Ik stond vandaag met mijn 1p-lsd zegeltje bij de test service, kreeg ik te horen dat ze dat niet testen. Omdat het te duur zou zijn, en niet interessant genoeg gezien het doel van de test service: het monitoren van de drugsmarkt. Hoe en waar kan ik dit alsnog getest krijgen?
Het werd op een bordje bij de ingang al aangekondigd: geen 1p-lsd tests. Ik zie net dat bij een andere service in een andere stad niet ver bij mij vandaan, lsd wél gewoon getest wordt. Ik ga ze ff bellen om zeker te zijn.
Bij de testservice wordt altijd een afweging gemaakt tussen het aantal beschikbare tests, en de samples die worden aangeboden door gebruikers. Er is een testbudget per week dat bepaald wordt door de capaciteit van het lab. Daarom is het vaak passen en meten of de aangeboden samples die week getest kunnen worden. Sommige weken zijn heel rustig en dan kan alles getest worden, maar het gebeurt ook regelmatig dat er een drukke week (of drukke periode) is, en dan moeten de medewerkers van de testservice soms 'nee' verkopen. Het beschikbare aantal tests verschilt ook per regio, omdat verschillende regio's een eigen budget krijgen hoeveel ze kunnen opsturen. Sommige regio's (zoals Amsterdam) zijn veel drukker waardoor de kans groter is dat een sample niet getest kan worden.
De testservice heet officieel Drugs Informatie Monitoring Systeem (DIMS). Het doel van het DIMS is inderdaad om de drugsmarkt te monitoren. Dankzij de tests kunnen trends in drugsgebruik zorgvuldig in de gaten gehouden worden, en als er gevaarlijke samples voorbij komen dan kan daarvoor een brede waarschuwing gegeven worden (Red Alert), in de hoop dat gebruikers dan vergelijkbare drugs even links laten liggen. Als leverancier van de drugssamples krijg je het voordeel dat de testuitslag met je gedeeld wordt. Zo worden gebruikers gelokt naar de testservice. Maar het officiële doel van het DIMS is dus niet om gebruikers te verzekeren dat ze weten wat ze gebruiken (want dan zou er extreem veel testcapaciteit nodig zijn).
Dat 1P-LSD niet in het lab getest wordt zal ermee te maken hebben dat de aanlevering daarvan nogal stabiel is (want het legale productielab zit in Limburg), en dat er maar weinig mensen 1P-LSD gebruiken. De kosten spelen inderdaad ook een rol. Voor de prijs van 1 LSD-test kun je ongeveer drie xtc-pillen testen. Dus als er beperkt budget is, dan loont het veel meer om de xtc-pillen te testen. Daarbij speelt ook een rol dat in het verleden steeds is gebleken dat de 1P-LSD zegels geen gevaarlijke vervuilingen bevatten. Mochten er aanwijzingen zijn dat er wel gevaarlijk vervuilde zegels rondgaan, dan zal er een ander besluit worden genomen. Dat was ruim 10 jaar geleden het geval, toen LSD-zegels nogal eens NBOME's bevatten (die veel gevaarlijker zijn).
Overigens valt zo’n test pakket nog mee: 23 euro. Is dat de moeite waard, waar moet je opletten? Ik lees bijv dat het aangeraden wordt om je 1p-lsd ook op de aanwezigheid van fentanyl te testen.
Bij het testpunt doen ze ook altijd zo'n druppeltest (met marquis reagens). De vloeistof verkleurt zodra het in aanraking komt met een specifieke stof. Er zitten alleen flinke beperkingen aan zo'n druppeltest:
- Verschillende drugs kunnen op dezelfde manier verkleuren (waardoor je de kleur verkeerd interpreteert)
- Sommige gevaarlijke stoffen reageren niet met de vloeistof (waardoor je ten onrechte kan denken dat het niet gevaarlijk is)
- De vloeistof kan maar in één kleur veranderen, terwijl er soms allerlei verschillende vervuilingen in een sample zitten (waardoor je onvolledige informatie hebt over welke drugs er nog meer in de sample zitten)
- De verkleuring van de vloeistof zegt niks over de sterkte van de sample (waardoor je niet weet hoe veel of weinig je moet innemen).
Om die redenen gebruikt het DIMS reagenstesten alleen als voorselectiemiddel. De druppeltests kunnen een grove indicatie geven over wat je ongeveer kan verwachten. Maar ook niet meer dan dat.
Een bijkomend probleem is dat lang niet alle druppeltesten geschikt zijn om (1P-LSD) mee te testen. Bij het DIMS werken ze met marquis reagens, wat op een breed scala aan middelen reageert. Maar juist (1P-)LSD doet het niet goed met marquis. Daarom wordt voor LSD meestal Ehrlichs reagent gebruikt; een andere vloeistof.