Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBewustzijn video topic

Bewustzijn video topic

47 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind dat filmpje van Michio Kaku maar een hoop intellectueel eromheen gedraai. Op een gegeven moment geeft hij de zogenaamde definitie van bewustzijn:

Bewustzijn is het proces van het creëren van meerdere terugkoppelingen (feedback loops) om een model van jezelf te creëren in ruimte, in betrekking tot anderen. En in tijd, om bepaalde doelen te bevredigen.
Klik om te vergroten...

Hij geeft hier dus een definitie van zelf-bewustzijn oftewel ego-bewustzijn, wat imo eerder een functie is van bewustzijn dat de 'menselijke ervaring' heeft.

Waar voorbij aan wordt gegaan is de harde vraag van bewustzijn. Hoe kan het dat er überhaupt ervaring is? Hoe kan het dat ik besta? En uiteindelijk: wie/wat ben ik? Een goed filmpje hierover:

[youtube]U-rwcDkgM2w[/youtube]

Filmpje van Albedo heb ik nu even geen tijd voor.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#2
MeejheM zei:
@Albedo: Wanneer je een idee of concept niet binnen een uur uit kan leggen, begrijp je de materie niet of praat je erg langzaam heb ik op school geleerd.

Ik heb je bijdrage niet afgekeken, Dat is mijn verantwoordelijkheid, ik weet niet wat ik mis. Toch goed om weer terug op topic te komen.
Klik om te vergroten...

Hij is inderdaad vrij lang, maar in de laatste 5 min. wordt het samengevat. Als je een kortere versie wilt, kun je deze proberen; https://www.youtube.com/watch?v=udOqYOL0ql4

BTW Het is een beknopte video versie van zijn boek. Geeft hij zelf aan in het begin.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb even de laatste 10 minuten van het filmpje wat je eerst postte bekeken, en het valt wel op dat het ineens behoorlijk wetenschappelijk is, met statistiek en feiten. Heerlijk, daar kan ik mee werken.

Om te beginnen wil ik even duidelijk maken dat 93% van de gedetineerden een of andere diagnose hebben volgens mij aardig klopt. Ik denk dat mensen met een geestesziekte meer kans hebben om in het penitentiaire systeem terecht te komen. Onder die mensen wordt enorm veel getest en gezocht naar afwijkingen, en mijn mening is dat je die ook altijd wel zal vinden, van een jong volwassene met "gedragsproblematiek" tot volledig psychotische individuen, en alles daartussen.

Ik denk ook dat als je totaal willekeurige mensen, qua sekse, leeftijd, opleidingsniveau, en geboorteplaats samenstelt, en die stuk voor stuk laat testen dat er zeker bij 3 kwart wel enige afwijkingen te zien zijn, als het niet hoger ligt dan dat.

TBS is ook een puntje, je word veroordeelt tot een bepaalde straf, gevolgd door een behandeling.
Een TBS maatregel kan oneindig elke 2 jaar verlengd worden, dat is de reden van de "Longstay" afdelingen, om de ter beschikking gestelde niet elke 2 jaar valse hoop te geven op een einde aan hun maatregel. het is een extra opsluiting die meestal 8 jaar of langer duurt(en vaak de originele IBS overtreft).

Ook heb ik ernstige twijfels bij de opmerking over een brein dat rijpt. ik ga er van uit dat dat zo is, maar ik ben er van overtuigd dat dat zeker niet leidt tot minder delicten, gezien de demografische verdeling in HvB en TBS klinieken.

Waar ik graag feedback over krijg(van iemand die het hele stuk gezien en begrepen heeft) is de scheiding tussen brein en geest. Nooit is bewezen waar de geest zetelt, enkel dat hij geloof ik 16 gram weegt.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
MeejheM zei:
Waar ik graag feedback over krijg(van iemand die het hele stuk gezien en begrepen heeft) is de scheiding tussen brein en geest. Nooit is bewezen waar de geest zetelt, enkel dat hij geloof ik 16 gram weegt.
Klik om te vergroten...

Volgens Dick Swaab is er geen scheiding tussen brein en geest. De geest is het product van het brein. Dat is ook de titel van zijn boek. Hij zegt dat vanaf de 56e minuut. Of je dat gelooft van een emeritus hoogleraar in de neurobiologie of niet is aan jou. Hij geeft zijn mening aan de hand van zijn onderzoek. In het begin werd hij verketterd, maar later kreeg hij steeds meer gelijk.

Grootste verschil met hoe er nu wordt gedacht t.o.v. vroeger is dat niet de sociale omgeving in de latere ontwikkeling het meeste invloed heeft maar vooral, naast genetica, de chemische en sociale omgeving in de vroege ontwikkeling (baarmoeder + eerste 4 jaar). Althans zo heb ik het begrepen.

Er zijn nog veel meer interessante video's met hem. Over de illusie van de vrije wil. Wij besturen ons brein niet, maar het brein stuurt ons! Ook zag ik er een over een zeldzame ziekte in de hersenen. Dat ging over een persoon waarbij de 2 hersenhelften gescheiden functioneren en elkaar bevechten. Letterlijk. Is gebruikt in een film door Peter Sellers.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
MeejheM zei:
Waar ik graag feedback over krijg(van iemand die het hele stuk gezien en begrepen heeft) is de scheiding tussen brein en geest. Nooit is bewezen waar de geest zetelt, enkel dat hij geloof ik 16 gram weegt.
Klik om te vergroten...
Ben je nou serieus?

Sorry, maar zelfs diehard materialisten kunnen dat toch niet serieus nemen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Erg goed filmpje over bewustzijn:


Wel een zwaar Frans accent, maar het is te verstaan.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey Zweefteven.

Hierbij een topic voor al onze bewustzijn video's Ben benieuwd wat jullie dumpen.

Bij deze een mooie video van Peter de Graef over Liefde.

[youtube]yIPa_ZyP-z4[/youtube]
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hier een filmpje (in engels) van 7 minuten over bewustzijn, voor diegenen die nog even hun geheige willen opfrissen.

Het youtube kanaal is trouwens met vlagen geniaal(Vsauce), als je van korte wetenschappelijk-entertainende stukjes houd in ieder geval. Lange docu's kun je achteraf zelf opzoeken.

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zie geen filmpje Bob.

En dat is zeker een interessant filmpje MeejheM. Ik had hem al eens gezien. Ik vind het goed dat Vsauce er eerlijk over is dat wetenschap waarschijnlijk nooit antwoord zal kunnen geven op deze vraag. Zelf ben ik van mening dat de vraag zelf niet klopt, omdat er aangenomen wordt dat je je hersenen bent. Als het mogelijk zou zijn om een hersenhelft van één iemand te combineren met een hersenhelft van een ander, dan zou je natuurlijk nog steeds gewoon bewustzijn of het ik-"gevoel" zijn, want hoe kun je überhaupt iets ervaren zonder dat dat er eerst is? De inhoud van dat bewustzijn zou dan zeer waarschijnlijk anders zijn, maar dan kom je dus weer op de vraag 'ben ik mijn gedachten?', of 'ben ik wat er in mij verschijnt?'. Duidelijk niet, want jij blijft en die inhoud veranderd. :P
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik zie geen filmpje Bob.
Klik om te vergroten...
Ik heb zijn post even aangepast, nu is die wel zichtbaar. Een mod die niet weet hoe die youtube filmpjes moet posten is natuurlijk wel een beetje curieus :P.

Ik ga de filmpjes straks even kijken, nu geen tijd nog.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Of je iets doet uit vrije wil of niet, bestaat nogal wat discussie en zijn ze nog niet over uit. Vrije wil is overigens een filosofisch begrip las ik.

http://www.kennislink.nl/publicaties/ik-heb-geen-vrije-wil-welles-die-heb-je-wel#2

Hier een video via deze link;
http://www.elsevier.nl/nederland/article/2016/03/video-aanklikt-doet-vrije-wil-2770818W/
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hier een leuke video over dat de vrije wil niet bestaat.

A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hier de reactie erna over dat de vrije wil wel bestaat.

[youtube]b_Zr-Q2rXNU[/youtube]
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het debat tussen beide heren.


Wat vindt de TS er tot nog toe van?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
MeejheM zei:
Waar ik graag feedback over krijg(van iemand die het hele stuk gezien en begrepen heeft) is de scheiding tussen brein en geest. Nooit is bewezen waar de geest zetelt, enkel dat hij geloof ik 16 gram weegt.
Klik om te vergroten...

Volgens Dick Swaab is er geen scheiding tussen brein en geest. De geest is het product van het brein. Dat is ook de titel van zijn boek. Hij zegt dat vanaf de 56e minuut. Of je dat gelooft van een emeritus hoogleraar in de neurobiologie of niet is aan jou. Hij geeft zijn mening aan de hand van zijn onderzoek. In het begin werd hij verketterd, maar later kreeg hij steeds meer gelijk.

Grootste verschil met hoe er nu wordt gedacht t.o.v. vroeger is dat niet de sociale omgeving in de latere ontwikkeling het meeste invloed heeft maar vooral, naast genetica, de chemische en sociale omgeving in de vroege ontwikkeling (baarmoeder + eerste 4 jaar). Althans zo heb ik het begrepen.

Er zijn nog veel meer interessante video's met hem. Over de illusie van de vrije wil. Wij besturen ons brein niet, maar het brein stuurt ons! Ook zag ik er een over een zeldzame ziekte in de hersenen. Dat ging over een persoon waarbij de 2 hersenhelften gescheiden functioneren en elkaar bevechten. Letterlijk. Is gebruikt in een film door Peter Sellers.
Klik om te vergroten...

Wetenschappers hebben tot nu toe hooguit ontdekt dan je lichaam blijkbaar 16g gewicht kwijtraakt wanneer je geest je lichaam zou verlaten naar een andere plaats. Ik betwijfel het zelf, maar wanneer je gaat uitzoeken waar je geest zit, als je die als een hebt, is spontaan 16 gram verliezen het meest wetenschappelijk verantwoorde antwoord tot nu toe..
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
MeejheM zei:
Waar ik graag feedback over krijg(van iemand die het hele stuk gezien en begrepen heeft) is de scheiding tussen brein en geest. Nooit is bewezen waar de geest zetelt, enkel dat hij geloof ik 16 gram weegt.
Klik om te vergroten...
Ben je nou serieus? Sorry, maar zelfs die-hard materialisten kunnen dat toch niet serieus nemen?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Of ik het geloof laat ik in het midden(geen *** van), maar wetenschappers hebben tot heden vastgesteld dat een mens bij het overlijden ca. 16 Gram gewicht verliest, wat wetenschappelijk niet beter te verklaren is.

vind je dit vreemd? ga eens naar je bibliotheek.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Daar zal vast een verklaring voor zijn. Andersom geredeneerd, had de Kerk dat anders al lang gebruikt als bewijs voor God o.i.d..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nu ik het opzoek, zie ik vaker 21 gram voorbij komen.

Maar dit zijn nou juist de redenen dat ik materialisme vaak niet serieus kan nemen. Gewicht in grammen van de ziel/geest? Met materialisme als manier van kijken zie ik niet per se iets verkeerd, maar als we iets dat nog nooit is gevonden als op zichzelf staand los object gaan behandelen alsof het dat wel is inclusief materiële eigenschappen, dan zijn we volgens mij wel erg raar bezig. Dat bij het overlijden van het lichaam een aantal gram lijkt te verdwijnen is vreemd, ik kan dat niet verklaren. Maar dan maar meteen concluderen dat dat de geest moet zijn vind ik wel een beetje erg voorbarig. :P Dat kan toch ook een secundair effect zijn van dat het leven het lichaam verlaat?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het is niet voor niets dat men religie vaak geloof noemt. Mensen geloven iets wat niet te bewijzen valt. Iedereen gelooft ook wel 'ergens' in, maar zodra het niet wetenschappelijk(wat ik ook als geloof zie) is wordt het religie genoemd. of spiritualiteit.

Eigenlijk een hele rare scheiding, vooral wanneer je bekijkt hoeveel wetenschappers er tegen hun eigen regels in aanhanger zijn van een religieuze groepering.

Ik weiger te geloven dat vrije wil niet bestaat. Dat is mijn keuze.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik begreep dat vroeger nooit, dat wetenschappers geloofden in god. Nu kan ik het me beter voorstellen. Ik denk dat intellectuele voldoening niet genoeg is.

Het vrije wil vraagstuk is iets waar ik ook grote problemen mee heb. In diepe trips heb ik meegemaakt dat mijn persoonlijke vrije wil hardhandig van mij afgescheurd werd, omdat ik het niet los wou laten. Daarna werd gezien dat er nooit persoonlijke vrije wil is geweest, omdat die vrije wil van een persoon moet zijn en nou juist ingezien werd dat de persoon nooit echt is geweest. Zolang je dus denkt dat je een persoon bent, heb je vrije wil. Maar ik denk dat het uiteindelijk een illusie is. Misschien dat er zoiets bestaat als vrije wil, maar dan dus niet voor een persoon (denk ik).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."