Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke stof of drugs kunnen een paniekstoornis creëren

Welke stof of drugs kunnen een paniekstoornis creëren

17 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SandraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sandra zei:
welke drugs of substantie kan iemand een paniekstoornis creëren in de hersenen. Dat iemand fobieën heeft en niks meer doet. Trillingen heeft tintelingen kortademig en onwerkelijk gevoel heeft. Dat is in een joint gestopt.
Klik om te vergroten...


Diegene functioneert sinds die dag niet meer, kan niet slapen, niet meer de deur uitgaan voelde een tik in het hoofd en stond letterlijk verstijfd op op met de ademhaling in de keel en moest vol angst lopen en zag het heel wazig met zwart stippen.
S
SandraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kun je het zien op een mri scan als iemand een bepaalde stof naar binnen heeft gekregen eenmalig. Al zou het rattengif zijn. Want bij hersenletsel symptomen staat er dat iemand niet tegen zonlicht kan, niks meer onderneemt, zich afsluit van alles en iedereen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen hersenletsel. Stressproblematiek veroorzaakt door wiet of hasj. Het komt echt heel veel voor, klassiek geval zeg maar. we hebben er hier elke 2 weken wel een die zich meldt met deze problematiek.

Naast wat ik al noemde zie je bij dit soort mensen vaak ook een bepaalde vorm van dwanggedachten, je bent zo dagenlang of soms zelfs wekenlang bezig om de mensen er van te overtuigen dat ze hun situatie zelf in stand houden door maar te blijven stressen en te panikeren. Pas als ze je geloven gaat het langzaam beter en zijn ze vaak binnen een week of 2 a 3 van het grootste gedeelte van hun klachten verlost.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Klopt zeer waarschijnlijk wat je daar zegt acht.zes, maar Sandra hier zegt er niet bij dat het om haar zelf gaat en dat ze exact dezelfde vraag een tijdje geleden ook al onnoemelijk veel keren op verschillende manieren heeft gesteld, om maar naar de antwoorden te vissen die ze wil horen. Dus ik heb er een heel hard hoofd in dat Sandra naar je zal luisteren. Jammer, want dat zou het heel wat makkelijker maken voor haar zelf.

Verspil je tijd niet acht, het gaat niet aankomen. Ik heb het zelf al letterlijk meer dan 20 keer geprobeerd. En een stuk of wat anderen ook en we zeggen allemaal hetzelfde. Je hebt koppige mensen en koppige mensen...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless

Ok had ik even niet in de gaten.

Stress is a bitch.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jazeker en het kan zich manifesteren in allerlei akelige fysieke kwalen.

Maar op een gegeven moment moet je dat accepteren. Dat het stress is en dat je de oplossing in stressvermindering moet zoeken.
S
SandraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Jazeker en het kan zich manifesteren in allerlei akelige fysieke kwalen.

Maar op een gegeven moment moet je dat accepteren. Dat het stress is en dat je de oplossing in stressvermindering moet zoeken.
Klik om te vergroten...


Maar mindless je kan toch wel bedenken dat er wel iets is wat men helemaal gek maakt. Niet meer functioneert niet meer kan slapen. Iets wat jou neurotransmissie heeft beschadigd want slaap en fobieeen dat zijn allemaal stofjes die dat veroorzaken
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lees je nou eens in over psychosomatiek dan. De geest (het mentale/gedachten) kan (en zal) invloed hebben op lichamelijke biologische processen. Die twee staan namelijk niet los van elkaar. Jij denkt dat je op het niveau van het biologische proces de oplossing zal vinden. Dat het straks in een keer goed is. Maar daarmee sta je je eigen genezing in de weg, want nu breng je jezelf in een machteloze staat van wachten op dat wat alles goed zal maken. En daardoor blijf je jezelf mentaal saboteren wat resulteert in nog meer fysieke uitingen van dit destructieve patroon en het cirkeltje is rond. Je moet dit op een gegeven moment in gaan zien.

Sandra, ik snap helemaal dat dit gekmakend is, dus probeer ik je te helpen een stap in de goede richting, uit die vicieuze cirkel te zetten. Maar je moet hem zelf maken die stap.

Ben je inmiddels al eens wat met meditatie bezig geweest bijvoorbeeld? Het is fijn hoor, om dat piekeren en die angst dat het nooit over zal gaan even helemaal los te laten. Zo heb ik nu zelf sinds een paar maanden tinnitus door klachten met mijn kaak. Als ik mij constant daar op focus en ga piekeren dat dit voor altijd zal zijn (wat goed mogelijk is), dan ga ik mijzelf ook helemaal gek maken. Maar dat doe ik niet. Ik aanvaard dat het nu eenmaal zo is (toegegeven, dat lukt niet altijd even goed) en daardoor is het vaak helemaal geen last voor me omdat het hierdoor meer op de achtergrond van mijn bewustzijn komt. Ik zeg niet dat dit hetzelfde is als jouw situatie, maar jij kunt ook verlichting vinden in je situatie meer accepteren. Ook al word je (nog) niet de oude, je kunt het jezelf al een stuk makkelijker maken.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sandra zei:
Maar mindless je kan toch wel bedenken dat er wel iets is wat men helemaal gek maakt. Niet meer functioneert niet meer kan slapen. Iets wat jou neurotransmissie heeft beschadigd want slaap en fobieeen dat zijn allemaal stofjes die dat veroorzaken
Klik om te vergroten...
Ja zoiets kan je bedenken, maar ik zie niet hoe je dat ooit in een joint gaat krijgen.

Het is veel gebruikelijke dat wiet dit soort langdurige problemen veroorzaakt bij mensen met aanleg hiervoor of met veel stress.

Stuur hem naar een psycholoog, bij voorkeur een beetje snel. :)
M
MDMAartentjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik kan me er wel wat bij in denken. Zelf weken lang gehad dat ik me:

Raar voelde
Misselijk ( vooral bij sochtends opstaan)
Niet happy
Rare dingen zag zoals vlekken etc.
Pijnsteken bij genitaliën en ribben
Wagenziek worden
Wazig denken
Rillingen
Hartkloppingen
Hyperventilatie
Paniekaanvallen
Trillen

Etc etc.

Naar de psycholoog geweest en een aantal flinke sessies achter de rug werd t allemaal beter. En wat was t nou? Stress! Ik maar denken dat t van de jointjes en andere drugs kwam. Wel er natuurlijk een poosje mee gestopt en zoiezo de ADHD medicatie aan de kant gegooid voor altijd. (en ja de huisarts schreef ze me voor!)
Enorm opgeknapt nu en weer gwoon verder gegaan met dingetjes uitproberen en kan weer vrolijk feesten. Stress doet zo enorm veel met een mens. Echt iets om serieus te nemen. EN STUUR DEGENE NAAR EEN PSYCHOLOOG.. Daar zijn die mensen voor!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@ MDMAartentje
Als ik zo je andere reacties lees dan lijkt het me dat je je drugssesies (dat is dus inclusief alcohol) veel te kort op elkaar doet en dan is het niet raar als je dan klachten onteikkeld zoals hierboven beschreven.

Maar de conclusie is wel juist, het is allemaal stress en bijbehorende angst/paniek veroorzaakt door druggebruik(of beter gezegd misbruik)
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik wil je toch even uit de droom halen, al die bijwerkingen komen juist door drugs, stress staat er toch echt wel los vaan. Tenzij je drugs gaat gebruiken wanneer je je niet helemaal optimaal fit voelt (dus drugs gebruiken terwijl je gestrest ben, overspannen, moe, emotioneel, etc.) Ik gebruik ook wel op momenten dat ik me niet helemaal optimaal voel, de bijwerkingen zijn dan duidelijk te merken. Maar ik kan dat niet allemaal richting stress schuiven als oorzaak.

Stress is verder 1 van de beginselen van een burn out. En ik denk eerder dat je last hebt van een burn out i.p.v. stress. Is soms wel moeilijk uit elkaar te halen, maar het klinkt alsof je hier al tijden last van hebt. Ik wil je niet alle plezier ontnemen, maar leg de drugs even opzij voor een tijdje, ook het uittesten?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Bas

Het is wel degelijk stress, deze problematiek. Als je bad gaat op drugs dan ga je stressen en die stress kan je dus onbewust blijven houden als de drugs al lang is uitgewerkt, en dan krijg je dit soort klachten.
M
MDMAartentjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
@acht.zes je hebt een beetje gelijk met een hoop kort op elkaar. Is een tijd niet zo geweest en voelde me dan ook wel beter. Denk dat we dat weer gaan oppakken. Eveneens had ik altijd met wiet dat ik angst en stress ontwikkelde en daarom ook heel vaak fout ging. En paniek aanvallen kwamen ook wel eens als ik alleen al dacht aan wiet. Dus ik denk idd dat t allemaal met elkaar samenhangt
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Je kunt al deze klachten ook krijgen zonder middelengebruik. Of bijvoorbeeld bij gebruik van koffie en suiker maar dan krijg je ze eigenlijk nog steeds van jezelf want het is altijd een combi tussen omgeving en aanleg.

En lol stress staat niet ineens los van drugsgebruik of zo. Hoe je je algeheel voelt hangt samen met hoe je in elkaar steekt en met wat je doet dus stress die je ervaart hangt logischerwijs ook samen met de drugs die je gebruikt. Alle ervaringen die je hebt kun je vrijwel niet uit elkaar trekken.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dit komt echt door de drugs zelf inderdaad. Als je gevoelig bent voor paniek/angststoornissen en een keer hiermee in aanraking komt door drugsgebruik, kan dat inderdaad een trigger zijn voor langere problematiek op dat gebied.
Mijn advies is dan ook om hulp te zoeken als de problemen aan blijven houden. Als er een verhoogde gevoeligheid is voor psychosen is het advies geen drugs te gebruiken.
Bij hersenletsel waren er andere problemen naar voren gekomen, zoals uitval van bepaalde functies. Hersenletsel gaat niet om de activiteit in de neurotransmitters maar echt om (vaak zichtbare) beschadigingen aan de hersenen zelf, tenzij je het hebt over lang zuurstoftekort maar dat gebeurt meestal niet ongezien :)
Neurotransmitters kunnen inderdaad langdurig verstoord worden door (overmatig) drugsgebruik. Vooral als je blijft gebruiken terwijl je de klachten nog ervaart.
S
SandraLid
01-01-2024, 00:00
#17
welke drugs of substantie kan iemand een paniekstoornis creëren in de hersenen. Dat iemand fobieën heeft en niks meer doet. Trillingen heeft tintelingen kortademig en onwerkelijk gevoel heeft. Dat is in een joint gestopt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja, die weet ik wel.

THC, ofwel de werkzame stof in wiet en hasj. Geen twijfel over mogelijk.

Misschien dat dit verrassend voor je is, maar het komt behoorlijk veel voor, je bent nummer zo veel al met precies dezelfde vraag op dit forum.

Punt is dat veel mensen dat niet van deze 'softdrugs' verwachten en dan meteen maar gaan denken dat er 'iets anders' in de joint zat en nog erger gaan panikeren.

En dan krijg je een soort hyperventilatie in combinatie met een ontzettend hoog stressniveau en angst voor de angst, het onwerkelijke gevoel noemen we derealisatie/depersonalisatie, een reactie van het lichaam op ontzettend veel stress.

Ontzettend klote als je in deze situatie terechtkomt, maar ik heb goed nieuws, want ik weet ook hoe je er vanaf komt. De oplossing voor dit probleem is gewoonweg je er niet druk om maken, dus stoppen met stressen, hoe lastig het ook is. De klachten zullen dan niet van het een op het andere moment over gaan, maar in de loop van meerdere dagen tot weken subtiel afnemen tot deze weer verdwenen zijn.

Dus, maak je niet druk, probeer zo veel mogelijk te ontspannen en afleiding te zoeken, en dan zullen de klachten dus vanzelf geleidelijk afnemen tot ze geheel verdwenen zijn.

Succes!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."