#1
Ik denk dat dit best een lastig iets is en dat het uitmaakt vanuit welk standpunt je dit bekijkt.
Natuurlijk zijn er vrij veel normen en waarden in onze maatschappij die puur een verzinsel zijn van de mens en heel erg gebonden zijn aan cultuur (tijd en locatie). Maar er zijn ook normen en waarden die meer universeel zijn. Zoals bijvoorbeeld dat je een ander behandeld zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Doorheen de geschiedenis is dat een terugkomende waarde. Ook al wordt deze lang niet altijd nagestreefd, de meesten voelen wel dat dat het juiste is om te doen. Ik denk dat dat eerder uit een diepere intuïtie komt, dan puur uit aangeleerd gedrag.
En dan zijn er nog de dingen die vanuit een bepaald standpunt alleen maar slecht lijken, maar waarvan je op een zelfreflectief moment (bijvoorbeeld tijdens een trip) inziet dat het uiteindelijk toch een goed en noodzakelijk iets was om te gebeuren. Omdat je perspectief veel breder is op zo'n moment zie je dat dan in. Dat soort momenten geven mij ook het idee dat er wel degelijk een overkoepelend 'goed' is. Dat alles, zelfs de "slechte" dingen een reden hebben om te gebeuren. Dit kunnen soms dus ook dingen zijn die je op het moment onmogelijk als goed zou kunnen beschouwen.
In de natuur is het denk ik niet zozeer een kwestie van goed en kwaad, maar van instinct en overleven. Maar kijk je dus naar de natuur vanuit dat brede perspectief, dan zijn deze dingen weer goed omdat ze nodig zijn om de natuur te laten functioneren.
Natuurlijk zijn er vrij veel normen en waarden in onze maatschappij die puur een verzinsel zijn van de mens en heel erg gebonden zijn aan cultuur (tijd en locatie). Maar er zijn ook normen en waarden die meer universeel zijn. Zoals bijvoorbeeld dat je een ander behandeld zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Doorheen de geschiedenis is dat een terugkomende waarde. Ook al wordt deze lang niet altijd nagestreefd, de meesten voelen wel dat dat het juiste is om te doen. Ik denk dat dat eerder uit een diepere intuïtie komt, dan puur uit aangeleerd gedrag.
En dan zijn er nog de dingen die vanuit een bepaald standpunt alleen maar slecht lijken, maar waarvan je op een zelfreflectief moment (bijvoorbeeld tijdens een trip) inziet dat het uiteindelijk toch een goed en noodzakelijk iets was om te gebeuren. Omdat je perspectief veel breder is op zo'n moment zie je dat dan in. Dat soort momenten geven mij ook het idee dat er wel degelijk een overkoepelend 'goed' is. Dat alles, zelfs de "slechte" dingen een reden hebben om te gebeuren. Dit kunnen soms dus ook dingen zijn die je op het moment onmogelijk als goed zou kunnen beschouwen.
In de natuur is het denk ik niet zozeer een kwestie van goed en kwaad, maar van instinct en overleven. Maar kijk je dus naar de natuur vanuit dat brede perspectief, dan zijn deze dingen weer goed omdat ze nodig zijn om de natuur te laten functioneren.