Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D.

AD(H)D.

38 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
Speedy wolfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweibeiner zei:
Er zijn veel mensen met ADHD hier.




Ik heb het gevoel alsof jij wel begrijpt dat een stempel krijgen juist fijn is. Ik krijg hier niet uitgelegd waarom ik dat fijn vind, maar zoals je je verhaal schrijft heb ik het idee dat we een hoop dezelfde gevoelens hebben ervaren wat betreft het niet weten wat er nu is.

Ik heb zelf een paar weken geleden de diagnose autisme gekregen, ik ben nu 32 jaar en vrouw. Dat is voor autisme misschien wel makkelijk om erbij te vermelden. Ik heb ook een verkeerde diagnose gekregen, vanaf mijn zesde bij de eerste psychiater en nooit heb ik het gevoel gehad alsof je me konden helpen. Ik was gewoon depressief en een sip meisje, tal van meds gehad maar niks hielp.
Ik hoop dat ze snel vaart maken met onderzoek naar autisme bij vrouwen. Bij vrouwen uit het zich heel anders dan bij mannen waardoor veel vrouwen pas veel te laat de diagnose krijgen.
Hoe moet je als kind uitleggen wat er mis is als je niet weet dat andere mensen op een heel andere manier denken en informatie verwerken. Daar sta je als kind niet bij stil, je bent bezig met dat je je kut voelt maar je hebt geen idee waarom.
Achteraf gezien is de diagnose autisme niet zo gek haha. Ik heb het ook al in een ander topic geschreven, ik heb moeten leren hoe mensen denken. Heel kort door de bocht.
Dit heb ik nooit gezegd bij de psych waar ik toen bij liep. Simpelweg omdat ik me schaamde dat ik moet leren hoe mensen denken en doen. Dat is iets waar de meeste mensen mee geboren worden, dat is een skill die ze niet eens opvalt omdat het zo normaal is als ademen. Ik had al vaak genoeg gehoord dat ik dom was, dat probeer ik uit alle macht te voorkomen.
Plus, mijn manier, leren hoe mensen denken, leverde mij meer op dan al die jaren psychiaters, dus ik dacht ik doe het zelf wel. Ik ben een betere psych voor mezelf dan de pro's.
Ik heb het de psychiaters lang kwalijk genomen dat ze mij niet konden helpen terwijl het wel hun taak is. Nu ik de diagnose heb kan ik daar veel makkelijker mee in het reine komen. Ik merk dat ik zo goed als geen boosheid meer ervaar als ik terugdenk aan de psych's die mij niet konden helpen.


Op dit moment vind ik het nog steeds heel erg moeilijk om ermee om te gaan als iemand me dom noemt, of als ik denk dat hij denkt dat ik dom ben. Sinds een half jaar geloof ik zelf pas echt dat ik niet dom ben, een iq test zegt niet alles maar geeft wel een indicatie.
Zo gek is het ook niet dat ik vaak dom genoemd ben, mensen wisten gewoon niet beter. Ik denk anders dan normale mensen, veel van mijn uitspraken en hoe ik dingen ervaar, begreep en zag was niet wat normale mensen ook zagen.
Ik had het goed, die mensen hadden het goed maar ze konden mijn kant niet zien waardoor het voor hun over kwam alsof ik dom was en onzin vertelde. Ik zag wel dat we het beide goed hadden. Dat is zo frustrerend, zo hard moeten vechten om mensen te laten begrijpen dat je het ook goed hebt.
Een voorbeeld wat ik hier graag aanhaal om het visueel uit te kunnen leggen.
Stel je hebt een cylinder, alle mensen kijken naar de voorkant en zie een rondje. Ik zag hem als eerste van de zijkant en ik zag dus een rechthoek. Maar niemand gelooft dat die rechthoek er ook is. Ik zie ook het rondje, maar ik zie hem ook van de binnenkant waar de vorm anders is. Ik zie aan de voorkant een plat rondje maar tegelijk ook een diepte rondje. Ik zie een rechthoek maar ook een cylinder.
Ik zie dingen vaak vanuit veel hoeken omdat ik dat heb moeten leren om met mensen om te gaan en me niet dom te voelen. Ook zorgt het autisme er natuurlijk voor dat ik dingen op een andere manier zie en verwerk en andere conclusies trek. Voor mij is ieder woord in een zin even belangrijk en ik moet zelf beslissen wat dan de strekking van het verhaal is. Tja, dan zit je er wel eens langs. Of je geeft een apart antwoord.
Mensen noemen me scherp, ik ben niet scherp, ik zie gewoon meteen veel mogelijkheden.
Voorbeeld: Laatst zat ik met mijn vriend in de auto en ik zeg tegen hem dat ik honger heb. Hij reageert met: Oh jee, en nu dan? Ik geef als antwoord: Nu heb ik nog steeds honger. Dat is grappig en scherp volgens normale mensen, voor mij was het gewoon het eerste waar ik aan dacht en ik gaf antwoord.
Mensen waarbij ik me op mijn gemak voel maak ik die fouten meer, want dan neem ik niet de tijd die ik normaal zou nemen om na te denken wat er gezegd is. Ik voel me op mijn gemak en hoef niet op mijn woorden te letten bij vrienden.
Voor mij is humor een copings-mechanisme geworden, als je dingen met humor brengt vergeven mensen het je veel sneller als je bot overkomt. Als je iets humoristisch brengt vinden ze het grappig ipv dat ze denken dat je dom bent.

Zo, was wel weer genoeg tekst denk ik zo.
Je stukje raakte mij even, het was even erg herkenbaar.
Klik om te vergroten...


Allereerst respect!! Ik vind het fijn om de juiste stempel te krijgen ookal is een stempel krijgen nooit echt fantastisch maar door de juiste gaat er in mijn ervaring een deur die lang op een kier stond open staan. Ik heb meer rust met mezelf sinds ik de diagnose heb. Het had tijd nodig om alles echt te begrijpen maar het gaat erom hoe jij je voelt wat andere mensen denken is niet belangrijk. Ik had laatst een gesprek met mijn vader en hij zei mij: veel mensen snappen en begrijpen niet hoe jij in elkaar zit maar tijd doet wonderen. Of zo iets het is een bevrijding van de kwelling die je jaren lang dwars zat je mag trots op jezelf zijn en we weten dat het een lange en moeilijke weg gaat worden maar wij zijn sterk door het geen waar ook onze zwakte ligt. Je hebt veel goede kwaliteiten die veel normale mensen weer niet hebben en je mag nooit aan jezelf twijfelen ook is het soms heel lastig dat weet ik uit ervaring maar ook jij mag er zijn onthoud dat!! Nogmaals heel veel respect! En ook ik hoop dat ze snel meer komen te weten over autisme bij vrouwen.

Sorry als ik vaag over kom haha. Ik ben net een paar uur geleden papa geworden van onze mooie dochtertje jaylin:relaxed:
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Speedy wolf zei:
Sorry als ik vaag over kom haha. Ik ben net een paar uur geleden papa geworden van onze mooie dochtertje jaylin:relaxed:
Klik om te vergroten...

Wow, wat een fantastisch nieuws seg! Proficiat en welkom Yaylin :grin:.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless

Ja, dat zag ik al hoor, maar toch voelde ik me geroepen om hier op te reageren.
S
Speedy wolfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankjulliewell :purpleheart:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe ervaar je het, hoe ga je er mee om, heb je tips? Hier kun je praten over AD(H)D.

Wat is AD(H)D?
ADHD betekent Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis.

Het "aandachtstekort" slaat niet op onvoldoende aandacht krijgen. Wel kan iemand met ADHD onvoldoende aandacht schenken aan zijn of haar omgeving. Daardoor is het niet goed mogelijk om de aandacht bij één ding tegelijk te houden (concentratiegebrek). Een ADHD'er wordt snel afgeleid.

Hyperactiviteit kan zich uiten door lichamelijke onrust, maar ook door innerlijke onrust en impulsiviteit. Bij hyperactiviteit kan er ook sprake zijn van overmatige beweeglijkheid. Deze beweeglijkheid is door ADHD'ers vaak moeilijk te onderdrukken. Sommige ADHD'ers lijken zelf weinig tot niet bewust van hun eigen beweeglijkheid tot hen hierop gewezen wordt. De mate en manier van beweeglijkheid is voor elke ADHD'er verschillend. Sommigen maken voornamelijk grote bewegingen met benen of armen, sommigen friemelen meer met de vingers en handen. De beweeglijkheid kan in verschillende situaties ontstaan of verergeren. Over het algemeen zijn dat situaties met stress of een drukke omgeving (een situatie waarin veel prikkels moeten worden verwerkt).

Impulsiviteit ontstaat doordat teveel indrukken worden gevolgd door bijbehorend handelen. De handelingen moeten direct plaatsvinden en kunnen niet worden uitgesteld. Handelingen die eenmaal in gang zijn gebracht kunnen niet meer worden gestopt en moeten eerst worden afgemaakt. Er kan vaak minder goed onderscheid worden gemaakt tussen belangrijke en minder belangrijke zaken. Bij taken worden dan verkeerde prioriteiten gelegd.

Het voortdurend reageren op de omgeving en gevolg geven aan impulsen veroorzaakt het kenmerkende drukke gedrag van personen met ADHD.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als iemand betere info heeft betreft AD(H)D stuur me dan een PB, dan pas in de eerste post aan!
W
WillemBLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat is precies het verschil tussen ADHD en ADD?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
De H in ADHD staat voor hyperactief en ADD-ers missen dat hyperactieve.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@ Petrovic:

T is maar heel beknopt wat je schrijft, je hebt het alleen over hyperactiviteit en eenzijdige concentratieproblematiek.

Ik heb zelf ADD, kan er een heel boek over schrijven maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik ben wie ik ben, en ik ga niet meer zo de nadruk leggen op die ADD zoals zovelen dat dus wel constant doen.

Overigens zijn er al topics over AD(H)D op dit forum, gebruik de zoekfunctie maar eens.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Ik heb zelf ADD, kan er een heel boek over schrijven m
Klik om te vergroten...

Ben wel benieuwd eigenlijk...Heb je het er moeilijk mee gehad?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja best wel eigenlijk.

ik het kort:

in de pubertijd vooral concentratiegebrek, een wonder dat ik nog de HAVO heb afgemaakt. de vervolgopleiding liep helemaal de mist in. Toen ben ik maar gaan werken, simpele baantjes.
Op me eigen wonen was ook al een ramp, ik kon geen structuur aanbrengen, was zo chaotisch en het was bijna altijd een bende. Het ging maar net.
Toen sloeg het concentratiegebrek over naar overconcentratie en heb ik een jaar of 15 mijn ballen er afgedraaid voor een ander met uiteindelijk een burnout tot gevolg.
Toen kreeg ik dus de diagnose ADD (heb als kind ook bij psychiaters gezeten, maar toen konden ze nog alleen ADHD en ik was niet hyperactief) aan de ritalin gegaan en daarvan zag ik ze uiteindelijk vliegen, dus nog verder van huis. Uiteindelijk ging het weer wat beter en ben ik weer gaan werken...
Om 4 jaar later mijn tweede burnout te krijgen. Toen weer een jaar er tussenuit geweest. Uiteindelijk een ander ADHD medicijn geprobeerd, Wellbutrin, en daar doe ik het best goed op. De ADD is veel minder aanwezig, Ik kan mijn concentratie beter sturen, kan me wat structuur opleggen, geen angst/paniekaanvallen meer en mijn humeur is ook weer opperbest. De kwaliteit van mijn leven is enorm toegenomen. :)
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar hoe vroeg begon je bijvoorbeeld met blowen? Daar kan je geest ook redelijk verknipt door raken, zeker op vroege leeftijd. Ik herken dat chaotische wat je beschrijft wel, ze hebben me wel eens getest op onderliggende persoonlijkheidsproblematiek. Ik zou eventueel ADD hebben, maar dat wist men dan weer niet zeker enzo... Allemaal gelul imo. Je bent gewoon uniek persoon met een gebruiksaanwijzing. Daar moet je dan maar mee zien te dealen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Op mijn 14e ongeveer.

Blowen was voor mij een openbaring. Ik raak heel snel overprikkeld en blowen hielp daar wel tegen.

T is echt ADD hoor, geen enkele twijfel mogelijk.
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
@ Petrovic:

T is maar heel beknopt wat je schrijft, je hebt het alleen over hyperactiviteit en eenzijdige concentratieproblematiek.

Ik heb zelf ADD, kan er een heel boek over schrijven maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik ben wie ik ben, en ik ga niet meer zo de nadruk leggen op die ADD zoals zovelen dat dus wel constant doen.

Overigens zijn er al topics over AD(H)D op dit forum, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Klik om te vergroten...

Voila, zo denk ik er ook over. Bij mij werd er op de basisschool heel sterk de nadruk op gelegd. M'n leraren en ouders zaten met hun handen in het haar. Ik tekende veel liever de vogeltjes die ik door het raam zag voorbijvliegen of ik maakte een stripalbum waardoor mijn klasgenootjes dan weer afgeleid waren. Elke ouderavond werden mijn ouders getrakteerd op een klachtenregen van begin tot eind over mijn gedrag. Voor hen was dat etiketje van ADD dan ook een hele opluchting.
Mijzelf boeide het niet zozeer. Ik weet wel nog dat ik niet begreep waarom ik altijd het laagste van het laagste scoorde op luistertoetsen. Dan vroeg ik aan vriendjes: "Hoe doen jullie dat toch, zo luisteren en jullie aandacht erbij houden? Geef mij eens tips!". Uiteraard begrepen zij mijn probleem niet :).

Hoe je je AD(H)D ervaart heeft, volgens mij, veel te maken met hoe je je leven inricht. Met het ouder worden, leer je jezelf sowieso beter kennen en ga je betere en bewustere keuzes maken. Als ik een saaie kantoorjob zou hebben zonder kans op creatieve inbreng, als er thuis een man op me zou wachten die heel punctueel en rigide denkt en redeneert, tja, dan zou ik problemen hebben met m'n ADD. Maar anderzijds zou je kunnen zeggen dat het een stuk van m'n persoonlijkheid betrekt. Wat het ook moge zijn; ikzelf en m'n omgeving staan er al lang niet meer bij stil. Beetje overdreven al die 'blabla' errond.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Sofia87

Precies! :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sofia, het is niet goed om je unieke creatieve kant te tonen hoor. Je moet je medicatie nemen en precies zoals anderen zijn. Hup, in het gareel jij. :wink:

Het schoolsysteem is fucked up...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Gefeliciteerd @Speedy wolf ! :baby2:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Gefeliciteerd!!!!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Amai, gefeliciteerd @Speedy wolf :) en veel geluk toegewenst samen natuurlijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."