Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGevoelig voor visuals

Gevoelig voor visuals

63 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi!

Ik vroeg mij af of je als persoon extra gevoelig kan zijn voor visuals, dus welke (psychedelische) stof je ook gebruikt je eerder visuals ziet dan anderen?

Dit vroeg ik me af naar aanleiding van mijn eigen reactie op 2cb,waarbij ik duidelijk heftiger trip dan anderen. Ook op xtc kan ik op normale dosering (1.0-1,5 mg/kg) hallucinaties krijgen. En nu ik er zo over nadenk heb ik na een kort nachtje soms ook een soort hallucinaties in mijn ooghoeken.

Ik wil in de toekomst nog andere psychedelica gaan gebruiken en wellicht heb ik dan dus minder nodig dan anderen om dezelfde visuals te krijgen:womantippinghand:
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#2
Verhoogde gevoeligheid voor visuals is mogelijk.
Het kan ook fysiologisch zijn: zelf heb ik meestal ook snel MDMA-visuals, gezien mijn absurd snelle metabolisme vermoed ik dat mijn lever de MDMA sneller of in grotere hoeveelheid omzet in MDA. Dat je gevoelig bent voor 2C-B betekent ook niet direct een algemene gevoeligheid voor visuals. Hiervan is namelijk bekend dat de natuurlijke tolerantie sterk verschilt per individu.

Persoonlijk denk ik dat je voorzichtig moet zijn met het verkennen van een middel, vooral als je mentaal gevoelig bent voor soortgelijke middelen. Een gevoeligheid voor visuals is mijns inziens een minder belangrijke reden om extra voorzichtig te doseren - behalve als je geen behoefte hebt aan heftige visuals dan. Doe vooral waar je je zelf goed bij voelt!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
En met je ogen dicht @Purplext ?

Dat zijn de vetste vind ik. Ook geeft een donkere omgeving veel meer visuals dan een lichte, dus wellicht zou je eens in het donker willen gan trippen.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#4
שמש zei:
Ik vraag het me af. Volgens mij heeft het meer te maken met de persoon en wat in hemhaar leeft. Je onderbewuste die tegen je praat, ben je visueel ingesteld of juist meer filosofisch ingesteld.
Mijn eigen trips zijn nooit super visueel, behalve golvende muren en ruimtes die groter dan wel kleiner worden. Trips hebben vooral invloed op hoe ik tijd en ruimte ervaar en tevens mijn verbinding met het leven. Psilocibine geeft mij bijvoorbeeld altijd een heel oers gevoel. Totale verbondenheid met de plantenwereld en het diepste oergevoel mogelijk. Mijn blikveld vernauwt zich ook tot misschien een vierkante meter, terwijl op LSD werd alles juist veel groter. Maar dingen als fractals heb ik nooit gezien. Kleuren op LSD waren natuurlijk veel intenser en bewegingen krijgen echo-beelden.
Klik om te vergroten...

Dit heb ik dus ook. Met keta ga ik voor mijn gevoel veel meer in het visuele zitten omdat het mijn mind 'dempt'. Ik voel me standaard veel dommer met keta, maar ik heb dan zoveel lol om hoe dingen groter zijn, afstanden niet kloppen, ik echt twijfel of ik 10 ufo's, drones of gewoon overvliegende vliegtuigen zie. Ik kan dan ook IN een filmpje meereizen etc.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
En met je ogen dicht @Purplext ?

Dat zijn de vetste vind ik. Ook geeft een donkere omgeving veel meer visuals dan een lichte, dus wellicht zou je eens in het donker willen gan trippen.
Klik om te vergroten...

Met ogen dicht zie ik dus echt niks... In het donker trippen vind ik een beetje eng, want dat associeer ik ook met duisternis in de letterlijke zin. Maar zal het toch eens een kans geven!
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
@Purplext
30 gram truffels en dan nog geen patronen? Echt vreemd hoe verschillend dat werkt per persoon.

Probeer misschien anders eens lang en aandachtig te kijken naar iets dat niet té egaal is. Ik heb hier bijvoorbeeld op de bank steevast een dekentje liggen. Zo'n deken is niet helemaal vlak/egaal, maar heeft een structuur. Dat geeft je geest misschien iets meer 'om mee te werken' in tegenstelling tot bijvoorbeeld een vlakke muur. Het is altijd 1 van de eerste dingen waarin ik patronen ga zien.

Maar überhaupt, lang en aandachtig kijken naar hetzelfde is in mijn beleving zeer effectief om visuals op gang te brengen. Eenmaal aanwezig, zijn ze meestal ook veel makkelijker weer "op te roepen".
Klik om te vergroten...
Heeft het er niet ook mee te maken waar je interesse ligt? Ik heb weinig interesse in visuals als fractals. Vind de algehele beleving/vervreemding vooral erg interessant. Op zich interesseren de visuals en auditieve vervormingen zoals echo's mij wel erg. Maar meer omdat het vervreemdend / surrealistisch is. Misschien ben ik minder geïnteresseerd in de puur psychedelische effecten als fractals.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
שמש zei:
Heeft het er niet ook mee te maken waar je interesse ligt? Ik heb weinig interesse in visuals als fractals. Vind de algehele beleving/vervreemding vooral erg interessant. Op zich interesseren de visuals en auditieve vervormingen zoals echo's mij wel erg. Maar meer omdat het vervreemdend / surrealistisch is. Misschien ben ik minder geïnteresseerd in de puur psychedelische effecten als fractals.
Klik om te vergroten...

Zou ook mee kunnen spelen. Ik vond het 'spacende' effect altijd meer dan genoeg. Maar als je met mensen zit te trippen die beginnen te huilen om je kussens op de bank en jij er naast zit; van eh, say what?!! Dan begin je natuurlijk wel nieuwsgierig te worden. Ik in ieder geval wel.

Het grappige is dan wel weer dat ik nuchter wel bijna kan janken van de schoonheid die ik in de natuur zie.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#8
Over doseringen- wat betreft LSD ben ik nooit verder gegaan dan 100 of 110 ug. Dus ik sluit niet uit dat ik op hogere dosissen andere dingen ga ervaren. Waarschijnlijk wel. Maar of het fractals zijn?

Met psilo's heb ik de dosis aardig opgevoerd naar soms 60 dan 100 kaalkopjes. De dosis van psilo's had echter geen effect op het psychedelische karakter. Wel werd de trip op 100 psilos heel emotioneel geladen. Alsof elk object om mij heen emotioneel geladen was. Heel bizar. Voor de rest beschouw ik een hogere dosis psilo's als verspilling omdat ik het meest essentiële ook bereik op een normale dosis (voor mij zo'n 30 kaalkopjes). Neem ik meer dan voelt het alsof er teveel in 'de ruimte' samengeperst is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
שמש zei:
Heeft het er niet ook mee te maken waar je interesse ligt? Ik heb weinig interesse in visuals als fractals. Vind de algehele beleving/vervreemding vooral erg interessant. Op zich interesseren de visuals en auditieve vervormingen zoals echo's mij wel erg. Maar meer omdat het vervreemdend / surrealistisch is. Misschien ben ik minder geïnteresseerd in de puur psychedelische effecten als fractals.
Klik om te vergroten...
Misschien heeft het er invloed op.

Al ben ik er vaak helemaal niet mee bezig, maar komt het gewoon. En de visuals op psilocybine zijn zo waanzinnig complex en origineel, dat ze niet eens te maken lijken te hebben met mijn persoonlijke interesse of smaak. Toch zijn ze zo verbluffend mooi dat ze me in het moment compleet fascineren. Met name IEV's.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Misschien heeft het er invloed op.

Al ben ik er vaak helemaal niet mee bezig, maar komt het gewoon. En de visuals op psilocybine zijn zo waanzinnig complex en origineel, dat ze niet eens te maken lijken te hebben met mijn persoonlijke interesse of smaak. Toch zijn ze zo verbluffend mooi dat ze me in het moment compleet fascineren. Met name IEV's.
Klik om te vergroten...
Sorry, wat zijn IEV's?

Wel super natuurlijk dat je van die fantastische dingen ziet op Psilocibine. :) Maar bizar des te meer dat ik dat helemaal niet zie :)

Ik ben er zelf toch meer van overtuigd dat 'wat er in zit, er uit komt' maar ook: 'dat wat er niet in zit, er ook niet uit komt'. (ik heb het over op een natuurlijke manier er uit komen, zonder dat je het zoekt; ik laat tijdens een trip ook gewoon alles gebeuren, zonder richting te willen geven) Uiteindelijk versvhillen we toch allemaal als mensen. En maken we op een andere manier en met andere dingen een connectie.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ervaar trips wel op een heel emotioneel niveau trouwens. Omdat ik het steeds heb over 'in m'n hoofd zitten' wil ik deze kanttekening wel maken.

@Mindless ; wat zijn IEV's?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Purplext zei:
Ik ervaar trips wel op een heel emotioneel niveau trouwens. Omdat ik het steeds heb over 'in m'n hoofd zitten' wil ik deze kanttekening wel maken.

@Mindless ; wat zijn IEV's?
Klik om te vergroten...
Wat bedoel je met emotioneel? Want waar ikzelf emotioneel zei, bedoelde ik niet zo zeer verdrietig of vrolijk (of een andere menselijke emotie); maar meer een emotionele geladenheid. Weet niet zeker of ik het helemaal goed kan uitdrukken. Ik denk dat mijn trips eigenlijk altijd ijskoud zijn, zonder emotie bij mijzelf. Des te vreemder dat alles om mij heen (tafels, stoelen, behang etc.) wel emotioneel geladen was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
שמש zei:
Sorry, wat zijn IEV's?

Wel super natuurlijk dat je van die fantastische dingen ziet op Psilocibine. :) Maar bizar des te meer dat ik dat helemaal niet zie :)

Ik ben er zelf toch meer van overtuigd dat 'wat er in zit, er uit komt' maar ook: 'dat wat er niet in zit, er ook niet uit komt'. (ik heb het over op een natuurlijke manier er uit komen, zonder dat je het zoekt; ik laat tijdens een trip ook gewoon alles gebeuren, zonder richting te willen geven) Uiteindelijk versvhillen we toch allemaal als mensen. En maken we op een andere manier en met andere dingen een connectie.
Klik om te vergroten...
Sorry, bedoelde CEV's. Geen idee hoe ik op IEV's kwam...

Ik weet niet, ik ben er niet helemaal van overtuigd dat je met visueel trippen enkel krijgt te zien wat er in jou zit. Want ik kan bijvoorbeeld zelf wel dingen visualiseren. Dan 'zie' ik min of meer dingen voor me die ik zelf bedenk. De visuals op psilocybine zijn echter compleet anders dan dat. Meestal lijken ze absoluut geen relatie te hebben met mij als persoon.

Wat het niet gerelateerd zijn aan de persoon imo ook nog bevestigd is terugkerende thema's en patronen bij verschillende mensen. Denk aan egyptische en maya tekens en beelden, dieren als slangen en jaguars (bij ayahuasca geloof ik), et cetera.

Misschien heb ik het ook fout, maar de dingen die ik gezien heb zijn zo vreemd dat ze vaak totaal alien lijken voor mij. Maar misschien is mijn eigen onderbewuste ook wel zo vreemd dat het zelfs voor mezelf alien is.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat zijn CEV's? sorry weet het echt niet :tilttearlaugh:

Er bestaat natuurlijk wel (althans dat is mijn persoonlijke overtuiging) een collectief onderbewuste. Dat is denk ik waar je op doelt?
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#15
שמש zei:
Wat bedoel je met emotioneel? Want waar ikzelf emotioneel zei, bedoelde ik niet zo zeer verdrietig of vrolijk (of een andere menselijke emotie); maar meer een emotionele geladenheid. Weet niet zeker of ik het helemaal goed kan uitdrukken. Ik denk dat mijn trips eigenlijk altijd ijskoud zijn, zonder emotie bij mijzelf. Des te vreemder dat alles om mij heen (tafels, stoelen, behang etc.) wel emotioneel geladen was.
Klik om te vergroten...

Vind ik ook lastig om uit te drukken in woorden. Het lijkt op wat jij omschrijft; geen echte emotie van blijheid o.i.d. maar het is ook niet alsof ik ijskoud ben.
Het is alsof ik 'weet/ervaar' wat ik voel door de dingen om me heen. Alsof ik in de omgeving het besef krijg dat het klopt, alles met elkaar verbonden is, alsof ik 1 ben met alles en daarom gerust kan zijn. Dat mijn menselijke emoties niet zo zwaar wegen omdat ik onderdeel ben van; en dat maakt me ergens wel onbezorgd.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Maar misschien is mijn eigen onderbewuste ook wel zo vreemd dat het zelfs voor mezelf alien is.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik absoluut. Maar dat geeft ook een heel mooie diepte in je zelf. Van waar je staat in je bewuste tot waar je onderbewuste zich ophoudt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
שמש zei:
Wat zijn CEV's? sorry weet het echt niet :tilttearlaugh:

Er bestaat natuurlijk wel (althans dat is mijn persoonlijke overtuiging) een collectief onderbewuste. Dat is denk ik waar je op doelt?
Klik om te vergroten...
Closed Eye Visuals :wink:

Ik denk dat er een collectief onderbewuste bestaat ja. En dat die visuals daar vandaan komen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Closed Eye Visuals :wink:

Ik denk dat er een collectief onderbewuste bestaat ja. En dat die visuals daar vandaan komen.
Klik om te vergroten...
Z.B.A.? (zelfbedachte afkorting? :tilttearlaugh:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Haha nee hoor. Je moet gewoon terug naar tripschool. :wink:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Haha nee hoor. Je moet gewoon terug naar tripschool. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik trippel er nu naar toe.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."