Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBinnenkort misschien LSD proberen

Binnenkort misschien LSD proberen

42 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Neo-Shulginist top verwoord weer!

Nu ben ik benieuwd of er ook een soort van terugweg is? Als je het te bont maakt op jonge leeftijd en je merkt psychische problemen, zeg maar 10 a 20 jaar later, kan je de hersenen terug op de juiste manier stimuleren door middel van medicatie/therapie/technieken of is dit definitief?
C
Cruelti.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
toen ik 15 was speelde ik runescape.
Lobbys verkopen in varrock 200gp ea.
Noobs pken in de wildy
etc etc..
Wat een mooie tijd was dat
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen preek hier want ik snap het best vanuit jouw kant. Maar misschien wel wat uitleg van mijn kant om uit te leggen waarom iedereen steeds hetzelfde tegen je zegt :wink:

Vanaf je 14e levensjaar zitten eigenlijk alle hersencellen al op hun plek. Alleen zijn die hersencellen nog aan het leren hoe ze met elkaar moeten samenwerken. Dat gebeurt door miljarden verbindingen te leggen tussen de verschillende hersencellen. Tussen je 14e en 18e levensjaar is de emotionele ontwikkeling aan de beurt. In die leeftijd leer je emoties zoals boosheid, angst, verdriet, onzekerheid, stress (etc.) herkennen en verwerken. De manier waarop je omgaat met die emoties (copingsmechanismen) worden in die tijd fysiek vastgelegd in het brein.

Die ontwikkeling van het brein maakt 14- tot 18-jarigen dus kwetsbaar voor invloeden vanuit de omgeving. De kans bestaat immers dat wat zij leren in die periode letterlijk wordt vastgelegd in het brein. Als er dus sprake is van drugsgebruik dan verhoogt dat de kans op psychische problemen op latere leeftijd zoals depressie, verslaving, psychose, moeite met impulscontrole, moeite om relaties te onderhouden en allerlei gerelateerde mentale problemen.

Met die kennis in het achterhoofd vind ik de volgende uitspraak dus juist niet zo geruststellend:
smileys zei:
Ik snap het zeker. Maar het bijzondere eraan is dat ik van bijv, wiet oprecht dingen heb geleerd ik heb met bepaalde dingen een ander zicht erop gekregen. En daarom lijkt lsd mij ook heel gaaf dat je echt goed gaat nadenken over bijzondere dingen.
Klik om te vergroten...
Dat is namelijk precies een van de risico's; dat je in een belangrijke ontwikkelingsfase van je leven leert om emoties te reguleren met drugs. Je bent dan minder goed in staat om vanuit jezelf om te gaan met emoties. En dat is toch wel echt een belangrijke vaardigheid in het leven.

Een aanvullend probleem daarbij is dat de prefrontale cortex zich pas vanaf je 16e tot je 24e levensjaar zich volledig ontwikkelt. Dat deel van het brein is betrokken bij het plannen van gedrag, overzien van gevolgen van keuzes en bij het reguleren van genotsprikkels. Als je 15 jaar oud bent dan is dat deel van het brein dus nog niet zo goed ontwikkeld. Dat betekent dat het lastig is om altijd goed de gevolgen van bepaalde handelingen te overzien, en het betekent ook dat twee maanden een eeuwigheid kunnen lijken.

Dat herken ik dan weer een beetje in de volgende uitspraak:
smileys zei:
Dus ik denk dat ik er een maandje of 2 mee ga stoppen voor mijn eigen gezondheid en om het effect waar het voor bedoeld is weer terug te krijgen.
Klik om te vergroten...
Ik ben echt een ouwe saaie lul. Dus voor mij is twee maanden helemaal niks :sweatsmile: De tijd gaat echt steeds sneller naarmate je ouder wordt. Maar ik kan me nog wel herinneren dat toen ik 15-16 was ik het verschrikkelijk vond als ik een feestje moest missen ofzo omdat ik dan het gevoel had dat ik die achterstand nooit meer zou inhalen.

Maar je hebt natuurlijk alle tijd nog voor je. Na je 18e verjaardag heb je nog tientallen jaren om zoveel drugs te gebruiken als je wil. Hoe langer je wacht met drugs gebruiken, des te meer kans je jezelf geeft om je te ontwikkelen. Daardoor krijg je dus meer kansen in het leven, minder problemen en is het ook waarschijnlijker dat je goed in je vel (blijft) zit(ten). Op zich gun ik je nu het pleziertje van blowen, xtc, lsd, of weet ik veel wat. Want drugs kunnen best leuk zijn natuurlijk. Maar ik kijk ook naar wat er allemaal op het spel staat voor jou. En ik gun je eigenlijk nog meer een fijne toekomst. Want die duurt veel langer dan een avondje drugs :wink:

Deze infographic laat ook goed zien hoe de hersenontwikkeling verloopt:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
🐺PsyTekz zei:
@Neo-Shulginist top verwoord weer!

Nu ben ik benieuwd of er ook een soort van terugweg is? Als je het te bont maakt op jonge leeftijd en je merkt psychische problemen, zeg maar 10 a 20 jaar later, kan je de hersenen terug op de juiste manier stimuleren door middel van medicatie/therapie/technieken of is dit definitief?
Klik om te vergroten...
Haha, nouja, ik zal niet zeggen dat je sowieso voor het leven verpest bent als je gedurende je pubertijd drugs gebruikt. Sowieso hangt het nogal af van de gebruiksfrequentie, ingenomen dosis en andere omgevingsfactoren. Sowieso zijn er uiteraard flinke individuele verschillen. Dus er zijn wel wat onzekerheden. Maar in hersenscans bij mensen die tijdens hun vroege jeugd veel cannabis hebben gebruikt kun je bijvoorbeeld wel zien dat zij een kleinere hippocampus hebben; een gedeelte van het brein wat betrokken in bij korte termijngeheugen en ruimtelijk inzicht.

Wat betreft de emotie-regulatie zijn er natuurlijk wel therapieën die mensen daarmee (op latere leeftijd) om kunnen leren gaan, zoals cognitieve gedragstherapie. Maar dat zijn vaak langdurende en intensieve therapieën die niet heel hoge succespercentages weten te behalen. Als een achterstand er eenmaal is, dan kost het dus heel veel moeite om dat nog in te halen en de kans is aanzienlijk dat het niet meer helemaal lukt om de achterstand in te halen. Maar op individueel niveau is het gewoon lastig om daar harde uitspraken over te doen omdat zoveel factoren een rol kunnen spelen. Als je het op bevolkingsniveau bekijkt dan is er wel een sterke evidentie dat drugsgebruik tijdens de pubertijd nadelig is voor de mentale gezondheid.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#5
LSD is NEXT LEVEL! Heerlijk spul maar je moet wel weten wat je doet. Vrijdag avond LSD genomen. Hij kwam er lekker in. Later in de nacht probeerde ik te slapen en rookte nog wat wiet. En kwam in een hele andere wereld terecht met gekke entiteiten. En dat was een hele apparte maar ook angstige ervaring. Maar goed dat ter zijde. Wat ik hiermee wil vertellen is dat dit jouw ook kan gebeuren. Die angstige ervaring kan zo echt lijken ( wat op dat moment ook jouw realiteit is ) Dat je er zeker wat aan over kan houden wat hier al word vermeld. Ik zelf kan het de volgende dag relativeren of kan er een les uithalen en zie het vaak niet eens als een badtrip. Het is en blijft LSD. En het ligt ook een beetje aan de dosis die je zou willen nemen.

Jij bent naar mijn idee iemand die nieuwsgierig is naar verschillende middelen. ( wat ik zelf ook was ). En als je toch LSD neemt. Neem het dan in je eentje waar je je chill voelt en begin dan met 50 microgram inplaats van 200 microgram. 50 tot 70 microgram is wel te doen als je hier mee begint. En neem de eerste keer zeker niet bij. Als je toevallig een zegel hebt en je weet niet hoeveel microgram erop zit ( gemiddelde zegel zit tussen de 150 en 250 microgram ) . Neem dan een kwart zegel inplaats van een halfje. Wanneer je weet wat je staat te wachtten kan je gerust een halve of een hele nemen maar dat is wel voor de die hardst
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat verwacht je van de lsd? Wat denk je dat het precies doet?

Ik ga toch even in op je reactie dat je geen commentaar wil op je leeftijd. Ik snap dat je dat vervelend vind hoor, ik ben ook een kind/tiener geweest hahaha. (Heul lang geleden..)
15 is gewoon echt heel jong om je met zware middelen bezig te houden. Lsd is lichamelijk veel minder slecht als bv je xtc, zeker waar maar lsd geeft weer andere risico’s. Een bad trip kan echt je leven veranderen. Nu zal ik ophouden over je leeftijd!

Lsd staat bij mij ook nog op de wensen lijst om eens te doen.
s
smileysLid
01-01-2024, 00:00
#7
Goedemiddag. Ik heb wat hulp nodig van mensen die ervaren zijn met lsd. Ik ben een jongen 15jaar en gebruikt regelmatig xtc. Alleen ik merk dat ik het laatste tijd te erg heb genormaliseerd waardoor ik het heel vaak heb gebruikt. Dus ik denk dat ik er een maandje of 2 mee ga stoppen voor mijn eigen gezondheid en om het effect waar het voor bedoeld is weer terug te krijgen. Alleen nu vraag ik mij af is het dan wel een mogelijkheid om in de voorjaarsvakantie LSD uit te proberen? Ik heb gelezen dat het heel heftig kan zijn maar dat het ook kan tegenvallen. En ik vraag mij af is het wel slim om te doen een maand na veel xtc gebruikt te hebben of heeft mijn lichaam meer rust nodig. Graag hulp in de reacties en kom aub niet met berichtjes als “je bent 15jaar hoezo doe je drugs” hoor dit namelijk heel vaak. Bedankt alvast!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor een psychedelische trip altijd zorgen voor een zo goed mogelijke set en setting. Een goede (mind)set betekent ook dat je een periode voor de trip gezond hebt geleefd. En aangezien MDMA gebruik direct invloed heeft op je mood, is het af te raden om psychedelica te gaan doen als je lichaam en geest nog niet helemaal herstelt zijn.

Ondanks dat je het niet wilt horen: het is zeer onverstandig om op die leeftijd met psychedelische middelen (überhaupt drugs) te gaan experimenteren. Dat je dit heel vaak hoort moet je juist serieus nemen, niet denken 'wat irritant'.

Maar mocht je het tóch gaan doen, zorg er dan in ieder geval voor dat je een goede pauze van alle drugs hebt gehad en gezond leeft alvorens je eraan begint. LSD (en andere tripmiddelen) zou je uiterst serieus moeten nemen... Dat hoor je niet zomaar onvoorbereid te doen omdat je niet kunt wachten.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hugotjuuh zei:
Graag hulp in de reacties en kom aub niet met berichtjes als “je bent 15jaar hoezo doe je drugs” hoor dit namelijk heel vaak.
Klik om te vergroten...

En waarom denk je dat je dit vaak hoort? Omdat je beter wacht met dit soort dingen. Als je later zelf kinderen hebt zal je dat wel begrijpen.
s
smileysLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Wat verwacht je van de lsd? Wat denk je dat het precies doet?

Ik ga toch even in op je reactie dat je geen commentaar wil op je leeftijd. Ik snap dat je dat vervelend vind hoor, ik ben ook een kind/tiener geweest hahaha. (Heul lang geleden..)
15 is gewoon echt heel jong om je met zware middelen bezig te houden. Lsd is lichamelijk veel minder slecht als bv je xtc, zeker waar maar lsd geeft weer andere risico’s. Een bad trip kan echt je leven veranderen. Nu zal ik ophouden over je leeftijd!

Lsd staat bij mij ook nog op de wensen lijst om eens te doen.
Klik om te vergroten...
Ik hoop van lsd een keer echt te kunnen hallucineren maar stel het lukt niet dat ik het dan ook moet accepteren en het later nog een keer kan proberen!
s
smileysLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Voor een psychedelische trip altijd zorgen voor een zo goed mogelijke set en setting. Een goede (mind)set betekent ook dat je een periode voor de trip gezond hebt geleefd. En aangezien MDMA gebruik direct invloed heeft op je mood, is het af te raden om psychedelica te gaan doen als je lichaam en geest nog niet helemaal herstelt zijn.

Ondanks dat je het niet wilt horen: het is zeer onverstandig om op die leeftijd met psychedelische middelen (überhaupt drugs) te gaan experimenteren. Dat je dit heel vaak hoort moet je juist serieus nemen, niet denken 'wat irritant'.

Maar mocht je het tóch gaan doen, zorg er dan in ieder geval voor dat je een goede pauze van alle drugs hebt gehad en gezond leeft alvorens je eraan begint. LSD (en andere tripmiddelen) zou je uiterst serieus moeten nemen... Dat hoor je niet zomaar onvoorbereid te doen omdat je niet kunt wachten.
Klik om te vergroten...
Thx. Ja dat is dus ook de reden dat ik nu 1 maand voor de volgende vakantie mezelf al afvraag is het slim? En hoe kan ik zorgen dat het goed gaat. Mijn mindset ligt tot nu toe prima maar stel ik heb last van de na effecten van mdma nog zal ik het sowieso niet doen.
s
smileysLid
01-01-2024, 00:00
#12
🐺PsyTekz zei:
En waarom denk je dat je dit vaak hoort? Omdat je beter wacht met dit soort dingen. Als je later zelf kinderen hebt zal je dat wel begrijpen.
Klik om te vergroten...
Ik snap het zeker. Maar het bijzondere eraan is dat ik van bijv, wiet oprecht dingen heb geleerd ik heb met bepaalde dingen een ander zicht erop gekregen. En daarom lijkt lsd mij ook heel gaaf dat je echt goed gaat nadenken over bijzondere dingen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hugotjuuh zei:
Ik hoop van lsd een keer echt te kunnen hallucineren maar stel het lukt niet dat ik het dan ook moet accepteren en het later nog een keer kan proberen!
Klik om te vergroten...
Ik denk dat lsd een wat te zwaar middel is om het puur voor hallucineren te nemen. Je kunt er echt van in een andere wereld terecht komen. Ook hele enge werelden, 100x een enge droom. Hoe jonger je bent hoe lastiger dat is om te verwerken en te plaatsen.
Liever adviseer ik helemaal geen drugs aan je maar als je dan echt eens iets wil zien dat er eigenlijk niet is, is een LAGE dosis 2cb misschien beter. Lsd duurt ook 10 a 12 uren dus als je heel bad gaat zitje 12 uren aan vast. 12 uren in de meest vreselijke nachtmerrie blijven zal je geen goed doen.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#14
Toen ik zo jong daarmee begon is dat alleen maar uitgelopen op bad trips. Ik zou het niet aanraden
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Maar wel goed dat je in ieder geval informatie komt op doen. Maar denk goed na!
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je neemt teveel xtc had ik daarjuist gelezen. Dat is 1 reden om al geen lsd te nemen. Neem een lange drugspauze en begin met truffels of 2cb. Die 2 zullen je wat kennis laten maken met de trip wereld.
Maar je zou echt beter wachten met een trip want in mijn ogen zit je mindset niet juist en zal je gemakkelijk in een bad trip zitten en door je xtc gebruik kan ik je bijna 100% garanderen dat het een slechte trip zal zijn.
Beste wat je zou doen is nog een paar jaartjes wachten. Ik was 15 en ook veel xtc misbruikt en andere stuff en dat heb ik gevoeld ook.

We willen je alleen maar advies zodat het niet de slechte kant opgaat.
s
smileysLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Ik de k dat lsd een wat te zwaar middel is om het puur voor hallucineren te nemen. Je kunt er echt van in een andere wereld terecht komen. Ook hele enge werelden, 100x een enge droom. Hoe jonger je bent hoe lastiger dat is om te verwerken en te plaatsen.
Liever adviceer ik helemaal geen drugs aan je maar als je dan echt eens iets wil zien dat er eigenlijk niet is, is een LAGE dosis 2cb misschien beter. Lsd duurt ook 10 a 12 uren dus als je heel bad gaat zitje 12 uren aan vast. 12 uren in de meest vreselijke nachtmerrie blijven zal je geen goed doen.
Klik om te vergroten...
Ah oke! Bedankt ik heb al 1x een zeer kleine dosis 2-cb gedaan tijdens xtc waarschijnlijk heb ik er niet veel van gemerkt. Ik denk dat 2-cb eerder een beter idee is voor de volgende vakantie ik ga me er even op in lezen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hugotjuuh zei:
Thx. Ja dat is dus ook de reden dat ik nu 1 maand voor de volgende vakantie mezelf al afvraag is het slim? En hoe kan ik zorgen dat het goed gaat. Mijn mindset ligt tot nu toe prima maar stel ik heb last van de na effecten van mdma nog zal ik het sowieso niet doen.
Klik om te vergroten...
Het komt misschien irritant op jou over, maar besef je je dat deze drugs (ook MDMA) echt zwaar afgeraden worden voor iemand met nog ontwikkelende hersenen?

Ik begrijp de allure van deze middelen goed, maar waarom kun je niet tot na je 20ste wachten tot je deze dingen doet? Je hebt nog een heel leven om te gaan trippen.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#19
Spyro zei:
Toen ik zo jong daarmee begon is dat alleen maar uitgelopen op bad trips. Ik zou het niet aanraden
Klik om te vergroten...
Exact dit. Hierdoor waren me trips vroeger ook bad trips toen ik nog "wild was".
s
smileysLid
01-01-2024, 00:00
#20
transformated zei:
Je neemt teveel xtc had ik daarjuist gelezen. Dat is 1 reden om al geen lsd te nemen. Neem een lange drugspauze en begin met truffels of 2cb. Die 2 zullen je wat kennis laten maken met de trip wereld.
Maar je zou echt beter wachten met een trip want in mijn ogen zit je mindset niet juist en zal je gemakkelijk in een bad trip zitten en door je xtc gebruik kan ik je bijna 100% garanderen dat het een slechte trip zal zijn.
Beste wat je zou doen is nog een paar jaartjes wachten. Ik was 15 en ook veel xtc misbruikt en andere stuff en dat heb ik gevoeld ook.

We willen je alleen maar advies zodat het niet de slechte kant opgaat.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor de reactie. Ik begon ook met xtc door privé problemen maar na een tijdje te stoppen daarmee ben ik mezelf mentaal beter gaan voelen en heb ik het gebruikt om een leuke avond te hebben. Niet om een slecht gevoel te wegschuiven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."