Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[4-FMP] Waarschuwing

[4-FMP] Waarschuwing

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zelfs al spuit je het in je halsslagader dan nog maakt dat niets uit voor de doorgang door de bloed-brein barrière.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt hiervoor, duidelijk verhaal! Merk zelf ook al dat 4-FMP, wat overigens een heel fijn spulletje is, echt terrein aan het winnen is. Belangrijk dat iedereen goed beseft dat het nog steeds een Research Chemical is!
m
mariomanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor de interessante uitleg , maakt me nu wel een beetje ongerust aangezien ik een keer een schrikreactie heb gehad tijdens het blowen. En heb het nu net binnen om te teste , weet niet goed wat doen nu ...
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
marioman zei:
Bedankt voor de interessante uitleg , maakt me nu wel een beetje ongerust aangezien ik een keer een schrikreactie heb gehad tijdens het blowen. En heb het nu net binnen om te teste , weet niet goed wat doen nu ...
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je precies met een schrikreactie? Ben je in de war of in paniek geraakt? Of voelde je je gewoon beroerd? Betekent niet direct dat je je zorgen hoeft te maken, maar als het ernstig is geweest kun je overwegen om een kleinere dosis te nemen of om het helemaal niet te nemen.

Laat het sowieso testen voor je het neemt!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
neurotoxin zei:
Ik vond de eerste keer blowen ook 'eng' omdat ik mezelf niet meer helemaal onder controlle had, maar dat is niet bad gaan. Schizofrene- en bipolaire aanleg worden door dopamine en blowen ge-triggered, zeg maar. Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad :wink:
Klik om te vergroten...

Interesting! Kun je dan ook concluderen dat je een verhoogd risico op Schizofrenie of psychoses loopt? Ik heb zelf ook wel eens van die paranoïde ervaringen gehad, voornamelijk als ik heel erg stoned was (geweest). Blow vrij regelmatig...
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Puntje 16 en dan met name de tweede zin moet je nader verklaren. Wat bedoel je precies?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tufnut zei:
Puntje 16 en dan met name de tweede zin moet je nader verklaren. Wat bedoel je precies?
Klik om te vergroten...

Inderdaad, als het daar niet doorheen kan is het toch juist een kleiner risico?
m
mariomanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nee ging niet om het eng vinden dat er iets aam mijzelf veranderd , al met verschillende middelen geexperimenteerd ( xtc , coke ) , dus die ervaring ken ik wel.

Toen was het echt dat ik helemaal paranoide werd , en mensen dingen hoorde zeggen die er niet waren ( was trouwens wel bij iemamd die ik niet goed kende , en dat heeft zeer zeker invloed gehad ) , al de andere keren bij blowen helemaal geen problemem gehad ( buite ooit zon stemmetje dat zegt van wat ben je nu toch allemaal weer aan het doen , maar weet wel meerdere mense die dat hebbe )

Het zal dus wel zeer zeker met de setting te maken hebben gehad , maar toch vraag ik mij af of ik dat dan met die 4FMP ook zou krijgen . Was zowieso van plan om een kleine dosis te doen de eerste keer ( zoals aangeraden door de andere reageerder )
neurotoxin zei:
Bad gaan is niet zozeer dat je het eng vindt dat er iets aan jezelf verandert in je hoofd, maar dat je paranoide wordt, dat je denkt dat mensen er op uit zijn om je te ontvoeren of iets dergelijks. Je hoort stemmen in de buurt van mensen die je uitlachen of over je praten, maar als je omkijkt staat er niemand. Dat je in de val wordt gelokt door de globale overheid die er op uit is om je te... Nouwja dat soort onzin :tongueout: (ra-ra waarom negen van de tien conspiracy theory figuren altijd blowers blijken te zijn...)

Ik vond de eerste keer blowen ook 'eng' omdat ik mezelf niet meer helemaal onder controlle had, maar dat is niet bad gaan. Schizofrene- en bipolaire aanleg worden door dopamine en blowen ge-triggered, zeg maar. Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad :wink:
Klik om te vergroten...
d
dr0gzLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kan dit nou wel of niet elke week gebruiken? Dus bijvoorbeeld elke zaterdag inplaats van alcohol?

En mdma is een dikke fat/spier burner, geld dit ook voor dit? Combinatie spieropbouw en dit middel? Kan er niks over vinden op internet...


Groetjes
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#10
neurotoxin zei:
maar er zit een gat in de beveiliging, namelijk bij de transportroute via je neus. Het is daarom potentieel schadelijk om dit te omzeilen, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen blijken dat het geen ene fuck uitmaakt.
Klik om te vergroten...

Of je iets slikt of snuift heeft geen enkele invloed op het kunnen passeren van de stof van de bloed brein barrière. Hoe kom je erbij dat er een gat in die beveiliging zit?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
neurotoxin zei:
SmartieAndMe zei:
neurotoxin zei:
Ik vond de eerste keer blowen ook 'eng' omdat ik mezelf niet meer helemaal onder controlle had, maar dat is niet bad gaan. Schizofrene- en bipolaire aanleg worden door dopamine en blowen ge-triggered, zeg maar. Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad :wink:
Klik om te vergroten...

Interesting! Kun je dan ook concluderen dat je een verhoogd risico op Schizofrenie of psychoses loopt? Ik heb zelf ook wel eens van die paranoïde ervaringen gehad, voornamelijk als ik heel erg stoned was (geweest). Blow vrij regelmatig...
Klik om te vergroten...
Het simpele antwoord is: "Ja" en de reden daarvoor is een recente studie de de Nederlandse overheid er toe aanzet cannabis onder harddrugs te doen laten willen vallen. (waar je vast wel het 1 en ander over gehoord hebt)
Klik om te vergroten...

Uiteraard, ben meer dan bekend met de huidige 'drugschaos' in de politiek. Je noemt een recente studie die dat aantoont, heb je daar een bron voor? Wil ik wel eens bekijken dan...

maar er zit een gat in de beveiliging, namelijk bij de transportroute via je neus. Het is daarom potentieel schadelijk om dit te omzeilen, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen blijken dat het geen ene fuck uitmaakt.
Klik om te vergroten...

Het is een sprookje dat via snuiven de stof direct je hersenen ingaat, het gaat eerst via de kleine bloedsomloop naar het hart. Daarna gaat het richting je hersenen en afhankelijk van de stof zal het (deels) door je bloed-brein-barriere heengaan. De manier van innemen maakt niet uit, of je moet het rechtstreeks in je halsslagader injecteren maar dat lijkt me geen verstandig plan...

Het hangt dus af van de stof of het door je bloed-brein-barriere komt en in welke hoeveelheid het erdoor komt. Bijvoorbeeld Cocaïne en Heroïne worden doorgelaten, daarom komt het effect ook zo snel. Voor zover ik weet is hier bij 4-FMP nog geen studie over gedaan.

Wie heeft er wel eens 4-FMP gesnoven, en hoe lang duurde het ong. voordat het werkte?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tufnut zei:
Zelfs al spuit je het in je halsslagader dan nog maakt dat niets uit voor de doorgang door de bloed-brein barrière.
Klik om te vergroten...

Ah heb het even nagezocht inderdaad, alleen bij injecteren rechtstreeks in het hersenvocht kom je er voorbij, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat dat niet echt slim is. :wink:

Via het snuiven is in ieder geval onzin, dat probeerde ik duidelijk te maken
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
neurotoxin zei:
Even het eerste punt (snuiven) en hoe ik er bijkom dat de administratie van sommige psychoactieve drugs langs de BBB kunnen gaan: heel simpel. Er zijn nu studies naar medicatie voor autisten/asperger 'patienten', namelijk gebruik van oxytocine die je via neusspray in kan nemen. Pure oxytocine komt niet door de BBB heen, tenzij je het insnuift.
Klik om te vergroten...

Er zijn ook verschillende psychoactieve drugs die er voorbij komen, onder andere coke en heroine zoals ik zei, echter betekent jouw statement niet dat het gelijk voor alle stoffen hetzelfde werkt. De Bloed-breinbarrière werkt namelijk ook gewoon via je neusslijmvlies. Anders kun je als je pech hebt ook de verkeerde bacteriën inademen die dan direct in je brein komen... Dan waren we allemaal al dood geweest.

Weet niet hoe het zit met oxytocine specifiek, maar misschien komt het er dan wel door omdat het in je maag al afgebroken wordt ofzo?

Dan die studie naar cannabis en schizofrenie; in een discussie over de wietpas op de publieke omroep, was een neuroloog aan het woord die deze claims maakte. Ik ga het opzoeken. Niet dat het al niet in duizend verschillende krantenartikelen heeft gestaan de afgelopen maand, maar oke.
Klik om te vergroten...

Zou best kunnen dat risico's voor schizofrenie en psychoses de revue gepasseerd zijn, echter waren dit niet de hoofdredenen voor het invoeren van de wietpas. Het ging voornamelijk om het terugdringen van criminaliteit en de zogenaamde overlast door drugstoerisme.

Ik vind de claim "Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad" klinken als een vrij overdreven uitspraak en zou daar dus graag een bron van lezen!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#14
De bloed brein barrière is een verdedigingsmechanisme van het lichaam. Inderdaad om schaelijke stoffen uit de hersens te houden. Een sof komt op een bepaalde manier in je lichaam (route of administration). Bij slikken komt het eerst in de maag en langs de lever (first pass effect). Als een middel bestand is tegen het zure milieu van de maag dan wordt wordt het in het bloed opgenomen (via maagwand en/of darmen), daarna gaat het eerst langs de lever. Ook dit is een verdedigingmechanisme van het lichaam.
Snuiven kent geen first pass effect en in je neus is het milieu ook niet zo zuur als in je maag. Het is goed mogelijk dat oxytocine niet of heel beperkt werkzaam is via de maag. Volgens mij heet dit biologische beschikbaarheid en per stof kan die zelfs per persoon verschillen. Cocaïne is een voorbeeld wat slecht werkt bij oraal gebruik en des te beter via de neus.
Dit heeft allemaal nog niets met die bloed brein barrière te maken. Via je maag (en/of darmen), je neus, je endeldarm (bij pluggen) komt het in je bloed en vanuit je bloed komt het in je hersenen, mits de stof in staat is die barrière te passeren.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#15
Maar even wat anders, vanwaar de stelligheid van het niet goed kunnen combineren van 4 FMP en blowen?
Ik heb met 4 FMP beperkt ervaring, maar volgens mij ging blowen prima erbij. Net zoals blowen bij bijna alle drugs te combineren valt.
J
JayJay1986Lid
01-01-2024, 00:00
#16
ja goede waarschuwing.
ik had ook geblowt aan einde van de avond. ging niet slecht
R
Rob070Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Een blowtje aan het eind, haalt de scherpe randjes er vanaf. Is het wat makkelijker om tot rust te komen :smoke:
t
trippykeesLid
01-01-2024, 00:00
#18
neurotoxin zei:
4-FMP kan leuk zijn, maar ook voor een hoop narigheid zorgen! Daarom even een soort van bijsluiter gemaakt met een aantal dingen waar je op moet letten, waarom en wat je niet moet doen! (sommige dingen zijn overduidelijk, andere minder!)

Neem geen 4-FMP als;

4. Niet nemen in combinatie met MAOI's (als bijvoorbeeld Rhitalin) en ook niet in combinatie met SSRI's! En ook;
!
Klik om te vergroten...

waar baseer jij op dat ritalin een MAOI is?
d
dingo's kidneysLid
01-01-2024, 00:00
#19
neurotoxin zei:
dr0gz zei:
Kan dit nou wel of niet elke week gebruiken? Dus bijvoorbeeld elke zaterdag inplaats van alcohol?

En mdma is een dikke fat/spier burner, geld dit ook voor dit? Combinatie spieropbouw en dit middel? Kan er niks over vinden op internet...


Groetjes
Klik om te vergroten...
Er is sinds de eerste indicatie van beschikbaarheid (naar onderzoek vanuit de EU), zijnde 2006 (dus 6 jaar geleden alweer), geen enkele dode in verband gebracht met enkel 4-FMP gebruik.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er mogelijk een rare mutatie van DNA tot stand kan komen waardoor je vervroegd dood zou kunnen gaan aan kanker (inflamation) ofzo, maar voor zover blijkt er geen schade op te treden.

Wie weet krijg je net als bij roken pas op latere leeftijd complicaties... Het is niet voor niets een "Research Chemical" en ik ben niet een alwetende profeet of iets in die richting, dus ik kan je niets met enige vorm van absolute zekerheid vertellen over dit goedje.

Wat ik wel weet is dat, al zou je het elk weekend in debiele hoeveelheden nemen, je na zes jaar in ieder geval nog nergens last van hebt.
Klik om te vergroten...

ELKE stimulant zorgt ervoor dat je spier en vet verbrandt simpelweg doordat je kan doordansen zonder te eten of slapen, net als voor MDMA of pep geld dat het bij sporadisch gebruik wel meevalt en je de schade kan beperken met een lekkere weightgainer shake voor en na.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tufnut zei:
Maar even wat anders, vanwaar de stelligheid van het niet goed kunnen combineren van 4 FMP en blowen?
Ik heb met 4 FMP beperkt ervaring, maar volgens mij ging blowen prima erbij. Net zoals blowen bij bijna alle drugs te combineren valt.
Klik om te vergroten...
JayJay1986 zei:
ja goede waarschuwing.
ik had ook geblowt aan einde van de avond. ging niet slecht
Klik om te vergroten...
Rob070 zei:
Een blowtje aan het eind, haalt de scherpe randjes er vanaf. Is het wat makkelijker om tot rust te komen :smoke:
Klik om te vergroten...

Ook bij mij was dit geen probleem. Blowen kan prima gecombineerd worden met 4-FMP, je moet alleen onthouden dat THC versterkt en dat je dus iets rustiger moet blowen dan normaal en eerst moet kijken wat het met je doet.

Als je te snel en te veel blowt kun je een vrij zware bodyload krijgen, kwaad kan het niet maar vervelend is het wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."