Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn er (aangetoonde) lichaam schade van 2fma?

Zijn er (aangetoonde) lichaam schade van 2fma?

22 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ulixes zei:
En je gaat dit spul toch voorzichtig opmaken? 😅
Klik om te vergroten...
Er zijn ook tegenovergestelde lange termijn rapporten die weer positieve ervaringen melden natuurlijk. En van dit soort lange termijn risico’s kan ik vrijwel maar 1 rapport vinden.

Maar je maakt zeker wel een punt hoor, misschien maar gewoon de quest naar de zoektocht van de perfecte stimulant laten vallen, want stimulanten brengen hoe je het ook wendt of keert, een pad van zelfvernietiging op gang.

Ik zal er nog een poosje over nadenken maar wellicht is het inderdaad wel wijzer om het gewoon in de prullenbak te gooien en niet meer om te kijken.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#2
lientje amfetamientje zei:
Er zijn ook tegenovergestelde lange termijn rapporten die weer positieve ervaringen melden natuurlijk. En van dit soort lange termijn risico’s kan ik vrijwel maar 1 rapport vinden.

Maar je maakt zeker wel een punt hoor, misschien maar gewoon de quest naar de zoektocht van de perfecte stimulant laten vallen, want stimulanten brengen hoe je het ook wendt of keert, een pad van zelfvernietiging op gang.

Ik zal er nog een poosje over nadenken maar wellicht is het inderdaad wel wijzer om het gewoon in de prullenbak te gooien en niet meer om te kijken.
Klik om te vergroten...
Lijkt me een goed idee!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Turk66 zal vast de beste bedoelingen hebben en een goedaardig persoon zijn, maar de vraag - "is 2fma schadelijk voor het menselijk lichaam?" - dan snap ik oprecht niet waar dat vandaan komt. Een stimulerende neurotoxische fluor-amfetamine, waarom stel je uberhaupt deze vraag?
T
Turk66Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Beste DF leden,

Ik gebruik al een tijdje 2fma en met tijdje bedoel ik dat er wel heel wat tijd tussen zit met de vorige inname van 2fma. Ik vroeg me af of er iemand is die hiervan negatieve ervaringen heeft, (blijvende) lichaam klachten ervaart en hoe schadelijk dit spul is. Ik heb bijvoorbeeld 2 weken geleden 5 pillen van 50mg genomen op een avond verspreid over ongeveer 10 uur en vanavond weer 1,5 pil. Daarvoor al echt wel 6 weken geleden en daarvoor weer 2 maanden geleden ofzo. Dus met tijdje gebruik bedoel ik echt dit. Iemand info? Hoor het graag! Thanks alvast 😉
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou het is wel aangetoond dat verhoogde afgifte van neurotransmitters zoals dopamine en serotonine kan leiden tot schade aan zenuwcellen, en tot tolerantie voor de effecten waardoor er een rebound effect kan ontstaan (dus dat je je moe, ongemotiveerd, depressief en angstig voelt als je niet gebruikt).

In hoeverre dat voor 2-FMA geldt, dat is niet onderzocht.

Er kunnen ook andere schadelijke effecten zijn, bijvoorbeeld voor de lever, het hart, de nieren, of de bloedsomloop. En er kunnen afbraakproducten zijn die schafdelijk zijn.
In het geval van 2-FMA is niet onderzocht in hoeverre dat een risico vormt.

Dus goed dat je naar ervaringen vraagt, want ook een bundeling van verschillende (negatieve) ervaringen is er nog nauwelijks.

Er zijn wel dit soort case-studies waarbij de dood van iemand medisch wordt onderzocht. Maar vaak gaat het dan ok vrij extreem gebruik in een bepaalde ongustige context. Dus wat dat dan zegt over wat meer gematigd drugsgebruik, dat weet je dan niet.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0379073814003272

Verder zijn er een paar van dit soort onderzoeken naar de prevalentie van gebruik en de ervaringen van mensen. Maar die berusten 1. op dit soort posts op fora, en 2. op een algemeen beeld van de drugsmarkt en dus niet alleen gefocust op 2-FMA.
www.sciencedirect.com

No prescription? No problem: A qualitative study investigating self-medication with novel psychoactive substances (NPS)

The proliferation of Novel Psychoactive Substances (NPS) presents a challenge for global drug policy. The ease of online drug purchase and the emergen…
www.sciencedirect.com www.sciencedirect.com
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Qua schadelijkheid kom ik weinig informatie tegen, mensen gebruiken het nu ~15 jaar?
Negatieve informatie die ik vind: "het is slecht voor je hart, net als andere stimulanten".

Je gebruikt vrij veel 2-FMA: 50mg is een heavy dosering, je slikt 250mg op 1 avond.

2-FMA staat bekend als focus verhoger zonder euforische werking, als "studie drug".
Wellicht kun je beter (minder van) een ander middel nemen voor een beter resultaat?

Zie ook dit topic ...
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
New Dawn zei:
Negatieve informatie die ik vind: "het is slecht voor je hart, net als andere stimulanten".
Klik om te vergroten...

Die informatie komt bijna bij alle stimulerende rc's voor.
Door bevindingen lijkt het wel dat dit altijd meer merkbaar is dan bij, zeg maar, de klassieke middelen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
PsyTekz zei:
Die informatie komt bijna bij alle stimulerende rc's voor.
Door bevindingen lijkt het wel dat dit altijd meer merkbaar is dan bij, zeg maar, de klassieke middelen.
Klik om te vergroten...
Risico op hart- en vaatziekten is ook een rechtsreeks gevolg van het stimulerende effect van oppeppende drugs :wink:
Het ligt dan niet per se aan het molecuul wat dan lichaamscellen of eiwitten beschadigt ofzo, maar het gaat om een disbalans die ontstaat in het lichaam waardoor veiligheidsgrenzen overschreden worden.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Risico op hart- en vaatziekten is ook een rechtsreeks gevolg van het stimulerende effect van oppeppende drugs :wink:
Het ligt dan niet per se aan het molecuul wat dan lichaamscellen of eiwitten beschadigt ofzo, maar het gaat om een disbalans die ontstaat in het lichaam waardoor veiligheidsgrenzen overschreden worden.
Klik om te vergroten...

Dus komt het er op neer dat stimulerende rc's schadelijker zijn dan de klassieke middelen?
Een cathinone bv kan zich al snel heel toxisch gedragen op dit orgaan.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hippie Langwaus zei:
Ik lees liever een vraag in de trant van:

Is er bekend of 2-FMA significant ernstiger toxische effecten heeft dan Methamfetamine? Hierbij het liefst ook de eventuele schadelijkheid van metabolieten meegewogen. Toxische effecten in dierproeven zijn, hoewel ethisch omstreden, wel rete-informatief.

Maarja, zo'n vraag stond er niet. 🙂

Alsnog hoop ik op genuanceerde en onderbouwde antwoorden met informatie over wat er wèl bekend is. Is het niet voor Turk66, dan wel voor mijn eigen interesse in deze gefluoreerde methamfetamine.
Klik om te vergroten...

Ik ben daar ook erg benieuwd naar...

Op tripsitter staat dit verhaaltje (zonder duidelijke bronvermelding...)

Is 2-FMA Safe? Risks & Side Effects

All amphetamine analogs carry a certain level of risk, especially with regard to their effects on cardiovascular health and the fact they’re mostly used as recreational drugs.

The cardiovascular complications that can arise from heavy stimulant use are well-known in the medical community. Over the long term, stimulant compounds can cause increased blood pressure and irregular heart rate, as well as chronic insomnia, impotence, seizures, psychosis, and heart failure. Although rare, deaths from cardiac arrest have been recorded as a result of acute intoxication with psychostimulants.

As a compound, 2-FMA has an average level of potency and seems to cause fewer side effects, which indicates a slightly reduced risk profile. It’s also more popular as a productivity drug than as a study drug and thus less associated with dangerous habits like compulsive redosing. Finally, the desired productivity-related effects of 2-FMA aren’t as prevalent at higher doses, which means there is less of an incentive to experiment with the higher dosing ranges of 2-FMA. In this sense, overdoses should be even rarer occurrences.

There’s one more reason why 2-FMA presents a more favorable risk profile than other members in its class. Compounds with serotonergic action have been found to cause long-lasting depletion of serotonin, and unlike many of its analogs, 2-FMA has no action at the serotonin receptors and thus cannot cause harm in this way.
Klik om te vergroten...

Yusup zei:
op reddit oa berichten tegen gekomen dat er mensen waren die het voor maanden gebruikten elke dag opnieuw en uiteindelijk compleet instorten en een hartoperatie moesten ondergaan ,blijkbaar komen er bij het afbraak proces van de stof metabolieten vrij die zwaar neurotoxic zijn en zich ophopen in je lichaam en beetje bij beetje vrij komen,en dus je hart kunnen beschadigen. Ik zou er dus erg voorzichtig mee zijn en zeker never nooit zoiets elke dag gaan nemen. Misschien had ik ook een verkeerde batch dat weet ik niet ,maar ik raak het nooit meer aan iedergeval.
Klik om te vergroten...

Die Reddit berichten verwijzen vermoedelijk naar deze post op bluelight?
Ze hebben het over "cardio-toxic phenethylamines" (dus niet neurotoxic)

supposedly these byproducts of 2-FMA accumulate much more over time than normal amphetamines
Klik om te vergroten...

Wat mij rust geeft: Het middel wordt al 15 jaar gebruikt en is (blijkbaar) zelden als levensgevaarlijk middel aangewezen... Dat 1 persoon in 2014 een hartoperatie moest ondergaan is voor mij te weinig data, die operatie had zonder het bestaan van 2-FMA wellicht ook plaatsgevonden. De kans is groot dat er ook andere middelen in het spel zijn geweest.

Als er meer data te vinden is dan hoor ik dat ook graag!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Risico op hart- en vaatziekten is ook een rechtsreeks gevolg van het stimulerende effect van oppeppende drugs :wink:
Het ligt dan niet per se aan het molecuul wat dan lichaamscellen of eiwitten beschadigt ofzo, maar het gaat om een disbalans die ontstaat in het lichaam waardoor veiligheidsgrenzen overschreden worden.
Klik om te vergroten...
Geld dit ook voor medicatie à la (lis)dex/rilatine?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
PsyTekz zei:
Dus komt het er op neer dat stimulerende rc's schadelijker zijn dan de klassieke middelen?
Een cathinone bv kan zich al snel heel toxisch gedragen op dit orgaan.
Klik om te vergroten...
Dat kan je niet zo zeggen, want je weet het gewoon niet.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat juist die afwezigheid van adequate informatie gevaarlijk is. Want daardoor kunnen mensen op manieren gebruiken waarvan later blijkt dat ze heel schadelijk kunnen zijn.

Denk aan MDMA. In de begindagen werd gezegd dat je veel water moest drinken omdat je oververhit kunt raken. Bleek daarna dat je last van hyponatriëmie kunt krijgen, en daardoor een hersenoedeem, omdat MDMA de nieren platlegt. Voordat je dat weet moeten er vaak toch eerst een paar spreekwoordelijke proefkonijnen overlijden....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Snuffelaar zei:
Geld dit ook voor medicatie à la (lis)dex/rilatine?
Klik om te vergroten...
Ja.

Nog ironischer: het is een belangrijke reden waarom dergelijke stimulantia eigenlijk niet (chronisch) voorgeschreven worden aan volwassenen, omdat bekend is dat het de kans op hartfalen vergroot.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#14
@PsyTekz: De term "Research Chemical" betekent enkel:

Dit is een nieuw middel, het lijkt qua structuur op een ander middel dat we al iets langer kennen en waarvan we de risico's onderhand een beetje in beeld hebben, deze variant zou echter zomaar potentiële ernstige gevolgen kunnen hebben op de lange of korte termijn, we weten het gewoon nog niet."

Ooit zal 2-FMA een klassiek middel genoemd worden zoals bij 2C-B en MDMA ook gebeurd is.
Y
YusupLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb geen blijvende schade er aan overgehouden denk ik ,maar heb het ook maar 2 keer gebruikt ,in een dosis van 30 tot 50 mg ,op het moment zelf merkte ik er niet veel van ,maar slapen ging voor meerdere dagen niet meer en zelfs na 2 dagen was mijn hartslag nog boven de 100a110 in rust ,totale paniekaanvallen alles ,naar de huisarts geweest en een benzo gekregen,daarna ben ik wel hersteld,maar het was geen fijne ervaring,alsof mijn hart het elk moment kon begeven.
Naderhand heb ik er nog meer onderzoek naar gedaan ,al dacht ik dat ik me voor die tijd ook al goed had in gelezen ,op reddit oa berichten tegen gekomen dat er mensen waren die het voor maanden gebruikten elke dag opnieuw en uiteindelijk compleet instorten en een hartoperatie moesten ondergaan ,blijkbaar komen er bij het afbraak proces van de stof metabolieten vrij die zwaar neurotoxic zijn en zich ophopen in je lichaam en beetje bij beetje vrij komen,en dus je hart kunnen beschadigen. Ik zou er dus erg voorzichtig mee zijn en zeker never nooit zoiets elke dag gaan nemen. Misschien had ik ook een verkeerde batch dat weet ik niet ,maar ik raak het nooit meer aan iedergeval.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Heeft iemand een link naar een onderzoeksrapport waar iets over neurotoxisce metabolieten van 2-FMA is beschreven?

Dus zowel gegevens over de farmacokinetiek als de farmacodynamiek van de metabolieten.

Ik zou namelijk intuïtief verwachten dat het grootste deel van de ingenomen 2-FMA ongewijzigd via de urine wordt uitgescheden.

Ik vind heel snel 2 metabolieten in deze studie genoemd:

Identification and Quantitative Analysis of 2-Fluoromethamphetamine and Its Metabolites in Human Urine​


The results of our study suggest that N-hydroxylation and aliphatic hydroxylation are the characteristic metabolic pathways of 2-FMA compared with that of methamphetamine. This evidence indicates that both N-OH-2-FMA and 2-fluoroephedrine are plausible candidates as analytical targets for drug-use certification in forensic science.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
@Turk66 zal vast de beste bedoelingen hebben en een goedaardig persoon zijn, maar de vraag - "is 2fma schadelijk voor het menselijk lichaam?" - dan snap ik oprecht niet waar dat vandaan komt. Een stimulerende neurotoxische fluor-amfetamine, waarom stel je uberhaupt deze vraag?
Klik om te vergroten...
De vraag is inderdaad wat ongenuanceerd.

Ik lees liever een vraag in de trant van:

Is er bekend of 2-FMA significant ernstiger toxische effecten heeft dan Methamfetamine? Hierbij het liefst ook de eventuele schadelijkheid van metabolieten meegewogen. Toxische effecten in dierproeven zijn, hoewel ethisch omstreden, wel rete-informatief.

Maarja, zo'n vraag stond er niet. 🙂

Alsnog hoop ik op genuanceerde en onderbouwde antwoorden met informatie over wat er wèl bekend is. Is het niet voor Turk66, dan wel voor mijn eigen interesse in deze gefluoreerde methamfetamine.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ja.

Nog ironischer: het is een belangrijke reden waarom dergelijke stimulantia eigenlijk niet (chronisch) voorgeschreven worden aan volwassenen, omdat bekend is dat het de kans op hartfalen vergroot.
Klik om te vergroten...

Ze worden alleen wel degelijk chronisch voorgeschreven aan volwassenen. Vaak ook. :wink: De vraag die je je moet stellen bij dit soort zaken (eigenlijk bij alle psychiatrische medicatie) is: is de kwaal of zijn de risico’s van de kwaal erger dan de risico’s van het middel? Of andersom?

Maar natuurlijk zijn die middelen niet zo goed voor het hart. Het is niet voor niks dat minimaal je bloeddruk eigenlijk standaard gecontroleerd wordt (of dient te worden) bij voorschrijving van die medicatie.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
@Turk66 zal vast de beste bedoelingen hebben en een goedaardig persoon zijn, maar de vraag - "is 2fma schadelijk voor het menselijk lichaam?" - dan snap ik oprecht niet waar dat vandaan komt. Een stimulerende neurotoxische fluor-amfetamine, waarom stel je uberhaupt deze vraag?
Klik om te vergroten...
De vraag is vanaf welke dosis en frequentie er een aantoonbaar schadelijk effect op het menselijk lichaam optreedt. Hoe verloopt de dose/response curve daarvan en zit @Turk66 nog in de veilige marge?

Bij het zoeken naar deze informatie blijkt helaas dat er nog niet voldoende over bekend is. Wel kunnen we een voorzichtige inschatting maken op basis van vergelijkbare middelen, maar het is niet mogelijk om definitieve conclusies te trekken enkel en alleen op basis van de molecuulstructuur.

Het verschil tussen een medicijn en vergif is meestal ook maar 1 ding: de dosering


Als ik het historisch gebruik van @Turk66 zie dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat er al echte schade is, wel zie ik een patroon van steeds vaker gebruik wat deze persoon in de gaten moet houden omdat het kan duiden op een beginnende verslaving (2 maanden, 6 weken, 2 weken).
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Ze worden alleen wel degelijk chronisch voorgeschreven aan volwassenen. Vaak ook. :wink: De vraag die je je moet stellen bij dit soort zaken (eigenlijk bij alle psychiatrische medicatie) is: is de kwaal of zijn de risico’s van de kwaal erger dan de risico’s van het middel? Of andersom?

Maar natuurlijk zijn die middelen niet zo goed voor het hart. Het is niet voor niks dat minimaal je bloeddruk eigenlijk standaard gecontroleerd wordt (of dient te worden) bij voorschrijving van die medicatie.
Klik om te vergroten...
alleen leggen ze dit nooit uit dat dit werkelijk zo is waardoor veel gebruikers onwetend de rest van hun leven de medicatie slikken.

volgens mij is dit ook een van de redenen waarom geadviseerd word om de zoveel tijd een onthouding te nemen, ook ivm gewenning toch?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."