Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBinnenkort misschien LSD proberen

Binnenkort misschien LSD proberen

42 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geen preek hier want ik snap het best vanuit jouw kant. Maar misschien wel wat uitleg van mijn kant om uit te leggen waarom iedereen steeds hetzelfde tegen je zegt :wink:

Vanaf je 14e levensjaar zitten eigenlijk alle hersencellen al op hun plek. Alleen zijn die hersencellen nog aan het leren hoe ze met elkaar moeten samenwerken. Dat gebeurt door miljarden verbindingen te leggen tussen de verschillende hersencellen. Tussen je 14e en 18e levensjaar is de emotionele ontwikkeling aan de beurt. In die leeftijd leer je emoties zoals boosheid, angst, verdriet, onzekerheid, stress (etc.) herkennen en verwerken. De manier waarop je omgaat met die emoties (copingsmechanismen) worden in die tijd fysiek vastgelegd in het brein.

Die ontwikkeling van het brein maakt 14- tot 18-jarigen dus kwetsbaar voor invloeden vanuit de omgeving. De kans bestaat immers dat wat zij leren in die periode letterlijk wordt vastgelegd in het brein. Als er dus sprake is van drugsgebruik dan verhoogt dat de kans op psychische problemen op latere leeftijd zoals depressie, verslaving, psychose, moeite met impulscontrole, moeite om relaties te onderhouden en allerlei gerelateerde mentale problemen.

Met die kennis in het achterhoofd vind ik de volgende uitspraak dus juist niet zo geruststellend:
smileys zei:
Ik snap het zeker. Maar het bijzondere eraan is dat ik van bijv, wiet oprecht dingen heb geleerd ik heb met bepaalde dingen een ander zicht erop gekregen. En daarom lijkt lsd mij ook heel gaaf dat je echt goed gaat nadenken over bijzondere dingen.
Klik om te vergroten...
Dat is namelijk precies een van de risico's; dat je in een belangrijke ontwikkelingsfase van je leven leert om emoties te reguleren met drugs. Je bent dan minder goed in staat om vanuit jezelf om te gaan met emoties. En dat is toch wel echt een belangrijke vaardigheid in het leven.

Een aanvullend probleem daarbij is dat de prefrontale cortex zich pas vanaf je 16e tot je 24e levensjaar zich volledig ontwikkelt. Dat deel van het brein is betrokken bij het plannen van gedrag, overzien van gevolgen van keuzes en bij het reguleren van genotsprikkels. Als je 15 jaar oud bent dan is dat deel van het brein dus nog niet zo goed ontwikkeld. Dat betekent dat het lastig is om altijd goed de gevolgen van bepaalde handelingen te overzien, en het betekent ook dat twee maanden een eeuwigheid kunnen lijken.

Dat herken ik dan weer een beetje in de volgende uitspraak:
smileys zei:
Dus ik denk dat ik er een maandje of 2 mee ga stoppen voor mijn eigen gezondheid en om het effect waar het voor bedoeld is weer terug te krijgen.
Klik om te vergroten...
Ik ben echt een ouwe saaie lul. Dus voor mij is twee maanden helemaal niks :sweatsmile: De tijd gaat echt steeds sneller naarmate je ouder wordt. Maar ik kan me nog wel herinneren dat toen ik 15-16 was ik het verschrikkelijk vond als ik een feestje moest missen ofzo omdat ik dan het gevoel had dat ik die achterstand nooit meer zou inhalen.

Maar je hebt natuurlijk alle tijd nog voor je. Na je 18e verjaardag heb je nog tientallen jaren om zoveel drugs te gebruiken als je wil. Hoe langer je wacht met drugs gebruiken, des te meer kans je jezelf geeft om je te ontwikkelen. Daardoor krijg je dus meer kansen in het leven, minder problemen en is het ook waarschijnlijker dat je goed in je vel (blijft) zit(ten). Op zich gun ik je nu het pleziertje van blowen, xtc, lsd, of weet ik veel wat. Want drugs kunnen best leuk zijn natuurlijk. Maar ik kijk ook naar wat er allemaal op het spel staat voor jou. En ik gun je eigenlijk nog meer een fijne toekomst. Want die duurt veel langer dan een avondje drugs :wink:

Deze infographic laat ook goed zien hoe de hersenontwikkeling verloopt:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
🐺PsyTekz zei:
@Neo-Shulginist top verwoord weer!

Nu ben ik benieuwd of er ook een soort van terugweg is? Als je het te bont maakt op jonge leeftijd en je merkt psychische problemen, zeg maar 10 a 20 jaar later, kan je de hersenen terug op de juiste manier stimuleren door middel van medicatie/therapie/technieken of is dit definitief?
Klik om te vergroten...
Haha, nouja, ik zal niet zeggen dat je sowieso voor het leven verpest bent als je gedurende je pubertijd drugs gebruikt. Sowieso hangt het nogal af van de gebruiksfrequentie, ingenomen dosis en andere omgevingsfactoren. Sowieso zijn er uiteraard flinke individuele verschillen. Dus er zijn wel wat onzekerheden. Maar in hersenscans bij mensen die tijdens hun vroege jeugd veel cannabis hebben gebruikt kun je bijvoorbeeld wel zien dat zij een kleinere hippocampus hebben; een gedeelte van het brein wat betrokken in bij korte termijngeheugen en ruimtelijk inzicht.

Wat betreft de emotie-regulatie zijn er natuurlijk wel therapieën die mensen daarmee (op latere leeftijd) om kunnen leren gaan, zoals cognitieve gedragstherapie. Maar dat zijn vaak langdurende en intensieve therapieën die niet heel hoge succespercentages weten te behalen. Als een achterstand er eenmaal is, dan kost het dus heel veel moeite om dat nog in te halen en de kans is aanzienlijk dat het niet meer helemaal lukt om de achterstand in te halen. Maar op individueel niveau is het gewoon lastig om daar harde uitspraken over te doen omdat zoveel factoren een rol kunnen spelen. Als je het op bevolkingsniveau bekijkt dan is er wel een sterke evidentie dat drugsgebruik tijdens de pubertijd nadelig is voor de mentale gezondheid.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#3
LSD is NEXT LEVEL! Heerlijk spul maar je moet wel weten wat je doet. Vrijdag avond LSD genomen. Hij kwam er lekker in. Later in de nacht probeerde ik te slapen en rookte nog wat wiet. En kwam in een hele andere wereld terecht met gekke entiteiten. En dat was een hele apparte maar ook angstige ervaring. Maar goed dat ter zijde. Wat ik hiermee wil vertellen is dat dit jouw ook kan gebeuren. Die angstige ervaring kan zo echt lijken ( wat op dat moment ook jouw realiteit is ) Dat je er zeker wat aan over kan houden wat hier al word vermeld. Ik zelf kan het de volgende dag relativeren of kan er een les uithalen en zie het vaak niet eens als een badtrip. Het is en blijft LSD. En het ligt ook een beetje aan de dosis die je zou willen nemen.

Jij bent naar mijn idee iemand die nieuwsgierig is naar verschillende middelen. ( wat ik zelf ook was ). En als je toch LSD neemt. Neem het dan in je eentje waar je je chill voelt en begin dan met 50 microgram inplaats van 200 microgram. 50 tot 70 microgram is wel te doen als je hier mee begint. En neem de eerste keer zeker niet bij. Als je toevallig een zegel hebt en je weet niet hoeveel microgram erop zit ( gemiddelde zegel zit tussen de 150 en 250 microgram ) . Neem dan een kwart zegel inplaats van een halfje. Wanneer je weet wat je staat te wachtten kan je gerust een halve of een hele nemen maar dat is wel voor de die hardst

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."