Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDisbalans in neurotransmitters door 3mmc?

Disbalans in neurotransmitters door 3mmc?

45 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oh excuus haha. Ja dat zal zeker meespelen, maar denk dat dat een gevolg is ervan. GABA werkt ook op je neurotransmitters lees ik net. Maar wat het precies doet heb ik niet genoeg verstand van, het zou kunnen helpen daar heeft wellicht iemand anders beter antwoord op
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Anunnaki zei:
Is dit per weekend of per dag?
Klik om te vergroten...
Per weekend.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat ik door mijn gebruik van 3mmc in de weekenden toch misschien een disbalans heb opgelopen in de neurotransmitters. Ik ben sowieso al bekend met psychische klachten maar de laatste tijd word het wel weer erger als dat het geweest is. Merk dat ik heel snel overprikkeld ben en daardoor licht in m’n hoofd word, angstig, wankel op de benen, zweten, gevoel van flauwvallen, paniekerig, gevoel alsof je in een droom leeft en alles wazig en mistig meekrijgt. Soms duurt dit maar 10 minuten maar soms duurt het ook uren. Ik vraag me af of het overprikkeling is of dissociëren maar ik weet wel dat mijn lichaam dit doet als beschermingsmechanisme vanwege het gebruik, stress, chronisch slaaptekort, trauma's uit het verleden etc.

Ik heb nu een paar afspraken gehad bij verslavingszorg en we gaan mijn gebruik in kaart brengen en in eerste instantie proberen of ik er verantwoord mee om kan gaan.
Ja, ik weet dat dit haast onmogelijk is en vooral met 3mmc maar ik wil het toch eerst zelf ervaren of mij dat gaat lukken of niet. Met alle andere soorten drugs die ik gebruikt heb sinds mijn studententijd is het mij wel gelukt om dit recreatief te doen. Vorige week is het gelukt om het hele weekend nuchter te blijven dus dat was een lichtpuntje. Dit weekend is dat helaas niet gelukt maar merk ik wel dat ik tijdens het gebruiken soms andere keuzes maak of iets weiger wat mij word aangeboden. De komende tijd is het vooral nog kijken hoe de verslaving bij mij werkt, wat de triggers zijn, wat ik kan doen om minder lang te gebruiken en daar inzicht in te krijgen.

Maar goed, alweer genoeg gekletst haha.

Ik heb een beetje gegoogeld en research gedaan maar zou het zinvol zijn om GABA supplementen te gaan slikken voor mijn klachten die ik hierboven beschreven heb?
De klachten komen redelijk overeen met wat ze beschrijven bij een GABA tekort.

Verder heb ik vrij weinig verstand van supplementen en alles wat daarbij komt kijken maar volgensmij zijn er een aantal leden die daar wel verstand van hebben en ik hoop dat ze mij daarin een beetje op weg willen helpen en kunnen adviseren.

Ik hoop dat als mensen mij iets willen zeggen over mijn drugsgebruik dat dit wel op een respectvolle en fijne manier kan want ik baal er zelf al genoeg van en voel veel schaamte. Mocht iemand vragen hebben stuur me gerust een berichtje:relaxed:

Thanks!
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#4
In de tijd dat ik veel 3mmc gebruikte voelde ik me ook zo. Ik voelde me iedere dag zo depressief, verdrietig, gedissocieerd, paniek. Al heb ik hier ook last van zonder, maar 3mmc maakt het 100x erger. Ik heb niet zoveel verstand van wat het precies doet met met je brein op lange termijn, maar het duurde nadat ik compleet ermee gestopt was nog een flinke tijd voordat ik me een beetje beter voelde, ik denk omdat mijn neurotransmitters zo lang uitgeput waren. En ik denk ook dat ik er misschien permanente schade aan heb overgehouden, ik ben niet meer te oude in sommige opzichten, na mijn 3mmc verslaving/binges. Wil niet zeggen dat dat voor jou ook zo is, maar ik zou echt proberen je lichaam en geest zo snel mogelijk wat rust te geven. Ik maakte de fout nog lang door te gaan nadat ik me zo begon te voelen als jij.

Misschien dat als je stopt/mindert dat je tijdelijk 5-HTP of L-Tryptophan kan slikken voor serotonine aanmaak. Weinig serotonine zorgt voor deze klachten. Alleen als je nog ieder weekend gebruikt is dat misschien niet zo nuttig, misschien zelfs het tegenovergestelde. Daar durf ik niks zeker over te zeggen.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#6
cutepool zei:
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je advies! Zou ik die GABA supplementen ook kunnen slikken? En kan ik die vandaag nog slikken? Want heb vandaag ook nog gebruikt.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik weet heel weinig van gaba, maar zo ver in het weet heeft 3mmc niks met gamba te maken.
As je 100% veilig wil zijn, slik 5-HTP morgen. 100-300mg in de ochtend, zelfde dosis in de avond. Hoe lang? Geen idee.
Gebruikt dan echt geen 3mmc meer, wacht een aantal maanden voordat je iets van serotonin drugs gaat gebruiken.
Ashwagandha kan ook helpen. Sporten ook.
MAAR

Gebruik geen supplementen of medicijnen als je iets van je dokter slikt. Check eerst altijd interacties.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja door het gebruik putten die neurotransmitters uit, zo bedoelde ik het haha. Maar ook chronisch slaaptekort en stress kunnen de klachten veroorzaken waar ik last van heb.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk eerder dat je klachten voornamelijk voortkomen uit uitgeputte neurotransmitters. Helemaal als je ze de hele week door hebt.

cutepool zei:
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.
Klik om te vergroten...
Ik neem het altijd na 6-APB te gebruiken. Neem het dan 2 weken daarna en dan voel ik me veel sneller weer beter. Maar ik bedoel meer dat ik niet echt weet of het zin heeft als je supplementen slikt voor serotonine, en dan in het weekend weer een drug neemt die het beetje serotonine weer verbruikt.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sowieso denk ik wel dat supplementen niet heel veel gaan uithalen zolang je nog ieder weekend gebruikt. Dat is mijn eigen ervaring, het is een hulpmiddel maar het zal niet je klachten wegnemen die veroorzaakt worden door 3mmc. Als je je psychische problemen wil verminderen, zou ik zo zsm proberen minderen/stoppen, en dan die supplementen eventueel slikken zodat je er wat sneller bovenop komt.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nee klopt, ik verwacht ook niet dat ze de klachten zullen wegnemen maar ook al doen ze maar een heel klein beetje hun werk ben ik al blij😊

Yes! Daar ga ik ook mee bezig en heb ik veel motivatie voor!
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#12
Motivatie is sowieso de eerste stap, stoppen met 3mmc is echt lastig met de cravings die erbij komen kijken. Maar na een tijdje wordt dat allemaal beter, net als je klachten!! Ik wens je heel veel succes :)
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kleine stapjes.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Maak je geen zorgen over permanente schade. Het menselijk lichaam en brein heeft een enorme herstelcapaciteit.

Die schade (als die er al is) ga je pas veel later merken en je kan het niet tegenhouden.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Maak je geen zorgen over permanente schade. Het menselijk lichaam en brein heeft een enorme herstelcapaciteit.

Die schade (als die er al is) ga je pas veel later merken en je kan het niet tegenhouden.
Klik om te vergroten...
Plus kijk naar Steve O. Hij shined als nooit tevoren en ken weinig die het zo bont als hij gemaakt hebben. Allemaal anekdotisch natuurlijk maar permanente hevige schade gebeurt niet zomaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Laboratoriumrat zei:
Ik denk eerder dat je klachten voornamelijk voortkomen uit uitgeputte neurotransmitters. Helemaal als je ze de hele week door hebt.


Ik neem het altijd na 6-APB te gebruiken. Neem het dan 2 weken daarna en dan voel ik me veel sneller weer beter. Maar ik bedoel meer dat ik niet echt weet of het zin heeft als je supplementen slikt voor serotonine, en dan in het weekend weer een drug neemt die het beetje serotonine weer verbruikt.
Klik om te vergroten...
Hoe lang duurt het normaal voor jou dan, voordat je je weer goed/normaal voelt, na 6-apb gebruiken?
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
@Torchic wat goed en waardevol dat je dit deelt. De gevolgen van verslaving kunnen heel ver gaan. De keuze om werk even te laten voor wat het is vind ik heel sterk. Dat was vast een pittige keus. Wel de enige juiste. Je gaat je nog wel realiseren dat drinken en gebruiken niet meer kunnen. Wordt ook steeds makkelijker.

Blijf jezelf inzetten bij de behandelingen. Hoe meer je vecht om jezelf te verbeteren, hoe minder groot het gevecht tegen de trek zal worden. Wat je met therapie bereikt zal je de rest van je leven gaan helpen. Opruimen dat hoofd en het leven zal overzichtelijker en simpeler worden. Ik denk zelfs dat je geheel of grotendeels van je mentale issues af kunt komen ermee.

Zet ‘m op en hou vol. Je bent het zo waard 😘

Lief genoeg zo? 😄
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze lieve woorden! Ze doen me goed!❤️
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#18
Koffieb00n zei:
Waarom wil je dit eigenlijk? Als ik je alinea erboven lees, geef je eigenlijk aan dat de nadelen het winnen van de voordelen. En dat 3mmc je kapot heeft gemaakt. Waarom terugkeren naar iets dat zo slecht voor je is, ik begrijp het niet. Blijft je eigen keus hoor, begrijp me niet verkeerd.
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet specifiek over 3mmc maar drugs in het algemeen. Ik wil in de toekomst graag een paar keer per jaar iets kunnen gebruiken zoals op een festival of een speciale gelegenheid. Dit heb ik met alle andere soorten drugs altijd gekund vanaf dat ik zestien was. Maar de kans is groot dat dit met 3mmc niet gaat lukken en ik dat ook niet moet willen natuurlijk. En dat besef is er deels maar nog niet helemaal maar dat is een proces waar ik doorheen moet.

Koffieb00n zei:
Vind het oprecht knap dat je je hoofd boven water blijft houden. Lijkt me moeilijk hoor na al die jaren, maar dik respect dat je positief blijft houdt dat vast! Blijf erin geloven dat het goed komt!
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Super lief van je!
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lawaai Papegaai zei:
Hoe gaat het nu met je?
Klik om te vergroten...
Ik antwoord eventjes hier op je vraag want dit is het topic waar ik mee begonnen ben en dat andere topic heb ik per ongeluk een keer apart geplaatst en was dus alleen een (korte) update dus zal ook eventjes vragen of die verwijderd kan worden.



Wat lief dat je het vraagt!

Sinds februari heb ik nog 3 keer gebruikt (3mmc en pep) en dat beviel wisselend. Merk toch al snel weer dat ik tijdens het gebruik last krijg van angst/paniek en dat het gebruiken het soms dus echt niet waard is omdat de positieve effecten ook niet heel erg aanwezig meer zijn. Grote kans omdat mijn receptoren zo'n grote opdonder hebben gehad en ze vooralsnog niet meer volledig hun werk doen. Het valt me op dat ik wel beter om kan gaan met cravings en heb ook een duidelijke toekomstvisie waarvoor ik het doe en dat helpt me ook enorm. Daarnaast begin ik steeds meer te beseffen hoe erg de 3mmc mij kapot heeft gemaakt en ik merk daar nu nog steeds de gevolgen van. Het gaat gelukkig wel wat beter qua angst en dissociaties dus ik kan weer wat meer dingen ondernemen en krijg langzamerhand weer een stukje van mijn leven terug. Verder nog in behandeling bij de GGZ en verslavingszorg dus dat vraagt veel van me en er zijn veel dingen om aan te werken. Maar ik ben al jarenlang in behandeling (voordat ik verslaafd werd al) dus ik merk dat ik therapie moe begin te worden en dat het wel meer de richting uitgaat van accepteren dat ik blijvende psychische klachten heb en hiermee leren leven dan echt het stukje herstellen. Dat is iets wat ik lastig blijf vinden en me verdrietig maakt. Maar ik blijf positief en probeer te genieten van de lichtpuntjes in mijn leven want die zijn er gelukkig ook! Het is niet alleen maar ellende haha😜

Verder qua voorgeschreven medicatie slik ik incidenteel nog benzo's maar dit houden mijn vriend en ik strikt in de gaten zodat ik dat niet ga gebruiken om mezelf opzettelijk te verdoven maar alleen als er echt geen andere optie is.

Het stukje gebruik blijft lastig, ik wil niet helemaal stoppen met gebruiken en hoop dat dat ook niet nodig is en ik uiteindelijk een paar keer per jaar recreatief en verstandig kan gebruiken zonder dat ik doorsla. Is dit haalbaar? Geen idee, de enige manier om daar achter te komen is om het te proberen. Maar als ik zie waar ik vandaan kom en hoe ik het nu doe ben ik trots op mezelf!
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Torchic zei:
Maar als ik zie waar ik vandaan kom en hoe ik het nu doe ben ik trots op mezelf!
Klik om te vergroten...
En dát is heel belangrijk! You go girl!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."