Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsangst,hyperventileren,paniek toename?

angst,hyperventileren,paniek toename?

30 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jixx zei:
Dunnetjess33 zei:
Ik wil wel even melden dat roken op zich, cannabis of geen cannabis, hyperventilatie triggert he. Roken is een grote oorzaak van hyperventilatie, alsmede stress en vele andere oorzaken.
Klik om te vergroten...

True !
Klik om te vergroten...
Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psychedelibee zei:
Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Klik om te vergroten...

Vinden.. bedoel je.

Het aantal rokers zegt niet zo heel veel over de gezondheid van de individuele roker. ik denk trouwens niet dat dat de oorzaak is, maar meehelpen doet het natuurlijk niet.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
MeejheM zei:
Psychedelibee zei:
Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Klik om te vergroten...

Vinden.. bedoel je.

Het aantal rokers zegt niet zo heel veel over de gezondheid van de individuele roker. ik denk trouwens niet dat dat de oorzaak is, maar meehelpen doet het natuurlijk niet.
Klik om te vergroten...
Ik zeg helemaal niet dat ik het ergens wel of niet mee eens ben. Maar als de theorie van Jixx klopt dat steeds meer mensen last hebben van hyperventilatie dan kan dat in ieder geval niet verklaard worden door roken aangezien steeds minder mensen roken. Er is dus geen correlatie tussen de twee, laat staan een causaal verband. En dan hebben we het dus niet over individuele gevallen, maar over de grotere populatie.

Ik heb eigenlijk geen idee of er uberhaupt een toename is in het aantal gevallen van angst, hyperventilatie, etc. Het zou mij op zich niks verbazen, iedereen heeft het steeds drukker waardoor er steeds meer stress is. Ik vind dat persoonlijk wel echt een slechte ontwikkeling, mensen leven steeds meer om te werken in plaats van werken om te leven. We lijken in de westerse wereld steeds meer te geloven dat geluk in geld en status zit, terwijl dat de grootste farce is die de industriele revolutie met zich heeft mee gebracht.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Paniekaanvallen, angst, hyperventileren zijn termen die ik pas sinds een jaar of 5 ken. Het is begonnen bij mijn zus. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.
Na een reeks van factoren ging het met mij ook steeds meer bergafwaarts. Vanaf die periode (ongeveer nu 3 jaar geleden) ben ik me langzaam meer gaan verdiepen in deze klachten.
Waardoor het misschien slechts zo doet verbeelden of er een toename is?

Ik baseer mijn theorie dan ook helemaal nergens op. In die 5 jaar tijd heb ik wel steeds meer mensen leren ontmoeten met dezelfde soort klachten en ook kampen met paniekaanvallen etc... Maar daarvoor was het muisstil, en kende ik helemaal niemand met die klachten.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik herken geen enkele toename, op social media verslaving na misschien. als je daar alleen gebruik van maakt om je leven makkelijker te maken hoeft dat ook geen factor te zijn.

ik bedoel dus af en toe een keer buienradar checken, een handleiding van iets opzoeken en dergelijke. verder gebruik ik alleen nog maar signal, en de gebruikelijke gsm diensten.

Mocht het lukken het journaal te vermijden is er niks verandert in de afgelopen 3 jaar. misschien dat je euros je wat minder ver brengen ten opzichte van toen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja snap ik, alleen mijn punt was dus niet dat ik op zoek was naar een ondersteuning van de theorie van Jixx. Maar dat de opmerking van dunnetjes geen ondersteuning van die theorie kon zijn, en daarmee eigenlijk een loze toevoeging aan dit topic.

Maar genoeg daarover, volgens mij is het gewoon een kwestie dat Jixx er sinds een paar jaar mee in aanraking is gekomen en dat het daarom nu zo opvalt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het kan ook heel goed dat het je nu gewoon in enen op valt aangezien je er persoonlijk mee in aanraking bent gekomen.

Zo werkt dat vaak met dingen. Koop je een bepaalde soort auto bijvoorbeeld dan zie je die ook in enen overal rijden.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
Psychedelibee zei:
Kan echter geen ondersteuning voor de theorie van Jixx (vinden?) zi zijn dat steeds meer mensen hier last van hebben de laatste tijd. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Klik om te vergroten...

Vinden.. bedoel je.

Het aantal rokers zegt niet zo heel veel over de gezondheid van de individuele roker. ik denk trouwens niet dat dat de oorzaak is, maar meehelpen doet het natuurlijk niet.
Klik om te vergroten...

Ik zeg helemaal niet dat ik het ergens wel of niet mee eens ben. [...]
Klik om te vergroten...

ik bedoel dat het woordje vinden ontbreekt in je eerste quote.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb wel het idee dat er misschien iets veranderd is aan de sigaretten en tabak, ik heb ooit gehoord dat er een hele coctail OTC medicijnen inzitten. ik heb geen idee of dat 50 jaar(om maar iets te noemen idd) hetzelfde gebleven is of positief of negatief veranderd.

daarvoor kan ik geen serieuze bronnen vinden, alleen aluminium hoedjes gezwets.

lol, als ik overleden ben aan de kut tabak van nu en dit nog steeds op internet rondzwermt, lachen ze zich stuk. en terecht.

@Jixx: Denk je dat het je nu meer opvalt dan 5 jaar geleden, of denk je echt dat er een verandering is in het aantal gevallen?

als je bijvoorbeeld kijkt naar hoevaak de diagnose Hysterie bijvoorbeeld vroeger al werd gesteld lijkt het toch al lang voor te komen.

als iets er invloed op heeft is het misschien de vordering in techniek. 20 jaar geleden had bijvoorbeeld ongeveer 80 procent van de mensen het idee dat ze helemaal geen auto of mobiele telefoon wilden hebben. het argument was dat ze er thuis al een hadden, de deurbel ook werkte en zelfs dat een feitsbel al mobiel genoeg is.

tegenwoordig kan je de hele dag lastiggevallen worden met waardeloze berichten, spreekt men samen af om gezellig ergens met andere mensen digitaal te delen dat ze gezellig samenzijn. nieuws, reclame en ander ongewenst materiaal zijn bijna niet meer te omzeilen, je kan niet meer meedraaien in de maatschappij zonder computer en mobiel.

autisme, adhd en andere afwijkingen worden ook steeds meer vastgesteld en op steeds jongere leeftijden. of dat betekend dat ze nu meer voorkomen? ik weet het niet maar ik denk dat ze steeds sneller en duidelijker opvallen door de veranderende maatschappij.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat vind ik een hele goeie vraag MeejheM. Daarom dat ik die vraag ook stelde.
Zelf merk ik wel eens met kleding als ik in de stad iets koop, en ik heb dat merk nog nooit eerder gezien, en koop het dan, dan ineens zie je meer mensen lopen met dat merk. Herkenbaar? Dus zo gek lijkt het me nog niet dat het slechts een verbeelding is dat er een toename lijkt te zijn.

Maar ik heb er ook wel eens bij stilgestaan of het voorschrijven van allerlei farmaceutische middelen in combinatie met drugsgebruik leidt tot een toename.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik denk dat i dit specifieke geval je verbeelding je parten speelt. maar een andere opkomende ziekte is COPD, dat is iets met je longen en vuile lucht. mijn vader had er last van, heeft 2 jaar lang 2 maal daags aan zo'n discus liggen inhaleren om de klachten te verminden. toen is ie verhuisd naar achteraf, echt het platte land, en kwamen we 2 jaar later ineens die discus en tabletten weer tegen. die heeft hij dus al die tijd niet nodig gehad.

na een check in het ziekenhuis bleek zijn "longleeftijd" exact overeen te komen met zijn echte bouwjaar. dat terwijl in de stad er iets meer als een decenium tussen zat.

heeft allemaal niks met angst of paniek te maken, maar een voorbeeldje van ziekten die waarschijnlijk een steeds grotere rol gaan spelen. jouw specifieke klacht lijkt me weinig tot niks met de luchtkwaliteit te maken te hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."