#1
Stel, Wanda is verslaafd aan wit en bruin, en heeft een hele goede vriendschap met Jaap die nog nooit iets gebruikt heeft. Wanda is dankzij haar verkeerde vriendjes het verkeerde pad opgeraakt, en maakt zich schuldig aan strafbare feiten.
Deze feiten pleegt ze met een van haar eveneens verslaafde vrienden en beiden vertrekken ze en komen ze ook weer terug bij de woning van Jaap.
Op een bepaald moment staat de politie bij Jaap voor de deur, en vragen hem wat Wanda en haar compagnon zoals doen 's nachts bij zijn woning, want ze hebben van mensen uit de buurt gehoord dat beiden telkens dozen uit de auto halen, en die naar binnen brengen. Maar beiden zijn ook gesignaleerd op beveiligingscamera's tijdens hun nachtelijke tochten.
Wanda heeft in een vlaag van verstand aan Jaap verteld wat ze zoal doen 's nachts, maar wil hem onder geen enkele voorwaarden erbij betrekken. Nu de politie aan de deur staat, en vraagt wat er allemaal gebeurd, staat Jaap voor een dillema. Nooit heeft hij iets met politie of justitie te maken gehad, en wil dit natuurlijk zo houden. Tegenover de agenten verklaart hij van niks te weten, maar die zien aan zijn gezicht dat hij iets te verbergen heeft, omdat Jaap vreselijk begint te stotteren, en naar antwoorden moet zoeken.
Als ze Jaap vervolgens confronteren met het feit dat hij grote kans loopt op vervolging wegens medeplichtigheid, immers, de feiten werden vanuit zijn woning gepleegd. Kan Jaap de waarheid niet langer achterwege houden, en legt een belastende verklaring af.
Wanda wordt een paar dagen later opgepakt, en opgesloten in het H.v.B. Natuurlijk geeft ze Jaap de schuld, want door zijn verklaring zit zij nu vast. Maar ze vergeeft het hem uiteindelijk wel, Jaap mag op bezoek komen, stort haar iedere maand geld en neemt dingen mee die ze nodig heeft.
Maar hoe zouden jullie hebben gereageerd als jullie Wanda waren? Kan een verslaafde die dit overkomt echt vergevingsgezind zijn? Immers bij Jaap vond Wanda een allerlaatste plek om tot rust te komen, en waar ze in een echt bed kon slapn, kon eten wat ze wilde, en een echt thuisgevoel had. En zo'n privilege wil je als verslaafde toch niet kwijt?
Deze feiten pleegt ze met een van haar eveneens verslaafde vrienden en beiden vertrekken ze en komen ze ook weer terug bij de woning van Jaap.
Op een bepaald moment staat de politie bij Jaap voor de deur, en vragen hem wat Wanda en haar compagnon zoals doen 's nachts bij zijn woning, want ze hebben van mensen uit de buurt gehoord dat beiden telkens dozen uit de auto halen, en die naar binnen brengen. Maar beiden zijn ook gesignaleerd op beveiligingscamera's tijdens hun nachtelijke tochten.
Wanda heeft in een vlaag van verstand aan Jaap verteld wat ze zoal doen 's nachts, maar wil hem onder geen enkele voorwaarden erbij betrekken. Nu de politie aan de deur staat, en vraagt wat er allemaal gebeurd, staat Jaap voor een dillema. Nooit heeft hij iets met politie of justitie te maken gehad, en wil dit natuurlijk zo houden. Tegenover de agenten verklaart hij van niks te weten, maar die zien aan zijn gezicht dat hij iets te verbergen heeft, omdat Jaap vreselijk begint te stotteren, en naar antwoorden moet zoeken.
Als ze Jaap vervolgens confronteren met het feit dat hij grote kans loopt op vervolging wegens medeplichtigheid, immers, de feiten werden vanuit zijn woning gepleegd. Kan Jaap de waarheid niet langer achterwege houden, en legt een belastende verklaring af.
Wanda wordt een paar dagen later opgepakt, en opgesloten in het H.v.B. Natuurlijk geeft ze Jaap de schuld, want door zijn verklaring zit zij nu vast. Maar ze vergeeft het hem uiteindelijk wel, Jaap mag op bezoek komen, stort haar iedere maand geld en neemt dingen mee die ze nodig heeft.
Maar hoe zouden jullie hebben gereageerd als jullie Wanda waren? Kan een verslaafde die dit overkomt echt vergevingsgezind zijn? Immers bij Jaap vond Wanda een allerlaatste plek om tot rust te komen, en waar ze in een echt bed kon slapn, kon eten wat ze wilde, en een echt thuisgevoel had. En zo'n privilege wil je als verslaafde toch niet kwijt?