Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHeftige bijwerkingen 3MMC

Heftige bijwerkingen 3MMC

41 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
T
T135Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen,

Gaat al een stukje beter. Kortademigheid is ook iets minder al. Zal denk ik ook wel flinke vaatvernauwing hebben gehad want was redelijk donker in mn vingers en tenen. Zal de komende dagen wel verder afnemen.

Bedankt voor de antwoorden en de tips.
C
Coke SpookLid
01-01-2024, 00:00
#2
Balen dat het zo loopt met je "eerste" keer op 3mmc, maar ook leerzaam.
Elk middel wat je gebruikt heeft een bijwerking/uitwerking op je lichaam en psyche! Als je zo'n signaal niet herkent omdat het nieuw is, of omdat je niet weet hoe je dat nu voelt opeens.
Hoe het weer weg gaat ,of dat het vrij onschuldig is en geen aandacht hoeft.
Voorbeeld ; denk aan je eerste keren alcohol drinken, en dat je teveel of te snel dronk en beroerd werd en boven de wc hing! uren :) en dat die kater vaak erna komt! Inmiddels herken je die klachten/uitwerkingen wel, dat het door de drank komt.

Met drugs is het ook ervaren wat het met jouw doet, wat voor jouw de juiste dosis is, en het lekkerste effect geeft.
En misschien heb je wel meer negatieve effecten ervan, dan is het niet jouw middel om te blijven gebruiken toch? Als je beroerd wordt van eieren, blijf je dat ook niet steeds eten toch?

Wat jij ervaren en gevoelt hebt, na het nemen van 3MMC is gelukkig vrij onschuldig en is niet schadelijk op de lange termijn na 1x gebruik.
Omdat je lichaam / psyche het niet herkende, en je zelf ook niet wist oh dat is van de 3mmc uitwerking/kater ging je lichaam veel stress hormonen aanmaken en andere stofjes, en krijg je een lichamelijke reactie daar op! Je hartslag gaat sneller en harder, je ademhaling gaat sneller en minder effectief, je spieren spannen allemaal aan! Je lichaam gaat in fight or flight modus omdat het denkt in "gevaar" te zijn!
En dat is ff schrikken... zo onstaat hyperventilatie, vaak met paniek gedachtes of een paniek aanval er overheen. En maak je je zelf angstig met nog meer stress, dus krijg je weer de hele reactie vanaf t begin.
Stresshormonen, adrenaline, hartslag op hol, alles gespannen en veel mensen denken zelfs dat ze dood gaan op dat moment, zo voelt dat voor hun waardoor ze continue in die circkel blijven. Dat is echt geen pretje! MAAR, je gaat niet dood eraan. Meestal onbewust wordt het getriggerd, en opeeens merk je die lichamelijke reacties wat niet gelijk ophoudt.
Normaal gaat dat vrij snel weer over.

De kunst is dat je gaat leren hoe je dat voor blijf tijdens je gebruik of met de kater. Dat je geen paniek gedachtes en angst gaat triggeren!
Sommige dingen horen bij het middel wat je neemt, en de ene heeft er meer last van dan de ander of de ene keer voel je dat wel en de andere minder of niet. Ook hoeveel je neemt, en in welk tijdsbestek heeft allemaal invloed...
Ook hoe je je psygisch voelt en emoties ervaart kunnen een rol spelen...
3MMC is een stimulerende drugs, die ook symptomen geven lichamelijk en geestelijk.
Je lichaam gaat een standje sneller en harder aan t werk. Meer energie, euforisch, vaak heb je geen honger gevoel en het stelt je slaap uit. Je lichaam wordt pas weer moe na 12 - 24 uur waardoor je uren naar je plafond kan kijken in bed.
Hier betaal je als het is uitgewerkt de prijs voor uiteraard. Dit zorgt voor de kater/brakke/sombere gevoel.
Een dag niet echt eten en slapen maar wel lichamelijk continue in de sportstand staan, zorgt natuurlijk ook voor diverse klachten/symptomen.

Gebruik Google ook, en kijk hoe dingen werken, lichamelijk en geestelijk of wat de risico's zijn etc. (Medische artikelen of onderzoeken door artsen etc)
Ik heb het in makkelijke taal, beknopt / in groten lijnen proberen te schetsen voor je in deze lap text.
Als je nieuwsgierig bent geworden of wilt fact checken, wat die coke spook nou een beetje wil meegeven aan je met deze uitleg. Alles staat op internet he :wink: duckduckgo of google en gij zult vinden!
Kijk liever niet op die simpele voorlichting sites met de standaard text en uitleg, met alleen symptomenlijstjes en gevaren.
Want het is zoveel breder, daar kan je echt voordeel aan hebben, zo leer je wel verstandig te zijn met gebruik van een middel! Maar ook het lekkerst effect krijgen ervan!
T
T135Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo allemaal,

Ik heb enkele jaren geleden wel redelijk wat ervaring opgedaan met het gebruik van verschillende drugs. Ik ben hier op blowen na eigenlijk al 2 jaar van af. Nou heb ik afgelopen zondag/maandag de RC 3MMC gebruikt en ik heb denk ik in een tijdsbestek van zo'n 30 a 36 uur om en nabij 500mg gebruikt. Ik weet dat het veel is en ik voel me nu ook nogal dom omdat ik weet dat ik gevoelig ben voor de verleiding om bij te nemen.
Ik heb sinds zo'n 24 uur last van trillen, schokken, buikpijn en vooral veel last van kortademigheid. Die kortademigheid maakt me enigzins ongerust.

Ik heb vanochtend alles gelijk weggegooid wat ik nog had. Ik blijf er van af. Lesje wel geleerd..
Ben vooral nieuwsgierig of dit meer mensen overkomt en hoe ik er z.s.m weer vanaf kom.

Alvast bedankt iedereen.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
Das een aanzienlijke hoeveelheid hoeveelheid idd.
Maar er komen hier ergere gevallen voorbij.
Ik zou wat rust nemen , goed eten en veel water drinken en wat sporten.
Volgens mij heb je gewoon ge weinig serotonine door je binge en moet je die terug bij vullen.
T
T135Lid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Das een aanzienlijke hoeveelheid hoeveelheid idd.
Maar er komen hier ergere gevallen voorbij.
Ik zou wat rust nemen , goed eten en veel water drinken en wat sporten.
Volgens mij heb je gewoon ge weinig serotonine door je binge en moet je die terug bij vullen.
Klik om te vergroten...
Oké, dankjewel. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik met die kortademigheid aan moet. Ik kan soms echt moeilijk ademen en diep ademen lukt eigenlijk niet.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
TiesE zei:
Oké, dankjewel. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik met die kortademigheid aan moet. Ik kan soms echt moeilijk ademen en diep ademen lukt eigenlijk niet.
Klik om te vergroten...
Paniek is een symptoom van serotonine tekort.
Dus je kortademigheid kan daar de verklaring voor zijn.
We zijn uiteraard geen dokters.
Als je je na een dag of 3 nog niet beter voelt , zou ik wel even langs je ha gaan.
Kijk even geen tv en leg je gsm weg , en ga echt op je ademhalingspatroon letten , je zal zien dat de paniek al veel minder word :wink:
T
T135Lid
01-01-2024, 00:00
#7
inner_search zei:
Paniek is een symptoom van serotonine tekort.
Dus je kortademigheid kan daar de verklaring voor zijn.
We zijn uiteraard geen dokters.
Als je je na een dag of 3 nog niet beter voelt , zou ik wel even langs je ha gaan.
Kijk even geen tv en leg je gsm weg , en ga echt op je ademhalingspatroon letten , je zal zien dat de paniek al veel minder word :wink:
Klik om te vergroten...
Dank voor de hulp. Ik ga het proberen. Zal via hier nog even laten weten of het beter is geworden.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
500 mg over zo'n tijdsbestek valt wel mee in mijn optiek. Ik heb zelf veel grotere hoeveelheden weggewerkt in een veel korter tijdsbestek. Het is natuurlijk wel een grote dosering maar geen reden tot paniek.

Blijf het in de gaten houden en als je klachten niet afnemen even met je huisarts bellen.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ganggang💯 zei:
500 mg over zo'n tijdsbestek valt wel mee in mijn optiek. Ik heb zelf veel grotere hoeveelheden weggewerkt in een veel korter tijdsbestek. Het is natuurlijk wel een grote dosering maar geen reden tot paniek.

Blijf het in de gaten houden en als je klachten niet afnemen even met je huisarts bellen.
Klik om te vergroten...
Daarom dat ik ook zij , er zijn ergere gevallen 🤣 .
Geen reden tot paniek wil niet altijd zeggen geen paniek.
Ik krijg nu tijdens men taper genoeg paniek aanvallen zonder enige aanleiding (er zal wel een trigger zijn , maar die weet ik niet altijd op die moment.)
Ademhalingsoefeningen helpen dan enorm.
Of afleiding in muziek bvb.

Het is nu sinds maandag geleden dat hij/zij genomen heeft , dus is nu wel de moment dat de fisieke en mentale craving hun rol gaan spelen.

Daarom de tip even gezond te doen , en als het niet beter is na het weekend de arts even te raadplegen.

Ik krijg ook met regelmaat brainzaps of spasmes in de ochtend, tot men taper in kicked.
Ik weet dat het daardoor is en doe dan men oefeningen.
Maat kan me voorstellen dat je zolang geen drugs op hebt en dan ineens een binge, dat je je even zorgen maakt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ganggang💯 zei:
500 mg over zo'n tijdsbestek valt wel mee in mijn optiek. Ik heb zelf veel grotere hoeveelheden weggewerkt in een veel korter tijdsbestek. Het is natuurlijk wel een grote dosering maar geen reden tot paniek.

Blijf het in de gaten houden en als je klachten niet afnemen even met je huisarts bellen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat in dit geval juist het tijdsbestek een groter probleem is dan de hoeveelheid.
36 uur lang, dat is 1,5 etmaal, 1,5 dag, constant een serotonine slurper bijnemen is imo veel belastender dan dezelfde dosis in ene nemen.
Serotonine drugs als mdma, 3mmc etc geven je brein al een flinke dreun. Als je dan je brein opdonder na opdonder geeft en dat wel 36 uur lang kan alleen maar zeer slecht zijn.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Ik denk dat in dit geval juist het tijdsbestek een groter probleem is dan de hoeveelheid.
36 uur lang, dat is 1,5 etmaal, 1,5 dag, constant een serotonine slurper bijnemen is imo veel belastender dan dezelfde dosis in ene nemen.
Serotonine drugs als mdma, 3mmc etc geven je brein al een flinke dreun. Als je dan je brein opdonder na opdonder geeft en dat wel 36 uur lang kan alleen maar zeer slecht zijn.
Klik om te vergroten...
Het is nog niet duidelijk of 3-mmc een echte slurper is. De sero dip is in ieder geval beduidend minder bij mij, wat juist een valkuil is met dit spul.

Uiteraard is het slecht om zo lang achter elkaar te gebruiken maar in 1x 500 mg nemen brengt ook aanzienlijke risico's met zich mee. De vraag wat schadelijker is, 1 harde dreun of meerdere kleine dreunen laat ik over aan de experts.

inner_search zei:
Daarom dat ik ook zij , er zijn ergere gevallen 🤣 .
Geen reden tot paniek wil niet altijd zeggen geen paniek.
Klik om te vergroten...
Klopt zeker, maar gezien deze situatie zou ik zeggen dat het geen zin heeft om hier over te stressen. Als je dit eenmalig doet dan is de kans klein dat je meteen permanente schade hebt. Doe je dit elke week (wat ik dus deed en hogere doseringen), dan is het een ander verhaal natuurlijk.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik neem ongeveer 100 mg in 1 dosis en pak max 2 keer bij, dus dat is al 300. Vind 500 mg dus niet heel extreem. Maarja er is iets niet helemaal goed gegaan dus ik zou deze stof ook niet opnieuw nemen als ik hem was.
Sterkte!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ganggang💯 zei:
Het is nog niet duidelijk of 3-mmc een echte slurper is. De sero dip is in ieder geval beduidend minder bij mij, wat juist een valkuil is met dit spul.

Uiteraard is het slecht om zo lang achter elkaar te gebruiken maar in 1x 500 mg nemen brengt ook aanzienlijke risico's met zich mee. De vraag wat schadelijker is, 1 harde dreun of meerdere kleine dreunen laat ik over aan de experts.


Klopt zeker, maar gezien deze situatie zou ik zeggen dat het geen zin heeft om hier over te stressen. Als je dit eenmalig doet dan is de kans klein dat je meteen permanente schade hebt. Doe je dit elke week (wat ik dus deed en hogere doseringen), dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Klik om te vergroten...

Voor mij voelt 3-MMC ook veel meer als een soort kortwerkende wazige speed dan als een serotonineslurper. Ook de kater is voor mij categorie pepkater en niet MDMA-achtige kater, veel minder erg dus. Ik heb het ‘maar’ tot 300 mg gehad omdat ik gevoelig ben voor amfetaminebijwerkingen, helaas wat minder voor de mentale effecten. :wink: Nu is ‘hoe het voor mij voelt’ niet zo relevant aangezien we nog niet zoveel feiten over deze RC kennen behalve dat cathinonen over het algemeen niet zo aardig zijn voor je cardiovasculaire systeem... en ik denk dat we er veiligheidshalve ook maar vanuit moeten gaan dat het een serotonineslurper is. :)

Ik lurkte pas een keer aan m’n vaporizer na een avondje 3-MMC met een sterk wietje erin en toen werd het wel interessant, kwam een stuk vager aan dan normaal. Had verwacht dat het een helderdere stoned zou worden juist. Maar niet dus. Dat even als random feit tussendoor. :’)

Maar 500 is geen zieke hoeveelheid i.m.o. Wel een forse, ik zou me er niet aan wagen. Hoe is het nu @TiesE? Voel je je al wat beter?
h
heerutosenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik zelf heb gemerkt is dat het eerder aan de batch ligt dan de 3mmc.

Ik heb batches gehad waarbij er probleemloos meerdere grammen doorheen gingen in een avond zonder problemen de volgende dag en tijdens de space lekker comfortabel en rustige hartslag.

En andere batches van een single dose (ik neem standaard 175mg tot 250mg in 1x afhankelijk van hoe sterk het is)ineens extreem verhoogde bloeddruk hartkloppingen en inderdaad ook kortademigheid en soms rillingen van de kou.

Beste wat je sowieso kunt doen is altijd laag starten bij een nieuw middel of nieuwe batch (zelfs van de zelfde vendor)
Zorgen dat je een benzo achter de hand hebt als safety.
En rustig adem oefeningen doen (rustige muziek helpt dan ook)

Sowieso goed blijven drinken en proberen te plassen (extreme vocht retentie kan ook ademnood geven) ook hier bied een benzo snel uitkomst.

Mocht je merkbaar cardiovasculaire bijwerkingen te pakken krijgen kun je het beste liggen met je benen omhoog, zodat bloed makkelijk naar je hart kan lopen en wederom diep en gecontroleerd adem halen.

In mijn geval heb ik een paar keer een soort super potente 3-mmc gekregen die verkocht werd als Mephedrone. Zelfs met een lage dosering al hartkloppingen en extreme vaatvernauwing. Ook veel minder serotonine chillheid, maar juist heel speedy. Enige pluspunt van die zooi was dat je echt mega geil werd en bleef haha.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
heerutosen zei:
Wat ik zelf heb gemerkt is dat het eerder aan de batch ligt dan de 3mmc.

Ik heb batches gehad waarbij er probleemloos meerdere grammen doorheen gingen in een avond zonder problemen de volgende dag en tijdens de space lekker comfortabel en rustige hartslag.

En andere batches van een single dose (ik neem standaard 175mg tot 250mg in 1x afhankelijk van hoe sterk het is)ineens extreem verhoogde bloeddruk hartkloppingen en inderdaad ook kortademigheid en soms rillingen van de kou.

Beste wat je sowieso kunt doen is altijd laag starten bij een nieuw middel of nieuwe batch (zelfs van de zelfde vendor)
Zorgen dat je een benzo achter de hand hebt als safety.
En rustig adem oefeningen doen (rustige muziek helpt dan ook)

Sowieso goed blijven drinken en proberen te plassen (extreme vocht retentie kan ook ademnood geven) ook hier bied een benzo snel uitkomst.

Mocht je merkbaar cardiovasculaire bijwerkingen te pakken krijgen kun je het beste liggen met je benen omhoog, zodat bloed makkelijk naar je hart kan lopen en wederom diep en gecontroleerd adem halen.

In mijn geval heb ik een paar keer een soort super potente 3-mmc gekregen die verkocht werd als Mephedrone. Zelfs met een lage dosering al hartkloppingen en extreme vaatvernauwing. Ook veel minder serotonine chillheid, maar juist heel speedy. Enige pluspunt van die zooi was dat je echt mega geil werd en bleef haha.
Klik om te vergroten...
Het beste wat je kan is het laten testen voordat je het neemt. Nu ben je je eigen proefdier.
A
AzraëlLid
01-01-2024, 00:00
#16
Volgens mij zijn er veel vendors die iets anders verkopen. Laatste keren heb ik veel 3-mmc gehad waarvan bv je tanden verdoven, die idd zeer speedy is, waarvan de euforie minder en korter is... Dat zijn volgens Mij andere stoffen... Lijkt wel alsof er nergens meer pure 3mmc te vinden is.
500mg is nog niet zo veel, tenzij het een andere stof is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoi TiesE,

Helaas zie ik deze post eigenlijk te laat, want ik vind met name de benaudheid toch wel een serieus symptoom. Zeker als de benauwdheid gepaard gaat met misselijkheid en duizeligheid (dat zag ik dan weer niet in je post) of pijn op de borst, dan is het belangrijk om gelijk medische hulp in te schakelen. Dat zijn namelijk kenmerken van hartfalen en longproblemen.

Alles wat te maken heeft met je hart en je longen is essentiëel. Ik deel je analyse dat het in dit geval hoogstwaarschijnlijk gaat om een vaatvernauwend effect in de longen, waardoor je minder goed zuurstof kunt opnemen en dus kortademig wordt. Het vaatvernauwende effect van 3-MMC (en andere cathinones) is bekend, en dat kan ook inwendig plaatsvinden. Maar dat kan dus gevaarlijk zijn! Zeker als je naast de kortademigheid last krijgt van pijn op de borst, misselijkheid of braken, zweten, of uitstralende klachten zoals pijn in de arm of in de keel of kaak, dan is medisch zorg echt nodig. Dat zijn namelijk symptomen van een hartinfarct.

In de ambulance of bij de spoedeisende hulp hebben ze een zuurstofsaturatiemeter. Daarmee kunnen ze gemakkelijk meten hoeveel zuurstof je bloed bevat. Dat is een belangrijke indicator of je last hebt van longklachten. Als je slechts een paniekaanval hebt dan kan dat met zo'n zuurstofsaturatiemeter gemakkelijk worden uitgesloten. Ook kan je gemakkelijk aan een hartmonitor gelegd worden om te checken of er geen problemen zijn met de hartslag.

Als iemand last heeft van kortademigheid en misselijkheid of duizeligheid dan zou ik dus wel echt 112 bellen. Het kan een voorteken zijn van iets heel ernstigs en je wil daar op tijd bij zijn.

Kortademigheid kan ook een symptoom zijn van paniek of angst, dat maakt het inderdaad lastig. Vandaar dat je dus goed moet opletten op eventuele andere symptomen (dus duizeligheid, misselijkheid, ). Helaas kunnen die weer redelijk vaag zijn. Dus daarom denk ik dat je in dit soort gevallen liever te snel medische hulp inschakelt dan te laat.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik geloof dat niemand dit nog heeft gestuurd, zowel excuus..

Maar het verschil tussen orale 3-MMC en nassale 3-MMC is echt erg groot qua dosering.

100mg nassaal voel ik echt heel sterk, terwijl als ik dit oraal neem het effect veeeeel minder heftig is maar wel langer aanhoudt en fijner is. 500mg nassaal is een best enorme dosis. Oraal valt dat heel erg mee.. TS vertelt niet hoe hij het heeft genomen, dus of het een hoge dosis is is lastig te bepalen.

Ik denk dat je hersteld na wat tijd:). Volgende keer iets minder nemen en over een korter tijdbestek nemen.
T
T135Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Gaat inmiddels weer redelijk goed iedereen. Ben nog wel even naar de huisarts geweest, maar serieuze problemen zijn uitgesloten. Waarschijnlijk inderdaad een vaatvernauwing in mijn longen.
Thanks for the good care for this Newbie!
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#20
TiesE zei:
Gaat inmiddels weer redelijk goed iedereen. Ben nog wel even naar de huisarts geweest, maar serieuze problemen zijn uitgesloten. Waarschijnlijk inderdaad een vaatvernauwing in mijn longen.
Thanks for the good care for this Newbie!
Klik om te vergroten...

Maar heb je het nasaal of oraal genomen? Zoals @Stonologie aangeeft, kan dat behoorlijk verschil maken. En kunnen anderen hiervan leren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."