Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc + GHB beginnende verslaving?

3mmc + GHB beginnende verslaving?

53 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#1
MaddMonkey zei:
Wat maakt het makkelijker gezegd dan gedaan voor je?
Klik om te vergroten...
Omdat het toch een soort mentaal omschakelen vereist en (klinkt heel kut dit) simpelweg omdat het moeite kost en drugs nemen niet, denk ik???
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn advies is als 1e stap erkennen dat je al een verslaving hebt.
Los van het feit dat je ervan af wilt, bv 1 ghb per week amper schade geeft.

Het gaat er niet om hoevaak en hoeveel je pakt. Voor mij is de definitie van een verslaving
1 geen controle over waarom/wanneer/ hoe vaak je gebruikt.
2 het is problematisch(ongewenst..negatieve gevolgen(tis niet gezond, zeker 3mmc.niet!, je gebruikt t tegen onrust. Je zal alleen maar meer onrust krijgen (alleen al als t uitwerkt of omdat je al.een tijdje geen 'rust'(=dope nemen) ervaart. Je hebt tot nu al teveel de overtuiging dat die.onrust alleen weggaat door dope.
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Oeffff
Klik om te vergroten...
Fijne reactie dit, dankje! Ik heb de hele werkdag kleine beetjes g en 3m genomen om de 2/3 uur. Merk toch wel (helaas eigenlijk) dat ik me wel steeds echt heel lekker voel als ik weer wat heb genomen. Ik neem aan als je echt verslaafd bent (dit kan ik mezelf zeker niet noemen) en elke dag neemt dat dit positieve gevoel wel afneemt. Maar sowieso goed moment om te stoppen nu, heb nog wat slaap in te halen :nomouth:

Vet herkenbaar, ik heb het zelf vooral met wiet. Gebruik ik ook te vaak, ook sinds coroons, en door de week werkt dat mega demotiverend. Zodra ik ga sporten en mediteren voel ik me ZOVEEL beter, maar een jonkootje 's avonds is gewoon té lekker soms en als ik dat doe komt het zeker niet altijd van een gezonde levenstijl. Snap dus hoe moeilijk het is, maar ook hoe belangrijk het is dit patroon te verbreken...
Klik om te vergroten...
En precies dit ja! Ik heb ook laatst een duidelijke verdeling gemaakt in twee groepen van activiteit, daar kwam wel uit dat ik dingen kan doen waarna ik mezelf eigenlijk altijd beter voel en blij ben dat ik heb gedaan, zoals sporten en mediteren. Deze kosten echter wel wat moeite. Dan is er ander lijstje (met bvb 3mmc) die makkelijk en tijdelijk lekker zijn maar waarna ik me juist slechter voel en meestal enigszins spijt heb dat ik het heb gedaan (alleen in de context, bij feestjes enz is het anders).

Als ik geen wiet in huis heb, heb ik vrij weinig moeite eraf te blijven. Geen idee of jou dat ook zou helpen, andere drugs en heel andere personen vooral... Maar het proberen waard toch! Sos/ pep/ keta/ mdma kan ik overigens wel priiiiiima in huis hebben en weken afblijven tot ik een feestje heb. Echt mega persoonlijk dus...
Klik om te vergroten...
Ja heb al iemand gevonden waar ik mijn stash kan laten voorlopig. Sommige drugs heb ik inderdaad geen enkele moeite mee om te laten liggen maar het lijkt me toch slim alles maar even buiten de deur te hebben.

Volgens mij is het met 3mmc bijna geen probleem om 'zomaar' mee te stoppen, maar met GHB moet je wel echt goed uitkijken... misschien zelfs hulp bij vragen als je dagelijks grote hoeveelheden gebruikt.
Klik om te vergroten...
Dit weet ik, zover was ik ook zeker niet van plan het te laten komen haha.
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Msloverdj zei:
Mijn advies is als 1e stap erkennen dat je al een verslaving hebt.
Los van het feit dat je ervan af wilt, bv 1 ghb per week amper schade geeft.

Het gaat er niet om hoevaak en hoeveel je pakt. Voor mij is de definitie van een verslaving
1 geen controle over waarom/wanneer/ hoe vaak je gebruikt.
2 het is problematisch(ongewenst..negatieve gevolgen(tis niet gezond, zeker 3mmc.niet!, je gebruikt t tegen onrust. Je zal alleen maar meer onrust krijgen (alleen al als t uitwerkt of omdat je al.een tijdje geen 'rust'(=dope nemen) ervaart. Je hebt tot nu al teveel de overtuiging dat die.onrust alleen weggaat door dope.
Klik om te vergroten...
Ja vind het wel heftig om het een verslaving te noemen maar aan de andere kant heb je wel gelijk. Vind het ook vrij verontrustend dat ik de controle zo kwijt kan raken, had dat niet verwacht. Snap nu opeens wel hoe mensen verslaafd raken en wat een onbewust proces het eigenlijk is.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Opeenrodepaddestoel zei:
Omdat het toch een soort mentaal omschakelen vereist en (klinkt heel kut dit) simpelweg omdat het moeite kost en drugs nemen niet, denk ik???
Klik om te vergroten...
Heel mooi gezegd! Die laatste zin. Daar zit een drive in! Je weet hoe gaaf het zou zijn om het te hebben gered precies door de moeite die je erin gestopt hebt.

Sowieso vind ik dat je alles heel mooi verwoord hebt. Ik kan het bijna zelf voelen.

Fijn dat het zo duidelijk voor je is dat je dit op deze manier niet wil. Je wil dat het weer gezond voelt.

Omdat het allemaal zo gemakkelijk te krijgen is, is het ook super moeilijk om er afstand van te doen. Je kunt het bv niet "blokkeren", nee je hebt er altijd toegang tot. Maar goed dat je het alvast hebt weggedaan. Het is super duidelijk welke kant je op wil.

Ik wil je vooral aanmoedigen. Kwa tips kom ik niet verder dan: afleiding zoeken, knuffelen, vrijen, je laten vasthouden/aanraken/masseren en je steeds voor ogen houden hoe ongezond je het vindt voor jezelf en je lijf als je er weer aan denkt. En de rest zeg je zelf al: rennen en mediteren.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Opeenrodepaddestoel zei:
Maar sowieso goed moment om te stoppen nu, heb nog wat slaap in te halen :nomouth:
Klik om te vergroten...
Hahaha nou lekker onder de veren dan man, you got this.

Opeenrodepaddestoel zei:
En precies dit ja! Ik heb ook laatst een duidelijke verdeling gemaakt in twee groepen van activiteit, daar kwam wel uit dat ik dingen kan doen waarna ik mezelf eigenlijk altijd beter voel en blij ben dat ik heb gedaan, zoals sporten en mediteren. Deze kosten echter wel wat moeite. Dan is er ander lijstje (met bvb 3mmc) die makkelijk en tijdelijk lekker zijn maar waarna ik me juist slechter voel en meestal enigszins spijt heb dat ik het heb gedaan (alleen in de context, bij feestjes enz is het anders).
Klik om te vergroten...
Haha ja het is echt vreeeeeselijk. Heeft natuurlijk gewoon alles te maken met je beloningssysteem... Hoe kort het ook is, je zal partronen aan gaan maken waarbij je sneller snakt naar korstondig geluk, zoals 3MMC. Grap is natuurlijk wel dat ALS je eenmaal aan het sporten bent en die wortels zit weg te kanen in plaats van een zak chips, dat dit op de lange termijn veeeeeel meer doet voor je geluk en dat beloningssysteem dan drugs. Ik heb ook periodes gehad dat ik elke dag sportte, en me ook echt oprecht ruk voelde als dat niet lukte (niet omdat het niet lukte, boeie morgen weer een dag, maar mijn beloningsysteem verwachtte dat gewoon). Dus hoe pittig het ook is, als je eenmaal dit patroon hebt verbroken en hebt vervangen voor sport en meditatie e.d. is het goed vol te houden en ook veeeeeel waardevoller qua 'beter voelen'.
Zodra ik mijn succes formule heb deel ik hem met je hahaha :tearsofjoy: :sob:

Opeenrodepaddestoel zei:
Ja heb al iemand gevonden waar ik mijn stash kan laten voorlopig. Sommige drugs heb ik inderdaad geen enkele moeite mee om te laten liggen maar het lijkt me toch slim alles maar even buiten de deur te hebben.
Klik om te vergroten...
Greaaaaaat!

Opeenrodepaddestoel zei:
Dit weet ik, zover was ik ook zeker niet van plan het te laten komen haha.
Klik om te vergroten...
Haha nou gelukkig maar. En mijns inziens maakt het voor nu niet pittig veel uit of je je zelf verslaafd noemt of niet. Belangrijkste is dat je hier niet 'verder' mee wilt en wilt kappen. En daar heb je nu ook de eerste stappen toegezet dus... lekker bezig pik!
Zelf zou ik wel 1 iemand in je omgeving in vertrouwen nemen hierover. Iemand die je terechte schouderklopjes kan geven als het lekker gaat, maar ook kan helpen als het toch niet zo lekker gaat als je wilt.

Succes! En als je wilt, houd ons op de hoogte!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Tzijn beide drugs gevoelig vr graving, ghb is nasty goedkoop marginale drug en 3mmc is stapelen en bijnemen bekend gegeven, zonder wow effect. Ik snap ook deze combo niet...echt peopz, ga is om de maand ofzo lekker op 6PB of trip op LSD, 3MeO of roesje of out of experience met ket/2fk.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik herken het allemaal wel hoor: kwa ongemakkelijke gevoelens en dan snel naar iets in je mond proppen, puur uit angst voor dat ik er niet mee om zou kunnen gaan. Mijn eigen gedachten versterken het negatieve proces. Bij mij is het wel iets anders omdat ik het alleen in de avond heb en dan naar een slaapmiddel grijp. Too easy. Het gaat wel stukken beter, met ups and downs (na een stressvolle dag lukt het niet), maar heb er vertrouwen in dat ik uiteindelijk helemaal kan stoppen.

Wat bij mij helpt:
- in eerste instantie wat stressfactoren in je leven weg nemen in praktische zin (ik ben bv ietsje minder gaan werken)
- een ander beloningssysteem aanspreken (rennen werkt idd meteen, bij mij werkt waar druppeltjes wietolie onder de tong ook goed voor ontspanning)
- ik gebruik ook wel eens Kratom redstrain. Dit werkt ontspannend én ik durf daar geen slaapmiddel bij te nemen, omdat dit in ergste geval tot de dood kan leiden. Misschien is er voor jou ook een middel dat in principe onschadelijk is, maar in combinatie met jouw drugs wel echt schadelijk kan worden?
- actief afscheid nemen van onnodig negatieve gedachten, zodat je beter in de ontspanning kan blijven.
- steun uit je omgeving
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gemberthee zei:
Heel mooi gezegd! Die laatste zin. Daar zit een drive in! Je weet hoe gaaf het zou zijn om het te hebben gered precies door de moeite die je erin gestopt hebt.

Sowieso vind ik dat je alles heel mooi verwoord hebt. Ik kan het bijna zelf voelen.

Fijn dat het zo duidelijk voor je is dat je dit op deze manier niet wil. Je wil dat het weer gezond voelt.

Omdat het allemaal zo gemakkelijk te krijgen is, is het ook super moeilijk om er afstand van te doen. Je kunt het bv niet "blokkeren", nee je hebt er altijd toegang tot. Maar goed dat je het alvast hebt weggedaan. Het is super duidelijk welke kant je op wil.

Ik wil je vooral aanmoedigen. Kwa tips kom ik niet verder dan: afleiding zoeken, knuffelen, vrijen, je laten vasthouden/aanraken/masseren en je steeds voor ogen houden hoe ongezond je het vindt voor jezelf en je lijf als je er weer aan denkt. En de rest zeg je zelf al: rennen en mediteren.
Klik om te vergroten...
Bedankt :relieved: je hebt inderdaad gelijk dat ik heel sterk voel hoe ik het wel wil en dat is gelukkig dus ook een sterke motivatie om te doen wat nodig is om die kant weer op te gaan.

En ik heb inderdaad gemerkt dat fysieke aanraking, of eigenlijk al door gewoon met anderen zijn, zorgt dat ik dat onrustige gevoel niet krijg. Niet dat ik het verder lastig vind om alleen te zijn, heb het juist meer "alone time" nodig dan de gemiddelde persoon denk ik. Dus dat dit gevoel me dan alleen af en toe 's avond bekruipt als ik alleen ben, is wel iets om eens beter naar te kijken waardoor dit nou komt. Want het is dus echt een gevoel zonder specifieke gedachten erbij ofzo.
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gemberthee zei:
Ik herken het allemaal wel hoor: kwa ongemakkelijke gevoelens en dan snel naar iets in je mond proppen, puur uit angst voor dat ik er niet mee om zou kunnen gaan. Mijn eigen gedachten versterken het negatieve proces. Bij mij is het wel iets anders omdat ik het alleen in de avond heb en dan naar een slaapmiddel grijp. Too easy. Het gaat wel stukken beter, met ups and downs (na een stressvolle dag lukt het niet), maar heb er vertrouwen in dat ik uiteindelijk helemaal kan stoppen.

Wat bij mij helpt:
- in eerste instantie wat stressfactoren in je leven weg nemen in praktische zin (ik ben bv ietsje minder gaan werken)
- een ander beloningssysteem aanspreken (rennen werkt idd meteen, bij mij werkt waar druppeltjes wietolie onder de tong ook goed voor ontspanning)
- ik gebruik ook wel eens Kratom redstrain. Dit werkt ontspannend én ik durf daar geen slaapmiddel bij te nemen, omdat dit in ergste geval tot de dood kan leiden. Misschien is er voor jou ook een middel dat in principe onschadelijk is, maar in combinatie met jouw drugs wel echt schadelijk kan worden?
- actief afscheid nemen van onnodig negatieve gedachten, zodat je beter in de ontspanning kan blijven.
- steun uit je omgeving
Klik om te vergroten...
Ja ik heb het dus ook alleen in de avond, toch wel interessant waarom dit dan is. Al heb ik het idee dat het altijd alleen na werkdagen is bij mij en daarvan is het eigenlijk niet zo gek dat ik er soms een onrustig gevoel aan overhoud.

En de grootste stressfactor voor mij gaat gelukkig uit mijn leven verdwijnen binnenkort, ga namelijk stoppen met het werk dat ik nu doe (wat denk ik een erg grote hand heeft in dat onrustige/ongelukkige gevoel dat ik soms heb). Maar voor nu helpt het misschien al om bewuster stil te staan bij dat dat dus waarschijnlijk de oorzaak is, om het gevoel meer een plek te geven en er vervolgens wat anders op te kunnen reageren.
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nihilist88 zei:
Tzijn beide drugs gevoelig vr graving, ghb is nasty goedkoop marginale drug en 3mmc is stapelen en bijnemen bekend gegeven, zonder wow effect. Ik snap ook deze combo niet...echt peopz, ga is om de maand ofzo lekker op 6PB of trip op LSD, 3MeO of roesje of out of experience met ket/2fk.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp wat je zegt maar gezien de momenten (op avonden tussen werkdagen in) en redenen van mijn gebruik (onrustig gevoel) zijn dit juist de "geschikte" drugs, zorgen dat ik me meteen beter voel, relatief korte werkingsduur (ook al ga ik er nu dus steeds een hele nacht mee door) en kan relatief goed functioneren de dag erna. Keta was misschien in dat opzicht beter omdat ik dan meer slaap pakte en het niet schadelijk is voor je hersenpan, maar ik merkte dat ik daarvan toch de dag erna nog best wazig kon zijn wat niet zo handig is op werk (en ja ik begrijp dat drugs gebruiken voor een werkdag sowieso niet handig is).
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Haha ja het is echt vreeeeeselijk. Heeft natuurlijk gewoon alles te maken met je beloningssysteem... Hoe kort het ook is, je zal partronen aan gaan maken waarbij je sneller snakt naar korstondig geluk, zoals 3MMC.
Klik om te vergroten...
Ja dit vind ik dus best een naar idee maar heb zelf al gemerkt dat dit inderdaad zo is.
ljuv zei:
Grap is natuurlijk wel dat ALS je eenmaal aan het sporten bent en die wortels zit weg te kanen in plaats van een zak chips, dat dit op de lange termijn veeeeeel meer doet voor je geluk en dat beloningssysteem dan drugs. Ik heb ook periodes gehad dat ik elke dag sportte, en me ook echt oprecht ruk voelde als dat niet lukte (niet omdat het niet lukte, boeie morgen weer een dag, maar mijn beloningsysteem verwachtte dat gewoon). Dus hoe pittig het ook is, als je eenmaal dit patroon hebt verbroken en hebt vervangen voor sport en meditatie e.d. is het goed vol te houden en ook veeeeeel waardevoller qua 'beter voelen'.
Zodra ik mijn succes formule heb deel ik hem met je hahaha :tearsofjoy: :sob:
Klik om te vergroten...
Haha ja ik doe dit dus sowieso altijd wel al, op de drugs na heb ik echt best een gezonde leefstijl. En ik ben het met je eens dat dit een veel waardevollere manier is om je beter te voelen, maar het lastige is soms dat ik juist op de momenten dat ik het het sporten het meest hiervoor nodig heb, de grootste moeite heb om me er toe te zetten. Maar ik weet zeker dat ik hierin ook een patroon kan aanleren dat me juist motiveert om bij een dergelijk gevoel wel te gaan sporten.
ljuv zei:
Haha nou gelukkig maar. En mijns inziens maakt het voor nu niet pittig veel uit of je je zelf verslaafd noemt of niet. Belangrijkste is dat je hier niet 'verder' mee wilt en wilt kappen. En daar heb je nu ook de eerste stappen toegezet dus... lekker bezig pik!
Zelf zou ik wel 1 iemand in je omgeving in vertrouwen nemen hierover. Iemand die je terechte schouderklopjes kan geven als het lekker gaat, maar ook kan helpen als het toch niet zo lekker gaat als je wilt.

Succes! En als je wilt, houd ons op de hoogte!
Klik om te vergroten...
Bedankt haha, ik zal zeker hier blijven posten hoe het verder gaat, denk dat ook gewoon slim is voor mezelf om te doen.
En ik heb dus ook iemand die dichtbij me staat in vertrouwen genomen, daar ga ik ook mijn drugs deponeren.
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik had net wel nog een besef momentje: Ik neem namelijk deze drugs dus op bepaalde omdat ik een onrustig/slecht gevoel heb dat ik moeilijk vind om mee te zitten of er op een andere manier uit te komen. Maar het domme hieraan is dat ik me na een nacht 3mmc en geen slaap me ook vrij slecht voel de dag erna, en ik ben wel moe maar zeker niet rustig/ontspannen, lichaam zit juist in een soort hoge stress modus erna lijkt het. Het enige wat ik dus feitelijk bereik is op zijn best dat ik het "slecht voelen" uitstel en op zijn ergst dat ik een max een paar uur in de avond inwissel voor een hele dag "slecht voelen" en soms nog wel slechter dan slecht.

Zoals ik al zei is het drugs gebruik op zo'n moment niet echt een rationele keuze, maar nu ik dit opeens zo duidelijk inzie slaat het echt helemaal nergens op om het te doen. Ik neem aan/hoop dat ik dat nu ook op zo'n moment kan inzien en dan de juiste keuze kan maken, maar dat hoef ik gelukkig niet te testen aangezien de drugs uit huis gaan. Alsnog wel goed om te bedenken als ik me weer zo voel.
O
OpeenrodepaddestoelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Aan hoe slecht ik me vandaag voel merk ik dat ik wel echt weer een stap verder ben gegaan door gisteren ook nog de hele dag te gebruiken, kon daardoor toch ook niet zo goed in slaap komen merkte ik.

Het lijkt de hele tijd een soort van alsof er een paniekaanval komt maar meer alsof fysiek in mijn lichaam zit, rare uitleg misschien maar zo voelt het (nog nooit een paniekaanval gehad dus weet eigenlijk ook niet hoe dat voelt). Ik hoop wel dat dit snel wegtrekt. Ik voel in ieder geval niet de verleiding nu om toch weer iets te pakken om me beter te voelen. Ik heb dat nadat het is uitgewerkt eigenlijk ook nooit, ook al voel ik me dan slecht, ik ben er dan juist echt even helemaal klaar mee omdat op dat moment overduidelijk is wat het me uiteindelijk brengt.

Dus dit gevoel even uitzitten ben ik bang, maar dat is ook niet meer dan terecht eigenlijk en extra motivatie om dit niet meer te doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."