Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeze Research Chemicals Zijn Waard Te Proberen Voor Ingang RC-Verbod

Deze Research Chemicals Zijn Waard Te Proberen Voor Ingang RC-Verbod

43 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
VJ_LSD72 zei:
raar, ik kan het nog overal kopen in freebase, kristallen en poedervorm bij de meeste online vendors in Nederland.
Klik om te vergroten...
Ik reageerde zelf ook vol ongeloof hoor, toen ik erachter kwam dat 5-MeO-DMT verboden is. Het is een beetje raar, want we zijn gewend dat (tot nu toe) de stofnaam letterlijk genoemd moet worden in de wet om verboden te zijn. Echter staat in de kleine lettertjes toch duidelijk dat ook alle ethers, esters, en enantiomeren van de genoemde stoffen verboden zijn. En 5-MeO-DMT is een ester van psilocine. Dus formeel is het verboden. Ik ken echter nog geen rechtszaken waarin iemand veroordeels is vanwege bezit/handel/productie van 5-MeO-DMT.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
C
CasrusLid
Neo-Shulginist zei:
Ik reageerde zelf ook vol ongeloof hoor, toen ik erachter kwam dat 5-MeO-DMT verboden is. Het is een beetje raar, want we zijn gewend dat (tot nu toe) de stofnaam letterlijk genoemd moet worden in de wet om verboden te zijn. Echter staat in de kleine lettertjes toch duidelijk dat ook alle ethers, esters, en enantiomeren van de genoemde stoffen verboden zijn. En 5-MeO-DMT is een ester van psilocine. Dus formeel is het verboden. Ik ken echter nog geen rechtszaken waarin iemand veroordeels is vanwege bezit/handel/productie van 5-MeO-DMT.
Klik om te vergroten...

Als het voor ons al moeilijk is, hoe moet de gemiddelde politie agent het nou weten?

Laat staan een Boa...
V
VJ_LSD72Lid
Neo-Shulginist zei:
Klik om te vergroten...
5-MeO-DMT een ester van psilocine? Weet je dat zeker? Ik zie het niet.
N
Neo-ShulginistLid
VJ_LSD72 zei:
5-MeO-DMT een ester van psilocine? Weet je dat zeker? Ik zie het niet.
Klik om te vergroten...
Oh wacht sorry ik zit sowieso fout want psilocine heeft de substitutie op de vierde positie. Het is alweer een tijd geleden dat we het erover hadden. Was het dan een ester van DMT?

Anyways.. Ik vond het zelf ook een beetje vaag omdat dan alle Methoxy-substituten van verboden drugs automatisch ook verboden zouden moeten zijn. En dat gaat nogal ver. Maar als je de wet leest dan lijkt dat toch de enige juiste interpretatie:

"¹ De door de Wereldgezondheidsorganisatie vastgestelde generieke benaming.

de esters en derivaten van ecgonine, die kunnen worden omgezet in ecgonine en cocaïne;

de mono- en di-alkylamide-, de pyrrolidine- en morfolinederivaten van lyserginezuur, en de daarvan door invoering van methyl-, acetyl- of halogeengroepen verkregen middelen;

vijfwaardige stikstof-gesubstitueerde morfinederivaten, waaronder begrepen morfine-N-oxide-derivaten, zoals codeïne-N-oxide;

de isomeren en stereoisomeren van tetrahydrocannabinol;

de ethers, esters en enantiomeren van de bovengenoemde substanties, met uitzondering van dextromethorfan (INN) als enantiomeer van levomethorfan en racemethorfan, en met uitzondering van dextrorfanol (INN) als enantiomeer van levorfanol en racemorfan;

preparaten die één of meer van de bovengenoemde substanties bevatten."
V
VJ_LSD72Lid
5-MeO-DMT is eigenlijk wel verboden omdat het een ether van Bufotenine is. Maar wie let daar nou op?
N
Neo-ShulginistLid
VJ_LSD72 zei:
5-MeO-DMT is eigenlijk wel verboden omdat het een ether van Bufotenine is. Maar wie let daar nou op?
Klik om te vergroten...
Ahh is dat het
N
Neo-ShulginistLid
VJ_LSD72 zei:
Klik om te vergroten...
Ja, sssst
N
Neo-ShulginistLid
Huh maar wacht ff, bufotenine staat niet op de Opiumlijst.

I'm confused now
N
Neo-ShulginistLid
Okee ik heb het even nagevraagd bij iemand die daadwerkelijk chemie heeft gestudeerd en die zegt dat 5-MeO-DMT een ether van DMT is.

Helaas maakt dat 5-MeO-DMT verboden.

Sorry voor het klok-horen-luiden-maar-niet-weten waar-de-klepel-hangtgehalte 😅
M
MezelfLid
Neo-Shulginist zei:
Huh maar wacht ff, bufotenine staat niet op de Opiumlijst.

I'm confused now
Klik om te vergroten...
GPT zegt met de vraag waarom 4-homet bijvoorbeeld niet
  • 5-MeO-DMT is al decennialang bekend en goed beschreven in de literatuur.
  • De stof heeft een extreem krachtige en intense werking.
  • Er zijn incidenten geweest met dodelijke afloop, vooral bij verkeerd gebruik.
  • Dat verhoogt de risicoperceptie bij beleidsmakers.
  • De link met het gebruik van kikkergif trok veel media-aandacht.
  • Zulke aandacht leidt vaak tot politieke druk om te verbieden.
  • Internationale verdragen en verboden in andere landen spelen ook een rol.
  • Stoffen als 4-HO-MET zijn nieuwer en vallen onder "research chemicals".
  • Ze zijn minder bekend, veroorzaken minder incidenten en blijven daardoor langer legaal.
  • Pas bij toegenomen gebruik of problemen komen ze op de radar van de wetgever.

Edit toevoeging
5-MeO-DMT is de methoxy-ether van DMT waardoor het inderdaad net als dmt is verboden
N
Neo-ShulginistLid
Mezelf zei:
Mooi post! Leuk om even te lezen en zeker voor vele informatief 🙏.
Ik zou zelf stiekem bij 5-meo-dmt erbij vermeldt hebben dat dit psychedelische stofje oorspronkelijk van een kikker afkomstig is uit de Arizona. Iets met Colorado toad ofzo (te lui om op te zoeken lol).. en dus zoals dmt volledig door de natuur zelf is ontstaan. In tegenstelling tot vele rc's.

Ik moest dit toch ook even opzoeken voor de zekerheid. Wel gek dat vele RC verdoren dit nog gewoon verkopen. Kan je wel beginnen dat ayahuasca al tijden was verboden maar ook werd verkocht :wink:... Maar waarom stoppen diezelfde vendoren wel met het verkopen van rc's die straks bij de stofgroepenverbod worden verboden? Blijf raar vinden dat ze dan nog wel 5meo verkopen terwijl dat al in opiumwet is opgenomen.... kvk alles maar verkopen iets wat iligaal is
Klik om te vergroten...
Ja hier heb je een punt. Ik denk dat ze het doen omdat ze zelf ook over de bepaling heen lezen. Want het staat echt alleen in de kleine lettertjes, en daarna moet je gaan puzzelen.
Mezelf zei:
Was Ayahuasca niet noglange tijd legaal via de Santo Daime?
Klik om te vergroten...
de Santo Daime-kerk had kortstondig een uitzondering van de Opiumwet omdat hun recht op vrijheid van religie zwaarder woog dan de Opiumwet, volgens de rechter. Dat vonnis gaf natuurlijk geen vrijbrief aan commerciële aanbieders om ayahuascaceremonies te verkopen zodat neo-hippies zichzelf konden heruitvinden.
N
Neo-ShulginistLid
Neo-Shulginist zei:
de Santo Daime-kerk had kortstondig een uitzondering van de Opiumwet omdat hun recht op vrijheid van religie zwaarder woog dan de Opiumwet, volgens de rechter. Dat vonnis gaf natuurlijk geen vrijbrief aan commerciële aanbieders om ayahuascaceremonies te verkopen zodat neo-hippies zichzelf konden heruitvinden.
Klik om te vergroten...
Overigens is dat laatste ook wat de santo daime-kerk heeft genekt. Want in een tweede serie rechtszaken is bepaald dat de kerkdiensten te open waren waardoor het voor kwaadwillende neo-hippies te makkelijk zou zijn om zich godsdienstig voor te doen zodat ze stiekem recreatief konden genieten van het sacrament! 😱

En dat was een probleem voor de volksgezondheid want er waren immers mensen die hartkloppingen kregen van ayahuasca.
V
VJ_LSD72Lid
IMG_0646.jpeg
M
MezelfLid
Neo-Shulginist zei:
Ja hier heb je een punt. Ik denk dat ze het doen omdat ze zelf ook over de bepaling heen lezen. Want het staat echt alleen in de kleine lettertjes, en daarna moet je gaan puzzelen.
Klik om te vergroten...
Er is dan geen 1 instantie die dat is opgevallen bij ALLE rc vendoren zowat.... vaag hoor vind je niet? Ik klaag niet hoor trouwens :wink:
Neo-Shulginist zei:
Overigens is dat laatste ook wat de santo daime-kerk heeft genekt. Want in een tweede serie rechtszaken is bepaald dat de kerkdiensten te open waren waardoor het voor kwaadwillende neo-hippies te makkelijk zou zijn om zich godsdienstig voor te doen zodat ze stiekem recreatief konden genieten van het sacrament! 😱
Klik om te vergroten...
Ergens (heel heeul erg diep van binnen als ik eerlijk ben) wel begrijpelijk want er zijn nou eenmaal vele die er niet verstandig mee omgaan. Maar natuurlijk ook DOODzonde :cry:
N
Neo-ShulginistLid
Mezelf zei:
Er is dan geen 1 instantie die dat is opgevallen bij ALLE rc vendoren zowat.... vaag hoor vind je niet? Ik klaag niet hoor trouwens :wink:
Klik om te vergroten...
Zeker vaag! Ik kan ook geen vonnissen vinden waarin 5-MeO-DMT voorkomt. Maarja, het staat wel in de wet...

Die vriend van me zegt wel dat het duidelijk is dat de wettekst niet is geschreven door een chemicus. Want eigenlijk bestaat er niet zoiets als "een ether van X". Daardoor is het mogelijk om verschillende opvattingen te hebben over wat er bedoeld wordt.

Dus stel, je wordt een keer gepakt met 5-MeO-DMT, weet dan dat je nog kans hebt om het OM te outsmarten. Maar doe dat dan wel in de rechtszaal, en niet tijdens het verhoor.
N
Neo-ShulginistLid
Mezelf zei:
Ergens (heel heeul erg diep van binnen als ik eerlijk ben) wel begrijpelijk want er zijn nou eenmaal vele die er niet verstandig mee omgaan. Maar natuurlijk ook DOODzonde :cry:
Klik om te vergroten...
Ik ben het er absoluut mee eens dat aanbieders veiligheidsgaranties moeten doen, ook in religieus verbond. Tegelijkertijd vond ik dat in de tweede serie rechtszaken er wel heel veel gewicht werd gehangen aan de aanname dat ayahuasca gevaarlijk zou moeten zijn. Juristen doen dat dan altijd zo: "ja, in de Opiumwet staat dat DMT verboden is, DUS moet het wel heel gevaarlijk zijn."

Maarja... DMT is op basis van valse voorwendselen en zonder grondig debat verboden gemaakt. Dus die dus klopt niet.

Ik zou dus denken: okee, je mag je recht op vrijheid van religie uitoefenen, maar alleen binnen besloten kringen, én je moet voldoende veiligheidsgaranties doen.

Ik denk trouwens dat zo'n vonnis ook nog steeds mogelijk is hoor! Want het recht op vrijheid van religie bestaat nog steeds. En de Hoge Raad heeft niet besloten dat er überhaupt geen sprake was van religie. Het ging slechts om hoe de vrijheid van religie (een mensenrecht, trouwens) werd gewogen ten opzichte van de Opiumwet. Een uitdaging daarbij is wel dat de DMT geïmporteerd moet worden. Dat is ook hoe de Santo Daime-kerk tegen de lamp liep: hun ayahuasca werd ingevlogen vanuit Brazilië en die werd in beslag genomen. Dus eigenlijk moet je dan ook een oplossing vinden voor hoe je ayahuasca produceert binnen het kerkgenootschap.
I
InnerscoopLid
Neo-Shulginist zei:
mono- en di-alkylamide-, de pyrrolidine- en morfolinederivaten van lyserginezuur, en de daarvan door invoering van methyl-, acetyl- of halogeengroepen verkregen middelen;
Klik om te vergroten...
Kan ik hieruit concluderen dat 1p-lsd ook verboden gaat worden?
T
TijdloosLid
Innerscoop zei:
Kan ik hieruit concluderen dat 1p-lsd ook verboden gaat worden?
Klik om te vergroten...
Zover ik weet worden lysergamines niet op de banlijst toegevoegd :hearteyes:
I
InnerscoopLid
Tijdloos zei:
Zover ik weet worden lysergamines niet op de banlijst toegevoegd :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Gelukkig, hoef ik er nog geen A4tje van aan te schaffen 🙃
D
DJpepLid
Goedenavond medegebruikers
Weet niet of ik het mag vragen.
Wat mag je voor privé gebruik aan Rc in huis hebben?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."