Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVleesvervangers

Vleesvervangers

49 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
K
KwakLid
01-01-2024, 00:00
#1
In de meeste vleesvervangers zit ook 'troep' in. Met name suikers en zout zijn hoog.
Volgens mij kun je het beste falafel, tofu of tempeh eten.
Sojaproducten zou je ook niet veel moeten eten.

Als ik vlees eet, eet ik biologisch vlees. Meestal kipfilet. En eet ik iets vaker linzen en bonen ed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rebell zei:
Kies er voor om vegetariër te worden of niet!
Ga je dan niet vasthouden aan een soort nep vlees en haal je voldoening uit de producten die je wel mag eten! Of eet gewoon vlees.
Klik om te vergroten...
Een ieder mag eten wat ie wil. Vlees, geen vlees, nepvlees of vleesvervangers. Ik eet alle vier... Er zijn geen regels voor en het is dus een vrije keuze.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rebell zei:
Kies er voor om vegetariër te worden of niet!
Ga je dan niet vasthouden aan een soort nep vlees en haal je voldoening uit de producten die je wel mag eten! Of eet gewoon vlees.
Klik om te vergroten...

Wauw. Mag hopen dat dit een trollpost is. Mogen we dat zelf effe bepalen? xD Waarom heb jij er last van als mensen graag nepvlees eten? En waarom is vegetariër überhaupt vokgens jou een ja of nee keuze? Mensen die minder vlees eten dragen ook bij.

In dat kader, deze zag ik net op Facebook voorbij komen:

https://www.collective-evolution.co...nce-2007-because-people-are-eating-less-meat/

Heb het nog niet helemaal kunnen lezen dus sorry alvast als het ‘zwaar religieuze veganpraat’ bevat ofzo, maar, yay!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze olifant zei:
Mensen die minder vlees eten dragen ook bij.
Klik om te vergroten...
Precies! Ik ben de afgelopen jaren van een mega carnivoor veranderd in iemand die 3x pw geen vlees eet. Alle beetjes helpen!
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze olifant zei:
Wauw. Mag hopen dat dit een trollpost is. Mogen we dat zelf effe bepalen? xD Waarom heb jij er last van als mensen graag nepvlees eten? En waarom is vegetariër überhaupt vokgens jou een ja of nee keuze? Mensen die minder vlees eten dragen ook bij.

In dat kader, deze zag ik net op Facebook voorbij komen:

https://www.collective-evolution.co...nce-2007-because-people-are-eating-less-meat/

Heb het nog niet helemaal kunnen lezen dus sorry alvast als het ‘zwaar religieuze veganpraat’ bevat ofzo, maar, yay!
Klik om te vergroten...

Ik had een veganist in huis die alle producten wou vervangen met producten die echt nergens naar smaakte. Ze vond het zelfs geeneens lekker maar wel kopen.

Wat ik hier mee bedoelde is.
Eet dan dingen die niet gemodificeerd zijn wat soms nog ongezonder is dan vlees.
Een Mango is heerlijk!
En er zijn genoeg natuurlijke producten die heerlijk zijn.
Maar om vlees na te gaan maken zoals die rookworst van laatst dat is gewoon niet te eten.
Vind dat mensen die dit doen het zichzelf te moeilijk maken.
Dat je geen vlees eet vind ik prima! Ieder zijn eigen keus. Maar dan van alles gaan proberen te eten wat met allerlei producten na word gemaakt en totaal niet te eten is slaat natuurlijk nergens op.
Kies dan voor de goede natuurlijke producten.
Er is nog genoeg.

Daarnaast maken ze die producten zo duur dat ze je een poot uitdraaien.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Unilever koopt Vegetarische Slager
zo populair is vega vlees dus!
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben al decennia 1/2 vlees/vegetarisch etend, maar vreemd genoeg nog nooit een vleesvervanger gehad. Ben op zich wel benieuwd of er lekkere bestaan. Vermaak me verder prima met linzen, tofu, tempeh. Allemaal unprocessed dus. Andere onbewerkte etenswaar als seitan en quorn heb ik geen ervaring mee. Seitan 1x geprobeerd maar smaakte niet geweldig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rayyar zei:
Ik ben al decennia 1/2 vlees/vegetarisch etend, maar vreemd genoeg nog nooit een vleesvervanger gehad. Ben op zich wel benieuwd of er lekkere bestaan.
Klik om te vergroten...
Ik ben sinds enkele jaren nu “flexitariër”. Ja sorry stom modewoord maar ik las m pas en vond m toch wel toepasselijk en makkelijk in gebruik... Ondanks de vreemde naam.
Vroeger, ook van huis uit, waren wij echt mega vleeseters. Elke avind vlees bij het eten, ook als we omelet aten dan zat er ham in. Tussen de middag vlees op brood. Etc. Nu eet ik echt 3 hele dagen pw geen vlees, ook niet op brood of ergens door. En de dagen dat ik wel vlees eet, veel minder en gezonder vlees.
Sommige vleesvervangers zijn best te doen maar sommige ook zeker niet. Het liefste heb ik ze die niet net als vlees moeten smaken. Die vind ik juist niet lekker. Een vega schijf van kaas en spinazie is lekker, een groenteschijf ook wel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
http://www.ladbible.com/news/food-peta-posts-video-saying-that-vegans-have-better-sex-than-non-vegans-201812

Just sayin’. :grin:

(Nee, dit is geen serieuze vegan-promo.)
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze olifant zei:
Just sayin’. :grin:

(Nee, dit is geen serieuze vegan-promo.)
Klik om te vergroten...

Whahahaha

Hahaha
Haha
Ha

:upsidedown:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rebell zei:
Whahahaha

Hahaha
Haha
Ha

:upsidedown:
Klik om te vergroten...

:openmouth: Goed verhaal toch.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rebell zei:
Wat ik hier mee bedoelde is.
Eet dan dingen die niet gemodificeerd zijn wat soms nog ongezonder is dan vlees.
Een Mango is heerlijk!
En er zijn genoeg natuurlijke producten die heerlijk zijn.
Maar om vlees na te gaan maken zoals die rookworst van laatst dat is gewoon niet te eten.
Vind dat mensen die dit doen het zichzelf te moeilijk maken.
Dat je geen vlees eet vind ik prima! Ieder zijn eigen keus. Maar dan van alles gaan proberen te eten wat met allerlei producten na word gemaakt en totaal niet te eten is slaat natuurlijk nergens op.
Kies dan voor de goede natuurlijke producten.
Er is nog genoeg.
Klik om te vergroten...
Hoezo zou je als je vegetariër of vegan wordt perse ineens heel gezond moeten gaan eten? Er zijn 3 hoofdredenen om minder vlees te eten, namelijk dierenleed, klimaat en gezondheid. Voor veruit de meeste vegetariërs of veganisten of mensen die gewoon wat minder vlees eten, zijn dierenleed en klimaat de belangrijkste redenen en is gezondheid een mooi bijeffect.

Het leven is niet zwart wit en iedereen geeft ze eigen invulling aan dingen. Zou wat zijn als er een heel reglement bij zou komen kijken als je besluit vegetariër te worden.

Sowieso snap ik niet zo goed wat nu precies je probleem is met dat sommige mensen ervoor kiezen vleesvervangers te eten? Je hebt daar toch zelf geen last van. Laat mensen lekker doen wat ze zelf willen, dat jij het anders zou doen wilt nog niet zeggen dat dit voor iedereen de beste keuze is. Jij had er toch ook zo'n moeite mee dat GHB vaak slecht in het daglicht staat en dat mensen stellig zeggen dat je het nooit moet gebruiken, nu doe je echt precies hetzelfde maar dan op een ander onderwerp.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Zou wat zijn als er een heel reglement bij zou komen kijken als je besluit vegetariër te worden.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: Regel 1. Ben je een groot fan van de vega rookworst van de Appie? Eet je niets liever? STOP DAAR OGENBLIKKELIJK MEE. Maak het jezelf nou een keer niet zo moeilijk potverdorie! DIT SLAAT NERGENS OP. Zomaar vega rookworsten eten... schaamteloos.

Regel 2. Je mag alleen natuurlijke producten lekker vinden.

Regel 3. Het Drugsforum committee bepaalt wat jij graag eet en niemand anders.

Etc.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Sowieso snap ik niet zo goed wat nu precies je probleem is met dat sommige mensen ervoor kiezen vleesvervangers te eten? Je hebt daar toch zelf geen last van. Laat mensen lekker doen wat ze zelf willen, dat jij het anders zou doen wilt nog niet zeggen dat dit voor iedereen de beste keuze is. Jij had er toch ook zo'n moeite mee dat GHB vaak slecht in het daglicht staat en dat mensen stellig zeggen dat je het nooit moet gebruiken, nu doe je echt precies hetzelfde maar dan op een ander onderwerp.
Klik om te vergroten...

Oke oke you got me..
Je hebt gelijk.
Ben gewoon op een Rampage vandaag!
Kon me ff niet inhouden.
Ik trek me terug..

Sorry voor de overlast!
Ik ga maar slapen beter voor mij morgen een nieuwe dag!

Goodnight!
F
FruitvliegLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik eet al zo'n 12 jaar overwegend vegetarisch. Ik kook meestal met lekker veel groenten en mik soms een handje noten erdoor voor de bite en smaak. Tempeh is erg lekker en voedzaam, maar het is misschien even wennen qua smaak. Soms heb ik zin in comfortfood en dan grijp ik wel eens naar vleesvervangers. De volgende vind ik erg lekker:

- SoFine visburger
- Veggie bitterballen van Beckers (ECHT lekker)
- vegetarische saucijzenbroodjes
- vegagehakt door sauzen bij de pasta
- de appie heeft lekkere rondo's: grieks, etc.

Hopelijk heb je wat aan de tips en goed dat je wil minderen met vlees. Als iedereen een kleine bijdrage levert, komen we samen een heel eind!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik eet sinds een jaar vegetarisch en aan veel vleesvervangers zit inderdaad weinig smaak. Ik laat het daarom vaak weg en voeg wat extra peulvruchten of groenten toe. Door de pasta vind ik vega kruimgehakt wel lekker. Maar als ik een keer "Hollands" aardappelen, groenten en "vlees" wil eten, dan zijn dit mijn favorieten:

- Vegetarische Slager Mc2 burger
- Jumbo Veggie Chef Javaanse schijf/Zigeunerschnitzel/Groentenballetjes
- SoFine Veggie nuggets
- SoFine Chicken sticks
- Boon Hollandse nuggets met bite
l
lampenkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik eet regelmatig vleesvervangers, vind ze erg lekker.
Vriend proeft 9/10 keer niet eens het verschil.

Het lekkerste wat ik tot nu toe vega op heb is de saucijsenbroodjes van de Vegetarische Slager. Ook is de broccoliburger van de Jumbo goud.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Zwijgrecht
In principe kun je elke groente die mensen van oudsher koken voor in de Hollandse pot ook bakken en dan met ander soort kruiden, zoals Mediterraanse, Oosterse of Arabische, op smaak brengen. Vaak in combinatie met een uitje, of nog een paprika erbij ofzo. Met spitskool, witte kool of groene kool bijvoorbeeld, van zichzelf vrij mild en neutraal van smaak, kun je echt alle kanten op. Met kerrie. Met knoflook, gember, komijn. Wanneer je daar nog wat andere groenten bij doet, bij voorkeur ook een tomaatje, en 't nat een beetje bindt met maizena, dan krijg je soort van tjap tjoy.

Zwijgrecht zei:
Gelukkig zijn vega's en veganisten vaak best dankbare mensen :)
Klik om te vergroten...
In ieder geval zijn we gewoon mensen! :smiley: Dat beseft nog lang niet elke vleesverslindende Nederlander geloof ik...:sweatsmile:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#19
Niet echt een vlees vervanger, maar heb je wel is gehoord van Polenta? Een soort mais-meel met welke je alle kanten op kan. Als ik je ergens mee kan helpen op het gebied van eten, recepten o.i.d, my pleasure:)
Verder kan je met bonen alle kanten op.


Om nog wel anwoordt te geven op je vraag , ervaring met die vleesvervangers waar jij het over had heb ik niet (en ga ik ook niet krijgen :nomouth:), maar als je echt een component wil wat vlees "vervangt" zou ik bijvoorbeeld denken aan een burgertje van bloemkool, kerrie en sjalotten, Polenta kan je uitstekend als een soort spekjes gebruiken, Savooiekool is ook heel Umami (hartig) en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Probeer eens het bloemkool dingetje, dat is easy en kost geen tijd. Bloemkool halen , in rozen snijden, in de keukenmachine, fijndraaien. Op 1 normale-kleine bloemkool (die dus nu fijngedraaid in een bak zit, soort couscous structuur) heb je nog 2 eieren nodig, paneermeel, (liefst Panko! Dat is wat grover en fucking lekker), sjalotten. Tabasco als je houdt van pit. Olijfolie veel in een bakpan, 1 dikke EL kerrie erbij, even laten bruisen en goed blijven roeren, bloemkool erbij en zachtjes garen. niet kleuren, of nouja moet niet zwart worden al :sweatsmile:. eenmaal gaar op smaak maken met wat jij lekker vindt (alles kan! kruiden, specerijen, maar ook vulling, bijvoorbeeld nootjes er door, etc)
en af laten koelen. Dan 2 eieren erdoor mengen (dan wordt het weer net te zacht/vloeibaar om burgers van te maken). Dan panko toevoegen steeds een beetje net zolang tot de structuur als een soort gehakt is, burgers maken, beetje liefde erbij, mooi ruitje grillen in de grillpan.
Beloofd dat de meeste mensen over hun stoel zitten te glijden:grinning::tonguewink:

Kunst is om een beetje te experimenteren met structuur en mondgevoel, en het oog wil ook wat. Iets ronds gegrilld op een broodje lijkt op een burger, Iets cilindervormings in bijv. hele dunne courgette een worst, etc. Denk je al voor de helft dat je een bratwurst naar binnen aan het werken bent.
Klinkt als veel werk maar is echt hooguit 5 min werk als je het een x geprobeerd hebtg
@Psilocyloner @acht.zes
Eens, persoonlijk vindt ik het ook echt onzin om kip te kopen wat geen kip is,...etcetera. Maar de gemiddelde Nederlander is culinair niet heel breed onderlegd en staart zich nog blind op het Aardappels Groenten Vlees principe, en als je het vlees weghaalt ontbreekt het voor de meeste mensen belangrijkste component. Zal er ook wel een beetje mee te maken dat vlees van oudsher en nog steeds wel een beetje een luxeproduct is.

De tips van psilocloner zijn wel top! Ik leer ook graag nieuwe dingen:handok:
Gelukkig zijn vega's en veganisten vaak best dankbare mensen :)

Het dingetje is wel een beetje dat al die kant en klare producten echt achterlijk duur zijn. Leuk als je het kan betalen maar iemand die een beetje veel eet of mensen die voor kinderen moeten zorgen moeten organen gaan verkopen om dit te bekostigen..
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Psilocyloner Alle koolsoorten zijn master. Palmkool, cavollo nero, ook heel lekker in stoofpotten enzo. Ik ben niet zo'n maizena fan maar misschien gewoon nooit genoeg mee gewerkt. Maar wel is een stoofschotel vega, rtouille, een bepaald soort deeg erover (Het wordt anders allemaal wel heel googlebaar, beetje ongemakkelijk als de blije vega van tafel 13 met 2 klikken eindigt op Drugsforum...) en dat laten souffleren in de oven, ziet er erg fancy uit en zo hebben ze vega's dat en de vleeseters hun stoofpootje :wink:
2 jaar in een bijna vega restaurant gewerkt met een eigen groenten, kruiden en fruit tuin van zo'n 5 voetbalvelden groot. Voel je je best een mannetje als je s'ochtends vroeg met je kratje en een mes door de tuin heen hobbelt. Prachtig, zou iedereen is moeten doen om de basiskennis een heeeeel klein beetje bij te schaven.

Ai Ts hoop dat je er wat aan hebt:handok:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."