Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
ยฉ 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrippen om relatiebreuk

Trippen om relatiebreuk

79 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Space Criminal zei:
Het ene stemmetje zegt, help haar ze is in de war, en het andere stemmetje zegt, ze is niks waard, doe geen moeite...
Klik om te vergroten...

Moeilijk hoor, eerlijk gezegd zou ik niet graag in jouw schoenen staan nu. Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hiermee kunnen helpen. Aan de ene kant heb je toch wel gevoelens voor haar, helemaal niet gek natuurlijk, je was tenslotte verloofd. Aan de andere kant, als je verloofde tijdens je verloving vreemd gaat is er natuurlijk wel een heel groot probleem. Ik denk dat de gevoelens niet geheel wederzijds zijn anders doe je zoiets niet, sterker, je hebt er geen behoefte aan als je verloofd bent en denkt "de ware" te hebben gevonden.

Dat wil helemaal niet zeggen dat je haar niet kan helpen, maar, ik denk ook dat als je van haar af wilt, dat zo snel mogelijk moet doen. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en heb geen enkele ervaring met dit soort situaties, maar er is toch wel een giga breuk ontstaan die nooit meer zal gelijmd zal kunnen worden, zo zie ik het. De verloofde die je kende voor dat je wist dat ze vreemdging bestaat niet meer, die is voor altijd verdwenen. Mocht je samenblijven zal dit voor altijd meespelen in een eventueel huwelijk. Ik denk niet dat ik met deze onzekerheid mijn leven zou willen delen. Als ik tijdens een verloving een verloofde had die vreemdging zou ik haar nooit meer kunnen vertrouwen, dat is voor mij waar het om gaat in een huwelijk. Vertrouwen.

Ik ben dan ook maar een ouwe lul en vind het heel moeilijk om iemand raad te geven over iets waar ik geen ervaring mee heb maar voor mijzelf zou vertrouwen in een huwelijk alles zijn. Daar komt nog bij dat ik liefde zie als opoffering, om het wat ruw te zeggen. Je zult uit je "single" leven opofferingen moeten doen om een huwelijk goed te laten werken. Denk je dat zij bepaalde dingen wil opofferen om het huwelijk te laten werken? De fundamenten van een huwelijk zijn natuurlijk weggeslagen, ik denk niet dat er een goede basis is voor een huwelijk of eventueel nog samenwonen. Nogmaals, dat wil helemaal niet zeggen dat je haar niet helpen kan bij het zoeken naar een woning of een verblijf. Maar geef haar een termijn als je ermee stoppen wil en doe het snel.
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Bad Karma zei:
Moeilijk hoor, eerlijk gezegd zou ik niet graag in jouw schoenen staan nu. Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hiermee kunnen helpen. Aan de ene kant heb je toch wel gevoelens voor haar, helemaal niet gek natuurlijk, je was tenslotte verloofd. Aan de andere kant, als je verloofde tijdens je verloving vreemd gaat is er natuurlijk wel een heel groot probleem. Ik denk dat de gevoelens niet geheel wederzijds zijn anders doe je zoiets niet, sterker, je hebt er geen behoefte aan als je verloofd bent en denkt "de ware" te hebben gevonden.

Dat wil helemaal niet zeggen dat je haar niet kan helpen, maar, ik denk ook dat als je van haar af wilt, dat zo snel mogelijk moet doen. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en heb geen enkele ervaring met dit soort situaties, maar er is toch wel een giga breuk ontstaan die nooit meer zal gelijmd zal kunnen worden, zo zie ik het. De verloofde die je kende voor dat je wist dat ze vreemdging bestaat niet meer, die is voor altijd verdwenen. Mocht je samenblijven zal dit voor altijd meespelen in een eventueel huwelijk. Ik denk niet dat ik met deze onzekerheid mijn leven zou willen delen. Als ik tijdens een verloving een verloofde had die vreemdging zou ik haar nooit meer kunnen vertrouwen, dat is voor mij waar het om gaat in een huwelijk. Vertrouwen.

Ik ben dan ook maar een ouwe lul en vind het heel moeilijk om iemand raad te geven over iets waar ik geen ervaring mee heb maar voor mijzelf zou vertrouwen in een huwelijk alles zijn. Daar komt nog bij dat ik liefde zie als opoffering, om het wat ruw te zeggen. Je zult uit je "single" leven opofferingen moeten doen om een huwelijk goed te laten werken. Denk je dat zij bepaalde dingen wil opofferen om het huwelijk te laten werken? De fundamenten van een huwelijk zijn natuurlijk weggeslagen, ik denk niet dat er een goede basis is voor een huwelijk of eventueel nog samenwonen. Nogmaals, dat wil helemaal niet zeggen dat je haar niet helpen kan bij het zoeken naar een woning of een verblijf. Maar geef haar een termijn als je ermee stoppen wil en doe het snel.
Klik om te vergroten...
Ik hoef haar nooit meer terug als partner, dat staat vast. Maar ze heeft nog nooit zoiets als dit gedaan in haar leven gedaan, vreemdgaan. Het gekke is dat ze, waarschijnlijk vanwege angst, zo gehandeld heeft. Ze heeft immers ja gezegd bij het aanzoek. En daarna nooit een gesprek gevoerd over gevoel of dat er iets niet okรฉ was. Voor de vakantie zei ze nog hoe gelukkig ze was met alles wat we hebben opgebouwd. Hierom denk ik dat ze totaal niet weet wat waar vandaan komt. Dit maakt de grootste frustratie. Ik denk dat de mensen die ze nu om zich heen creรซert haar ook niet tot bepaalde inzichten kunnen leiden. En ik ben bang dat ze een verkeerd pad op gaat nu. En het kunnen loslaten had voor mij veel minder moeilijk geleken als ze niet zulke stomme dingen had gedaan.

Ik vecht gewoon met mezelf om te kiezen wat nu juist is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Space Criminal zei:
Ja dat had ik zeker, en dat waardeerde ik er helemaal niet van. Ik verkrampte er juist van. K bleef het liefst in 1 positie zitten... Helemaal verstijfd.
Klik om te vergroten...
Je verkrampte door de euforie?

Ik vond het destijds wel prettig, maar meer op een (hele lichte) MDMA achtige manier. Het was wat geforceerd fijn voelen. Dat had ik nog nooit ervaren met psilo, waarbij ik me initieel weleens wat vrolijk door voel maar niet echt euforisch op die manier. (natuurlijk heb ik ook wel echt euforie ervaren op psilo, maar dat is niet slechts een simpel lichamelijk gevoel, maar meer een soort revelatie)

Space Criminal zei:
Vandaag had ik eigenlijk best wel een slechte dag... Hele dag gewerkt. Heel onrustig van binnen.

Het ene stemmetje zegt, help haar ze is in de war, en het andere stemmetje zegt, ze is niks waard, doe geen moeite...

Ik vecht tegen mezelf.
Klik om te vergroten...
Het zat er ook wel in dat je dit niet zomaar opzij legt. Het zal even tijd kosten...

Lastig te zeggen of nu weer trippen geen goed idee is of je juist verder helpt. Ik zou zelf zeggen neem gewoon even een tijdje niets maar wederom: dat kun je beter zelf bekijken. :wink: Wil alleen nog wel zeggen dat LSD vaak wel een erg positieve drive heeft. En dan niet die neppe euforie van MDMA of 4-HO-MET, maar meer een echte positiviteit en vrolijkheid. Tenminste, dit heeft het voor mij (en voor vele anderen). Alleen, omdat een LSD trip zo lang duurt kรกn het voorvallen dat je na uren lang trippen mentaal moe wordt maar tegelijkertijd nog heel erg gestimuleerd wordt door de LSD. Voor mij is dat altijd het punt om op te passen. Omdat je dan moeilijker die stortvloed aan gedachten en impulsen kunt handelen, kรกn je door een eventuele negatieve gedachte jezelf tijdens die moeheid overtuigen dat je een duistere kant op gaat. Door alles waar je nu mee hebt te dealen zou ik het eerlijk gezegd hierom afraden om dit binnenkort te doen. Zeker ook omdat je nieuw bent met dit middel.

In ieder geval, sterkte...
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Space Criminal zei:
Ik hoef haar nooit meer terug als partner, dat staat vast.
Klik om te vergroten...

Duidelijk. Ik kan je duidelijk hierin niet adviseren, ik kan je alleen maar zeggen wat ik zou doen in deze situatie en dat is zo snel mogelijk tot afsluiting te komen. Doe zou ik puur doen voor mezelf. Het is haar keuze geweest om vreemd te gaan. Ik zou geen deelnemer willen zijn in de keuzes die ze nu maakt. Of het nu de juiste keuzes zijn of niet. Ik denk dat het nu tijd is om aan jezelf te denken.
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Je verkrampte door de euforie?

Ik vond het destijds wel prettig, maar meer op een (hele lichte) MDMA achtige manier. Het was wat geforceerd fijn voelen. Dat had ik nog nooit ervaren met psilo, waar ik me initieel weleens wat vrolijk door voel maar niet echt euforisch op die manier. (natuurlijk heb ik ook wel echt euforie ervaren op psilo, maar dat is niet slechts een simpel lichamelijk gevoel, maar meer een soort revelatie)
Klik om te vergroten...
De trip kwam op als mdma idd. Soort tinteling in m'n hoofd en trok door in de rest van m'n lichaam. Maar van dit effect versteende ik. Niet op een manier dat het lekker is om te bewegen, zoals je met mdma wel uren lang kan dansen. Echt alleen maar stilzitten met open ogen en nadenken... Relativeren over 1 onderwerp.

Ik miste het lekkere van mdma en de universele wijsheid van psilo. Ogen sluiten voelde ook kut en vooral nep.
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Bad Karma zei:
Duidelijk. Ik kan je duidelijk hierin niet adviseren, ik kan je alleen maar zeggen wat ik zou doen in deze situatie en dat is zo snel mogelijk tot afsluiting te komen. Doe zou ik puur doen voor mezelf. Het is haar keuze geweest om vreemd te gaan. Ik zou geen deelnemer willen zijn in de keuzes die ze nu maakt. Of het nu de juiste keuzes zijn of niet. Ik denk dat het nu tijd is om aan jezelf te denken.
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk. Het is m'n bezorgdheid. En ik kan m'n gedachten niet verzetten. Maar het beste is loslaten. Zij wil mij niet kwijt als vriend, ze zei dat ik een van de beste mensen ben die ooit op haar pad gekomen is. Maar mijn leven gaat om mij.

Gedachten verzetten is vooral moeilijk omdat ik continu op plekken kom waar mensen zijn die wisten dat we verloofd waren en waar ik regelmatig over 'ons' sprak. Er is overal confrontatie met de situatie. Het is gewoon 'n bittere tijd.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Space Criminal zei:
Zij wil mij niet kwijt als vriend, ze zij dat ik een van de beste mensen ben die ooit op haar pad gekomen is.
Klik om te vergroten...

Ik ben mischien te hard hierin maar ik vraag me dan af als ze zo over jou denkt..
Waarom ze dat dan toch op het spel heeft gezet.
Voor een vriendschappelijke band met iemand vind ik persoonlijk dat vertrouwen ook belangrijk is.
Ook al heeft ze dit hiervoor nooit eerder gedaan het is de ergste vorm van verraad.

Ik heb echt 0,0 verstand van trippen.
Kun je mij uitleggen wat er anders is door te trippen wat betreft je gedachtes?.
Ben hier wel erg benieuwd naar.
Of moet ik het zien dat je meer inzichten krijgt?
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Space Criminal zei:
ze zij dat ik een van de beste mensen ben die ooit op haar pad gekomen is.
Klik om te vergroten...

Je mag misschien wel een 'best mens' zijn maar je was duidelijk niet 'best' genoeg om haar van vreemdgaan te weerhouden tijdens een verloving. Zij is degene die vreemd is gegaan tijdens een verloving. Zij had duidelijk haar twijfels over het aanstaande huwelijk. Dat denk ik er tenminste van. Ze zal je waarschijnlijk altijd wel een 'best mens' vinden. Voor een huwelijk is dat bij lange na niet goed genoeg. Als je over haar spreekt noem je haar dan ook een 'best mens'? Ik denk van niet.


Space Criminal zei:
omdat ik continu op plekken kom waar mensen zijn die wisten dat we verloofd waren
Klik om te vergroten...

Damn jongen, dat is hard! Vooral rond deze tijd waarin we toch wat meer om elkaar geven. Ik voel met je mee. Ik ben dan wel nooit getrouwd of verloofd geweest. Ik ben genoeg keren verliefd geweest en heb ook gehouden van... Om daar een punt achter te zetten valt om de drommel niet mee. Dat is heel moeilijk.
Toch denk ik dat het beste is voor jou om te doen. Misschien kan je het nog even aankijken tot het nieuwe jaar, de meeste mensen die je kent zijn nu denk ik wel ingelicht. Dit soort verhalen, sorry, gaan als een lopend vuurtje. In het nieuwe jaar zou ik de belangrijke beslissingen nemen, wat betreft hulp aan haar enz. Gun jezelf een paar dagen rust, enne, ik denk dat je het trippen of wat dan ook even naar de achtergrond moet plaatsen. Dit is een veel te emotionele tijd. Misschien heb ik het fout maar ik zou even een paar dagen afstand nemen van alles om je heen. Eerst een beetje tot jezelf komen is belangrijk nu.
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Syl zei:
Ik ben mischien te hard hierin maar ik vraag me dan af als ze zo over jou denkt..
Waarom ze dat dan toch op het spel heeft gezet.
Voor een vriendschappelijke band met iemand vind ik persoonlijk dat vertrouwen ook belangrijk is.
Ook al heeft ze dit hiervoor nooit eerder gedaan het is de ergste vorm van verraad.

Ik heb echt 0,0 verstand van trippen.
Kun je mij uitleggen wat er anders is door te trippen wat betreft je gedachtes?.
Ben hier wel erg benieuwd naar.
Of moet ik het zien dat je meer inzichten krijgt?
Klik om te vergroten...
Trippen, met name psilo, is gewoon aan jezelf werken. Situaties die in je leven hebben gespeeld van de andere kant bekijken. Er komen in mijn psilo trips altijd personen en situaties in m'n hoofd voorbij en met de connecties die je hersenen maken ga je dingen anders bekijken.

Van alles drugsoorten die er zijn voegt psilo echt iets toe aan m'n leven ipv dat het m'n leven verkort zoals serotonine en dopamine slurpers. Psilo is een medicijn, geen drugs. Zo zie ik het.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Space Criminal zei:
Trippen, met name psilo, is gewoon aan jezelf werken. Situaties die in je leven hebben gespeeld van de andere kant bekijken. Er komen in mijn psilo trips altijd personen en situaties in m'n hoofd voorbij en met de connecties die je hersenen maken ga je dingen anders bekijken.

Van alles drugsoorten die er zijn voegt psilo echt iets toe aan m'n leven ipv dat het m'n leven verkort zoals serotonine en dopamine slurpers. Psilo is een medicijn, geen drugs. Zo zie ik het.
Klik om te vergroten...
Eens. Al kun je iemand ook niet echt uitleggen wat het is. Alleen als je het doet zul je weten wat het is. :wink:
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Space Criminal zei:
Trippen, met name psilo, is gewoon aan jezelf werken. Situaties die in je leven hebben gespeeld van de andere kant bekijken. Er komen in mijn psilo trips altijd personen en situaties in m'n hoofd voorbij en met de connecties die je hersenen maken ga je dingen anders bekijken.

Van alles drugsoorten die er zijn voegt psilo echt iets toe aan m'n leven ipv dat het m'n leven verkort zoals serotonine en dopamine slurpers. Psilo is een medicijn, geen drugs. Zo zie ik het.
Klik om te vergroten...

Is er hierbij niet de kans dat het juist je emoties versterkt?.
Dus je bv bad trip krijgt?.
Ik vind het zo bij zo interessant om zo te horen.
Dus ik moet voor me zien dat je na zo'n trip betere kijk op dingen hebt gekregen?
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Syl zei:
Is er hierbij niet de kans dat het juist je emoties versterkt?.
Dus je bv bad trip krijgt?.
Ik vind het zo bij zo interessant om zo te horen.
Dus ik moet voor me zien dat je na zo'n trip betere kijk op dingen hebt gekregen?
Klik om te vergroten...
Trippen in het algemeen heeft heel veel toegevoegd aan m'n leven.

Een badtrip kan ook positieve uitwerkingen hebben. Juist de moeilijkste trips bieden het meeste perspectief. Maar in mijn situatie wil ik het niet te snel opzoeken.. Eerst even kalmeren.
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Okรฉ, de meeste ellende is achter me. Ik begin zo langzamerhand weer levensvreugde te ervaren. Het doet me nog steeds veel pijn maar gelukkig overzie ik ook de lessen en de uitkomsten van de relatiebreuk. Ik doe m'n best om de ellende achter me te laten en het lukt me aardig.

Het vervelendste is dat ik nauwelijks slaap omdat mijn main gedachtenstream telkens vol zit met het onderwerp. Vanacht zag ik het weer half 6 worden... Alle slaappillen en angstremmers die ik in huis had zijn op en ik ben niet van plan om dit soort middelen nog in huis te halen en te gebruiken.

Even iets meer op topic, ik ben vandaag begonnen met truffels micro doseren. Vanmorgen de eerste dosis genomen. Ik hoop zo beter de dag te kunnen starten, meer creatieve mind te hebben. Nieuwe connecties te maken. Hopelijk opgeruimder naar bed te gaan en makkelijker het verleden achter me te laten.

Daarnaast heb ik afgelopen week nog 1x changa gerookt. Ik merk dat me ertoe zetten moeilijker is dan de uiteindelijke trip. Changa voelt als healing, net zoals truffels een goede leermeester is kan ik met dmt ook enorm goed psycho analyses maken en dingen een plekje geven. Elke keer dat ik het plantmedicijn tot me neem voelt als een stap in de goede richting. Vooraf met duidelijke intenties de trip ingaan lijkt de beste methode om de negatieve energie los te laten. Ik ga proberen me er vaker toe te zetten en ook het mediteren met ademwerk met meer regelmaat uit te voeren.
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Hoe zie je dat in een eventuele toekomstige relatie @Space Criminal? Zou je dan eventueel weer zo van slag zijn na een eventuele breuk, of denk je dat je je minder zult hechten aan een volgende partner, door alles wat je nu doormaakt?
Klik om te vergroten...
Ik heb me duidelijk te ver opengesteld voor iemand die het niet waard was. Dat is mijn les. En zij heeft zich beter voorgedaan dan hoe ze echt is. Ik had haar graag uit liefde willen loslaten. Maar zij heeft mij hierin geen keuze gegeven. Ze heeft me nooit meegenomen in haar gevoelens. Sterker nog ze heeft me keihard bedrogen en belazerd. Het drama had zoveel beperkt gebleven als ze niet was vreemdgegaan en niet had gelogen.

En ja, ik denk dat als ik me opnieuw openstel voor iemand en het loopt stuk, dan zou ik er wederom kapot van zijn. Ik beleef emoties gewoon intenser omdat ik hoog sensitief ben.

Toch laat ik me graag verleiden om opnieuw het liefdesbootje in te stappen. Ik vind iemand om van te houden en alles mee kunnen delen iets heel waardevols. Maar in het vervolg zal ik wel meer aftasten om te weten hoe ver ik me ergens voor openstel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sterkte TS!!!
Ik weet hoe dit voelt...40 jaar later nog!
Als je maar niet de weg gaat nemen, die ik toen genomen heb. ( relatie van bijna 6 jaar gesprongen)
Ik dook de poel van drank, drugs, daarna het Legioen in.
Doe dit maar niet na.
Man. Ik voel met je mee!!

Het belangrijkste is wel dit:
De breuk deed mij zo ontzettend veel pijn, dat ik besloot om nooit meer iemand zo dichtbij mijn eigen " ik" te laten komen.
Nรณg een keer zo een breuk, dit zal ik niet meer kunnen verwerken.
Dan maar alleen.
Dit went. Jazeker.
En nu heden ten dage, ik doe het niemand meer aan. Ik ben niet bepaald de gemakkelijkste geworden...
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Dank je wel @Legio Patria Nostra !

Ik ben wat dat betreft wel verstandig als het gaat om m'n problemen wegzuipen of iets dergelijks. Ik heb sindsdien nauwelijks alcohol gedronken. Het enige wat verraderlijk aantrekkelijk blijft zijn slaaptabletten. Het kopie blijft maar malen als ik probeer in te slapen. Maar sinds anderhalve week zijn alle benzo's en slaapmiddelen op en doe ik het dus op eigen kracht ๐Ÿ’ช๐Ÿป๐Ÿ˜ค
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Respect kerel!
Dit is de beste manier
Als je aan de downers gaat, dan kom je er waarschijnlijk nooit overheen...
Houd vol!
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#18

Dit helpt me ook er doorheen! Positieve mindset is een keuze. Ook al wordt je soms overspoeld door emoties die eruit moeten.. Nu ben ik sterk en laat zoveel mogelijk het verleden achter me. Ik kijk vooruit en focus me op wat er nu komen gaat ๐Ÿ™

Iets helemaal op topic: 7 februari staat mijn eerste keer ayahuasca gepland, ik voel dat dit het moment is. Ik heb genoeg intenties om aan te werken tijdens die trip.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je je aan het dieet reglement houdt, wel, dat kan je een reuzetrip gaan brengen.
Met heel interessante bevindingen
S
Space ๐Ÿ•‰Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Legio Patria Nostra zei:
Als je je aan het dieet reglement houdt, wel, dat kan je een reuzetrip gaan brengen.
Met heel interessante bevindingen
Klik om te vergroten...
Ik heb van mezelf al een ontzettend uitgebalanceerd dieet, en ik hoef maar weinig aanpassingen te doen. Dus het dieet wordt voor mij een makkie.

Ik voel geen enkele angst of spanning om ayahuasca te gaan doen. Het is onderdeel van mijn pad en het gaat gewoon gebeuren. Eigenlijk kijk er echt naar uit. Ik ben erg benieuwd hoe het effect afwijkt van mijn eigen changa bijvoorbeeld. Ik denk doordat je zo lang op eenzelfde level blijft je veel dieper kan werken aan jezelf. Het neemt de filters weg en laat je de naakte waarheid zien. Hoe doe ik het leven nu. En hoe zou ik mijn leven tot het optimale kunnen brengen.

Ik moet nog even mijn doelen uitwerken en mijn precieze intenties opschrijven. Er zijn veel succes verhalen wat betreft stoppen met slechte gewoontes. En ik heb er wel 'n paar waar ik vanaf wil.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."