#1
Ik vind dat filmpje van Michio Kaku maar een hoop intellectueel eromheen gedraai. Op een gegeven moment geeft hij de zogenaamde definitie van bewustzijn:
Hij geeft hier dus een definitie van zelf-bewustzijn oftewel ego-bewustzijn, wat imo eerder een functie is van bewustzijn dat de 'menselijke ervaring' heeft.
Waar voorbij aan wordt gegaan is de harde vraag van bewustzijn. Hoe kan het dat er überhaupt ervaring is? Hoe kan het dat ik besta? En uiteindelijk: wie/wat ben ik? Een goed filmpje hierover:
[youtube]U-rwcDkgM2w[/youtube]
Filmpje van Albedo heb ik nu even geen tijd voor.
Bewustzijn is het proces van het creëren van meerdere terugkoppelingen (feedback loops) om een model van jezelf te creëren in ruimte, in betrekking tot anderen. En in tijd, om bepaalde doelen te bevredigen.
Hij geeft hier dus een definitie van zelf-bewustzijn oftewel ego-bewustzijn, wat imo eerder een functie is van bewustzijn dat de 'menselijke ervaring' heeft.
Waar voorbij aan wordt gegaan is de harde vraag van bewustzijn. Hoe kan het dat er überhaupt ervaring is? Hoe kan het dat ik besta? En uiteindelijk: wie/wat ben ik? Een goed filmpje hierover:
[youtube]U-rwcDkgM2w[/youtube]
Filmpje van Albedo heb ik nu even geen tijd voor.