#1
veel zitten en werkdruk, speelt een rol, ook de plicht om bij een groep te horen
Mindless zei:Dat denk ik ook. En als mensen er eens bij stil stonden waar we mee bezig zijn, dan zagen we dat allemaal kristalhelder in. Maar dat gebeurt niet, want in deze maatschappij hebben en nemen we geen tijd om bij dingen stil te staan. Dit is een tijd van extreme onbewustheid en oppervlakkigheid. Maar ja, tijden veranderen altijd en dat zal ook een keer over gaan.ZERO- zei:Ik denk dat onze maatschappij veel te druk wordt en alles draait om presteren en geld verdienen en alles moet zo snel mogelijk met zo min mogelijk kosten. Ondertussen wil iedereen alles in het leven en het liefst zsm en tegelijkertijd want oh wee als je zus of zo niet hebt. Resulterend in dat zga iedereen stress heeft. Maar die stress wordt genegeerd omdat er geen ademruimte is en de mensen die er niet goed tegen kunnen krijgen angst en paniekaanvallen. Dat denk ik.
@Jixx
Ik heb zelf chronische hyperventilatie gehad. In dit topic heb ik het daar over.
Mindless zei:Nou, ik ben dus bij een kliniek gericht op hyperventilatie geweest en die wilden me dus ademhalingsoefeningen leren. Dit leek even wat te helpen, maar dat was denk ik alleen zo omdat ik er even in geloofde. Het hielp uiteindelijk helemaal niets en ik denk dat als je gaat proberen je ademhaling te controleren, je de boel er alleen maar erger op kunt maken.
Ik hoor je heel vaak over drugs nemen voor dergelijke klachten. Ik hoop dat je wel begrijpt dat dit állemaal geen echte oplossingen zijn? Je lost het probleem niet echt op met het nemen van wat voor medicatie dan ook. Het kan zeker verlichten en soms is dat erg prettig, maar daar blijft het bij.
Meditatie kost doorzettingsvermogen ja, maar het is niet een doorzettingsvermogen van je persoonlijke wilskracht. Als je meditatie goed "doet", geef je juist je persoonlijke wilskracht op en geef je de processen in je lichaam die automatisch horen te verlopen (zoals bijvoorbeeld ademhaling, vertering, stoelgang, enzovoort) uit handen. Je geeft die controle op en laat het "gewoon" gebeuren. Er moet weer vertrouwen opgebouwd worden dat je lichaam al deze dingen moeiteloos en optimaal zelf allemaal kan uitvoeren, zonder dat jij de boel zit te "verbeteren" met ademhalingsoefeningen en pilletjes.Ik geloofde het eerst zelf ook niet, maar mijn klachten kwamen puur voort uit geestelijke problemen. Werk daar aan (met meditatie) en je klachten zullen verminderen en uiteindelijk weggaan. Dat is in de meeste gevallen niet een directe oplossing van het probleem, maar het is wel dé lange termijn oplossing naar mijn mening. Uiteraard moet je wel fysieke klachten uitsluiten met onderzoek bij je huisarts en dergelijke, maar op een gegeven moment (na bij elke specialist en dokter langs te zijn geweest) moet je ook kunnen accepteren dat het misschien wel een strikt geestelijk iets is en dat de reguliere medicatie dat nooit echt zal gaan oplossen.
En ja, ik heb een aantal keren gedacht dat ik echt in levensgevaar was. Maar ik ben erachter gekomen dat deze gedachten zo heftig waren, juist door mijn geloof erin. Toen duidelijk werd dat ik fysiek gewoon gezond was, ben ik die gedachten gaan negeren en ging het weg, inclusief de klachten die eruit voortkwamen.
Zoals gezegd, ga wel dingen uitsluiten, maar probeer de oplossing niet in oefeningen en medicatie te vinden als de kern van het probleem geestelijk is. Veel succes verder.![]()
MeejheM zei:[...]ik heb ook geen zin om dat constant weer te moeten herhalen.
lees zelf je topics een terug of je dat doet of niet.
Dunnetjess33 zei:Ik wil wel even melden dat roken op zich, cannabis of geen cannabis, hyperventilatie triggert he. Roken is een grote oorzaak van hyperventilatie, alsmede stress en vele andere oorzaken.
Daar ben ik het voor mij persoonlijk niet helemaal mee eens. Dan vooral op het cannabis stukje.
Vroeger had ik op het hoogtepunt iedere week wel last van aanvallen, toen ik weed ontdekte kwam er rust in mijn kop en sindsdien heb ik nog maar 2 aanvallen gehad de afgelopen 13 jaar.
Daarmee wil ik dus ook zeggen dat het bij mij een psychische trigger is, zodra mijn kop meer op orde kwam ging dat puntje dus ook weg. De dokter stuurde mij ook door voor ademhalingsoefeningen.
Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.Jixx zei:Dunnetjess33 zei:Ik wil wel even melden dat roken op zich, cannabis of geen cannabis, hyperventilatie triggert he. Roken is een grote oorzaak van hyperventilatie, alsmede stress en vele andere oorzaken.
True !
Psychedelibee zei:Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Ik zeg helemaal niet dat ik het ergens wel of niet mee eens ben. Maar als de theorie van Jixx klopt dat steeds meer mensen last hebben van hyperventilatie dan kan dat in ieder geval niet verklaard worden door roken aangezien steeds minder mensen roken. Er is dus geen correlatie tussen de twee, laat staan een causaal verband. En dan hebben we het dus niet over individuele gevallen, maar over de grotere populatie.MeejheM zei:Psychedelibee zei:Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Vinden.. bedoel je.
Het aantal rokers zegt niet zo heel veel over de gezondheid van de individuele roker. ik denk trouwens niet dat dat de oorzaak is, maar meehelpen doet het natuurlijk niet.
Psychedelibee zei:MeejheM zei:Psychedelibee zei:Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx (vinden?) zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Vinden.. bedoel je.
Het aantal rokers zegt niet zo heel veel over de gezondheid van de individuele roker. ik denk trouwens niet dat dat de oorzaak is, maar meehelpen doet het natuurlijk niet.
Ik zeg helemaal niet dat ik het ergens wel of niet mee eens ben. [...]
Ik gebruik ademhalingsoefeningen i.c.m. het hardloopschema van sportrusten (zie hun website) en dat werkt best wel goed eigenlijk. Ook als ik in bed lig en niet in slaap kan komen, doe ik zo'n oefening, zakt m'n hartslag en word ik automatisch in mijn hoofd ook rustiger (meestal dan hè, er zijn uitzonderingen).Mindless zei:Nou, ik ben dus bij een kliniek gericht op hyperventilatie geweest en die wilden me dus ademhalingsoefeningen leren. Dit leek even wat te helpen, maar dat was denk ik alleen zo omdat ik er even in geloofde. Het hielp uiteindelijk helemaal niets en ik denk dat als je gaat proberen je ademhaling te controleren, je de boel er alleen maar erger op kunt maken.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."