#1
Had je trouwens wel CEV's? Die heb ik zelf namelijk wel vaak op 6-apb. Één keer zelfs fotorealistische bijna droom achtige beelden. (Hier te lezen - https://drugsforum.nl/threads/400-mg-6-apb-fotorealitsche-cevs.62246/) Andere keren de bekende kleurenstorm en flitsen.
Nee, helemaal niet. Tenminste, ik ben niet speciaal met mijn ogen dicht gaan liggen om hierop te focussen. Maar op de momenten dat ik zo'n black out/slaapaanval kreeg (whatever het dan ook was) was ik ook gewoon weg. Geen dromen, geen visuals, geen kleuren of flitsen, niets. Vreemd, want ik ben normaal juist erg gevoelig voor het visuele. Bij slaaptekort door doorhalen krijg ik vaak al na één of twee nachten visuele verstoringen, bij de echte tripmiddelen zijn de visuals vaak overheersend boven andere tripeffecten, en zelfs 2C-B is al aardig visueel voor mij vergeleken bij wat anderen rapporteren. MDMA zou ik ook wel mild psychedelisch noemen qua sfeer. Maar 6-APB, nee. Leuk dat jij wel zo'n mooie CEV's had! Het kan toeval zijn. Ik ga er de volgende keer eens bewust op letten door mijn oogmaskertje op te zetten.
Van die misselijkheid en spierspanning had ik in de comeup niet zo'n last. Het duurde inderdaad wel lang voordat ik wat begon te merken, maar niet zo lang als bij jou het geval was.
Maar inderdaad, de come-up verloopt wel veel geleidelijker, wat ik persoonlijk een stuk fijner vindt. Bij MDMA begint hij na een half uurtje toch wel in te kicken en vaak ook heel plotseling. Dat je van het ene moment denkt hij doet het niet, en het andere moment er plotseling inzit. Wel een nadeel dat men vaak te snel gaat bijnemen omdat hij nog niet werkt. Dat heb ik de eerste keer bij 6-apb ook gedaan en dat heeft me wel bestraft.
Ik merkte binnen een uur al een bepaalde spierspanning. Het duurde gewoon heel lang totdat die eerste overwegend onplezierige verschijnselen (misselijkheid en trillen) opgebouwd waren tot een volledig effect. Ik vond dit minder fijn, was een behoorlijk tijdje uitzitten. Qua come up wint MDMA het dus voor mij van 6-APB, maar ik heb zelf bij MDMA dan ook nooit zo'n last gehad van een heftige inslag. Ik vind MDMA meestal best geleidelijk opkomen, maar dat geldt inderdaad niet voor iedereen.
Over het algemeen vond ik de lange, uitgespreide werking van 6-APB trouwens wel positief, de tergend trage come up daargelaten. Ik denk dat dit op feestjes een groot voordeel kan opleveren boven het standaard veel te kort durende MDMA. Maar het is wel iets wat je even moet weten, het duurde bij mij dus zo'n 2.5 uur tot de piek zich aandiende, ik kan me voorstellen dat mensen die zich niet hebben ingelezen tegen die tijd al drie keer bijgenomen hebben. Behoorlijk link.
Ik neem aan dat je de dosis oraal hebt ingenomen? Misschien had die misselijkheid te maken met je maaginhoud op het moment.
Ja, oraal, capsules. Ik had wel iets gegeten van tevoren, maar iets kleins, niet iets zwaars. Maar hier heb je een punt, misschien de volgende keer een paar uur van tevoren eten in plaats van vlak ervoor.
Hoe zat het met kaakschaatsen? Ik heb het bij 6apb wel iets meer dan bij MDMA. Één keer zelfs zo erg dat ik niet eens meer kon praten.
Mijn kaak was een ramp. Enorm klappertanden, en op een bepaald moment werd dat ook echt pijnlijk. Een soort van op slot zitten, als ik mijn mond een stukje opende deed de hele onderkant van m'n gezicht pijn. Ik moet wel zeggen dat ik hier op MDMA ook erg gevoelig voor ben, bij mij treedt dit al op relatief lage doseringen op, net als trillen.
Het gekke is dat als ik dit bij MDMA heb, ik er altijd de volgende dagen nog de nodige last van heb (kapotgebeten wangen of pijnlijke kaakspieren). Dat had ik nu veel minder. Het trok wel goed weg de dag erna. Heb er wel een benzo tegen ingenomen in de late uitwerking.
Ik denk dat de regel "meer is niet per sé beter" voor deze drug wel opgaat. Mijn dosissen waren beschamend hoog. En het is volgens mij veel leuker als je nog een beetje helder bent, dat je in elk geval iets kan ondernemen. Ik kon niet eens meer normaal lopen want mijn voeten waren versmolten met de grond. En ik ben normaal een ietwat iellig mager ventje maar ik stond vaak zo strak dat ik plotseling een six pack had.
Veel vragen, maar vindt het gewoon een interessant goedje.
Ik denk dat dat inderdaad vaak opgaat, eigenlijk voor alle drugs maar zeker voor upper-achtige middelen. Je moet even je eigen sweet spot vinden. Bij MDMA heb ik dit altijd lastig gevonden. Ik vind het snel underwhelming op het mentale vlak in de marge van aanbevolen doseringen, maar doseer ik te hoog dan wordt het fysiek onaangenaam en dat extreem vage vind ik ook niet meer echt wenselijk. Ik ben benieuwd of ik voor 6-APB wel een goede balans kan vinden. Soms heb je ook gewoon geen goede match met een bepaalde drug, maar daarvoor moet ik er nog wat meer mee experimenteren.
En niet erg van de vele vragen, ik vind het ook interessant.
Heftige ervaring zeg! Jammer dat het eigenlijk lichamelijk té heftig was! Bedoel je een soort gevoel net als met teveel speed op? Dat je lijf teveel energie heeft en je je hart en bloedvaten bijna letterlijk voelt overbelasten?
Anders. Ik voelde eigenlijk juist totaal geen energie. De upper-effecten die het wel zou moeten hebben zijn mij totaal ontgaan. Het was een vaagheid in m'n hoofd die zo intens was dat ik moeite had om mezelf erbij te houden. Wat resulteerde in een soort wegvallen, op een slaperige manier. Het voelde met momenten gewoon scheef en totaal 'off'. Moeilijk uit te leggen. SanneBanne zei wel dat ze er een hele snelle hartslag van kreeg, ik heb dat waarschijnlijk ook wel gehad maar het is me niet speciaal opgevallen, wat met speed wel vaak het geval is. Misschien door m'n gebrek aan enige focus ergens op. Ik had ook totaal geen praatzin, het lukte me niet om meerdere gesprekken tegelijk te onderhouden, teveel prikkels. Ik denk wel dat dit vooral met de bodyload en de vaagheid te maken had, en niet met mijn mindset. Die was namelijk wel gewoon oké en chill ondanks alles.
Door de weinige euforie en mentaal aspect had ik toen besloten het niet te kopen. Financieel gezien moest ik keuze maken en tis toch weer “gewoon” xtc geworden voor de festivalletjes.
Ik ben benieuwd hoe je tweede keer gaat worden. Dat het wel leuk is lichamelijk. Ik verwacht wel dat het mentale aspect dan nog minder zal zijn.
Voel je je nu wel goed?
Uiteindelijk wint er misschien wel geen enkele analoog echt, qua gevoel, van MDMA. Maar ik vind zelf de langere duur van 6-APB interessant genoeg om het een tweede kans te geven. Ik denk dat ik de volgende keer met 135-140 mg start (nog steeds niet laag) en eventueel iets bijneem later. Als ik het mentaal dan nog steeds niet boeiend vind en het voegt verder niets toe aan psychedelische effecten boven MDMA, dan is het 'm niet voor mij denk ik.
En ja, ik voel mij nu prima, thanks.