Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPDD-NOS vs ADHD

PDD-NOS vs ADHD

35 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een vraag, en een redelijk belangrijke ook, en ik kan er niet zelf uitkomen. Jullie ook waarschijnlijk niet, maar jullie zouden me een eind op weg kunnen helpen, denk ik.

Toen ik een jaar of acht/negen was kreeg ik de diagnose dat ik ADHD kreeg, en vanaf dat moment kreeg ik er ook medicatie voor.
Echter, destijds zei mijn psychiater al eens dat ik ook wel licht autistische trekjes leek te hebben. Dit heb ik later uit nog andere hoeken ook gehoord, maar ik deed er niet echt iets mee. Immers, mijn medicijnen werkten toch? Ik werkte drie keer zo hard als eerst. Meer zelfs.

Echter, echt rust in mijn hoofd heb ik er nooit door gevonden, iets waar ik toen niet bij stil stond, omdat ik dacht dat het sowieso geen wondermiddeltje is, wat ook waar is, natuurlijk.

Gister heb ik een link gekregen naar een pagina over PDD-NOS, en wat me opviel was dat veel van de kenmerken die genoemd werden overeenkomen met hoe ik ben. Sommige kenmerken zijn enkel van het verleden, maar het overgrote deel kan ik me wel in herkennen, of het nu uit het verleden is of uit het heden.

Anyway, ik ben rond m'n zeventiende/achttiende gestopt met het nemen van ritalin. Ik nam ongezond hoge dosissen vanwege een pushende moeder, en ik zelf vond het allemaal wel best. Dit was natuurlijk niet goed voor me, dus ben ik uiteindelijk gestopt omdat ik ontzettend paranoïde werd van ritalin, wat niet zo gek is bij dagelijks gebruik van op den duur 75mg (en soms zelfs meer).
Ik ben stiekem gestopt (heb nog een halvegare poging gedaan die pillen te verkopen, maar rijk werd ik er niet van), maar uiteindelijk kwam m'n moeder daar achter. Ik weet niet meer hoe, of ik het opgebiecht heb, of dat ze ergens een lading pillen vond, dat zou ik echt niet meer weten.

Echter, op school ben ik eens gaan vechten met destijds mijn beste vriend. Ik had een slechte dag, en letterlijk alles deed mij koken van woede. Toen hij me wat te vrolijk en te druk zat te zieken heb ik hem naar het ziekenhuis geslagen. Dat was voor mijn moeder reden om me weer aan de medicatie te krijgen. Ik kreeg direct conserta, wat absoluut geen succes was. Ik werd helemaal gek van paranoia en angst, en heb het na dag twee opgegeven. M'n moeder was niet blij, maar ze legde zich erbij neer.

Nog altijd blijft zij volhouden dat ik ontzettend erge ADHD heb, en gebruikt dit bij alles wat ik fout doe. Ik laat m'n fiets van slot staan, en ik ben 'een chaotische ADHD'er die nooit normaal zal kunnen functioneren.' Dat soort praat. Dit heeft zij altijd al gedaan, ook toen ik nog jong was. Mijn diagnose is ook pas gesteld nadat ze een psychiater had overgehaald tegen een heel team van specialisten in te gaan dat al zei dat ik geen ADHD had.

Ik heb al eerder getwijfeld aan mij diagnose, al leek ik wel veel kenmerken te hebben die genoemd werden op sites over ADHD. Echter, met name toen ik voor het eerst speed gebruikte, wat mij ontzettend veel energie gaf, en me aardig druk maakte begon ik recent weer écht te twijfelen aan mijn diagnose, na er lang niet over nagedacht te hebben (ik gebruikte geen medicatie meer die me gek maakte, en ik functioneerde enigszins naar behoren op school, namelijk).

Nu vraag ik mij af, worden PDD-NOS'ers en ADHD'ers vaker verward met elkaar in de psychiatrische zorg? Is het misschien mogelijk dat mijn twijfels gegrond zijn, en ik inderdaad een autisme gerelateerde conditie heb in plaats van ADHD?

Het feit dat ik ontzettend moeilijk contact maak met mensen versterkt dit vermoeden enorm bij mij, echter, bij anderen valt het meestal niet zo op, aangezien ik me wel staande kan houden met small-talk en conversaties die ik wel voer, maar totaal geen betekenis voor mij hebben. Ook iets wat blijkbaar veel voorkomt bij autisme gerelateerde stoornissen, las ik dus (en dat had ik eerder zelf ook al wel bedacht, maar eenmaal zwart op wit zet het je meer aan het denken).

Ik zou naar een psychiater kunnen gaan om mij nogmaals een diagnose te laten geven, maar ik heb er weinig vertrouwen in, en heb in mijn leven genoeg van die figuren gezien. Helpen deden ze hier en daar wel, maar ik vond ze voornamelijk nutteloos tijdsverdrijf. Ik vond nooit dat ik er iets te zoeken had, aangezien ik toch nooit wat te bespreken had met ze, en op het moment zie ik het nut er ook niet direct van in.

Echter, ik zit nu wel met deze vraag. Heeft een van jullie hier misschien ook ervaring mee? Is het raadzaam tóch een specialist te zoeken, of maakt het allemaal niet uit?

Overigens weet ik me tot op zekere hoogte wel te redden in de samenleving, al is het soms geforceerd, en staat het me vaak tegen (ik heb een sterk gevoel van afzetting naar de samenleving, ik wil er niet bij horen), dus ik denk dat ik uiteindelijk wel goed op m'n pootjes terecht ga komen, vooral nu ik ook een vervolgopleiding heb gekozen.

Er is geen haast bij, denk ik dus, maar toch blijft mijn vraag knagen.

Olle
L
LangeLokkenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik herken hier een hele hoop in, dit omdat ik hier zelf ook nog steeds over twijfel. Zoals je zelf al schrijft; moeite om echt contact met mensen te maken, gesprekken wel voeren maar het eigenlijk niet willen/nodig vinden, niet echt in de maatschappij passen naar je eigen idee. Natuurlijk zijn er nog wat meer dingen maar die zijn wat persoonlijker. Geen complete sociale outcast ofzo, zeker niet, maar toch net wat anders zijn.

Wat je je inderdaad af moet vragen is: maakt het wel uit? Als een psychiater het labeltje PDD-NOS op je plakt, dan heb je misschien wel een ''officiële'' verklaring voor je gedrag of denkwijzen, maar uiteindelijk zul je er toch mee moeten leren leven.


Oh en hoera!
Your musical compatibility with Ollemann is Very High :tongueout:
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vraag mij ook af of een diagnose mij op enige manier gaat helpen functioneren in het leven.

Wel zou het een hoop vragen beantwoorden voor mij (waarom ben ik zo?). Niet dat het 'waarom' een oplossing is voor alles, sterker nog, het verandert helemaal niks, maar het zou eventueel toch voldoening geven. Ik weet het niet.

Overigens, mocht ik ooit gelijk blijken te hebben dan zou ik wel mijn beklag doen bij mijn toenmalige psychiater en mijn moeder, die mij dan toch in een verkeerd hokje hebben geplaatst, een hokje dat mij nooit is bevallen.

Nu is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat ze wel gelijk hadden, en ik gewoon lastig ben. Daar ben ik overigens ook bang voor: stel dat ik het fout heb. Daar zou ik ook niet gelukkiger van worden.

Boh, 'k weet het allemaal niet.

Jubelt ende juicht!

Olle
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zeg: niet doen.

Ik zie echt gewoon mijn halve vriendenkring zichzelf vinden in de diagnose adhd/pdd-nos, en daarvan krijgen ze ook bijna allemaal die diagnose. Ik vind het gewoon nergens op slaan. No offence als je het ook daadwerkelijk hebt, ik heb ook vrienden met autisme/adhd dat gewoon overduidelijk terecht is die diagnose. Maar god je kan je zo vinden in tien verschillende diagnoses. Vaak als mensen naar de psych gaan bepraten ze die onbewust zo dat die psych zelf ook al denkt dat je dat hebt, terwijl ik heel vaak zie dat mensen zich zulke dingen heel erg aanpraten.

Als jij tot nu toe functioneert, is het prima toch? En functioneren is niet leven zonder problemen, iedereen heeft issues, geen rust in hun hoofd, moeilijkheden. Mensen grijpen te snel naar labeltjes. Ik wil nu overigens niet bepalen wat jij doen en laten moet, of je het echt hebt of niet, jij alleen kent jou hoofd het beste. Maar ik zet me echt flink af tegen die hype tegenwoordig, mensen maken zichzelf en hun psych heel makkelijk dingen wijs.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#5
LangeLokken zei:
Ik herken hier een hele hoop in, dit omdat ik hier zelf ook nog steeds over twijfel. Zoals je zelf al schrijft; moeite om echt contact met mensen te maken, gesprekken wel voeren maar het eigenlijk niet willen/nodig vinden, niet echt in de maatschappij passen naar je eigen idee. Natuurlijk zijn er nog wat meer dingen maar die zijn wat persoonlijker. Geen complete sociale outcast ofzo, zeker niet, maar toch net wat anders zijn.

Wat je je inderdaad af moet vragen is: maakt het wel uit? Als een psychiater het labeltje PDD-NOS op je plakt, dan heb je misschien wel een ''officiële'' verklaring voor je gedrag of denkwijzen, maar uiteindelijk zul je er toch mee moeten leren leven.


Oh en hoera!
Your musical compatibility with Ollemann is Very High :tongueout:
Klik om te vergroten...

Enneh, is wat jij in je eerste alinea zegt niet heel erg normaal? Ik ken weinig mensen die zich niet zo voelen. Volgens mij beseffen mensen niet zo snel hoe normaal abnormaliteiten zijn.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoe oud ben je, Dopezilla?
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben twintig, maar de problemen die ik hier opsom heb ik al mijn hele leven gehad.

En ja, Vode, jij hebt een punt. De diagnoses worden je om de oren geslingerd. Zo denk ik dat ik ook de diagnose ADHD heb gekregen om deze reden. Vooral omdat er een heel team specialisten eerst stellig bleef volhouden dat ik geen ADHD had. Enkel door het doorzeuren van mijn moeder heb ik uiteindelijk de diagnose gekregen.

Ik weet ook niet of ik écht een autistisch gerelateerde stoornis heb, maar ik heb zo m'n redenen om het te vermoeden, niet enkel wat ik beschreef in mijn eerste post, maar ik wil het niet te persoonlijk maken hier.

Wel kan ik zeggen dat contact leggen voor mij soms dusdanig moeilijk is dat ik het letterlijk eng vindt, iets dat veel verder gaat dan verlegenheid, denk ik.

Nu kan ik natuurlijk ook zijn blijven steken in een angst, en eigenlijk alleen maar bang ben om weer die angstige gevoelens te krijgen, en het daardoor juist gebeurt. Ik weet het niet.

Maar goed, ik zeg ook niet dat ik linea-recta naar een psychiater zal gaan nu. Ik zou eerst ervaringen van anderen willen horen, voordat ik actie onderneem, en misschien zal ik zelfs dan geen actie ondernemen.

Olle
L
LangeLokkenLid
01-01-2024, 00:00
#8
vode zei:
Enneh, is wat jij in je eerste alinea zegt niet heel erg normaal? Ik ken weinig mensen die zich niet zo voelen. Volgens mij beseffen mensen niet zo snel hoe normaal abnormaliteiten zijn.
Klik om te vergroten...

Ikzelf ken juist geen mensen in mijn omgeving die zich zo voelen, wellicht dat ik mezelf daardoor meer ''abnormaal'' voel dan nodig is. Je spiegelt jezelf immers onbewust aan de mensen om je heen. Natuurlijk spelen er bij mij persoonlijk, en ik neem aan bij Olle ook wel, meer zaken dan alleen die paar voorbeeldjes.

Toch begrijp ik zeker je punt dat heel veel mensen zichzelf in zo'n lijstje van kenmerken herkennen en je het daardoor ook jezelf kunt aanpraten. Ik sluit ook zeker niet uit dat ik dat bij mezelf heb geflikt. :wink:

Anyway sorry, dit topic ging over Olle, niet over mij, ik vond het alleen nodig om mijn vorige post iets te nuanceren.
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#9
In dit topic zou ik graag de ervaringen van anderen horen, dus ga vooral door, LangeLokken. :grin:

Ik zit zelf ondertussen ook wat te googlen, al ben ik wel wat huiverig voor het zelf stellen van je diagnose. Aan de ene kant is het begrijpelijk, maar aan de andere kant vind ik dat hooguit een specialist het echt goed zou kunnen beoordelen.

Ik probeer me niet direct vast te bijten in mijn vermoeden, voordat het zo'n self-fulfilling prophecy wordt.

Olle
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben overigens geen diagnose-hater ofzo, of anti-psych. Ik loop zelf nu ook bij een psych, heb ooit bijna de diagnose ADD gekregen dat ik toen heb geweigerd, momenteel ben ik opnieuw bij een psych aan het lopen, en dat gaat richting de kant neuroot/post-traumatisch stress syndroom. Dus ik ben heel goed bekend met het wereldje, heb er ook mijn eindwerk over gemaakt. Dusja, wat ik in mijn vorige post roep, is wat ik zie bij de meerderheid van mijn vrienden (ja ik heb een gekke hoop vrienden die allemaal steekjes los hebben).

Maar ik vind het vaak zo jammer om te zien dat iemand zo opgaat in zijn diagnose. Ik heb prima functionerende mensen de stempel ADHD zien krijgen, en daarna zaten ze aan de pillen, hadden ze elke dag twintig rebounds, staken ze alles op hun 'wazige buien' en was het excuus van de dag 'mijn hoofd doet het niet' en ze gaan zich compleet benoemen met die diagnose. Terwijl dat echt iets is waar je los van moet staan, je moet niet die diagnose jou laten leven.

Ik ben met opzet bij mijn psycholoog nu bezig met dingen aan te pakken, kijken wat voor therapie ik wil nemen, hoe ik school/werk ga aanpakken en mijn persoonlijke leven, in plaats van dat ik meteen voor de diagnose ga.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dopezilla zei:
Ik probeer me niet direct vast te bijten in mijn vermoeden, voordat het zo'n self-fulfilling prophecy wordt.
Klik om te vergroten...

Dat dus ja! Als jij met de instelling naar de psych gaat: 'hoi ik heb denk ik autisme' en dat heel goed beargumenteerd (wat de meeste wel kunnen na goed gegoogled te hebben), dan is de kans groot dat je die stempel krijgt.
Imho is het beter om naar de psych te gaan met: 'hey, ik heb daar en daar overmatig last van dat het me stoort in het leven'. Zo krijgt hij een beter beeld wat er nou mis is, ipv een opsomming van een lijstje op wikipedia.

Zo heb ik het ook iig gedaan, ik heb geen woord gerept over diagnoses, maar puur over mijn verleden en hoe ik nu functioneer.
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik zou sowieso niet direct zelf met een mogelijke diagnose aankomen bij m'n psych. Dat is zijn taak. Wel zou ik hem erop wijzen dat ik mijn twijfels heb over mijn ADHD diagnose, en daar mijn argumenten voor aanslepen.

Ik zou sowieso niet weten of ik echt PDD-NOS heb, of een andere vage stoornis, maar omdat mijn psychiater jaren geleden al zei dat ik hier en daar wel autistische trekjes had heb ik zo m'n vermoedens, ook het feit dat ik me in veel punten kan vinden.

Echter, het kan iets anders zijn, of ik ben gewoon moeilijk. Ik laat het aan de professionals over om het te beoordelen. Althans, mocht het zo ver komen dat ik daadwerkelijk een psychiater op zoek.

Ik zit persoonlijk niet weer te wachten op ellenlange gesprekken die alleen maar doodvermoeiend voor me zijn, maar als het raadzaam lijkt wil ik het wel overwegen.

En als ik eventueel een diagnose van iets zou krijgen zou ik wel verder kijken naar wat eraan gedaan kan worden om vooruit te gaan. Ik zou me niet blindstaren op mijn stoornis, en erin blijven steken. Daar schiet niemand iets mee op.

Olle
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#13
PDD-NOS is een verzamel-naam. Een naam voor een groep symptonen die niet duidelijk onder een andere diagnose vallen. Om deze redenen is PDD-NOS er in heel veel verschillende gradaties. Hoog IQ/Laag IQ, vrij sterk aanwezig/bijna geen last van. Ook de symptonen verschillen. Er zijn mensen die meer symptonen van het 12punten lijstje van Autisme hebben. Zij kunnen bijv. hun gevoelens niet goed herkennen en hebben weinig behoefte aan sociale contacten.

Waar het vooral omgaat is dat PDD-NOS dus een diagnose is voor iets waar ze geen andere diagnose voor hebben. Je kan 3 punten van autisme hebben, 1 van ADHD en 1 van ODD bijv. Het valt onder geen van de 3 dan, dus krijg je heel snel de diagnose PDD-NOS..

Ik heb de diagnose zelf ook. Ik heb er gelukkig tegenwoordig nog amper 'last' van. Was meer toen ik wat jonger was. Ik heb 2 puntjes van autisme, 1 van ADHD en vermoedelijk 1 van ODD(slecht tegen regels en gezag kunnen.) De 2 van autisme weten ze zeker, maar autisme heeft 12 punten en Syndroom van Asperger 5/7 geloof ik. Wat krijg je dan? De diagnose PDD-NOS.

Ik las laatst nog iets over een onderzoek waarin stond dat PDD-NOS vaak ten onrechte wordt gekoppeld aan Autisme en gezien wordt als ASS(Autisme Spectrum Stoornis). Vele vinden het dichter bij ADHD of ADD liggen. Maar dat is dus heel persoonlijk. Iemand met PDD-NOS kan totaal andere kenmerken hebben dan een ander. Ik ben zelf bijv. prima op sociaal gebied terwijl ik ook mensen ken die altijd alleen thuis een beetje aan het gamen zijn. Zit een heel groot verschil tussen, waardoor ik het altijd maar een rare, veel te makkelijke diagnose vind.

Of het aan te raden is opnieuw een diagnose te laten stellen kan alleen jij zelf bepalen. Wil je duidelijkheid en daardoor weten wat je kan doen om dingen te verbeteren? Dan zou je opnieuw een diagnose kunnen laten stellen. Vind je het prima zo? Lekker niet doen. Die vraag kan alleen jij het beste beantwoorden. Succes met wat je ook gaat kiezen iig :rockband:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kijk of je een her-diagnose kan krijgen! Moet kunnen lijkt me, als je zelf even aan de bel trekt.. PDD-NOS is nog een vrij nieuw "fenomeen". In de tijd dat er bij jou ADHD gesteld werd, was de term PDD-NOS nog volop in de ontwikkeling geloof ik. En zoals trippy shit ook al schrijft: PDD-NOS is eigenlijk een verzamelnaam voor een "beetje van alles". Iemand met PDD-NOS heeft vaak wat autistische trekjes, maar er kan dus ook makkelijk nog een beetje van ADHD/ADD bij zitten (moest het toevallig vandaag nog leren voor school :wink: ).

Je bent inmiddels 20 jaar, je moeder kan zoveel over je zeggen, je bent nu op een leeftijd dat je je eigen ik ook steeds beter zelf leert exploreren. Soms zitten moeders er gewoon heel erg naast en voel je zelf veel beter aan wat er "mis" is.

Ik zou als ik jou was gewoon op korte termijn even bij een plaatselijke instelling aankloppen en kijken/vragen of ze je nogmaals kunnen beoordelen. De medische/psychologische wereld heeft ondertussen niet stil gestaan en wat er bij jou als kind geconstateerd is, zou idd zomaar nu wel eens PDD-NOS kunnen heten. :wink: Een second opinion kan dus nooit kwaad!

Succes ermee!
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dopezilla zei:
Ik ben twintig, maar de problemen die ik hier opsom heb ik al mijn hele leven gehad.
Klik om te vergroten...
Dat vermoeden had ik al. Ik vind (en met mij bijvoorbeeld ook de directeuren van de school waar ik werk) dat de diagnose AD/HD veel te snel gegeven wordt over het algemeen. Het is (net als dyslexie) een modegril.

Over het PDD/NOS verhaal kan ik niet oordelen.
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ADHD is inderdaad een modegril. PDD-NOS zal het ook nog wel worden, of is het misschien al een beetje.

Althans, autisme en de vele varianten zijn ook schreeuwerige termen geworden, heb ik het idee.

Maar bij autisme is het niet direct een probleem, aangezien je met die diagnose geen shitload aan stimulanten in je mik geduwd krijgt.

Ik had het idee dat PDD-NOS meer een autisme gerelateerde stoornis was, maar goed. Mijn bronnen zijn ook maar de verhalen van anderen.

Overigens heb ik nog altijd geen idee wat ik moet doen, overigens. Het zou in ieder geval fijn zijn als ik mijn diagnose van ADHD zou kunnen ontkrachten, aangezien ik echt het idee heb dat die niet klopt. Van daaruit zal ik wel verder zien.

Overigens, bij de psych aankloppen, wordt dat door je verzekering gedekt? Ik heb er echt de ballen verstand van. Liep er enkel bij toen ik nog onder m'n moeders zorgverzekering viel.

Olle
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik herken mezelf ook wel eens in bepaalde kenmerken van afwijkingen die je op internet leest. Maar ik vertik het om mezelf ziektes (en vooral medicatie) aan te gaan laten praten door een psycholoog. Als ik drugs verslaafd wil worden kan ik dat zelf ook wel.

En al die diagnoses die ze stellen.... Sja, een mens is een complex geval, we hebben allemaal bepaalde eigenschappen iets meer of minder. (daarom herkent ook bijna iedereen zich in meer of mindere mate in de kenmerken van allerlei psychische afwijkingen) Een aantal vaak samen voorkomende eigenschappen geven ze dan een naampje. En als je maar overtuigend genoeg verteld tegen de psycholoog dat je er last van hebt krijg je pillen. Wat mij betreft is de psychologie ongeveer net zo ver gevorderd als de medische wetenschap in de middeleeuwen.

Gewoon met jezelf leren omgaan is het beste imo. Dat kost tijd.
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bij adolescenten lijkt het me inderdaad lastig om zo'n diagnose te stellen, aangezien die sowieso al vaak in de knoop zitten en nog van alles ontwikkelen. 'k Ben ook nog een gefrustreerd mannetje geweest. Overigens weet ik niet of ik ondertussen al volledig uit de puberteit ben gekomen, maar vooruit. Ik zou toch denken dat ik er grotendeels uit ben.

Olle
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Een diagnose zou je echter wel een stuk op weg kunnen helpen naar het leren met jezelf om te gaan, niet? Er zijn behandelingen, buiten medicatie om, waar je mogelijk baat bij zou kunnen hebben.

Of kleine dingetjes, zoals kleine aanpassingen waar je misschien zelf niet opgekomen zou zijn.

Just a thought.

Olle
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#20
deadlock zei:
Dopezilla zei:
Ik ben twintig, maar de problemen die ik hier opsom heb ik al mijn hele leven gehad.
Klik om te vergroten...
Dat vermoeden had ik al. Ik vind (en met mij bijvoorbeeld ook de directeuren van de school waar ik werk) dat de diagnose AD/HD veel te snel gegeven wordt over het algemeen. Het is (net als dyslexie) een modegril.

Over het PDD/NOS verhaal kan ik niet oordelen.
Klik om te vergroten...

Maar op het moment dat iemand twintig is kan je de diagnose wel redelijk veilig stellen. Voor je 18e niet eigenlijk, vind ik. Om waarschijnlijk dezelfde redenen als jij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."