Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBewustzijn video topic

Bewustzijn video topic

47 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed punt. :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Had ik Gödel's logische beredenering waarom god al bestaat gequote?

"God, by definition, is that for which no greater can be conceived. God exists in the understanding. If God exists in the understanding, we could imagine Him to be greater by existing in reality. Therefore, God must exist."
Meer info

Het is een beetje hetzelfde als de wiskundige methode om aan te tonen dat vrouwen kwaadaardig zijn, welke de meeste mensen die lezen wel kennen. Wiskundig of ontocologisch kun je zo alles aantonen als je een paar dingen aanneemt die niet perse hoeven te kloppen.

Ik zal hem nog even neerzetten omdat het wel een sterk voorbeeld is dat wetenschap erg makkelijk te misbruiken is om een punt te maken.

Girls = Time x Money
As we all know Time = Money
Therefore: Girls = Money x Money = (Money²)
Because Money is the "Root of al evil", so:
Money is the root of evil.
Therefore Girls = the root of Evil²
Therefore the logical conclusion must be that:
Girls = Evil.

Deze is bijzonder goed omdat je de volgende dingen gemakshalve aan moet nemen:
- Meisjes kosten tijd(1) en geld(2).
- Tijd is rechtstreeks gelijk aan geld(3).
- Geld is de wortel van alle kwaad(4).
- Je kan rekenen met meisjes(5), geld(als concept)(6) en kwaadaardig(7) als variabelen.

Wanneer je die 7 dingen niet accepteert houd je niks over. Omdat alles gebaseerd is op uitspraken en onzinnige aannames.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Haha :tearsofjoy:

Als mensen met logische beredeneringen aankomen waarom god zou moeten bestaan, dan zegt mij dat vooral dat ze zelf niet overtuigd genoeg zijn van god en ook weten dat ze zichzelf nooit echt kunnen overtuigen. Het tweede beste, doch hopeloze plan is dan vaak om eerst anderen te overtuigen van god (dmv logische beredenering) zodat in hen een bevestiging van de eigen (wankele) overtuiging gevonden kan worden. Bijeffect is de doorgaande oorlog tussen religies omdat iedereen bevestiging zoekt van het eigen idee van wat god is.

Beter (het idee van) god vergeten en kijken wat je eigen realiteit is. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
MeejheM zei:
Bovenstaande mening over mensen die via beredenering aan willen tonen dat er een god is, lijkt me ook puur gebaseerd op aannames.
Klik om te vergroten...
Is ook wel zo. Maar er lijkt toch de tendens te zijn dat als iemand niet zo zeker is over iets, dat deze vaak anderen wil gaan overtuigen van zijn/haar opvatting. Ik merk dat in ieder geval soms bij mezelf. Op tijden dat mijn vertrouwen in het hele non-dualiteit gedoe even weg is, doe ik dat namelijk zelf ook weleens. :flushed: En het is verder gewoon een observatie die ik weleens heb. Onzekere mensen eisen vaak erg veel bevestiging/erkenning van anderen.

Bovenstaande is ook een veel te lang geworden verhaal, als we met zijn allen 1 bewustzijn zouden hebben waren we wel van al dat gedoe af.(om even terug te komen op ons topic.)
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook ja, maar ik denk dat dat dus ook echt het geval is wanneer het aankomt op wat het is dat we werkelijk zijn. Als je door hebt dat 'de ander' in de kern eigenlijk ook jou is, dan komt het niet eens in je op diegene onrecht aan te doen. In deze tijd van oorlogen en grote onrust in de wereld zijn mensen nog steeds op de oude manier bezig te proberen er wat van te maken. Ik denk dat dat een onmogelijkheid is. Alleen de realisatie dat we werkelijk één zijn zal de bende die we hebben gemaakt van deze aarde kunnen herstellen (denk ik). En ieder individu heeft daar ook denk ik een onmisbare rol in te spelen. Het lijkt erop dat dit een erg belangrijke periode van globale ontwaking is (i kid you not...). Het mag nu allemaal erg hopeloos lijken voor heel veel mensen, maar ik denk dat we in een soort transitie fase zitten, waarin de onbewustheid zulke extreme vormen aanneemt, dat we geforceerd worden tot bewustwording. Helaas is bewustwording allesbehalve een pijnloos iets. Het kan allemaal nog veel erger worden dan het al is, maar de onbewustheid en krankzinnigheid die nog steeds toeneemt is imo niet zonder reden. Bewustheid wordt als het ware geboren door/in onbewustheid. Ik denk dat er de komende jaren heel erg grote veranderingen zullen gaan komen in hoe we de wereld beleven, veranderingen die uiteindelijk mooier zullen zijn dan we ons nu kunnen voorstellen.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#5
On topic;

M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Albedo: Wanneer je een idee of concept niet binnen een uur uit kan leggen, begrijp je de materie niet of praat je erg langzaam heb ik op school geleerd.

Ik heb je bijdrage niet afgekeken, Dat is mijn verantwoordelijkheid, ik weet niet wat ik mis. Toch goed om weer terug op topic te komen.

@Mindless: Wanneer een 20e eeuwse wiskundige zoveel tijd en moeite in een opgeleukte vergelijking steekt lijkt me dat eerder het bewijs dat hij oorspronkelijk er aan begonnen is als uitdaging/puzzel, en de uitkomst kun je ook interpreteren als ode aan het atheïsme.

Hier heb ik een filmpje waar ze qua bewustzijn verder kijken dan mensen en zelfs dieren:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind dat filmpje van Michio Kaku maar een hoop intellectueel eromheen gedraai. Op een gegeven moment geeft hij de zogenaamde definitie van bewustzijn:

Bewustzijn is het proces van het creëren van meerdere terugkoppelingen (feedback loops) om een model van jezelf te creëren in ruimte, in betrekking tot anderen. En in tijd, om bepaalde doelen te bevredigen.
Klik om te vergroten...

Hij geeft hier dus een definitie van zelf-bewustzijn oftewel ego-bewustzijn, wat imo eerder een functie is van bewustzijn dat de 'menselijke ervaring' heeft.

Waar voorbij aan wordt gegaan is de harde vraag van bewustzijn. Hoe kan het dat er überhaupt ervaring is? Hoe kan het dat ik besta? En uiteindelijk: wie/wat ben ik? Een goed filmpje hierover:

[youtube]U-rwcDkgM2w[/youtube]

Filmpje van Albedo heb ik nu even geen tijd voor.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
MeejheM zei:
@Albedo: Wanneer je een idee of concept niet binnen een uur uit kan leggen, begrijp je de materie niet of praat je erg langzaam heb ik op school geleerd.

Ik heb je bijdrage niet afgekeken, Dat is mijn verantwoordelijkheid, ik weet niet wat ik mis. Toch goed om weer terug op topic te komen.
Klik om te vergroten...

Hij is inderdaad vrij lang, maar in de laatste 5 min. wordt het samengevat. Als je een kortere versie wilt, kun je deze proberen; https://www.youtube.com/watch?v=udOqYOL0ql4

BTW Het is een beknopte video versie van zijn boek. Geeft hij zelf aan in het begin.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."