verwoord want ik snap jou ook.
Ik doe het af en toe ook vanaf nuchtere staat. Maar mijn voorkeur gaat uit met M.

Met keta vind ik het ook het leukst om het vanaf nuchtere staat te gebruiken en de rest van de avond niks.
Dus ik ben van beide!
Want hou ook van mixen op zijn tijd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je beslist controle wilt hebben, dan is psilocybine niet zo handig nee. Maar ga lang genoeg door met LSD en die drang kan je ook weleens duur komen te staan hoor.

Ik bedoelde alleen dat beide middelen (imo) wel in dezelfde league vallen. Als psilocybine een echte kans gegeven wordt (voldoende dosering, meerdere keren proberen, bereid zijn controle uit handen te geven, juiste setting), dan zal het voor de meeste mensen denk ik snel duidelijk worden dat een goede psilocybine ervaring iets is dat je niet gemist wilt hebben.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Maar ga lang genoeg door met LSD en die drang kan je ook weleens duur komen te staan hoor.
Klik om te vergroten...

Ik ben begonnen met 100ug in het verleden en heb daarna steeds een keertje hogere dosis gebruikt.
Uiteindelijk 400ug gebruikt was heftig maar super leuk! Natuurlijk heb je niet de controle helemaal maar ik kan tot de dag van vandaag nog herinderen hoe het was gegaan allemaal. Dat heb ik met die paddo's niet..
Daarom vind ik paddo's veel heftiger dan LSD.

Het is ook een drugs dat je een paar keer gebruikt en dan heel lang niet meer (bij mij iig) Nu we het er over hebben denk ik ook dat het wel weer tijd is om een mooie avond te organiseren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wel apart dat je je er niet veel van kunt herinneren. Voelde je je heen en weer geslingerd worden?
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja knalde helemaal uit elkaar!
Iedereen niemand wist meer hoe of wat een lang verhaal. Daarna nog eens gedaan weer het zelfde.
Wat ik wel heerlijk vind is die lachkick bij het begin krijg je die ook met truffels?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb geweldige avondjes met urenlange lachkicks meegemaakt ja! Maar trip nu meestal alleen en dan heb ik dat niet. :wink:

Ik denk dat als je de controle meer loslaat je niet meer zo heen en weer geslingerd wordt. En dan kun je veel beter in je opnemen en onthouden wat er allemaal gebeurt.

Edit: de echt intense shit heb ik ook moeite mee om voor de geest te halen hoor. Dat is zo over the top dat ik het me meestal pas weer kan herinneren tijdens een andere trip of met wiet.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Met LSD heb ik letterlijk de muren zien smelten zo onder mijn voeten door op 20cm afstand. Kan het me nog herinderen ook :)

Was ook wel jong met paddo's dus dat kan natuurlijk ook een rol hebben gespeeld.

Wil die lachkick zo graag weer meemaken maar die trip vind ik zo heftig. hawaiiaanse is natuurlijk ook een heftige. Daarom dacht ik aan truffels die zijn relatief licht dacht ik.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jen zei:
Dat is het ook cheaten om niet fout te gaan.
Ik gebruik het met MDMA en zonder.
Ik ben zelf nog nooit fout gegaan maar mensen om mij heen wel en dat kan dan jou hele trip verpesten. Het zijn ook vaker de vrouwen die fout gaan zoals ik dat heb ervaren. MAAR elke keer als dat gebeurde waren dat de momenten dat iemand geen MDMA gebruikte.
Dus mijn advies is gewoon goed. De eerste keer LSD leren kennen met een hulpmiddel om niet fout te gaan wat is daar mis mee?
Dan kan je later daarna wel proberen zonder nu je weet wat je te wachten staat.
Klik om te vergroten...

Daar verschillen we dan toch over van mening. Ik weet dat trippen heel naar kan zijn, ik ken de verhalen, heb bovendien zelf ook moeilijke trips en moeilijke momenten in trips gehad. Ik heb afgelopen weekend nog ALD-52 gebruikt en het even lastig gehad in de come up - die erg overweldigend was - en me maar weer eens even goed beseft hoe kwetsbaar deze middelen je maken, en hoe relatief makkelijk het toch ook de 'verkeerde' kant op kan gaan, zeker op wat hogere doseringen.

Desondanks, MDMA als preventief middel gebruiken tegen een mogelijke bad trip vind ik per definitie geen goed idee, en al helemaal niet de eerste keer. Ik vind eigenlijk dat als je tripmiddelen gaat nemen het risico op een moeilijke trip maar moet kunnen accepteren, hoe moeilijk of vervelend zo'n trip ook kan worden. Als je een grote angst voor een nare trip koestert moet je simpelweg niet trippen. MDMA geeft ook geen garantie dat het goed gaat, ook al vergroot het wellicht de kans.

Precies wat Mindless zegt: 'Psychs zijn zulke complete middelen op zichzelf juist omdat de moeilijke momenten niet overgeslagen worden. Als je altijd mdma erbij gebruikt om maar nooit iets vervelends te hoeven voelen doe je jezelf denk ik geen gunst. In plaats van door zulke dingen heen te werken hou je ze op een afstand en vergroot je de angst om maar ooit iets moeilijks te voelen.'

Ik kan het eigenlijk niet beter verwoorden dan dat.

Daarbij is het toch ook veel puurder om een first timer kennis te laten maken met LSD ansich, in plaats van iemand direct de combinatie met MDMA voor te schotelen 'want het zou maar eens kunnen gebeuren dat...'. Daarmee geef je een beginner ook niet echt de goede boodschap mee, vind ik. LSD is al zo'n compleet en bijzonder middel op zichzelf, het heeft alles al in zich, het heeft m.i. MDMA totaal niet nodig. Ik zou de combi lekker bewaren voor later. Maar goed, we hoeven het niet overal over eens te zijn.

P.S.: Er is bij mijn weten geen geslachtsverschil in de neiging tot het ervaren van een bad trip. Is meer een kwestie van set en setting. Verder ook zaken als persoonlijkheid, algemene psychische gesteldheid/bagage, dosering, etc.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jen zei:
@Roze olifant je hebt het goed verwoord want ik snap jou ook.
Ik doe het af en toe ook vanaf nuchtere staat. Maar mijn voorkeur gaat uit met M.

Met keta vind ik het ook het leukst om het vanaf nuchtere staat te gebruiken en de rest van de avond niks.
Dus ik ben van beide!
Want hou ook van mixen op zijn tijd.
Klik om te vergroten...

Snap ik hoor! Ik ben zelf ook wel heel benieuwd naar de candy flip en ook zeker van plan dit eens te gaan proberen. Ik vind 2C-B en MDMA al zeer nice, dus ik kan me voorstellen dat LSD en MDMA een keiharde knaller kan worden als het goed valt.

Wat ik wel jammer vind is dat ik 2C-B op zichzelf wat lafjes/flauw ben gaan vinden sinds ik de combinatie met MDMA ken. Ik doe het bewust niet altijd samen omdat ik er geen gewoonte van wil maken, maar het speelt wel altijd even door mijn hoofd als ik 2C-B gebruik omdat ik weet dat MDMA de ervaring een flinke euforie/loveboost geeft. En dat is, tja, gewoon erg leuk. :wink:

Nu ben ik in het geval van LSD niet zo bang dat ik het ooit flauw ga vinden, haha, het is nu eenmaal een veel completer psychedelicum en er is nog veeeeeeel te verkennen voor mij op dat terrein. Maar wat ik wel zou willen voorkomen is dat ik MDMA te vaak zou willen gaan inzetten.

Hoeveel ug LSD neem jij bij die 60 mg MDMA als ik vragen mag? Nogal off-topic misschien maar ben toch nog even benieuwd.
E
ElisaElisaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik hou erg van combineren met drugs maar ben zeker van plan de LSD (sowieso de 1e keer) alleen te gebruiken.
Ik kan waarschijnlijk aan 2C-B komen, dus zal dat eerst eens proberen. Las dat je als beginner tussen de 5 en 15 mg kunt nemen, iemand daar ervaring mee toevallig?
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#20
@ElisaElisa

Ik heb wel ervaring met 2-CB in dosissen van 10, 12, 18 en 26 mg. Ik vind 10 en 12 mg hele milde ervaringen die ik zou beschrijven als lichtelijk euforisch met een bescheiden (maar wel aanwezig) psychedelisch randje. Trippen zou ik het niet durven noemen. Hou er wel rekening mee dat veel mensen tijdens de come-up, die wel 2 uur kan duren, een ongemakkelijk/licht misselijk gevoel kunnen hebben. Bij mij gaat dat na de come-up altijd over.

Op 18-26mg veranderd de aard van de ervaring wel vind ik. Dan gaat het toch echt wat meer richting het psychedelische en het "echte" trippen. Zonder overigens het euforische te verliezen. Toch vind ik het ook in die doseringen veel minder heftig dan een normale dosering LSD of Psilocybine.

Het lijkt me heel verstandig om eerst wat te experimenteren met 2-CB voordat je aan de LSD begint. Het geeft je toch een beetje een beeld van wat trippen is. Al vind ik zelf LSD/Psilo uiteindelijk wel echt leuker en interessanter dan 2-CB. Als ik jou was zou ik voor die 15 mg gaan zodat het ook wat "trippy" effecten heeft...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."