PDD-NOS is een verzamel-naam. Een naam voor een groep symptonen die niet duidelijk onder een andere diagnose vallen. Om deze redenen is PDD-NOS er in heel veel verschillende gradaties. Hoog IQ/Laag IQ, vrij sterk aanwezig/bijna geen last van. Ook de symptonen verschillen. Er zijn mensen die meer symptonen van het 12punten lijstje van Autisme hebben. Zij kunnen bijv. hun gevoelens niet goed herkennen en hebben weinig behoefte aan sociale contacten.
Waar het vooral omgaat is dat PDD-NOS dus een diagnose is voor iets waar ze geen andere diagnose voor hebben. Je kan 3 punten van autisme hebben, 1 van ADHD en 1 van ODD bijv. Het valt onder geen van de 3 dan, dus krijg je heel snel de diagnose PDD-NOS..
Ik heb de diagnose zelf ook. Ik heb er gelukkig tegenwoordig nog amper 'last' van. Was meer toen ik wat jonger was. Ik heb 2 puntjes van autisme, 1 van ADHD en vermoedelijk 1 van ODD(slecht tegen regels en gezag kunnen.) De 2 van autisme weten ze zeker, maar autisme heeft 12 punten en Syndroom van Asperger 5/7 geloof ik. Wat krijg je dan? De diagnose PDD-NOS.
Ik las laatst nog iets over een onderzoek waarin stond dat PDD-NOS vaak ten onrechte wordt gekoppeld aan Autisme en gezien wordt als ASS(Autisme Spectrum Stoornis). Vele vinden het dichter bij ADHD of ADD liggen. Maar dat is dus heel persoonlijk. Iemand met PDD-NOS kan totaal andere kenmerken hebben dan een ander. Ik ben zelf bijv. prima op sociaal gebied terwijl ik ook mensen ken die altijd alleen thuis een beetje aan het gamen zijn. Zit een heel groot verschil tussen, waardoor ik het altijd maar een rare, veel te makkelijke diagnose vind.
Of het aan te raden is opnieuw een diagnose te laten stellen kan alleen jij zelf bepalen. Wil je duidelijkheid en daardoor weten wat je kan doen om dingen te verbeteren? Dan zou je opnieuw een diagnose kunnen laten stellen. Vind je het prima zo? Lekker niet doen. Die vraag kan alleen jij het beste beantwoorden. Succes met wat je ook gaat kiezen iig
